한국어를 배우려는 학습자가 늘어남에 따라 그 목적과 요구가 다양해지고 있다. 이에 한국어 학습자를 양성하기 위해 한국어 교육 방법에 대해 다양하고 보다 구체적이며 체계적인 교육 방법을 모색해야 한다. 현재 연구가 활발히 이루어지는 교수법 중 하나로 의사소통 중심 교수법이 주목을 받기 시작했다. 하지만 이 교수법은 고급 단계에서는 다소 한계가 있다. 이와 같은 문형 중심의 한계적 언어 사용에 대한 대안으로 문학 교육 연구가 진행되어 왔다. 하지만 현재 한국어 문학 교육 현장에서 구체적인 교수법이 미비하고 텍스트 선정과 교수요목에 대한 개발 등의 문제, 학습자와 교수자가 문학을 부담스러워한다는 점의 이유로 문학 작품이 어휘 교육과 문화 교육의 일환으로 사용되고 있다. 따라서 이 논문에서는 학습자에게 문학 자체를 학습시키는데 그 주된 목적을 두고자 하였다. 이와 더불어 문학 텍스트의 작품 선정의 문제점도 고려하여 효과적인 문학 교육을 달성하기 위해 선정 기준과 그 목록도 제시해보았다. 1장에서는 지금까지의 문학 교육의 연구를 살펴보았다. 그 중 문학 교육의 실제를 다룬 영역으로 특정 장르와 작품을 가지고 문학 교육 방안을 제시한 논문이 가장 많았다는 것을 알 수 있었다. 2장에서는 한국어 교육에서의 문학 교육과 소설 교육의 의의를 알아보았다. 3장에서는 한국어 교육 현장에서 문학 교육이 이루어지는 현황을 교재를 통해 분석하였고 문학 교육의 방향성을 알아보기 위해 한국어능력시험(TOPIK)의 읽기 영역에 출제된 문학 문제를 분석하였다. 4장에서는 문학 텍스트를 선정하기 위해 기존 논의를 바탕으로 선정 기준을 세우고 중학교 문학 교과서를 살펴보며 적절한 소설 작품을 제시하였다. 선정 기준을 살펴보면 이 논문에서는 첫째, 문학성이 있는 작품 둘째, ...
한국어를 배우려는 학습자가 늘어남에 따라 그 목적과 요구가 다양해지고 있다. 이에 한국어 학습자를 양성하기 위해 한국어 교육 방법에 대해 다양하고 보다 구체적이며 체계적인 교육 방법을 모색해야 한다. 현재 연구가 활발히 이루어지는 교수법 중 하나로 의사소통 중심 교수법이 주목을 받기 시작했다. 하지만 이 교수법은 고급 단계에서는 다소 한계가 있다. 이와 같은 문형 중심의 한계적 언어 사용에 대한 대안으로 문학 교육 연구가 진행되어 왔다. 하지만 현재 한국어 문학 교육 현장에서 구체적인 교수법이 미비하고 텍스트 선정과 교수요목에 대한 개발 등의 문제, 학습자와 교수자가 문학을 부담스러워한다는 점의 이유로 문학 작품이 어휘 교육과 문화 교육의 일환으로 사용되고 있다. 따라서 이 논문에서는 학습자에게 문학 자체를 학습시키는데 그 주된 목적을 두고자 하였다. 이와 더불어 문학 텍스트의 작품 선정의 문제점도 고려하여 효과적인 문학 교육을 달성하기 위해 선정 기준과 그 목록도 제시해보았다. 1장에서는 지금까지의 문학 교육의 연구를 살펴보았다. 그 중 문학 교육의 실제를 다룬 영역으로 특정 장르와 작품을 가지고 문학 교육 방안을 제시한 논문이 가장 많았다는 것을 알 수 있었다. 2장에서는 한국어 교육에서의 문학 교육과 소설 교육의 의의를 알아보았다. 3장에서는 한국어 교육 현장에서 문학 교육이 이루어지는 현황을 교재를 통해 분석하였고 문학 교육의 방향성을 알아보기 위해 한국어능력시험(TOPIK)의 읽기 영역에 출제된 문학 문제를 분석하였다. 4장에서는 문학 텍스트를 선정하기 위해 기존 논의를 바탕으로 선정 기준을 세우고 중학교 문학 교과서를 살펴보며 적절한 소설 작품을 제시하였다. 선정 기준을 살펴보면 이 논문에서는 첫째, 문학성이 있는 작품 둘째, 한국의 문화가 잘 반영되어 있고 활용성이 높은 작품, 셋째, 고어가 많지 않은 현대 작품이며 단편인 작품으로 그 기준을 제시하였다. 또한 문학 작품이 당시 시대상을 직접적으로 반영하고 있기 때문에 효과적인 문화 교육까지 잘 이루어질 수 있도록 시대별로 네 작품을 선정하였다. 마지막으로 지금까지의 연구를 바탕으로 조세희의 「난장이가 쏘아올린 작은 공」, 박민규의 「갑을고시원 체류기」를 선정하여 고급학습자를 위한 문학 교수방안의 실례를 제시하였다. 한국어 교육에서 문학 교육이 효과적으로 이루어지기 위해 많은 교수 방안 연구가 개발되고 있지만 여전히 미진한 부분이 많다. 따라서 좀 더 다양하고 체계적이고 구체적인 교수법의 개발이 필요하다. 특히 기능과 문화 중심이 아닌 문학 자체의 교육 방법도 개발되어야 하며 학습자의 등급과 목적에 맞는 교육과정도 연구되어야 한다.
