본 연구는 대학생을 대상으로 가족건강성과 자아탄력성, 대학생활만족도가 성별과 학년에 따라 차이가 있는지 검증하고 가족건강성, 자아탄력성, 대학생활만족도가 어떠한 관계가 있는지 살펴보았으며, 가족건강성과 자아탄력성이 대학생활만족도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 인천과 용인에 소재하고 있는 4년제 대학의 대학생 223명(남학생: 94명, 여학생: 129명)을 대상으로 가족건강성 척도, ...
본 연구는 대학생을 대상으로 가족건강성과 자아탄력성, 대학생활만족도가 성별과 학년에 따라 차이가 있는지 검증하고 가족건강성, 자아탄력성, 대학생활만족도가 어떠한 관계가 있는지 살펴보았으며, 가족건강성과 자아탄력성이 대학생활만족도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 인천과 용인에 소재하고 있는 4년제 대학의 대학생 223명(남학생: 94명, 여학생: 129명)을 대상으로 가족건강성 척도, 자아탄력성 척도, 대학생활만족도 척도를 사용하여 설문하였고, 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 가족건강성, 자아탄력성, 대학생활만족도의 차이는 가족건강성과 자아탄력성 모두 여자가 남자보다 높은 것으로 나타났으나 통계적으로 유의미한 차이는 자아탄력성에서만 나타났다. 이에 비해 대학생활만족도는 남자가 여자보다 높고 하위요인인 행정·복지서비스 만족도에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학년에 따른 가족건강성, 자아탄력성, 대학생활만족도의 차이에서는 가족건강성과 자아탄력성은 통계적으로 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 이에 비해 대학생활만족도는 1학년이 가장 높은 것으로 나타났으며, 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 가족건강성, 자아탄력성, 대학생활만족도 간의 상관관계에서는 가족건강성과 자아탄력성, 대학생활만족도 모두 정적상관을 보였고, 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 가족건강성과 자아탄력성이 대학생활만족도에 미치는 영향은 자아탄력성이 대학생활만족도에 정적인 영향을 미쳤고, 자아탄력성이 높을수록 대학생활만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 또한 가족건강성과 자아탄력성의 하위요인이 대학생활만족도에 미치는 영향에서는 자아탄력성의 통제성과 긍정성이 높을수록 전반적인 대학생활에 대한 만족도가 높아지는 것으로 나타났고, 자아탄력성의 긍정성이 높을수록 대학교육의 질에 대한 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 가족건강성은 대학생활만족도에 어떠한 영향도 미치지 않으며, 자아탄력성이 대학생활만족도에 큰 영향을 미치는 변인이라는 것을 밝혔다. 즉, 대학생은 가족과 거주지 분리 및 심리적 독립을 이루는 시기이기 때문에 대학생활이라는 일상에서 다양한 상황과 문제를 개인으로서 국면하게 되고 이를 융통성 있게 반응하며 어려움을 극복, 적응하는 능력이 높은 학생이 대학생활의 만족 또한 높다는 가능성을 시사한다.
본 연구는 대학생을 대상으로 가족건강성과 자아탄력성, 대학생활만족도가 성별과 학년에 따라 차이가 있는지 검증하고 가족건강성, 자아탄력성, 대학생활만족도가 어떠한 관계가 있는지 살펴보았으며, 가족건강성과 자아탄력성이 대학생활만족도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 인천과 용인에 소재하고 있는 4년제 대학의 대학생 223명(남학생: 94명, 여학생: 129명)을 대상으로 가족건강성 척도, 자아탄력성 척도, 대학생활만족도 척도를 사용하여 설문하였고, 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 가족건강성, 자아탄력성, 대학생활만족도의 차이는 가족건강성과 자아탄력성 모두 여자가 남자보다 높은 것으로 나타났으나 통계적으로 유의미한 차이는 자아탄력성에서만 나타났다. 이에 비해 대학생활만족도는 남자가 여자보다 높고 하위요인인 행정·복지서비스 만족도에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학년에 따른 가족건강성, 자아탄력성, 대학생활만족도의 차이에서는 가족건강성과 자아탄력성은 통계적으로 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 이에 비해 대학생활만족도는 1학년이 가장 높은 것으로 나타났으며, 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 가족건강성, 자아탄력성, 대학생활만족도 간의 상관관계에서는 가족건강성과 자아탄력성, 대학생활만족도 모두 정적상관을 보였고, 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 가족건강성과 자아탄력성이 대학생활만족도에 미치는 영향은 자아탄력성이 대학생활만족도에 정적인 영향을 미쳤고, 자아탄력성이 높을수록 대학생활만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 또한 가족건강성과 자아탄력성의 하위요인이 대학생활만족도에 미치는 영향에서는 자아탄력성의 통제성과 긍정성이 높을수록 전반적인 대학생활에 대한 만족도가 높아지는 것으로 나타났고, 자아탄력성의 긍정성이 높을수록 대학교육의 질에 대한 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 가족건강성은 대학생활만족도에 어떠한 영향도 미치지 않으며, 자아탄력성이 대학생활만족도에 큰 영향을 미치는 변인이라는 것을 밝혔다. 즉, 대학생은 가족과 거주지 분리 및 심리적 독립을 이루는 시기이기 때문에 대학생활이라는 일상에서 다양한 상황과 문제를 개인으로서 국면하게 되고 이를 융통성 있게 반응하며 어려움을 극복, 적응하는 능력이 높은 학생이 대학생활의 만족 또한 높다는 가능성을 시사한다.
