본 연구는 자막 유무에 따른 영상자료 시청 활동이 한국어 학습자의 듣기 이해에 미치는 영향을 살펴보고 이를 분석함으로써 효과적인 듣기 학습 방향을 모색해 보는 데 목적이 있다. 한국어 교육에서는 실제성 있는 영상자료를 활용하여 듣기 교육 방안이나 교재 개발 중심으로 연구가 이루어져 왔으며 최근에는 영상자료의 자막을 활용한 어휘 교육에 관한 연구도 등장하였다. 본 연구는 선행 연구에서 더 나아가 실제성 있는 듣기 자료에 대한 고찰을 바탕으로 자막 유무에 따른 영상자료 시청 활동이 학습자의 듣기 이해에 미치는 영향에 대한 실험 연구를 실시하였다. 실제 국외에서 한국어를 배우는 학습자들을 두 집단으로 나누어 통제집단에게는 자막이 없는 영상자료 시청 활동을, 실험집단에게는 자막이 있는 영상자료 시청 활동을 활용한 듣기 학습을 8주간(30차시) 실시하였다. 평가 도구를 통해 도출된 실험 결과를 바탕으로 통계 분석을 실시하였고 이를 통해 집단 간․집단 내 듣기 이해와 듣기에 대한 정의적 영역에 미치는 영향을 비교하고 검증하였다. Ⅰ장에서는 본 연구의 목적과 필요성을 밝히고 연구의 대상과 내용 및 방법에 대해서 설명하였다. 선행 연구로는 한국어 교육에서의 매체 활용, 듣기 자료의 실제성, 영상자료 시청 활동을 활용한 듣기 교육, 한국어 교육과 영어 교육에서의 자막 활용에 관한 연구 등을 검토하였다. Ⅱ장에서는 듣기 교육에 대한 이론들을 검토하고 듣기 교육에서의 자막 활용에 따른 영상자료 시청 활동을 주제로 한 연구들을 통해 본 연구에 적용 가능한 이론들을 살펴보았다. 실제성 있는 듣기 자료에 대한 검토와 선행 연구의 논의를 참고하여 실험 수업 구성 방안에 대해 고찰하였다. Ⅲ장에서는 자막 유무에 따른 영상자료 시청 활동 실험의 연구 문제와 가설을 제시하고 예비 실험과 본 실험의 대상, 설계와 절차, 구체적 실험 수업의 내용, 방법, 결과의 평가 및 ...
본 연구는 자막 유무에 따른 영상자료 시청 활동이 한국어 학습자의 듣기 이해에 미치는 영향을 살펴보고 이를 분석함으로써 효과적인 듣기 학습 방향을 모색해 보는 데 목적이 있다. 한국어 교육에서는 실제성 있는 영상자료를 활용하여 듣기 교육 방안이나 교재 개발 중심으로 연구가 이루어져 왔으며 최근에는 영상자료의 자막을 활용한 어휘 교육에 관한 연구도 등장하였다. 본 연구는 선행 연구에서 더 나아가 실제성 있는 듣기 자료에 대한 고찰을 바탕으로 자막 유무에 따른 영상자료 시청 활동이 학습자의 듣기 이해에 미치는 영향에 대한 실험 연구를 실시하였다. 실제 국외에서 한국어를 배우는 학습자들을 두 집단으로 나누어 통제집단에게는 자막이 없는 영상자료 시청 활동을, 실험집단에게는 자막이 있는 영상자료 시청 활동을 활용한 듣기 학습을 8주간(30차시) 실시하였다. 평가 도구를 통해 도출된 실험 결과를 바탕으로 통계 분석을 실시하였고 이를 통해 집단 간․집단 내 듣기 이해와 듣기에 대한 정의적 영역에 미치는 영향을 비교하고 검증하였다. Ⅰ장에서는 본 연구의 목적과 필요성을 밝히고 연구의 대상과 내용 및 방법에 대해서 설명하였다. 선행 연구로는 한국어 교육에서의 매체 활용, 듣기 자료의 실제성, 영상자료 시청 활동을 활용한 듣기 교육, 한국어 교육과 영어 교육에서의 자막 활용에 관한 연구 등을 검토하였다. Ⅱ장에서는 듣기 교육에 대한 이론들을 검토하고 듣기 교육에서의 자막 활용에 따른 영상자료 시청 활동을 주제로 한 연구들을 통해 본 연구에 적용 가능한 이론들을 살펴보았다. 실제성 있는 듣기 자료에 대한 검토와 선행 연구의 논의를 참고하여 실험 수업 구성 방안에 대해 고찰하였다. Ⅲ장에서는 자막 유무에 따른 영상자료 시청 활동 실험의 연구 문제와 가설을 제시하고 예비 실험과 본 실험의 대상, 설계와 절차, 구체적 실험 수업의 내용, 방법, 결과의 평가 및 분석 도구 등에 대해 제시하였다. Ⅳ장에서는 각 집단의 실험 결과를 통계적으로 분석하여 자막 유무에 따른 영상자료 시청 활동이 한국어 학습자의 듣기 이해와 듣기에 대한 정의적 영역에 미치는 영향을 살펴보았다. 두 집단 모두 듣기 이해가 향상되었고 듣기에 대한 정의적 여과 장치도 낮아졌음을 확인할 수 있었다. 집단 간 비교에서는 통계적으로 유의미한 차이가 없었지만 집단 내 비교에서는 매우 유의미한 차이가 발생하였다. 특히 듣기 이해 부분에서 실험집단의 실제적 유의성이 통제집단보다 더 높았으며 실험집단 하위 학습자의 듣기 이해 향상도가 가장 컸다. 이를 통해 자막이 있는 영상자료 시청 활동을 활용한 듣기 학습의 긍정적인 효과와 가능성을 확인하였다. 또한 교사와 학습자의 설문 조사 결과 비교를 통해 이러한 듣기 학습을 현장에 적용하기 위해서는 무엇보다 교사의 인식 재고가 선행되어야 함을 알 수 있었다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 본 연구의 결과에 대해 논의하고 연구의 의의와 제한점 및 후속 연구 과제에 대해 제언하고 마무리하였다. 본 연구의 결과와 논의 내용이 다양한 환경에서 한국어를 배우는 학습자들의 효과적인 듣기 학습을 위해 작은 보탬이 되기를 기대해 본다.
본 연구는 자막 유무에 따른 영상자료 시청 활동이 한국어 학습자의 듣기 이해에 미치는 영향을 살펴보고 이를 분석함으로써 효과적인 듣기 학습 방향을 모색해 보는 데 목적이 있다. 한국어 교육에서는 실제성 있는 영상자료를 활용하여 듣기 교육 방안이나 교재 개발 중심으로 연구가 이루어져 왔으며 최근에는 영상자료의 자막을 활용한 어휘 교육에 관한 연구도 등장하였다. 본 연구는 선행 연구에서 더 나아가 실제성 있는 듣기 자료에 대한 고찰을 바탕으로 자막 유무에 따른 영상자료 시청 활동이 학습자의 듣기 이해에 미치는 영향에 대한 실험 연구를 실시하였다. 실제 국외에서 한국어를 배우는 학습자들을 두 집단으로 나누어 통제집단에게는 자막이 없는 영상자료 시청 활동을, 실험집단에게는 자막이 있는 영상자료 시청 활동을 활용한 듣기 학습을 8주간(30차시) 실시하였다. 평가 도구를 통해 도출된 실험 결과를 바탕으로 통계 분석을 실시하였고 이를 통해 집단 간․집단 내 듣기 이해와 듣기에 대한 정의적 영역에 미치는 영향을 비교하고 검증하였다. Ⅰ장에서는 본 연구의 목적과 필요성을 밝히고 연구의 대상과 내용 및 방법에 대해서 설명하였다. 