한국어를 배우려는 학습자가 늘어남에 따라 그 목적과 요구가 다양해지고 있다. 이에 한국어 학습자를 양성하기 위해 한국어 교육 방법에 대해 다양하고 보다 구체적이며 체계적인 교육 방법을 모색해야 한다. 현재 연구가 활발히 이루어지는 교수법 중 하나로 의사소통 중심 교수법이 주목을 받기 시작했다. 하지만 이 교수법은 고급 단계에서는 다소 한계가 있다. 이와 같은 문형 중심의 한계적 언어 사용에 대한 대안으로 문학 교육 연구가 진행되어 왔다. 하지만 현재 한국어 문학 교육 현장에서 구체적인 교수법이 미비하고 텍스트 선정과 교수요목에 대한 개발 등의 문제, 학습자와 교수자가 문학을 부담스러워한다는 점의 이유로 문학 작품이 어휘 교육과 문화 교육의 일환으로 사용되고 있다. 따라서 이 논문에서는 학습자에게 문학 자체를 학습시키는데 그 주된 목적을 두고자 하였다. 이와 더불어 문학 텍스트의 작품 선정의 문제점도 고려하여 효과적인 문학 교육을 달성하기 위해 선정 기준과 그 목록도 제시해보았다. 1장에서는 지금까지의 문학 교육의 연구를 살펴보았다. 그 중 문학 교육의 실제를 다룬 영역으로 특정 장르와 작품을 가지고 문학 교육 방안을 제시한 논문이 가장 많았다는 것을 알 수 있었다. 2장에서는 한국어 교육에서의 문학 교육과 소설 교육의 의의를 알아보았다. 3장에서는 한국어 교육 현장에서 문학 교육이 이루어지는 현황을 교재를 통해 분석하였고 문학 교육의 방향성을 알아보기 위해 한국어능력시험(TOPIK)의 읽기 영역에 출제된 문학 문제를 분석하였다. 4장에서는 문학 텍스트를 선정하기 위해 기존 논의를 바탕으로 선정 기준을 세우고 중학교 문학 교과서를 살펴보며 적절한 소설 작품을 제시하였다. 선정 기준을 살펴보면 이 논문에서는 첫째, 문학성이 있는 작품 둘째, 한국의 문화가 잘 반영되어 있고 활용성이 높은 작품, 셋째, 고어가 많지 않은 현대 작품이며 단편인 작품으로 그 기준을 제시하였다. 또한 문학 작품이 당시 시대상을 직접적으로 반영하고 있기 때문에 효과적인 문화 교육까지 잘 이루어질 수 있도록 시대별로 네 작품을 선정하였다. 마지막으로 지금까지의 연구를 바탕으로 조세희의 「난장이가 쏘아올린 작은 공」, 박민규의 「갑을고시원 체류기」를 선정하여 고급학습자를 위한 문학 교수방안의 실례를 제시하였다. 한국어 교육에서 문학 교육이 효과적으로 이루어지기 위해 많은 교수 방안 연구가 개발되고 있지만 여전히 미진한 부분이 많다. 따라서 좀 더 다양하고 체계적이고 구체적인 교수법의 개발이 필요하다. 특히 기능과 문화 중심이 아닌 문학 자체의 교육 방법도 개발되어야 하며 학습자의 등급과 목적에 맞는 교육과정도 연구되어야 한다.
