본 논문은 실제 학교 수업 현장에서 적용 가능한 자서전 쓰기의 교육 방법을 제시 하고, 자서전 쓰기의 과정을 수행하면서 학습자의 자아성찰을 가능하게 하는 데에 목적을 두었다. 자서전 쓰기의 과정은 학습자가 쓰기 과제를 수행하면서 당면하는 문제를 해결하는 과정이다. 이 과정에서 학습자는 자신의 과거의 경험을 떠올리며 자신의 과거를 성찰함으로써 현재를 인식하고 이를 바탕으로 미래를 계획하는 유의미한 정의적 가치가 나타나게 된다. 이에 따라, 본고에서는 자아성찰과 자서전 쓰기와의 연관성을 밝히고 자서전 쓰기의 방법을 제시하였다. 연구의 내용을 장별로 간단히 정리하면 다음과 같다. 서론에서는 연구의 필요성과 목적을 언급하고, 선행 연구를 검토하였다. 그리고 연구 방법을 제시하면서 ...
자아성찰을 위한 자서전 쓰기 방법 연구
본 논문은 실제 학교 수업 현장에서 적용 가능한 자서전 쓰기의 교육 방법을 제시 하고, 자서전 쓰기의 과정을 수행하면서 학습자의 자아성찰을 가능하게 하는 데에 목적을 두었다. 자서전 쓰기의 과정은 학습자가 쓰기 과제를 수행하면서 당면하는 문제를 해결하는 과정이다. 이 과정에서 학습자는 자신의 과거의 경험을 떠올리며 자신의 과거를 성찰함으로써 현재를 인식하고 이를 바탕으로 미래를 계획하는 유의미한 정의적 가치가 나타나게 된다. 이에 따라, 본고에서는 자아성찰과 자서전 쓰기와의 연관성을 밝히고 자서전 쓰기의 방법을 제시하였다. 연구의 내용을 장별로 간단히 정리하면 다음과 같다. 서론에서는 연구의 필요성과 목적을 언급하고, 선행 연구를 검토하였다. 그리고 연구 방법을 제시하면서 발달심리학의 관점에서 자아를 바라보고, 자서전의 개념을 밝히기 위해 필립 르죈의 이론을 반영할 것과, 구성주의 작문 이론의 관점을 취할 것을 밝혔다. II장에서는 이론적 배경과 교육적 의의에 대해 제시하였다. 자서전의 개념과 특징, 유형을 살피고, 자아의 개념과 특징을 살피고 자서전의 유형에 나타나는 대표적인 자아성찰의 유형에 대해 살핀 후, 쓰기 교육 이론을 통해 자서전 쓰기의 원리를 제시하였다. 그리고 자아성찰 능력 신장을 위한 자서전 쓰기 교육의 의의를 제시하였다. 이를 통해 자서전 쓰기와 자아성찰이 밀접한 연관성이 있음을 밝히고, 자서전 쓰기의 과정은 곧 자아성찰이 될 수 있음을 주장하며 자서전 쓰기가 교육적 가치가 있음을 제시하였다.. III장에서는 II장에서 언급한 자서전의 유형에 따른 자아성찰의 세 가지 유형을 실제 자서전 작품을 통해 분석하였다. 첫째, ‘나’와 ‘또 다른 나’에 대한 성찰, 둘째, ‘나’와 ‘타자’에 대한 성찰, 셋째, ‘나’와 ‘타자’와의 관계에 대한 성찰이 그것이다. IV장에서는 지금까지의 논의를 바탕으로 자서전 쓰기의 방법과 자서전 쓰기 교수·학습 모형과 교수·학습 과정안을 제시하였다. 먼저 자서전 쓰기의 방법으로는 쓰기의 과정을 계획하기, 내용 생성 및 조직하기, 내용 표현 및 수정하기, 평가하기, 조정하기의 단계로 설명하고 각 단계에서 학습자가 수행해야 할 활동의 세부 내용과 각 활동에 적합한 전략을 제시하였다. 본 연구는 첫째, 쓰기를 통한 자아성찰이라는 미흡한 부분의 연구에 조금이나마 보탬이 되었다는 점, 둘째, 자서전이라는 특정 장르의 쓰기 방법을 제시하고 방법에 대한 활동을 제시했다는 점, 셋째, 단순히 지식교육 측면만이 아니라 자서전 쓰기를 통해 학습자의 자아성찰이라는 교육의 정의적 측면을 다루었다는 점에서 그 의의가 있다고 볼 수 있다.