선행 연구로는 한국어 교육에서의 매체 활용, 듣기 자료의 실제성, 영상자료 시청 활동을 활용한 듣기 교육, 한국어 교육과 영어 교육에서의 자막 활용에 관한 연구 등을 검토하였다. Ⅱ장에서는 듣기 교육에 대한 이론들을 검토하고 듣기 교육에서의 자막 활용에 따른 영상자료 시청 활동을 주제로 한 연구들을 통해 본 연구에 적용 가능한 이론들을 살펴보았다. 실제성 있는 듣기 자료에 대한 검토와 선행 연구의 논의를 참고하여 실험 수업 구성 방안에 대해 고찰하였다. Ⅲ장에서는 자막 유무에 따른 영상자료 시청 활동 실험의 연구 문제와 가설을 제시하고 예비 실험과 본 실험의 대상, 설계와 절차, 구체적 실험 수업의 내용, 방법, 결과의 평가 및 분석 도구 등에 대해 제시하였다. Ⅳ장에서는 각 집단의 실험 결과를 통계적으로 분석하여 자막 유무에 따른 영상자료 시청 활동이 한국어 학습자의 듣기 이해와 듣기에 대한 정의적 영역에 미치는 영향을 살펴보았다. 두 집단 모두 듣기 이해가 향상되었고 듣기에 대한 정의적 여과 장치도 낮아졌음을 확인할 수 있었다. 집단 간 비교에서는 통계적으로 유의미한 차이가 없었지만 집단 내 비교에서는 매우 유의미한 차이가 발생하였다. 특히 듣기 이해 부분에서 실험집단의 실제적 유의성이 통제집단보다 더 높았으며 실험집단 하위 학습자의 듣기 이해 향상도가 가장 컸다. 이를 통해 자막이 있는 영상자료 시청 활동을 활용한 듣기 학습의 긍정적인 효과와 가능성을 확인하였다. 또한 교사와 학습자의 설문 조사 결과 비교를 통해 이러한 듣기 학습을 현장에 적용하기 위해서는 무엇보다 교사의 인식 재고가 선행되어야 함을 알 수 있었다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 본 연구의 결과에 대해 논의하고 연구의 의의와 제한점 및 후속 연구 과제에 대해 제언하고 마무리하였다. 본 연구의 결과와 논의 내용이 다양한 환경에서 한국어를 배우는 학습자들의 효과적인 듣기 학습을 위해 작은 보탬이 되기를 기대해 본다.
The purpose of this study is to explore effective listening comprehension methods by examining and analyzing the effects of audiovisual activities with or without captions on Korean language learners’ listening comprehension. There have been studies in Korean language education on the developmen...
The purpose of this study is to explore effective listening comprehension methods by examining and analyzing the effects of audiovisual activities with or without captions on Korean language learners’ listening comprehension. There have been studies in Korean language education on the development of listening education methods and teaching materials that utilize authentic audiovisual materials. There have also recently been studies on vocabulary education that employs the use of caption-based audiovisual materials. This study, as to further the preceding research attempts, conducted experiments on the effects of audiovisual activities with or without captions on Korean language learners’ listening comprehension based on an analysis of authentic listening materials. Korean language learners in foreign countries were divided into 2 groups including a control group which used audiovisual materials without captions, and a test group which used audiovisual materials with captions. Each group was tested over the course of 8 weeks (30 classes). A statistical analysis was then conducted on the test results deduced through evaluation tools, and comparisons were made between groups and within groups on the effects of captions on listening comprehension and the affective domain of listening. Chapter I reveals the purpose and necessity of this study, and explains the study’s target, content, and methodology. Preceding research was reviewed and included studies on media-use in Korean language education, authenticity of listening materials, listening education activities based on audiovisual materials, and the use of captions in Korean and English language