본 연구는 문화 감응 교수법의 5가지 핵심 요소에 기반한 프로그램을 실행하여 초등학생의 다문화 인식의 변화 과정을 탐색하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학교 3학년 학생을 대상으로 문화 감응 교수법에 근거한 프로그램을 어떻게 구성할 것인가? 둘째, 문화 감응 교수법에 근거한 프로그램을 통해 실험집단과 비교집단 간 초등학생의 다문화 인식에는 차이가 있는가? 셋째, 문화 감응 교수법에 근거한 프로그램을 통해 초등학생의 다문화 인식은 어떻게 변화하는가? 이를 위해 사전 사후 검사와 질적 ...
본 연구는 문화 감응 교수법의 5가지 핵심 요소에 기반한 프로그램을 실행하여 초등학생의 다문화 인식의 변화 과정을 탐색하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학교 3학년 학생을 대상으로 문화 감응 교수법에 근거한 프로그램을 어떻게 구성할 것인가? 둘째, 문화 감응 교수법에 근거한 프로그램을 통해 실험집단과 비교집단 간 초등학생의 다문화 인식에는 차이가 있는가? 셋째, 문화 감응 교수법에 근거한 프로그램을 통해 초등학생의 다문화 인식은 어떻게 변화하는가? 이를 위해 사전 사후 검사와 질적 사례연구를 병행하여 혼합 연구 방법으로 실시하였다. 경기도 성남시 J초등학교의 3학년 학생 54명 중 29명을 실험집단으로, 25명을 비교집단으로 선정하여 2016년 8월부터 12월까지 문화 감응 교수법의 핵심 요소를 기반으로 한 프로그램을 설계, 운영하였다. SPSS 22.0 프로그램을 사용해 독립표본 t 검정으로 분석하였다. 동시에, 초등학생의 다문화 인식 변화를 총체적으로 이해하기 위해 질적 사례연구를 실시하였다. 실험집단에 참여한 29명을 대상으로 선정하여 초등학교 3학년 학생들의 다문화 인식 변화를 분석하였다. 본 연구 결과는 첫째, 실험집단이 비교집단에 비해 다문화 인식이 높게 나타났고 하위 요인별로 개방성을 제외한 수용성과 존중성에서 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 다문화 인식의 개방성 영역에서 즐거움, 변화, 집중의 단계로 변화하였고, 수용성 영역에서 불편함, 둘러봄, 포용의 단계로 나아갔으며, 존중성 영역에서는 거부, 일부 수용, 개방의 단계로 변화하였다. 이 연구로 문화 감응 교수법이 초등학생의 다문화 인식에 미치는 영향과 변화 과정을 탐색할 수 있었고 향후 이에 대한 다양한 연구와 현장 적용을 기대한다.
핵심어: 문화 감응 교수법, 다문화교육, 다문화 인식
본 연구는 문화 감응 교수법의 5가지 핵심 요소에 기반한 프로그램을 실행하여 초등학생의 다문화 인식의 변화 과정을 탐색하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 초등학교 3학년 학생을 대상으로 문화 감응 교수법에 근거한 프로그램을 어떻게 구성할 것인가? 둘째, 문화 감응 교수법에 근거한 프로그램을 통해 실험집단과 비교집단 간 초등학생의 다문화 인식에는 차이가 있는가? 셋째, 문화 감응 교수법에 근거한 프로그램을 통해 초등학생의 다문화 인식은 어떻게 변화하는가? 이를 위해 사전 사후 검사와 질적 사례연구를 병행하여 혼합 연구 방법으로 실시하였다. 경기도 성남시 J초등학교의 3학년 학생 54명 중 29명을 실험집단으로, 25명을 비교집단으로 선정하여 2016년 8월부터 12월까지 문화 감응 교수법의 핵심 요소를 기반으로 한 프로그램을 설계, 운영하였다. SPSS 22.0 프로그램을 사용해 독립표본 t 검정으로 분석하였다. 동시에, 초등학생의 다문화 인식 변화를 총체적으로 이해하기 위해 질적 사례연구를 실시하였다. 실험집단에 참여한 29명을 대상으로 선정하여 초등학교 3학년 학생들의 다문화 인식 변화를 분석하였다. 본 연구 결과는 첫째, 실험집단이 비교집단에 비해 다문화 인식이 높게 나타났고 하위 요인별로 개방성을 제외한 수용성과 존중성에서 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 다문화 인식의 개방성 영역에서 즐거움, 변화, 집중의 단계로 변화하였고, 수용성 영역에서 불편함, 둘러봄, 포용의 단계로 나아갔으며, 존중성 영역에서는 거부, 일부 수용, 개방의 단계로 변화하였다. 이 연구로 문화 감응 교수법이 초등학생의 다문화 인식에 미치는 영향과 변화 과정을 탐색할 수 있었고 향후 이에 대한 다양한 연구와 현장 적용을 기대한다.