자아성찰을 위한 자서전 쓰기 방법 연구
본 논문은 실제 학교 수업 현장에서 적용 가능한 자서전 쓰기의 교육 방법을 제시 하고, 자서전 쓰기의 과정을 수행하면서 학습자의 자아성찰을 가능하게 하는 데에 목적을 두었다. 자서전 쓰기의 과정은 학습자가 쓰기 과제를 수행하면서 당면하는 문제를 해결하는 과정이다. 이 과정에서 학습자는 자신의 과거의 경험을 떠올리며 자신의 과거를 성찰함으로써 현재를 인식하고 이를 바탕으로 미래를 계획하는 유의미한 정의적 가치가 나타나게 된다. 이에 따라, 본고에서는 자아성찰과 자서전 쓰기와의 연관성을 밝히고 자서전 쓰기의 방법을 제시하였다. 연구의 내용을 장별로 간단히 정리하면 다음과 같다. 서론에서는 연구의 필요성과 목적을 언급하고, 선행 연구를 검토하였다. 그리고 연구 방법을 제시하면서 발달심리학의 관점에서 자아를 바라보고, 자서전의 개념을 밝히기 위해 필립 르죈의 이론을 반영할 것과, 구성주의 작문 이론의 관점을 취할 것을 밝혔다. II장에서는 이론적 배경과 교육적 의의에 대해 제시하였다. 자서전의 개념과 특징, 유형을 살피고, 자아의 개념과 특징을 살피고 자서전의 유형에 나타나는 대표적인 자아성찰의 유형에 대해 살핀 후, 쓰기 교육 이론을 통해 자서전 쓰기의 원리를 제시하였다. 그리고 자아성찰 능력 신장을 위한 자서전 쓰기 교육의 의의를 제시하였다. 이를 통해 자서전 쓰기와 자아성찰이 밀접한 연관성이 있음을 밝히고, 자서전 쓰기의 과정은 곧 자아성찰이 될 수 있음을 주장하며 자서전 쓰기가 교육적 가치가 있음을 제시하였다.. III장에서는 II장에서 언급한 자서전의 유형에 따른 자아성찰의 세 가지 유형을 실제 자서전 작품을 통해 분석하였다. 첫째, ‘나’와 ‘또 다른 나’에 대한 성찰, 둘째, ‘나’와 ‘타자’에 대한 성찰, 셋째, ‘나’와 ‘타자’와의 관계에 대한 성찰이 그것이다. IV장에서는 지금까지의 논의를 바탕으로 자서전 쓰기의 방법과 자서전 쓰기 교수·학습 모형과 교수·학습 과정안을 제시하였다. 먼저 자서전 쓰기의 방법으로는 쓰기의 과정을 계획하기, 내용 생성 및 조직하기, 내용 표현 및 수정하기, 평가하기, 조정하기의 단계로 설명하고 각 단계에서 학습자가 수행해야 할 활동의 세부 내용과 각 활동에 적합한 전략을 제시하였다. 본 연구는 첫째, 쓰기를 통한 자아성찰이라는 미흡한 부분의 연구에 조금이나마 보탬이 되었다는 점, 둘째, 자서전이라는 특정 장르의 쓰기 방법을 제시하고 방법에 대한 활동을 제시했다는 점, 셋째, 단순히 지식교육 측면만이 아니라 자서전 쓰기를 통해 학습자의 자아성찰이라는 교육의 정의적 측면을 다루었다는 점에서 그 의의가 있다고 볼 수 있다.
A Study on Writing Autobiography for Self Reflection
The purpose of this study was to propose a teaching method for writing autobiography applicable on classroom instruction in school and to allow leaners to be able to do self-reflection while writing autobiography. The process of writing a...