education. Chapter II reviews theories on listening education, and examines the potential application of theories on this study through research on topics related to caption-based audiovisual materials in listening education. This study referenced preceding research and reviews on authentic listening material, and considered measures for composing experiment lessons. Chapter III presents the questions and hypotheses of experimental studies on the effectiveness of audiovisual activities according to audiovisual materials with or without captions. It also discusses the design and procedure of the preliminary and primary experiments, the specific content of those experiments, the methodologies, and the evaluation and analytic tools of the results. Chapter IV provides a statistical analysis of the results from each test group, and examines the effects of audiovisual activities with or without captions on Korean language learners’ listening comprehension and the affective domain of listening. Listening comprehension improved in both groups, and the study verified a decrease in the affective filter of listening. There were no statistically meaningful differences in a comparison between the groups, but significantly meaningful differences did occur in a comparison within the groups. In listening comprehension, there was a higher practical significance in the test group than in the control group, and lower-level learners in the test group showed the most improvement in listening. Through the results of experiments, the study confirmed the positive effects and possibilities of listening education that utilizes audiovisual activities with captions was verified. Also, a comparison of the survey results from instructors and students show that instructor awareness must first take place before applying these listening learning. Lastly, chapter V discusses the results, significance, and limitations of this study, and finishes by making suggestions for follow-up studies. It is expected that the results and discussions in this study will contribute to effective listening learning for learners of the Korean language in a variety of settings.
The purpose of this study is to explore effective listening comprehension methods by examining and analyzing the effects of audiovisual activities with or without captions on Korean language learners’ listening comprehension. There have been studies in Korean language education on the development of listening education methods and teaching materials that utilize authentic audiovisual materials. There have also recently been studies on vocabulary education that employs the use of caption-based audiovisual materials. This study, as to further the preceding research attempts, conducted experiments on the effects of audiovisual activities with or without captions on Korean language learners’ listening comprehension based on an analysis of authentic listening materials. Korean language learners in foreign countries were divided into 2 groups including a