본 연구는 한국교회의 미래에 대한 학자들의 어두운 전망 속에서 후기산업사회 도시속의 교회가 총체적 위기에 처해 있다고 하는 공통된 인식에서 출발하였다. 이러한 한국교회의 총체적 위기에 대한 문제인식 속에서 본 연구자는 현대 도시교회의 위기들을 해결할 방안을 찾기 위하여 먼저 위기의 본질에 대한 분석을 해 보기로 하였다. 따라서 그것은 다음과 같은 연구 질문들을 갖게 만들었다. 후기산업사회 도시교회의 위기들의 구체적인 내용은 무엇인가? 또한 그러한 위기들을 가져오게 한 원인은 무엇인가? 나아가 그런 총체적 위기들을 해결해 줄 수 있는 실제적인 방안은 무엇인가? 이런 문제의식과 연구 질문을 바탕으로 연구자가 한 가지 주목한 것이 바로 글로벌 BAM(Business As Mission)운동이다. BAM운동은 오늘날 전 세계가 경험하고 있는 급격한 도시화와 자본주의 경제시스템의 확산 속에서 급부상하고 있는 비즈니스 선교 운동이다. 비즈니스 선교(...
<국문 초록>
후기산업사회 한국 도시교회의 위기 속에서의 BAM 사역의 원리와 전략
도 전 욱 지도교수 정 병 관
본 연구는 한국교회의 미래에 대한 학자들의 어두운 전망 속에서 후기산업사회 도시속의 교회가 총체적 위기에 처해 있다고 하는 공통된 인식에서 출발하였다. 이러한 한국교회의 총체적 위기에 대한 문제인식 속에서 본 연구자는 현대 도시교회의 위기들을 해결할 방안을 찾기 위하여 먼저 위기의 본질에 대한 분석을 해 보기로 하였다. 따라서 그것은 다음과 같은 연구 질문들을 갖게 만들었다. 후기산업사회 도시교회의 위기들의 구체적인 내용은 무엇인가? 또한 그러한 위기들을 가져오게 한 원인은 무엇인가? 나아가 그런 총체적 위기들을 해결해 줄 수 있는 실제적인 방안은 무엇인가? 이런 문제의식과 연구 질문을 바탕으로 연구자가 한 가지 주목한 것이 바로 글로벌 BAM(Business As Mission)운동이다. BAM운동은 오늘날 전 세계가 경험하고 있는 급격한 도시화와 자본주의 경제시스템의 확산 속에서 급부상하고 있는 비즈니스 선교 운동이다. 비즈니스 선교(BM)는 본래 해외선교의 영역에서 창의적 접근지역을 여는 전략으로 주목되어 왔던 것이 사실이다. 그러나 본 연구에서는 BAM 사역이 도시교회의 위기상황을 해결하는 방안으로도 적절할 것이라는 가정을 하고 그 연관성을 찾기로 하였다. 따라서 다음과 같은 추가적인 연구 질문들이 도출되었다. 후기산업사회 도시교회의 위기 속에서 BAM사역의 필요성은 무엇인가? 또한 현대 도시교회의 BAM사역의 원리와 전략은 무엇인가? 이러한 종합적인 연구 질문 속에서 본 연구는 BAM사역이 목회사역의 현장에서 아직은 활성화 되지 않은 관계로 사회과학적 양적 연구 대신 문헌연구의 방식으로 접근을 하여 한국교회의 선교적 목회에 원리적으로 조금이나마 도움을 주고자 의도하였다. 제 2장에서는 순차적인 연구 질문에 따라 먼저 후기산업사회 도시 속에 존재하는 교회의 위기들은 무엇인지에 대하여 살펴보았다. 먼저 후기산업사회 자체가 갖고 있는 위기들은 고도로 구조화 되고 분업화된 산업사회의 특성으로 인해 노동의 의미의 상실과 인간소외, 그리고 잃어버린 삶의 방향성의 문제가 가장 커다란 문제로 지적되었다. 또한 그러한 삶의 방향성 상실은 소비주의 영성의 추구와 우상화된 개인주의, 그리고 물질주의적 세계관에 몰입되는 삶의 증상으로 표현되었다. 그 다음으로 현대산업사회 도시가 주는 위기들은 실업과 빈곤의 문제, 또한 사회의 양극화 문제, 주택과 재개발의 문제, 그리고 환경과 건강의 문제들인 것으로 나타났다. 마지막으로 후기산업사회 도시 속을 살아가는 교회의 위기로는 세속화로 대변되는 영적인 위기, 이름뿐인 그리스도인의 신앙생활로 말미암아 교회의 사회적 신뢰도의 추락으로 이어지는 윤리적 위기, 이러한 위기들에 적절히 대응하지 못하여 발생하는 선교적 위기로 분석되었고 현대도시교회에는 이러한 총체적인 위기가 실제로 존재함을 확인하였다. 