A Study on Writing Autobiography for Self Reflection
The purpose of this study was to propose a teaching method for writing autobiography applicable on classroom instruction in school and to allow leaners to be able to do self-reflection while writing autobiography. The process of writing autobiography is one in which a learner resolve the problems at hand while performing writing task. This is a meaningful definitional value in that the learners, in this process, recognize current status by reminding of their own past experiences and reflecting them, and based on which, plan future. This study, accordingly, investigates the relationship between self-reflection and writing autobiography and proposes a method for writing autobiography. The need and purpose of study are mentioned and prior studies are reviewed in Introduction section. The study method is also presented while looking at self with lens of developmental psychology, and it is suggested to apply theory of Philip Lejeune and take structuralism perspective in order to clarify the concep of autobiography. In section II, the theoretical background and educational implications are presented. The concept, characteristics, and types of autobiography, concept and characteristic of self, representative types of self-reflection found in autobiographies are discussed, and a method for writing autobiography is presented through theory related to teaching writings. The significance of teaching writing autobiography in improving ability to do self-reflection is presented. The close relationship between writing autobiography and self-reflection is revealed in the process, and this study argues that the writing autobiography in itself may be a self-reflection and the pedigogical value of writing autobiography. In section III, the three types of self-reflection by the types of autobiography mentioned in section II are analyzed using autobiography works: reflection on 'me' and 'another me', reflection on 'me' and 'others', reflection on relationshp between 'me' and 'others'. In section IV, method for writing autobiography, teaching and learning models of writing autobiography, and example of syllabus are proposed based on above discussions. The method for writing autobiography is divided into planning process, generation and organization of contents, expression and revision of contents, evaluation, and adjustment, and detail activities of each stage for learners and strategies suitable for each stage are proposed. The strengths of this study include contribution to under-investigated field, a self-reflection, though it is not significant, proposition of specific genre, a autobiography, and activities to implement the method, and discussion about not only knowledge acquisition but also definitional aspects of education such as self-reflection.
A Study on Writing Autobiography for Self Reflection
The purpose of this study was to propose a teaching method for writing autobiography applicable on classroom instruction in school and to allow leaners to be able to do self-reflection while writing autobiography. The process of writing autobiography is one in which a learner resolve the problems at hand while performing writing task. This is a meaningful definitional value in that the learners, in this process, recognize current status by reminding of their own past experiences and reflecting them, and based on which, plan future. This study, accordingly, investigates the relationship between self-reflection and writing autobiography and proposes a method for writing autobiography. The need and purpose of study are mentioned and prior studies are reviewed in Introduction section. The study method is also presented while looking at self with lens of developmental psychology, and it is suggested to apply theory of Philip Lejeune and take structuralism perspective in order to clarify the concep of autobiography. In section II, the theoretical background and educational implications are presented. The concept, characteristics, and types of autobiography, concept and characteristic of self, representative types of self-reflection found in autobiographies are discussed, and a method for writing autobiography is presented through theory related to teaching writings. The significance of teaching writing autobiography in improving ability to do self-reflection is presented. The close relationship between writing autobiography and self-reflection is revealed in the process, and this study argues that the writing autobiography in itself may be a self-reflection and the pedigogical value of writing autobiography. In section III, the three types of self-reflection by the types of autobiography mentioned in section II are analyzed using autobiography works: reflection on 'me' and 'another me', reflection on 'me' and 'others', reflection on relationshp between 'me' and 'others'. In section IV, method for writing autobiography, teaching and learning models of writing autobiography, and example of syllabus are proposed based on above discussions. The method for writing autobiography is divided into planning process, generation and organization of contents, expression and revision of contents, evaluation, and adjustment, and detail activities of each stage for learners and strategies suitable for each stage are proposed. The strengths of this study include contribution to under-investigated field, a self-reflection, though it is not significant, proposition of specific genre, a autobiography, and activities to implement the method, and discussion about not only knowledge acquisition but also definitional aspects of education such as self-reflection.
주제어
#자서전 자아성찰 자서전 쓰기의 방법 자아성찰과 자서전 쓰기와의 연관성 Autobiography Self-Reflection Writing Autobiography Relationship between Self Reflection and Writing Autobiogrphy
학위논문 정보
저자
박기환
학위수여기관
한국외국어대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
국어교육전공
지도교수
임경순
발행연도
2017
총페이지
91
키워드
자서전 자아성찰 자서전 쓰기의 방법 자아성찰과 자서전 쓰기와의 연관성 Autobiography Self-Reflection Writing Autobiography Relationship between Self Reflection and Writing Autobiogrphy
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.