In this study, which is targeted at university students, I have verified whether family strength, ego-resilience and college life satisfaction depend on age and grade, examined the relationship among family strength, ego-resilience and college life satisfaction and determined the impact of family st...
In this study, which is targeted at university students, I have verified whether family strength, ego-resilience and college life satisfaction depend on age and grade, examined the relationship among family strength, ego-resilience and college life satisfaction and determined the impact of family strength and ego-resilience on college life satisfaction. In this process, a survey was carried out on 223 students (94 male students and 129 female students) at four-year universities in Incheon and Yongin using a family strength scale, an ego-resilience scale and a college life satisfaction sale, and the results are as follows. First, in terms of differences in family strength, ego-resilience and college life satisfaction based on gender, women were higher than men in family strength and ego-resilience, but a statistically significant difference in only ego-resilience was observed. In comparison, men were higher than women in college life satisfaction, but in administration · welfare services satisfaction which are sub-factors thereof, a statistically significant difference was observed. Second, in terms of differences in family strength, ego-resilience and college life satisfaction based on grade, there were not statistically significant differences in family strength and ego-resilience, while in college life satisfaction freshmen were the highest and there were statistically significant differences. Third, in terms of correlation among family strength, ego-resilience and college life satisfaction, they all had a positive correlation and correlation thereamong was significant. Forth, when it came to the impact of family strength and ego-resilience on college life satisfaction, ego-resilience has a positive influence on college life satisfaction, and it was revealed that a higher ego-resilience resulted in a better college life satisfaction. In addition, when it came to the impact of sub-factors of family strength and ego-resilience on college life satisfaction, it was revealed that the more controlling and positive the ego-resilience was, the higher the satisfaction of general college life was, and that the more positive the ego-resilience was, the higher the satisfaction of quality in college education was. As a result of this study, it was revealed that family strength had no influence on college life satisfaction and ego-resilience was variable with the great effect on college life satisfaction. That is, university students, in a time achieving a separation of family & residence and psychological independence, personally face with different situations and matters in college lives, which shows the possibility that university students who have high ability in overcoming and adapting such difficulties were high in college life satisfaction too.
In this study, which is targeted at university students, I have verified whether family strength, ego-resilience and college life satisfaction depend on age and grade, examined the relationship among family strength, ego-resilience and college life satisfaction and determined the impact of family strength and ego-resilience on college life satisfaction. In this process, a survey was carried out on 223 students (94 male students and 129 female students) at four-year universities in Incheon and Yongin using a family strength scale, an ego-resilience scale and a college life satisfaction sale, and the results are as follows. First, in terms of differences in family strength, ego-resilience and college life satisfaction based on gender, women were higher than men in family strength and ego-resilience, but a statistically significant difference in only ego-resilience was observed. In comparison, men were higher than women in college life satisfaction, but in administration · welfare services satisfaction which are sub-factors thereof, a statistically significant difference was observed. Second, in terms of differences in family strength, ego-resilience and college life satisfaction based on grade, there were not statistically significant differences in family strength and ego-resilience, while in college life satisfaction freshmen were the highest and there were statistically significant differences. Third, in terms of correlation among family strength, ego-resilience and college life satisfaction, they all had a positive correlation and correlation thereamong was significant. Forth, when it came to the impact of family strength and ego-resilience on college life satisfaction, ego-resilience has a positive influence on college life satisfaction, and it was revealed that a higher ego-resilience resulted in a better college life satisfaction. In addition, when it came to the impact of sub-factors of family strength and ego-resilience on college life satisfaction, it was revealed that the more controlling and positive the ego-resilience was, the higher the satisfaction of general college life was, and that the more positive the ego-resilience was, the higher the satisfaction of quality in college education was. As a result of this study, it was revealed that family strength had no influence on college life satisfaction and ego-resilience was variable with the great effect on college life satisfaction. That is, university students, in a time achieving a separation of family & residence and psychological independence, personally face with different situations and matters in college lives, which shows the possibility that university students who have high ability in overcoming and adapting such difficulties were high in college life satisfaction too.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.