제 3장에서는 이러한 후기산업사회 도시교회가 가지는 총체적 위기들의 원인이 무엇인지를 신학적인 측면에서, 사회와 문화적인 측면에서, 선교 전략적인 측면에서 살펴보았다. 그 결과 첫째, 신학적인 측면에서는 세 가지가 그 원인으로 분석되었다. 도시에 대한 성경적인 이해의 부족, 선교적 교회론의 부재, 일터에 대한 신학적 이해의 결여가 바로 그것이다. 두 번째 사회와 문화적인 원인으로는 이분법적인 세계관의 문제와 물질주의적 영성의 추구가 문제로 드러났는데 이것은 대중매체가 강력한 영향력을 발휘한 결과였다는 점이 그 원인으로 분석되었다. 세 번째는 선교 전략적인 면에서는 교회의 적절하고 현명한 대처의 부족이었다. 따라서 이러한 모든 것이 합쳐져서 총체적 위기를 가져오는 핵심 원인들로 분석되었다. 제 4장은 이제 이러한 총체적 위기 속에서 BAM사역이 도시교회에게 왜 필요한지를 검증하였다. BAM사역은 비즈니스 일터선교 전략이다. 특별히 BAM은 비즈니스화 된 현대 도시에 대한 선교 전략이어야 한다는 점이 도시선교의 역사를 살펴보는 가운데에서 가장 먼저 드러났다. 두 번째로 도시교회의 BAM사역은 일의 회복과 일터에서의 선교사적인 삶을 위해서 절실한 필요가 있음이 확인되었다. 일은 하나님을 예배하는 수단이며 일터는 하나님께 영광을 돌리는 장소이다. 이 시대의 모든 직장인과 일터위의 그리스도인은 소명으로서의 직업에 대한 이해의 회복과 선교사적인 삶의 실천이 반드시 필요하다. 제 5장에서 본 연구자는 후기 산업사회 도시교회의 위기 속에서 도시목회에 적용이 가능한 BAM사역의 원리를 도출해 내고 구체적인 전략을 창조적으로 수립하려고 시도하였다. 이를 위해 먼저 BAM사역의 정확한 개념적인 이해가 중요하므로 BAM과 유사한 개념들을 상호 비교하면서 세부적으로 정의하였다. BAM사역은 기본적으로 비즈니스를 비즈니스 되게 하는 사역이다. BAM사역자들은 BAM자체가 선교라고 본다. 그런 의미에서 조금은 신학적으로 위험한 점이 있다. 비즈니스를 비즈니스 되게 하는 것은 필요하지만 온전한 비즈니스의 회복을 위해서는 반드시 복음을 필요로 한다는 점에서 그렇다. 그럼에도 불구하고 BAM사역의 원리가 갖는 장점도 있다. 적어도 BAM은 반문화적인 태도 속에서 신앙과 세상을 갈라놓지는 않는다. 반면에 복음과 문화와의 관계에서 동질화의 위험성이 존재하고 있는 것이다. 따라서 BAM사역은 개혁주의 기독교 세계관운동으로부터 출발해야 한다는 점이다. 일터는 문화사명과 관련된 창조를 전제하고 있고 타락한 인류와 왜곡된 문화라고 하는 환경을 가지고 있기 때문이다. 따라서 BAM운동은 특별계시인 성경의 조명 속에서 왜곡된 일과 일터 그리고 일하는 인간을 창조의 원래 목적으로 회복시키는 일이다. 또한 그것은 BAM사역이 필연적으로 총체적인 사역이라는 점을 의미한다. 비즈니스사역 자체를 선교 그 자체로 보는 이러한 BAM의 정의에서 기준해 볼 때 BAM의 역사는 매우 짧다. BAM의 역사는 1989년 제 2차 로잔대회이후 2004년에 태국 파타야에서 열린 로잔 세계복음화 포럼이 그 시작이라고 볼 수가 있다. 로잔운동과 맥을 같이하는 한국교회에 의한 BAM운동은 2007년 상해 한인연합교회에서 시작된 SKBF(Shanghai Korean Business Forum)가 그 시작인 것으로 조사되었다. 이 포럼은 제 5회 대회부터 IBA(International BAM Alliance)로 발전되어 2013년 제 7차 IBA 대회부터는 서울 포럼으로 해마다 대회가 개최되면서 타문화권 선교운동으로 자리를 잡았다. 그러나 엄밀한 의미에서 한국 내 도시교회에서의 BAM운동은 2017년 현재 아직 분명히 드러난 것은 없다고 보인다. 그러나 BAM과 아주 유사한 형태인 사회적 기업은 정부와 민간부문에서 상당한 전개가 이루어지고 있는 것으로 보인다. 교회도 이러한 사회적 기업운동을 접목한 사례들도 나타난다. 한국 성도들의 BAM기업도 개념적으로 조금씩은 부족하지만 해외나 국내에서 다수 존재한다. 그렇다면 이제 도시지역의 교회들이 적용할 수 있는 BAM사역의 구체적인 전략은 무엇인가? 