This study aims to explore the process of change of multicultural awareness of elementary school students by implementing a program based on the five key elements of cultural responsive teaching. The three research questions are as follows. First, how do you organize a program based on the cult...
This study aims to explore the process of change of multicultural awareness of elementary school students by implementing a program based on the five key elements of cultural responsive teaching. The three research questions are as follows. First, how do you organize a program based on the cultural responsive teaching for elementary school students? Second, is there a difference in the multicultural awareness among elementary school students between the experimental group and the comparative group through the program based on the cultural responsive teaching? Third, how does multicultural awareness change in elementary school students through a program based on cultural responsive teaching? The study was conducted using mixed methods designs combining pre-post test and qualitative case studies. The sample consisted of a total 54 students who were in third grade from J elementary school in Seongnam-si, Gyeonggi-do: 29 students were assign to an experiment group and 25 students to a comparison group. From August to December of 2016, the 15 hours of program was implemented only in the experiment group. The program was designed based on the five key elements of cultural responsive teaching. I conducted a pre-post test using SPSS 22.0 program. Participation in qualitative case studies includes 29 students who were assign to an experiment group. At the same time, I conducted qualitative case studies to understand elementary school students' multicultural awareness changes in a holistic way. The research participants selected 29 elementary school students who were in charge of the research, and analyzed the change of multicultural awareness among the third grade students in elementary school. The finding are as follows: First, the experimental group showed higher multicultural awareness than the comparative group, and the sub-factors showed a significant difference in acceptability and respectfulness except for openness. Second, it changed into the stage of joy, change and concentration in the openness area of multicultural awareness. In the area of acceptability, it moved to the stage of discomfort, reflection, and embracing. In the area of respectfulness, the rejection was changed to the stage of acceptance and openness. In this study, it was possible to explore the effect of cultural responsive teaching on the multicultural awareness in elementary school students and the process of change. I expect various researches and field applications in the future.
Key words: cultural responsive teaching, multicultural education, multicultural awareness
This study aims to explore the process of change of multicultural awareness of elementary school students by implementing a program based on the five key elements of cultural responsive teaching. The three research questions are as follows. First, how do you organize a program based on the cultural responsive teaching for elementary school students? Second, is there a difference in the multicultural awareness among elementary school students between the experimental group and the comparative group through the program based on the cultural responsive teaching? Third, how does multicultural awareness change in elementary school students through a program based on cultural responsive teaching? The study was conducted using mixed methods designs combining pre-post test and qualitative case studies. The sample consisted of a total 54 students who were in third grade from J elementary school in Seongnam-si, Gyeonggi-do: 29 students were assign to an experiment group and 25 students to a comparison group. From August to December of 2016, the 15 hours of program was implemented only in the experiment group. The program was designed based on the five key elements of cultural responsive teaching. I conducted a pre-post test using SPSS 22.0 program. Participation in qualitative case studies includes 29 students who were assign to an experiment group. At the same time, I conducted qualitative case studies to understand elementary school students' multicultural awareness changes in a holistic way. The research participants selected 29 elementary school students who were in charge of the research, and analyzed the change of multicultural awareness among the third grade students in elementary school. The finding are as follows: First, the experimental group showed higher multicultural awareness than the comparative group, and the sub-factors showed a significant difference in acceptability and respectfulness except for openness. Second, it changed into the stage of joy, change and concentration in the openness area of multicultural awareness. In the area of acceptability, it moved to the stage of discomfort, reflection, and embracing. In the area of respectfulness, the rejection was changed to the stage of acceptance and openness. In this study, it was possible to explore the effect of cultural responsive teaching on the multicultural awareness in elementary school students and the process of change. I expect various researches and field applications in the future.
Key words: cultural responsive teaching, multicultural education, multicultural awareness
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.