본 연구의 목적은 보육교사의 자아존중감과 교사효능감 간의 관계에서 심리적 안녕감의 매개 효과에 대해 알아보는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 사회인구학적 배경 변인에 따른 보육교사의 자아존중감, 교사 ...
본 연구의 목적은 보육교사의 자아존중감과 교사효능감 간의 관계에서 심리적 안녕감의 매개 효과에 대해 알아보는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 사회인구학적 배경 변인에 따른 보육교사의 자아존중감, 교사 효능감, 심리적 안녕감은 어떤 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 자아존중감, 교사 효능감, 심리적 안녕감은 어떤 상관관계가 있는가? 셋째, 보육교사의 자아존중감과 교사 효능감 간의 관계에서 심리적 안녕감의 매개 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울, 경기, 인천에 소재하고 있는 어린이집에서 근무하고 있는 보육교사 260명이며, 2017년 4월 3일부터 4월 25일 사이에 설문을 시행하여 자료를 수집한 후 그 결과를 분석하였다.
연구 도구는 보육교사의 자아존중감을 알아보기 위해 백혜원(1993)이 번안하고 송경아(2008)가 보육 교사에게 적합하게 수정·보완한 도구를 사용하였고, 교사 효능감을 알아보기 위해서는 어린이집 상황에 맞게 수정한 신혜영(2004)의 연구에서 요인 타당도와 신뢰도의 검증 과정을 거친 도구를 사용하였다. 또한, 보육교사의 심리적 안녕감을 알아보기 위해 김명소, 김혜원, 차경호(2001)가 문항 분석을 통해 선정한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSSWIN 16.0을 사용하여 단순 회귀분석, 중 다 회귀분석, 다중 공 선성을 실시하였으며 필요에 따라 사후 검증으로는 Scheffe 검증을 시행하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회인구학적 배경 변인에 따른 보육교사의 자아존중감, 교사 효능감, 심리적 안녕감의 차이를 살펴본 결과, 먼저 보육교사의 자아존중감은 차이가 없는 것으로 나타났다. 보육교사의 교사 효능감은 연령에 따라 일반적 효능감에 차이가 났고 어린이집 유형별로 일반적 효능감, 교사 효능감, 삶의 목적에 차이가 있으며 경력에 따라 일반적 효능감, 개인 효능감, 교사 효능감에 차이가 났고 학력에 따라 일반적 효능감, 개인 효능감, 교사 효능감, 자아수용, 자율성, 환경에 대한 지배력, 삶의 목적, 심리적 안녕감에 차이가 났다. 보육교사의 월급에 따라 일반적 효능감, 교사 효능감에 차이가 났고 담당 연령 반에는 차이가 나지 않았다. 둘째, 보육교사의 자아존중감과 교사 효능감, 심리적 안녕감의 상관관계를 살펴본 결과, 보육교사의 자아존중감이 높아질수록 교사 효능감이 높아지고 교사 효능감이 높아질수록 심리적 안녕감도 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 자아존중감과 교사 효능감 간의 관계에서 심리적 안녕감의 매개 효과를 살펴본 결과, 보육교사의 자아존중감이 심리적 안녕감을 매개로 하여 교사 효능감에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과를 정리하면, 보육교사의 자아존중감과 교사 효능감, 심리적 안녕감은 서로 긴밀한 상관관계를 가진다는 것을 확인하였다는 점과 보육교사의 구조방정식 모형을 통해 보육교사의 자아존중감과 교사 효능감에 미치는 경로를 확인하였다는 점에서 의의를 알 수 있었다. 이를 통해 보육교사의 사회 적지지, 격려 등 긍정적인 자아존중감을 세워주고, 보육교사의 사회적 지원을 통해 전문적 자질을 갖추게 하여 교사 효능감을 높이고 보육의 질을 향상하며 심리적으로 안정된 교사가 되어 영유아들에게 긍정적인 영향을 줄 수 있을 것이라 기대한다.
본 연구의 목적은 보육교사의 자아존중감과 교사효능감 간의 관계에서 심리적 안녕감의 매개 효과에 대해 알아보는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 사회인구학적 배경 변인에 따른 보육교사의 자아존중감, 교사 효능감, 심리적 안녕감은 어떤 차이가 있는가? 둘째, 보육교사의 자아존중감, 교사 효능감, 심리적 안녕감은 어떤 상관관계가 있는가? 셋째, 보육교사의 자아존중감과 교사 효능감 간의 관계에서 심리적 안녕감의 매개 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 서울, 경기, 인천에 소재하고 있는 어린이집에서 근무하고 있는 보육교사 260명이며, 2017년 4월 3일부터 4월 25일 사이에 설문을 시행하여 자료를 수집한 후 그 결과를 분석하였다.