우선 그러한 사역을 하려면 도시교회가 미리 많은 준비가 필요할 것이다. 기독교 세계관교육과 일터소명에 대한 확신이 바로 그것이다. 그러한 준비가 되었다면 이제 도시교회는 특별히 교회 내 비즈니스 자원을 조직하고 동원할 필요가 있다. 이들을 훈련시켜 일터선교사로 국내 및 해외의 BAM사역자로 파송해야하기 때문이다. 두 번째는 도시교회가 사실상 BAM과 매우 유사한 개념인 사회적 기업을 운영해 볼 필요가 있다. 이것은 BAM의 핵심적인 원리인 총체적 선교를 위한 방법론이다. 이제는 교회도 복음만을 외칠 것이 아니라 사회적 기업의 경영을 통해 복음과 함께 도시의 총체적 필요를 섬기는 사역을 감당해야 한다. 이것은 초대교회와 종교개혁자들의 유산이다. 또한 이러한 총체적 사역은 일반은총과 영역주권이론이라는 개혁신학의 확고한 지지를 받는다. 도시는 구속되어야 한다. 교회는 도시의 한복판에서 도시의 지역별 특성에 맞는 필요를 총체적 사역으로 감당할 때 그 존재의 의의를 갖는다. 하나님의 나라는 도시를 구속하고 갱신하려는 그러한 교회 속에 성령의 능력으로 임재를 하셔서 교회를 세속화로부터 강력하게 지키시고 보호하신다.
연구를 마치면서 적용을 위한 제언으로는 BAM사역은 도시선교에 아주 적합한 전략임이 검증이 되었으므로 도시선교전략으로 목회에 적극 수용하고 도시교회의 비즈니스 자원을 동원하여 지역의 필요에 합당한 총체적 맞춤전략을 구사하라는 것이다. 또한 이러한 도시선교 전략으로서의 BAM사역은 선교지에서 도시사역을 감당하는 선교사나 목회자들에게도 아주 유용한 전략이라는 점이 강조되어야 한다. 타문화권 선교 현지의 세계관과 문화를 고려하여 BAM사역을 적극 실행해 볼 것을 권한다. 다음 연구에서는 바로 그러한 면에서 타문화권 도시선교전략으로서의 BAM 사역에 대한 성공과 실패를 구체적으로 연구할 것을 제언한다.
마지막으로 이러한 BAM사역의 총체적이고 창조적인 적용을 통하여 후기산업사회 도시교회의 위기들이 극복되고 목회와 선교의 현장에 재활성화가 이루어지기를 간절히 기대해 본다.
<국문 초록>
후기산업사회 한국 도시교회의 위기 속에서의 BAM 사역의 원리와 전략
도 전 욱 지도교수 정 병 관
본 연구는 한국교회의 미래에 대한 학자들의 어두운 전망 속에서 후기산업사회 도시속의 교회가 총체적 위기에 처해 있다고 하는 공통된 인식에서 출발하였다. 이러한 한국교회의 총체적 위기에 대한 문제인식 속에서 본 연구자는 현대 도시교회의 위기들을 해결할 방안을 찾기 위하여 먼저 위기의 본질에 대한 분석을 해 보기로 하였다. 따라서 그것은 다음과 같은 연구 질문들을 갖게 만들었다. 후기산업사회 도시교회의 위기들의 구체적인 내용은 무엇인가? 또한 그러한 위기들을 가져오게 한 원인은 무엇인가? 나아가 그런 총체적 위기들을 해결해 줄 수 있는 실제적인 방안은 무엇인가? 이런 문제의식과 연구 질문을 바탕으로 연구자가 한 가지 주목한 것이 바로 글로벌 BAM(Business As Mission)운동이다. BAM운동은 오늘날 전 세계가 경험하고 있는 급격한 도시화와 자본주의 경제시스템의 확산 속에서 급부상하고 있는 비즈니스 선교 운동이다. 비즈니스 선교(BM)는 본래 해외선교의 영역에서 창의적 접근지역을 여는 전략으로 주목되어 왔던 것이 사실이다. 그러나 본 연구에서는 BAM 사역이 도시교회의 위기상황을 해결하는 방안으로도 적절할 것이라는 가정을 하고 그 연관성을 찾기로 하였다. 따라서 다음과 같은 추가적인 연구 질문들이 도출되었다. 후기산업사회 도시교회의 위기 속에서 BAM사역의 필요성은 무엇인가? 또한 현대 도시교회의 BAM사역의 원리와 전략은 무엇인가? 이러한 종합적인 연구 질문 속에서 본 연구는 BAM사역이 목회사역의 현장에서 아직은 활성화 되지 않은 관계로 사회과학적 양적 연구 대신 문헌연구의 방식으로 접근을 하여 한국교회의 선교적 목회에 원리적으로 조금이나마 도움을 주고자 의도하였다. 제 2장에서는 순차적인 연구 질문에 따라 먼저 후기산업사회 도시 속에 존재하는 교회의 위기들은 무엇인지에 대하여 살펴보았다. 