본 연구의 목적은 만 3세 유아의 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 읽기흥미도와 언어표현력에 미치는 교육적 영향을 알아보는데 있다. 이를 위해 그림책의 파라텍스트를 탐색함으로써 그림책 읽어주기 활동이 유아교육현장에서 보다 의미 있게 이루어 질 수 있도록 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 읽기흥미도에 미치는 영향은 어떠한 가? 2. 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 언어표현력에 미치는 영향은 어떠한 가? 본 연구의 대상은 S시 J구 S어린이집의 만 3세 유아 15명을 대상으로 하였다. 본 연구는 그림책을 활용한 파라텍스트 탐색활동이 유아의 읽기흥미도와 언어표현력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 연구대상 유아의 발달수준을 고려하여 그림책 24권을 선정하여 총 12주 동안 매주 2회에 걸쳐 실행하였다. 사전검사, 실험처치, 중기검사, 실험처치, 사후검사로 시간의 경과에 따른 유아의 읽기흥미도와 언어표현력(내용의 일치, 내용의 연계성)의 변화를 알아보기 위하여 시계열분석(...
본 연구의 목적은 만 3세 유아의 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 읽기흥미도와 언어표현력에 미치는 교육적 영향을 알아보는데 있다. 이를 위해 그림책의 파라텍스트를 탐색함으로써 그림책 읽어주기 활동이 유아교육현장에서 보다 의미 있게 이루어 질 수 있도록 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 읽기흥미도에 미치는 영향은 어떠한 가? 2. 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 언어표현력에 미치는 영향은 어떠한 가? 본 연구의 대상은 S시 J구 S어린이집의 만 3세 유아 15명을 대상으로 하였다. 본 연구는 그림책을 활용한 파라텍스트 탐색활동이 유아의 읽기흥미도와 언어표현력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 연구대상 유아의 발달수준을 고려하여 그림책 24권을 선정하여 총 12주 동안 매주 2회에 걸쳐 실행하였다. 사전검사, 실험처치, 중기검사, 실험처치, 사후검사로 시간의 경과에 따른 유아의 읽기흥미도와 언어표현력(내용의 일치, 내용의 연계성)의 변화를 알아보기 위하여 시계열분석(time-seriesdesign)을 사용하였으며 평가는 사전, 중기, 사후 점수의 총점을 내어 변화추이를 알아보았다. 본 연구에서는 실험연구로서 사전검사 후 실험처치로 파라텍스트 탐색 요소가 들어 있는 그림책을 선정하여 탐색 후 그림책 읽기 과정을 실시하였고 실험처치 후에는 언어영역에 그림책을 게시하여 유아들이 스스로 그림책을 읽을 수 있도록 환경을 제공해 주었다. 본 연구에서는 유아의 읽기흥미도를 측정하기 위하여 Askov와 Fichbach(1973)의 Primary Pupil Reading Attitude Inventory를 임원신(1994)이 번안한 검사도구를 사용하였고 유아의 언어표현력 검사는 한국 행동과학 연구소와 언어능력 진단검사인 IIIinois Test of Psycholinguistic Abilities(1961)를 준거로 하여 조경미(1984)가 제작한 언어능력검사를 참고로, 언어표현력 부분만을 발췌하여 구선덕(2004)이 재구성 한 것을 사용하였다. 그림책을 활용한 파라텍스트 탐색활동의 적용 효과를 알아보기 위해 실험집단의 사전‧중기‧사후검사 점수와 평균과 표준편차를 산출하였다. 사전 검사와 중기 검사 그리고 후기 검사를 통해 수집된 자료를 SPSS 16 통계 프로그램을 사용하여 분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 읽기흥미도에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 실험집단에 그림책 파라텍스트 탐색활동을 실시한 결과 사전검사와 중기검사에서는 변화의 추이가 나타나지 않았었는데 중기-후기, 사전-후기 간에는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 그림책 파라텍스트 탐색활동을 통해 유아가 책을 읽는 즐거움을 알아가고 흥미와 관심을 갖게 되는 데에는 그림책의 파라텍스트 탐색의 경험과 시간의 경과와 함께 반복적 활동이 중요 요인임을 알 수 있다. 둘째, 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 언어표현력에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 언어표현력에 미치는 영향을 살펴본 결과 글자에 아직 관심을 보이지 않는 만 3세의 유아들은 단기적인 사전, 중기 검사 동안에는 변화가 많이 이루어지지 않았으나 사전과 사후의 관계를 보았을 때 그림책의 파라텍스트 요소인 표지, 면지, 속표지, 판형, 타이포그래피 등의 관찰과 시각적 표현인 그림읽기를 통하여 언어표현력의 증진에 유의미한 결과나 나타나게 되었고 지속적인 실험과 시간의 변화에 따라 유아의 언어적 표현력이 증가되고 글 텍스트에도 관심을 나타내며 유아의 언어표현력에 긍정적 영향을 미친다는 것을 의미한다. 이상의 결과를 종합하면 그림책을 활용한 파라텍스트 탐색활동은 만 3세 유아의 읽기흥미도와 언어표현력에 긍정적인 효과가 있고 사전-중기-사후의 효과는 시기별로 유의미한 차이가 나타났다. 그러므로 그림책 파라텍스트 탐색활동이 만 3세 유아의 읽기흥미도와 언어표현력에 효과가 있어 그림책 파라텍스트 탐색활동이 다루어진 그림책 읽어주기 활동의 심화가 필요하다.