연구 도구는 보육교사의 자아존중감을 알아보기 위해 백혜원(1993)이 번안하고 송경아(2008)가 보육 교사에게 적합하게 수정·보완한 도구를 사용하였고, 교사 효능감을 알아보기 위해서는 어린이집 상황에 맞게 수정한 신혜영(2004)의 연구에서 요인 타당도와 신뢰도의 검증 과정을 거친 도구를 사용하였다. 또한, 보육교사의 심리적 안녕감을 알아보기 위해 김명소, 김혜원, 차경호(2001)가 문항 분석을 통해 선정한 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS WIN 16.0을 사용하여 단순 회귀분석, 중 다 회귀분석, 다중 공 선성을 실시하였으며 필요에 따라 사후 검증으로는 Scheffe 검증을 시행하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회인구학적 배경 변인에 따른 보육교사의 자아존중감, 교사 효능감, 심리적 안녕감의 차이를 살펴본 결과, 먼저 보육교사의 자아존중감은 차이가 없는 것으로 나타났다. 보육교사의 교사 효능감은 연령에 따라 일반적 효능감에 차이가 났고 어린이집 유형별로 일반적 효능감, 교사 효능감, 삶의 목적에 차이가 있으며 경력에 따라 일반적 효능감, 개인 효능감, 교사 효능감에 차이가 났고 학력에 따라 일반적 효능감, 개인 효능감, 교사 효능감, 자아수용, 자율성, 환경에 대한 지배력, 삶의 목적, 심리적 안녕감에 차이가 났다. 보육교사의 월급에 따라 일반적 효능감, 교사 효능감에 차이가 났고 담당 연령 반에는 차이가 나지 않았다. 둘째, 보육교사의 자아존중감과 교사 효능감, 심리적 안녕감의 상관관계를 살펴본 결과, 보육교사의 자아존중감이 높아질수록 교사 효능감이 높아지고 교사 효능감이 높아질수록 심리적 안녕감도 높아지는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 자아존중감과 교사 효능감 간의 관계에서 심리적 안녕감의 매개 효과를 살펴본 결과, 보육교사의 자아존중감이 심리적 안녕감을 매개로 하여 교사 효능감에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과를 정리하면, 보육교사의 자아존중감과 교사 효능감, 심리적 안녕감은 서로 긴밀한 상관관계를 가진다는 것을 확인하였다는 점과 보육교사의 구조방정식 모형을 통해 보육교사의 자아존중감과 교사 효능감에 미치는 경로를 확인하였다는 점에서 의의를 알 수 있었다. 이를 통해 보육교사의 사회 적지지, 격려 등 긍정적인 자아존중감을 세워주고, 보육교사의 사회적 지원을 통해 전문적 자질을 갖추게 하여 교사 효능감을 높이고 보육의 질을 향상하며 심리적으로 안정된 교사가 되어 영유아들에게 긍정적인 영향을 줄 수 있을 것이라 기대한다.
The purpose of this study is to investigate the mediating effect of psychological well - being in the relationship between self - esteem and teacher efficacy of daycare teachers. In order to achieve this goal, the following research problems have been set up. First, what is the different in self...
The purpose of this study is to investigate the mediating effect of psychological well - being in the relationship between self - esteem and teacher efficacy of daycare teachers. In order to achieve this goal, the following research problems have been set up. First, what is the different in self-esteem, teacher efficacy, and psychological well-being according to socio-demographic background variables? Second, what is the correlation between self-esteem, teacher efficacy, and psychological well-being of childcare teachers? Third, what is the mediating effect of psychological well - being in the relationship of daycare teacher’s self - esteem and teacher efficacy? The subjects of this study were 260 childcare teachers working in daycare centers in Seoul, Gyeonggi, and Incheon. We analyzed the data that we collected from the survey that was conducted between April 3 and April 25, 2017. In order to investigate the self-esteem of the childcare teachers, we used the research tool that was adjusted by BaekHye-won (1993) and modified by Song Kyung-a (2008). Also, to investigate teacher's efficacy, we used a tool that has undergone verification process of factor validity and reliability from the research of Shin, Hye-young(2004) who modified the tool considering the situation of nursing homes. In order to examine the psychological well - being of child care teachers, we used the questions selected by Kim Myung - So, Kim Hye - won, and Cha Kyung Ho (2001) through question analysis. The collected data were analyzed using simple regression analysis, multiple regression analysis, multi-collinearityusing SPSSWIN 16.0, and we carried out Scheffe verification as a follow-up verification if needed. The results of this study are as follows. First, as we looked into childcare teachers' self - esteem, teacher efficacy, and psychological well - beingaccording tosocio - demographic background variables, there was no difference in their self - esteem. Teacher efficacy of childcare teacher was different in general efficacy according to the age. There was a difference in general efficacy, teacher efficacy, the goal of lifeby kindergarten type, also it was different in general efficacy, personal efficacy, and teacher efficacy by teacher's careers. General efficacy, personal efficacy, teacher efficacy, self-acceptance, autonomy, dominance of environment, purpose of life, and psychological well - being were different by teacher's level of education. There was no difference in the general efficacy and teacher efficacy according to the age of group of kids that teacher is in charge of, but there was a difference in the salary of the childcare teachers. Second, the correlation between self - esteem, teacher efficacy, and psychological well - being of the childcare teacher showed that the higher the self - esteem of the childcare teacher was, the higher the teacher efficacy was, also the higher the teacher efficacy was, the higher the psychological well - being was. Third, the mediating effect of psychological well - being on the relationship between self - esteem and teacher efficacy of daycare teachers showed that self - esteem of daycare teachers directly