먼저 후기산업사회 자체가 갖고 있는 위기들은 고도로 구조화 되고 분업화된 산업사회의 특성으로 인해 노동의 의미의 상실과 인간소외, 그리고 잃어버린 삶의 방향성의 문제가 가장 커다란 문제로 지적되었다. 또한 그러한 삶의 방향성 상실은 소비주의 영성의 추구와 우상화된 개인주의, 그리고 물질주의적 세계관에 몰입되는 삶의 증상으로 표현되었다. 그 다음으로 현대산업사회 도시가 주는 위기들은 실업과 빈곤의 문제, 또한 사회의 양극화 문제, 주택과 재개발의 문제, 그리고 환경과 건강의 문제들인 것으로 나타났다. 마지막으로 후기산업사회 도시 속을 살아가는 교회의 위기로는 세속화로 대변되는 영적인 위기, 이름뿐인 그리스도인의 신앙생활로 말미암아 교회의 사회적 신뢰도의 추락으로 이어지는 윤리적 위기, 이러한 위기들에 적절히 대응하지 못하여 발생하는 선교적 위기로 분석되었고 현대도시교회에는 이러한 총체적인 위기가 실제로 존재함을 확인하였다. 제 3장에서는 이러한 후기산업사회 도시교회가 가지는 총체적 위기들의 원인이 무엇인지를 신학적인 측면에서, 사회와 문화적인 측면에서, 선교 전략적인 측면에서 살펴보았다. 그 결과 첫째, 신학적인 측면에서는 세 가지가 그 원인으로 분석되었다. 도시에 대한 성경적인 이해의 부족, 선교적 교회론의 부재, 일터에 대한 신학적 이해의 결여가 바로 그것이다. 두 번째 사회와 문화적인 원인으로는 이분법적인 세계관의 문제와 물질주의적 영성의 추구가 문제로 드러났는데 이것은 대중매체가 강력한 영향력을 발휘한 결과였다는 점이 그 원인으로 분석되었다. 세 번째는 선교 전략적인 면에서는 교회의 적절하고 현명한 대처의 부족이었다. 따라서 이러한 모든 것이 합쳐져서 총체적 위기를 가져오는 핵심 원인들로 분석되었다. 제 4장은 이제 이러한 총체적 위기 속에서 BAM사역이 도시교회에게 왜 필요한지를 검증하였다. BAM사역은 비즈니스 일터선교 전략이다. 특별히 BAM은 비즈니스화 된 현대 도시에 대한 선교 전략이어야 한다는 점이 도시선교의 역사를 살펴보는 가운데에서 가장 먼저 드러났다. 두 번째로 도시교회의 BAM사역은 일의 회복과 일터에서의 선교사적인 삶을 위해서 절실한 필요가 있음이 확인되었다. 일은 하나님을 예배하는 수단이며 일터는 하나님께 영광을 돌리는 장소이다. 이 시대의 모든 직장인과 일터위의 그리스도인은 소명으로서의 직업에 대한 이해의 회복과 선교사적인 삶의 실천이 반드시 필요하다. 제 5장에서 본 연구자는 후기 산업사회 도시교회의 위기 속에서 도시목회에 적용이 가능한 BAM사역의 원리를 도출해 내고 구체적인 전략을 창조적으로 수립하려고 시도하였다. 이를 위해 먼저 BAM사역의 정확한 개념적인 이해가 중요하므로 BAM과 유사한 개념들을 상호 비교하면서 세부적으로 정의하였다. BAM사역은 기본적으로 비즈니스를 비즈니스 되게 하는 사역이다. BAM사역자들은 BAM자체가 선교라고 본다. 그런 의미에서 조금은 신학적으로 위험한 점이 있다. 비즈니스를 비즈니스 되게 하는 것은 필요하지만 온전한 비즈니스의 회복을 위해서는 반드시 복음을 필요로 한다는 점에서 그렇다. 그럼에도 불구하고 BAM사역의 원리가 갖는 장점도 있다. 적어도 BAM은 반문화적인 태도 속에서 신앙과 세상을 갈라놓지는 않는다. 반면에 복음과 문화와의 관계에서 동질화의 위험성이 존재하고 있는 것이다. 따라서 BAM사역은 개혁주의 기독교 세계관운동으로부터 출발해야 한다는 점이다. 일터는 문화사명과 관련된 창조를 전제하고 있고 타락한 인류와 왜곡된 문화라고 하는 환경을 가지고 있기 때문이다. 따라서 BAM운동은 특별계시인 성경의 조명 속에서 왜곡된 일과 일터 그리고 일하는 인간을 창조의 원래 목적으로 회복시키는 일이다. 또한 그것은 BAM사역이 필연적으로 총체적인 사역이라는 점을 의미한다. 비즈니스사역 자체를 선교 그 자체로 보는 이러한 BAM의 정의에서 기준해 볼 때 BAM의 역사는 매우 짧다. BAM의 역사는 1989년 제 2차 로잔대회이후 2004년에 태국 파타야에서 열린 로잔 세계복음화 포럼이 그 시작이라고 볼 수가 있다. 