control group which used audiovisual materials without captions, and a test group which used audiovisual materials with captions. Each group was tested over the course of 8 weeks (30 classes). A statistical analysis was then conducted on the test results deduced through evaluation tools, and comparisons were made between groups and within groups on the effects of captions on listening comprehension and the affective domain of listening. Chapter I reveals the purpose and necessity of this study, and explains the study’s target, content, and methodology. Preceding research was reviewed and included studies on media-use in Korean language education, authenticity of listening materials, listening education activities based on audiovisual materials, and the use of captions in Korean and English language education. Chapter II reviews theories on listening education, and examines the potential application of theories on this study through research on topics related to caption-based audiovisual materials in listening education. This study referenced preceding research and reviews on authentic listening material, and considered measures for composing experiment lessons. Chapter III presents the questions and hypotheses of experimental studies on the effectiveness of audiovisual activities according to audiovisual materials with or without captions. It also discusses the design and procedure of the preliminary and primary experiments, the specific content of those experiments, the methodologies, and the evaluation and analytic tools of the results. Chapter IV provides a statistical analysis of the results from each test group, and examines the effects of audiovisual activities with or without captions on Korean language learners’ listening comprehension and the affective domain of listening. Listening comprehension improved in both groups, and the study verified a decrease in the affective filter of listening. There were no statistically meaningful differences in a comparison between the groups, but significantly meaningful differences did occur in a comparison within the groups. In listening comprehension, there was a higher practical significance in the test group than in the control group, and lower-level learners in the test group showed the most improvement in listening. Through the results of experiments, the study confirmed the positive effects and possibilities of listening education that utilizes audiovisual activities with captions was verified. Also, a comparison of the survey results from instructors and students show that instructor awareness must first take place before applying these listening learning. Lastly, chapter V discusses the results, significance, and limitations of this study, and finishes by making suggestions for follow-up studies. It is expected that the results and discussions in this study will contribute to effective listening learning for learners of the Korean language in a variety of settings.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.