A growing number of Korean language learners have different individual purposes and needs to learn Korean language; more various, specific and systematic teaching methods should be developed to meet such demands. Among the latest teaching methods, communication-oriented teaching method began to draw...
A growing number of Korean language learners have different individual purposes and needs to learn Korean language; more various, specific and systematic teaching methods should be developed to meet such demands. Among the latest teaching methods, communication-oriented teaching method began to draw attention, which shows, however, some limitations to teach advanced learners. As a substitute for limitedly used written formal language, Korean literature education has been proposed. However, Korean literature is being used just to teach vocabulary and culture for the following reasons: not many specific teaching methods with Korean literature books are in practice; which textbook to select and how to set out the syllabus are not decided, and after all both learners and instructors may feel burdened with using literature books. Therefore, this study focuses on teaching Korean language learner Korea literature perse. Additionally, the criteria of selecting literature books and the list of books are proposed with regards to Korean literature teach resources to achieve effective literature education. Chapter 1 has looked into the existing literature education researches that have been published so far. It is found that most articles regarding literature education practice have dealt with specific genre and literature to suggest literature education method. Chapter 2 has found the significance of literature education including novel in Korean language education. Chapter 3 has analyzed the present status of literacy education in the Korean language class through the textbooks; and in order to examine the direction of literacy education, the literature problem set in the reading area of the TOPIK is discussed. Chapter 4 sets out on the selection criteria of literature books based on the discussions that have been made so far, and suggests novels by examining the middle school textbooks, The selection criteria is as follows: first, literature with the literary qualities; second, literature reflecting the Korean culture and with high practicality; and third, the contemporary short novel with not many old expressions. Since literature directly reflects the contemporary era, four literatures are selected by different time to ensure effective cultural education; finally, based on the existing studies, Cho, Se Hee's "Small Ball that a dwarf has shot" and Park, MinGyu Park's "Gabeul goshiwon Journal" were selected to give an example of how to teach advanced learners Korean literature. Although many teaching methods have been developed for effective Korean literary education, it is necessary to develop more diverse, systematic and concrete teaching methods. Particularly, literature education methods should be developed that are not for the functional and cultural purpose but the literature perse; adequate curriculum should be also developed for each level and purpose of individual learners.
A growing number of Korean language learners have different individual purposes and needs to learn Korean language; more various, specific and systematic teaching methods should be developed to meet such demands. Among the latest teaching methods, communication-oriented teaching method began to draw attention, which shows, however, some limitations to teach advanced learners. As a substitute for limitedly used written formal language, Korean literature education has been proposed. However, Korean literature is being used just to teach vocabulary and culture for the following reasons: not many specific teaching methods with Korean literature books are in practice; which textbook to select and how to set out the syllabus are not decided, and after all both learners and instructors may feel burdened with using literature books. Therefore, this study focuses on teaching Korean language learner Korea literature perse. Additionally, the criteria of selecting literature books and the list of books are proposed with regards to Korean literature teach resources to achieve effective literature education. Chapter 1 has looked into the existing literature education researches that have been published so far. It is found that most articles regarding literature education practice have dealt with specific genre and literature to suggest literature education method. Chapter 2 has found the significance of literature education including novel in Korean language education. Chapter 3 has analyzed the present status of literacy education in the Korean language class through the textbooks; and in order to examine the direction of literacy education, the literature problem set in the reading area of the TOPIK is discussed. Chapter 4 sets out on the selection criteria of literature books based on the discussions that have been made so far, and suggests novels by examining the middle school textbooks, The selection criteria is as follows: first, literature with the literary qualities; second, literature reflecting the Korean culture and with high practicality; and third, the contemporary short novel with not many old expressions. Since literature directly reflects the contemporary era, four literatures are selected by different time to ensure effective cultural education; finally, based on the existing studies, Cho, Se Hee's "Small Ball that a dwarf has shot" and Park, MinGyu Park's "Gabeul goshiwon Journal" were selected to give an example of how to teach advanced learners Korean literature. Although many teaching methods have been developed for effective Korean literary education, it is necessary to develop more diverse, systematic and concrete teaching methods. Particularly, literature education methods should be developed that are not for the functional and cultural purpose but the literature perse; adequate curriculum should be also developed for each level and purpose of individual learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.