로잔운동과 맥을 같이하는 한국교회에 의한 BAM운동은 2007년 상해 한인연합교회에서 시작된 SKBF(Shanghai Korean Business Forum)가 그 시작인 것으로 조사되었다. 이 포럼은 제 5회 대회부터 IBA(International BAM Alliance)로 발전되어 2013년 제 7차 IBA 대회부터는 서울 포럼으로 해마다 대회가 개최되면서 타문화권 선교운동으로 자리를 잡았다. 그러나 엄밀한 의미에서 한국 내 도시교회에서의 BAM운동은 2017년 현재 아직 분명히 드러난 것은 없다고 보인다. 그러나 BAM과 아주 유사한 형태인 사회적 기업은 정부와 민간부문에서 상당한 전개가 이루어지고 있는 것으로 보인다. 교회도 이러한 사회적 기업운동을 접목한 사례들도 나타난다. 한국 성도들의 BAM기업도 개념적으로 조금씩은 부족하지만 해외나 국내에서 다수 존재한다. 그렇다면 이제 도시지역의 교회들이 적용할 수 있는 BAM사역의 구체적인 전략은 무엇인가? 우선 그러한 사역을 하려면 도시교회가 미리 많은 준비가 필요할 것이다. 기독교 세계관교육과 일터소명에 대한 확신이 바로 그것이다. 그러한 준비가 되었다면 이제 도시교회는 특별히 교회 내 비즈니스 자원을 조직하고 동원할 필요가 있다. 이들을 훈련시켜 일터선교사로 국내 및 해외의 BAM사역자로 파송해야하기 때문이다. 두 번째는 도시교회가 사실상 BAM과 매우 유사한 개념인 사회적 기업을 운영해 볼 필요가 있다. 이것은 BAM의 핵심적인 원리인 총체적 선교를 위한 방법론이다. 이제는 교회도 복음만을 외칠 것이 아니라 사회적 기업의 경영을 통해 복음과 함께 도시의 총체적 필요를 섬기는 사역을 감당해야 한다. 이것은 초대교회와 종교개혁자들의 유산이다. 또한 이러한 총체적 사역은 일반은총과 영역주권이론이라는 개혁신학의 확고한 지지를 받는다. 도시는 구속되어야 한다. 교회는 도시의 한복판에서 도시의 지역별 특성에 맞는 필요를 총체적 사역으로 감당할 때 그 존재의 의의를 갖는다. 하나님의 나라는 도시를 구속하고 갱신하려는 그러한 교회 속에 성령의 능력으로 임재를 하셔서 교회를 세속화로부터 강력하게 지키시고 보호하신다.
연구를 마치면서 적용을 위한 제언으로는 BAM사역은 도시선교에 아주 적합한 전략임이 검증이 되었으므로 도시선교전략으로 목회에 적극 수용하고 도시교회의 비즈니스 자원을 동원하여 지역의 필요에 합당한 총체적 맞춤전략을 구사하라는 것이다. 또한 이러한 도시선교 전략으로서의 BAM사역은 선교지에서 도시사역을 감당하는 선교사나 목회자들에게도 아주 유용한 전략이라는 점이 강조되어야 한다. 타문화권 선교 현지의 세계관과 문화를 고려하여 BAM사역을 적극 실행해 볼 것을 권한다. 다음 연구에서는 바로 그러한 면에서 타문화권 도시선교전략으로서의 BAM 사역에 대한 성공과 실패를 구체적으로 연구할 것을 제언한다.
마지막으로 이러한 BAM사역의 총체적이고 창조적인 적용을 통하여 후기산업사회 도시교회의 위기들이 극복되고 목회와 선교의 현장에 재활성화가 이루어지기를 간절히 기대해 본다.
The Principles and Strategies of the BAM Ministry in the Crises of Korean Urban Church in the Post-Industrial Society
Jeon Wook, Do Supervisor: Dr. Byoung-Gwan, Jung(Ph.D.)
This research started from the common thoughts that the church at postindustrial society's city...
The Principles and Strategies of the BAM Ministry in the Crises of Korean Urban Church in the Post-Industrial Society
Jeon Wook, Do Supervisor: Dr. Byoung-Gwan, Jung(Ph.D.)
