[학위논문]아동·청소년 정신 건강 정책현황과 효과성 연구 : Wee 프로젝트 중심으로 The impact of school safety management integrated system (Wee Project) on characteristics of student emotional behavior원문보기
본 연구의 목적은 학교안전관리통합시스템(Wee 프로젝트)사업이 학생정서행동에 미치는 영향을 중점으로 학교부적응 실태를 분석하고, 개선방안을 제안하는데 있다. 본 연구의 주된 문제의식은 다음과 같다. 첫째, 학교는 학교 부적응 및 고위험군 학생들을 조기에 발견 및 예방하고 학생정신건강 관리의 중요성을 인식하고 있는가? 둘째, 지역 교육지원청은 학교 부적응 학생들 및 고위험군 학생들에 대해 학교의 대응 강화 및 지역사회와 연계를 강화하는 방안을 체계적으로 강구하고 있는가? 셋째, 지역교육청 및 교육부는 학교 부적응 및 고위험군 학생들에 대한 통합적이고 장기적인 프로그램을 실행 하며, ‘학교안전관리통합시스템’(Wee 프로젝트) 사업 활성화를 위하여 지속 가능한 정책을 일관성 있게 진행하고 있는가? 본 연구를 위해 한국교육개발원에서 발간한 학교안전관리통합시스템(Wee 프로젝트)사업 관련 연구보고서 및 현황자료들을 검토하고, 학생정신건강관리의 필요성 및 학교의 역할에 관한 선행연구를 심도 있게 고찰하였다. Wee 프로젝트 현황을 검토한 결과, 위기학생 관련 정책 추진의 일관성 확보와 효율적인 업무 처리 시스템이 필요하였고, 관리자와 담당자의 잦은 교체에 따른 일관성 있는 정책 인식과 마인드 제고가 필요하며, 타부서로부터 처리 시스템을 일원화하여 신뢰도와 ...
본 연구의 목적은 학교안전관리통합시스템(Wee 프로젝트)사업이 학생정서행동에 미치는 영향을 중점으로 학교부적응 실태를 분석하고, 개선방안을 제안하는데 있다. 본 연구의 주된 문제의식은 다음과 같다. 첫째, 학교는 학교 부적응 및 고위험군 학생들을 조기에 발견 및 예방하고 학생정신건강 관리의 중요성을 인식하고 있는가? 둘째, 지역 교육지원청은 학교 부적응 학생들 및 고위험군 학생들에 대해 학교의 대응 강화 및 지역사회와 연계를 강화하는 방안을 체계적으로 강구하고 있는가? 셋째, 지역교육청 및 교육부는 학교 부적응 및 고위험군 학생들에 대한 통합적이고 장기적인 프로그램을 실행 하며, ‘학교안전관리통합시스템’(Wee 프로젝트) 사업 활성화를 위하여 지속 가능한 정책을 일관성 있게 진행하고 있는가? 본 연구를 위해 한국교육개발원에서 발간한 학교안전관리통합시스템(Wee 프로젝트)사업 관련 연구보고서 및 현황자료들을 검토하고, 학생정신건강관리의 필요성 및 학교의 역할에 관한 선행연구를 심도 있게 고찰하였다. Wee 프로젝트 현황을 검토한 결과, 위기학생 관련 정책 추진의 일관성 확보와 효율적인 업무 처리 시스템이 필요하였고, 관리자와 담당자의 잦은 교체에 따른 일관성 있는 정책 인식과 마인드 제고가 필요하며, 타부서로부터 처리 시스템을 일원화하여 신뢰도와 타당도를 높일 수 있는 효율적인 업무처리 시스템이 부족하였다. 학교 내의 체계적인 학생정서정신건강 관리를 위한 Wee 프로젝트 사업이 효율적으로 추진되기 위해서는 학교, 가정, 지역사회가 통합적인 연계망을 이루는 것이 중요하며 학생정서행동특성검사의 진행을 위해서는 학생을 잘 알고 있는 교사들과 상담교사의 역할이 가장 중요하다고 할 수 있다. 이와 관련한 구체적인 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 최근 학교부적응의 양상은 바깥 공간에서 일어나는 신체적, 물리적 폭력은 줄어드는 반면 사이버공간에서 증가하는 패턴을 보이고 있다. 이에 따라 생활지도 패러다임의 변화가 필요하다. 둘째, 교육부는 전문상담교사를 대폭 확충하여 전체 학생에 대한 예방 교육 및 상담 기능을 강화하여야 하며, 교사들이 학교폭력 및 부적응에 대해 보다 깊이 이해하고 예방과 근절을 위한 전문적 역량을 기를 수 있도록 하여야 한다. 셋째, 지속가능한 Wee 프로젝트 정책발전을 위해서는 법제화가 필요하다. 양질의 서비스를 위하여, 관련 교사 및 전문상담사에 대한 열악한 처우개선, 부족한 전문상담교사 증원을 비롯하여 시대 상황에 맞게 법과 제도를 정비해야한다. 또한 교육부는 정책을 일관성 있게 추진하고 시·도교육청은 현장착근 의지를 보여주어야 한다. Wee 프로젝트 사업은 학생정서 행동 특성과 밀접한 관계가 있음으로 지역사회 연계 및 맞춤형 서비스를 제공하고 학생사례의 특성에 맞게 종합적인 서비스가 제공되어야 한다. 이에 센터의 인력뿐 아니라 지역사회의 인력, 시설, 인프라 등을 활성화시켜 학교부적응 문제현상이 감소될 수 있도록 근본적인 학교 교육의 변화와 역할이 Wee 프로젝트 사업을 통하여 대처할 수 있는 방안이 모색되어야 한다.