influenced teacher efficacy by the medium of psychological well - being. In conclusion, this study is meaningful because first, it suggests that the self-esteem, teacher efficacy, and psychological well-being of childcare teacher have close correlation. Second, it suggests that we verified the way influences teachers' self - esteem and teachers' efficacy through the structural equation model of childcare teachers. In this way, we anticipate that positive social self-esteem such as social support and encouragement for childcare teachers is raised, and that we can raise teacher efficacy and the quality of daycare bymaking childcare teachers fulfill professional qualification through providing social support, thereby teachers becoming psychologically stable can give positive impacts on infants.
The purpose of this study is to investigate the mediating effect of psychological well - being in the relationship between self - esteem and teacher efficacy of daycare teachers. In order to achieve this goal, the following research problems have been set up. First, what is the different in self-esteem, teacher efficacy, and psychological well-being according to socio-demographic background variables? Second, what is the correlation between self-esteem, teacher efficacy, and psychological well-being of childcare teachers? Third, what is the mediating effect of psychological well - being in the relationship of daycare teacher’s self - esteem and teacher efficacy? The subjects of this study were 260 childcare teachers working in daycare centers in Seoul, Gyeonggi, and Incheon. We analyzed the data that we collected from the survey that was conducted between April 3 and April 25, 2017. In order to investigate the self-esteem of the childcare teachers, we used the research tool that was adjusted by BaekHye-won (1993) and modified by Song Kyung-a (2008). Also, to investigate teacher's efficacy, we used a tool that has undergone verification process of factor validity and reliability from the research of Shin, Hye-young(2004) who modified the tool considering the situation of nursing homes. In order to examine the psychological well - being of child care teachers, we used the questions selected by Kim Myung - So, Kim Hye - won, and Cha Kyung Ho (2001) through question analysis. The collected data were analyzed using simple regression analysis, multiple regression analysis, multi-collinearityusing SPSSWIN 16.0, and we carried out Scheffe verification as a follow-up verification if needed. The results of this study are as follows. First, as we looked into childcare teachers' self - esteem, teacher efficacy, and psychological well - beingaccording tosocio - demographic background variables, there was no difference in their self - esteem. Teacher efficacy of childcare teacher was different in general efficacy according to the age. There was a difference in general efficacy, teacher efficacy, the goal of lifeby kindergarten type, also it was different in general efficacy, personal efficacy, and teacher efficacy by teacher's careers. General efficacy, personal efficacy, teacher efficacy, self-acceptance, autonomy, dominance of environment, purpose of life, and psychological well - being were different by teacher's level of education. There was no difference in the general efficacy and teacher efficacy according to the age of group of kids that teacher is in charge of, but there was a difference in the salary of the childcare teachers. Second, the correlation between self - esteem, teacher efficacy, and psychological well - being of the childcare teacher showed that the higher the self - esteem of the childcare teacher was, the higher the teacher efficacy was, also the higher the teacher efficacy was, the higher the psychological well - being was. Third, the mediating effect of psychological well - being on the relationship between self - esteem and teacher efficacy of daycare teachers showed that self - esteem of daycare teachers directly influenced teacher efficacy by the medium of psychological well - being. In conclusion, this study is meaningful because first, it suggests that the self-esteem, teacher efficacy, and psychological well-being of childcare teacher have close correlation. Second, it suggests that we verified the way influences teachers' self - esteem and teachers' efficacy through the structural equation model of childcare teachers. In this way, we anticipate that positive social self-esteem such as social support and encouragement for childcare teachers is raised, and that we can raise teacher efficacy and the quality of daycare bymaking childcare teachers fulfill professional qualification through providing social support, thereby teachers becoming psychologically stable can give positive impacts on infants.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.