This research started from the common thoughts that the church at postindustrial society's city is in total crisis; in the negative prospect of scholars about the future of Korean church. Firstly, a researcher, the writer of this thesis, tried to analyze the essence of the crisis to find resolutions to the crisis of the modern urban church. After analyzing them, the researcher has questioned about the following research questions. What is the specific detail of the crisis of the church in the post-industrial society? What elements caused these crises? What are the practical methods to solve such a total crisis. Based on this critical mind and research questions, one that the researcher paid attention to, is BAM (Business As Mission) movement. The BAM movement is an emerging business mission movement in the rapid urbanization and the expansion of a capitalistic economic system that the world is experiencing today. Many of us in the evangelical world have paid attention to business mission (BM) as a strategy to open a way to the creative approach area in the field of overseas missions. But, in this study, the researcher assumed that BAM ministry would be an appropriate way to solve the crisis of urban church, then tries to find a correlation between BAM and the crisis. After that, the researcher was able to abstract the following additional research questions from the practice. What is the necessity of BAM in the crisis of the post-industrial society? What are the principles and strategies of BAM ministry in the modern urban church? The researcher intended to give help to the ministry of mission in the Korean Church; esp in principles of the ministry in the context of the comprehensive research question. In Chapter 2, the researcher discussed the crises of the Church at the post-industrial society's city. First, the researcher pointed out that the biggest problems of post-industrial society are the loss of meaning of labor, human alienation and the loss of purpose of life due to the characteristics of highly structured and specialized industrial societies. Also, it was examined that the loss of direction of life was expressed as the symptoms of life which are the main symptoms: the pursuit of consumerism spirituality, idolized individualism and being immersed in the consumerism world view. Second, the research shows that crises caused by the post-modern industrial city are unemployment, poverty, social polarization, the issues of housing/redevelopment, and issues of environmental/health. Finally, it is analyzed that the crises of the Church are the spiritual crisis represented by the secularization, the ethical crisis leading to the fall of the social credibility of the church caused by the inappropriate life of the nominal Christian, and a missional crisis caused by not responding properly to these crises. The researcher confirmed that this total crisis existed in the modern urban church. In Chapter 3, the researcher examined the cause of the total crisis of this church in the post-industrial’s city in terms of theological, social , cultural and mission strategy. As a result, first, three causes were found in the theological aspect: (1) the lack of biblical understanding of the city (2) the absence of missional ecclesiology (3) the lack of a theological understanding of the workplace. The second one, the causes of social and cultural aspects were the dichotomous world view and the pursuit of materialistic spirituality. It is analyzed that the powerful influence of the mass media on the people in the city was the main reason for of the dichotomic world view and the materialistic spirituality. The third one, the cause of the missional strategy aspect was the lack of proper and wise coping skills of the church. A researcher analyzed that all these things combined to bring the total crisis to the church. In chapter 4, the researcher now verifies why the BAM ministry is needed for the urban church in the midst of the total crisis. The BAM ministry is a strategy for businesses and work places. Especially, the researcher found that the BAM should be an important missional strategy for the businessized modern city while reading the history of urban mission. Secondly, the researcher affirms that BAM is desperately needed for the restoration of work and the missionary life in the workplace. The work is a means of worshiping God and the workplace is the place where every Christian to glorify God. In this age, all workers and Christians in the workplace should restore the understanding of their job as a calling and practice missionary life. In chapter 5, the researcher tried to creatively draw the principles of BAM applicable to the urban mission in the crisis of the post-industrial society’s urban church and established specific strategies. For this task, because the conceptual understanding of BAM is important, the researcher defined the similar concepts to BAM, cross-correlating them. BAM is the ministry of restoring the true meaning of business. The Ministers of BAM views that BAM itself is Mission. In that sense, there is a little danger in its theology. Of course, it is needed to restore the essence of business, however the Gospel is truly required to recover the wholeness of business. Nevertheless, the principle of BAM has its own advantage. At least, BAM does not divide the faith and the world into two with the “against-culture” attitude. however, there is a risk of homogenization in the relationship between the gospel and culture. Therefore, it is the very important observation that BAM should start its startup stage from the Reformed world view movement. The workplace presupposes the creation related to the cultural mandate and it includes fallen mankind and distorted culture as its environment. Thus, the BAM movement is the task to restore the work, workplace and workers to the original purpose of creation in the special revelation of the Bible. It also means that BAM is inevitably a wholistic ministry. The history of BAM is very short based on the definition of BAM written above which sees the business mission itself is Mission. It can be affirmed that the history of BAM started from the World Evangelization Forum held in Pattaya, Thailand in 2004 after the second Lausanne Convention 1989. It is examined that The BAM movement by the Korean church that keeps in with the Lausanne movement initiated its movement from SKBF(Shanghai Korean Business Forum). This forum has been developed as IBA(International BAM Alliance) since the 5th conference. And since the 7th IBA conference in 2013, the forum has been held every year and it has become a cross-cultural mission movement. But in a strict sense, it seems that the BAM movement at the urban church in South Korea has not yet been clearly emerged in the current year, 2017. However, the social enterprise, which is very similar to BAM, currently appear to be developing considerably in government and the private sector. Some of the cases can be observed that church also incorporates the social enterprise movement. There are many BAM companies, managed by Korean Christians, in domestic and overseas although they don’t have the proper theological background.