본 연구의 목적은 만 3세 유아의 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 읽기흥미도와 언어표현력에 미치는 교육적 영향을 알아보는데 있다. 이를 위해 그림책의 파라텍스트를 탐색함으로써 그림책 읽어주기 활동이 유아교육현장에서 보다 의미 있게 이루어 질 수 있도록 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 읽기흥미도에 미치는 영향은 어떠한 가? 2. 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 언어표현력에 미치는 영향은 어떠한 가? 본 연구의 대상은 S시 J구 S어린이집의 만 3세 유아 15명을 대상으로 하였다. 본 연구는 그림책을 활용한 파라텍스트 탐색활동이 유아의 읽기흥미도와 언어표현력에 미치는 영향을 알아보기 위하여 연구대상 유아의 발달수준을 고려하여 그림책 24권을 선정하여 총 12주 동안 매주 2회에 걸쳐 실행하였다. 사전검사, 실험처치, 중기검사, 실험처치, 사후검사로 시간의 경과에 따른 유아의 읽기흥미도와 언어표현력(내용의 일치, 내용의 연계성)의 변화를 알아보기 위하여 시계열분석(time-series design)을 사용하였으며 평가는 사전, 중기, 사후 점수의 총점을 내어 변화추이를 알아보았다. 본 연구에서는 실험연구로서 사전검사 후 실험처치로 파라텍스트 탐색 요소가 들어 있는 그림책을 선정하여 탐색 후 그림책 읽기 과정을 실시하였고 실험처치 후에는 언어영역에 그림책을 게시하여 유아들이 스스로 그림책을 읽을 수 있도록 환경을 제공해 주었다. 본 연구에서는 유아의 읽기흥미도를 측정하기 위하여 Askov와 Fichbach(1973)의 Primary Pupil Reading Attitude Inventory를 임원신(1994)이 번안한 검사도구를 사용하였고 유아의 언어표현력 검사는 한국 행동과학 연구소와 언어능력 진단검사인 IIIinois Test of Psycholinguistic Abilities(1961)를 준거로 하여 조경미(1984)가 제작한 언어능력검사를 참고로, 언어표현력 부분만을 발췌하여 구선덕(2004)이 재구성 한 것을 사용하였다. 그림책을 활용한 파라텍스트 탐색활동의 적용 효과를 알아보기 위해 실험집단의 사전‧중기‧사후검사 점수와 평균과 표준편차를 산출하였다. 사전 검사와 중기 검사 그리고 후기 검사를 통해 수집된 자료를 SPSS 16 통계 프로그램을 사용하여 분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 읽기흥미도에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 실험집단에 그림책 파라텍스트 탐색활동을 실시한 결과 사전검사와 중기검사에서는 변화의 추이가 나타나지 않았었는데 중기-후기, 사전-후기 간에는 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이는 그림책 파라텍스트 탐색활동을 통해 유아가 책을 읽는 즐거움을 알아가고 흥미와 관심을 갖게 되는 데에는 그림책의 파라텍스트 탐색의 경험과 시간의 경과와 함께 반복적 활동이 중요 요인임을 알 수 있다. 둘째, 그림책 파라텍스트 탐색활동이 유아의 언어표현력에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 언어표현력에 미치는 영향을 살펴본 결과 글자에 아직 관심을 보이지 않는 만 3세의 유아들은 단기적인 사전, 중기 검사 동안에는 변화가 많이 이루어지지 않았으나 사전과 사후의 관계를 보았을 때 그림책의 파라텍스트 요소인 표지, 면지, 속표지, 판형, 타이포그래피 등의 관찰과 시각적 표현인 그림읽기를 통하여 언어표현력의 증진에 유의미한 결과나 나타나게 되었고 지속적인 실험과 시간의 변화에 따라 유아의 언어적 표현력이 증가되고 글 텍스트에도 관심을 나타내며 유아의 언어표현력에 긍정적 영향을 미친다는 것을 의미한다. 이상의 결과를 종합하면 그림책을 활용한 파라텍스트 탐색활동은 만 3세 유아의 읽기흥미도와 언어표현력에 긍정적인 효과가 있고 사전-중기-사후의 효과는 시기별로 유의미한 차이가 나타났다. 그러므로 그림책 파라텍스트 탐색활동이 만 3세 유아의 읽기흥미도와 언어표현력에 효과가 있어 그림책 파라텍스트 탐색활동이 다루어진 그림책 읽어주기 활동의 심화가 필요하다.
The purpose of this research is to find out the educational effects of 3-year-old children's para-text activities of piacturebooks on children's reading interest and verbal expression. In order to make the picturebooks reading activities more meaningful in the field of early childhood education by t...