Then, what are the specific strategies of the BAM ministry that the urban church can apply to? First, there would be a lot of preparations, if the urban church performs the BAM ministry. When the church is ready to the BAM ministry, it is the time for the urban church to organize and mobilize business resources. This is because, the people in the urban church should be trained and sent to work places in domestic and overseas as the BAM missionaries. Second, the urban church needs to operate a social enterprise, which is, in fact, a very similar concept to BAM. This is a methodology for the wholistic mission, the core principle of BAM. Now, the Church not only preach the gospel but also should perform the ministry to meet the whole needs of the city together with the gospel through the operation of social enterprise: it is the heritage of the early church and reformers. Also, this total ministry is also firmly supported by “common grace and territorial sovereignty” originated from the Reformed theology. The city must be redeemed. The church can find her the meaning of her being only if she carries out the holistic ministry to meet the needs of the regional characteristic of the city. The kingdom of God strongly keeps and protects the church that tries to redeem and renew the city, from secularization by covering her with the power of the Holy Spirit.
Completing this research, as a researcher, would like to recommend that the church pastors should accept the BAM ministry into their pastoral ministry as a strategy for the urban mission, because the BAM ministry is already verified as a very suitable strategy for the urban mission. Also, the BAM ministry as the strategy for the urban mission should be notified to missionaries those who are doing urban ministries in the mission field and pastors. It is recommended that actively implements BAM ministry in various ministries, considering the world views and cultures in the cross-cultural mission fields. And it is suggested that doing research on the success and failure of BAM ministry as the cross-cultural urban mission in detail for the next study.
Finally, the researcher eagerly expects that through the wholistic and creative applications of the BAM ministry, the urban church in post-industrial society may overcome the crisis then bring the revitalization to her ministry and mission fields.
The Principles and Strategies of the BAM Ministry in the Crises of Korean Urban Church in the Post-Industrial Society
Jeon Wook, Do Supervisor: Dr. Byoung-Gwan, Jung(Ph.D.)
This research started from the common thoughts that the church at postindustrial society's city is in total crisis; in the negative prospect of scholars about the future of Korean church. Firstly, a researcher, the writer of this thesis, tried to analyze the essence of the crisis to find resolutions to the crisis of the modern urban church. After analyzing them, the researcher has questioned about the following research questions. What is the specific detail of the crisis of the church in the post-industrial society? What elements caused these crises? What are the practical methods to solve such a total crisis. Based on this critical mind and research questions, one that the researcher paid attention to, is BAM (Business As Mission) movement. The BAM movement is an emerging business mission movement in the rapid urbanization and the expansion of a capitalistic economic system that the world is experiencing today. Many of us in the evangelical world have paid attention to business mission (BM) as a strategy to open a way to the creative approach area in the field of overseas missions. But, in this study, the researcher assumed that BAM ministry would be an appropriate way to solve the crisis of urban church, then tries to find a correlation between BAM and the crisis. After that, the researcher was able to abstract the following additional research questions from the practice. What is the necessity of BAM in the crisis of the post-industrial society? What are the principles and strategies of BAM ministry in the modern urban church? The researcher intended to give help to the ministry of mission in the Korean Church; esp in principles of the ministry in the context of the comprehensive research question. In Chapter 2, the researcher discussed the crises of the Church at the post-industrial society's city. First, the researcher pointed out that the biggest problems of post-industrial society are the loss of meaning of labor, human alienation and the loss of purpose of life due to the characteristics of highly structured and specialized industrial societies. Also, it was examined that the loss of direction of life was expressed as the symptoms of life which are the main symptoms: the pursuit of consumerism spirituality, idolized individualism and being immersed in the consumerism world view. Second, the research shows that crises caused by the post-modern industrial city are unemployment, poverty, social polarization, the issues of housing/redevelopment, and issues of environmental/health. Finally, it is analyzed that the crises of the Church are the spiritual crisis represented by the secularization, the ethical crisis leading to the fall of the social credibility of the church caused by the inappropriate life of the nominal Christian, and a missional crisis caused by not responding properly to these crises. The researcher confirmed that this total crisis existed in the modern urban church. In Chapter 3, the researcher examined the cause of the total crisis of this church in the post-industrial’s city in terms of theological, social , cultural and mission strategy. As a result, first, three causes were found in the theological aspect: (1) the lack of biblical understanding of the city (2) the absence of missional ecclesiology (3) the lack of a theological understanding of the workplace. The second one, the causes of social and cultural aspects were the dichotomous world view and the pursuit of materialistic spirituality. It is analyzed that the powerful influence of the mass media on the people in the city was the main reason for of the dichotomic world view and the materialistic spirituality. The third one, the cause of the missional strategy aspect was the