The purpose of this research is to find out the educational effects of 3-year-old children's para-text activities of piacturebooks on children's reading interest and verbal expression. In order to make the picturebooks reading activities more meaningful in the field of early childhood education by the para-text reading activity of the picturebooks, the research questions set for this as follows;
1. What is the effect of picture-books para-text activity on young children's reading interest? 2. What is the effect of picture-books para-text activity on young children's verbal expression?
The subjects of this study are 15 children from the 3-year-old class of Daycare center located in J district of S city. The experimental group children were participated in para-text activities through 24 picture-books selected in consideration of the developmental level of them, twice a week for 12 weeks. A time-series design was used to examine the changes in the children's reading interest and verbal expression; content agreement, content relevance, over time with pretest, experimental treatment, midterm test, experimental treatment, posttest. The evaluation was made by taking the total score of the pre, midterm, and posttest to find out change trend. In this research, as an experimental study, picture-book containing para-text search element was selected as experimental treatment after pretest to carry out reading process. After the experimental treatment, those picturebooks were placed in language area so that children could come and read them anytime during free-choice activity time.
In terms of research tool, the Primary Pupil Reading Attitude Inventory made by Askov and Fich bach(1973) and translated by Wonsin Im was used for the test tool to measure 'reading interests.' As for the test for verbal expression, the study used the test that was restructured by Seondeok Gu(2004) referring to the verbal expression part of the verbal linguistic test made by Gyongmi Jo based on the Illinois Test of Pscholinguistic Abilities. In order to find out the effect of the para-text activity through picturebooks, the pre, midterm, and posttest scores of the experimental group, mean and standard deviation were calculated. All of collected data was analyzed by SPSS 16 Statistics Program.
The results of this study are as follows;
First, picturebooks para-text activities had a positive effect on the children's reading interest. As a result of conducting picture-books para-text activity on experimental group, there was no change in pretest and midterm test, however, there were statistically significant differences between the midterm to post and the pre to post. It can be seen that not only the experience of para-text activities of picturebooks but also repetitive activities are important factors in finding out the pleasure of reading a picturebook and being interested and paying attention.