lack of proper and wise coping skills of the church. A researcher analyzed that all these things combined to bring the total crisis to the church. In chapter 4, the researcher now verifies why the BAM ministry is needed for the urban church in the midst of the total crisis. The BAM ministry is a strategy for businesses and work places. Especially, the researcher found that the BAM should be an important missional strategy for the businessized modern city while reading the history of urban mission. Secondly, the researcher affirms that BAM is desperately needed for the restoration of work and the missionary life in the workplace. The work is a means of worshiping God and the workplace is the place where every Christian to glorify God. In this age, all workers and Christians in the workplace should restore the understanding of their job as a calling and practice missionary life. In chapter 5, the researcher tried to creatively draw the principles of BAM applicable to the urban mission in the crisis of the post-industrial society’s urban church and established specific strategies. For this task, because the conceptual understanding of BAM is important, the researcher defined the similar concepts to BAM, cross-correlating them. BAM is the ministry of restoring the true meaning of business. The Ministers of BAM views that BAM itself is Mission. In that sense, there is a little danger in its theology. Of course, it is needed to restore the essence of business, however the Gospel is truly required to recover the wholeness of business. Nevertheless, the principle of BAM has its own advantage. At least, BAM does not divide the faith and the world into two with the “against-culture” attitude. however, there is a risk of homogenization in the relationship between the gospel and culture. Therefore, it is the very important observation that BAM should start its startup stage from the Reformed world view movement. The workplace presupposes the creation related to the cultural mandate and it includes fallen mankind and distorted culture as its environment. Thus, the BAM movement is the task to restore the work, workplace and workers to the original purpose of creation in the special revelation of the Bible. It also means that BAM is inevitably a wholistic ministry. The history of BAM is very short based on the definition of BAM written above which sees the business mission itself is Mission. It can be affirmed that the history of BAM started from the World Evangelization Forum held in Pattaya, Thailand in 2004 after the second Lausanne Convention 1989. It is examined that The BAM movement by the Korean church that keeps in with the Lausanne movement initiated its movement from SKBF(Shanghai Korean Business Forum). This forum has been developed as IBA(International BAM Alliance) since the 5th conference. And since the 7th IBA conference in 2013, the forum has been held every year and it has become a cross-cultural mission movement. But in a strict sense, it seems that the BAM movement at the urban church in South Korea has not yet been clearly emerged in the current year, 2017. However, the social enterprise, which is very similar to BAM, currently appear to be developing considerably in government and the private sector. Some of the cases can be observed that church also incorporates the social enterprise movement. There are many BAM companies, managed by Korean Christians, in domestic and overseas although they don’t have the proper theological background.
Then, what are the specific strategies of the BAM ministry that the urban church can apply to? First, there would be a lot of preparations, if the urban church performs the BAM ministry. When the church is ready to the BAM ministry, it is the time for the urban church to organize and mobilize business resources. This is because, the people in the urban church should be trained and sent to work places in domestic and overseas as the BAM missionaries. Second, the urban church needs to operate a social enterprise, which is, in fact, a very similar concept to BAM. This is a methodology for the wholistic mission, the core principle of BAM. Now, the Church not only preach the gospel but also should perform the ministry to meet the whole needs of the city together with the gospel through the operation of social enterprise: it is the heritage of the early church and reformers. Also, this total ministry is also firmly supported by “common grace and territorial sovereignty” originated from the Reformed theology. The city must be redeemed. The church can find her the meaning of her being only if she carries out the holistic ministry to meet the needs of the regional characteristic of the city. The kingdom of God strongly keeps and protects the church that tries to redeem and renew the city, from secularization by covering her with the power of the Holy Spirit.
Completing this research, as a researcher, would like to recommend that the church pastors should accept the BAM ministry into their pastoral ministry as a strategy for the urban mission, because the BAM ministry is already verified as a very suitable strategy for the urban mission. Also, the BAM ministry as the strategy for the urban mission should be notified to missionaries those who are doing urban ministries in the mission field and pastors. It is recommended that actively implements BAM ministry in various ministries, considering the world views and cultures in the cross-cultural mission fields. And it is suggested that doing research on the success and failure of BAM ministry as the cross-cultural urban mission in detail for the next study.
Finally, the researcher eagerly expects that through the wholistic and creative applications of the BAM ministry, the urban church in post-industrial society may overcome the crisis then bring the revitalization to her ministry and mission fields.
주제어
#Church work with the working classDissertations Lay MissionariesDissertations MissionsIndustrial workDissertations
학위논문 정보
저자
도전욱
학위수여기관
총신대학교 목회신학전문대학원
학위구분
국내박사
학과
목회학과 선교학 전공
지도교수
정병관
발행연도
2017
총페이지
vi, 300 p.
키워드
Church work with the working classDissertations Lay MissionariesDissertations MissionsIndustrial workDissertations
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