Second, picturebooks para-text activities had a positive effect on the children's verbal expression. As a result of examining the effect on verbal expression, 3-year-old children who have not yet been interested in the letters were not changed markedly during the pre and midterm test, however, looking at the relation between pre and post, there was a meaningful result in the improvement of verbal expression through the observation on para-text elements of picturebooks such as signs, paper texture, inlays, plates, typography, etc. and picture reading which is a visual expression. According to continuous experiments and time changes, children's verbal expression was increased. Besides, children were interested in writing texts.
To conclude, para-text activity using picturebooks had a positive effect on reading interest and verbal expression of 3-year-old children, and there was a significant difference between pre, midterm and posttest effects in each period. Therefore, it is necessary to deepen the reading activity of picturebooks in which para-text activity is handled because the picturebooks para-text activity is effective on the reading interest and verbal expression of 3-year-old children.
The purpose of this research is to find out the educational effects of 3-year-old children's para-text activities of piacturebooks on children's reading interest and verbal expression. In order to make the picturebooks reading activities more meaningful in the field of early childhood education by the para-text reading activity of the picturebooks, the research questions set for this as follows;
1. What is the effect of picture-books para-text activity on young children's reading interest? 2. What is the effect of picture-books para-text activity on young children's verbal expression?
The subjects of this study are 15 children from the 3-year-old class of Daycare center located in J district of S city. The experimental group children were participated in para-text activities through 24 picture-books selected in consideration of the developmental level of them, twice a week for 12 weeks. A time-series design was used to examine the changes in the children's reading interest and verbal expression; content agreement, content relevance, over time with pretest, experimental treatment, midterm test, experimental treatment, posttest. The evaluation was made by taking the total score of the pre, midterm, and posttest to find out change trend. In this research, as an experimental study, picture-book containing para-text search element was selected as experimental treatment after pretest to carry out reading process. After the experimental treatment, those picturebooks were placed in language area so that children could come and read them anytime during free-choice activity time.
In terms of research tool, the Primary Pupil Reading Attitude Inventory made by Askov and Fich bach(1973) and translated by Wonsin Im was used for the test tool to measure 'reading interests.' As for the test for verbal expression, the study used the test that was restructured by Seondeok Gu(2004) referring to the verbal expression part of the verbal linguistic test made by Gyongmi Jo based on the Illinois Test of Pscholinguistic Abilities. In order to find out the effect of the para-text activity through picturebooks, the pre, midterm, and posttest scores of the experimental group, mean and standard deviation were calculated. All of collected data was analyzed by SPSS 16 Statistics Program.
The results of this study are as follows;
First, picturebooks para-text activities had a positive effect on the children's reading interest. As a result of conducting picture-books para-text activity on experimental group, there was no change in pretest and midterm test, however, there were statistically significant differences between the midterm to post and the pre to post. It can be seen that not only the experience of para-text activities of picturebooks but also repetitive activities are important factors in finding out the pleasure of reading a picturebook and being interested and paying attention.
Second, picturebooks para-text activities had a positive effect on the children's verbal expression. As a result of examining the effect on verbal expression, 3-year-old children who have not yet been interested in the letters were not changed markedly during the pre and midterm test, however, looking at the relation between pre and post, there was a meaningful result in the improvement of verbal expression through the observation on para-text elements of picturebooks such as signs, paper texture, inlays, plates, typography, etc. and picture reading which is a visual expression. According to continuous experiments and time changes, children's verbal expression was increased. Besides, children were interested in writing texts.
To conclude, para-text activity using picturebooks had a positive effect on reading interest and verbal expression of 3-year-old children, and there was a significant difference between pre, midterm and posttest effects in each period. Therefore, it is necessary to deepen the reading activity of picturebooks in which para-text activity is handled because the picturebooks para-text activity is effective on the reading interest and verbal expression of 3-year-old children.
주제어
#Picture books for childrenDissertations ArtActivity programsDissertations Child developmentDissertations
학위논문 정보
저자
이명화
학위수여기관
총신대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육학 전공
지도교수
김정준
발행연도
2017
총페이지
vii, 85 p.
키워드
Picture books for childrenDissertations ArtActivity programsDissertations Child developmentDissertations
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.