본 연구의 목적은 학교안전관리통합시스템(Wee 프로젝트)사업이 학생정서행동에 미치는 영향을 중점으로 학교부적응 실태를 분석하고, 개선방안을 제안하는데 있다. 본 연구의 주된 문제의식은 다음과 같다. 첫째, 학교는 학교 부적응 및 고위험군 학생들을 조기에 발견 및 예방하고 학생정신건강 관리의 중요성을 인식하고 있는가? 둘째, 지역 교육지원청은 학교 부적응 학생들 및 고위험군 학생들에 대해 학교의 대응 강화 및 지역사회와 연계를 강화하는 방안을 체계적으로 강구하고 있는가? 셋째, 지역교육청 및 교육부는 학교 부적응 및 고위험군 학생들에 대한 통합적이고 장기적인 프로그램을 실행 하며, ‘학교안전관리통합시스템’(Wee 프로젝트) 사업 활성화를 위하여 지속 가능한 정책을 일관성 있게 진행하고 있는가? 본 연구를 위해 한국교육개발원에서 발간한 학교안전관리통합시스템(Wee 프로젝트)사업 관련 연구보고서 및 현황자료들을 검토하고, 학생정신건강관리의 필요성 및 학교의 역할에 관한 선행연구를 심도 있게 고찰하였다. Wee 프로젝트 현황을 검토한 결과, 위기학생 관련 정책 추진의 일관성 확보와 효율적인 업무 처리 시스템이 필요하였고, 관리자와 담당자의 잦은 교체에 따른 일관성 있는 정책 인식과 마인드 제고가 필요하며, 타부서로부터 처리 시스템을 일원화하여 신뢰도와 타당도를 높일 수 있는 효율적인 업무처리 시스템이 부족하였다. 학교 내의 체계적인 학생정서정신건강 관리를 위한 Wee 프로젝트 사업이 효율적으로 추진되기 위해서는 학교, 가정, 지역사회가 통합적인 연계망을 이루는 것이 중요하며 학생정서행동특성검사의 진행을 위해서는 학생을 잘 알고 있는 교사들과 상담교사의 역할이 가장 중요하다고 할 수 있다. 이와 관련한 구체적인 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 최근 학교부적응의 양상은 바깥 공간에서 일어나는 신체적, 물리적 폭력은 줄어드는 반면 사이버공간에서 증가하는 패턴을 보이고 있다. 이에 따라 생활지도 패러다임의 변화가 필요하다. 둘째, 교육부는 전문상담교사를 대폭 확충하여 전체 학생에 대한 예방 교육 및 상담 기능을 강화하여야 하며, 교사들이 학교폭력 및 부적응에 대해 보다 깊이 이해하고 예방과 근절을 위한 전문적 역량을 기를 수 있도록 하여야 한다. 셋째, 지속가능한 Wee 프로젝트 정책발전을 위해서는 법제화가 필요하다. 양질의 서비스를 위하여, 관련 교사 및 전문상담사에 대한 열악한 처우개선, 부족한 전문상담교사 증원을 비롯하여 시대 상황에 맞게 법과 제도를 정비해야한다. 또한 교육부는 정책을 일관성 있게 추진하고 시·도교육청은 현장착근 의지를 보여주어야 한다. Wee 프로젝트 사업은 학생정서 행동 특성과 밀접한 관계가 있음으로 지역사회 연계 및 맞춤형 서비스를 제공하고 학생사례의 특성에 맞게 종합적인 서비스가 제공되어야 한다. 이에 센터의 인력뿐 아니라 지역사회의 인력, 시설, 인프라 등을 활성화시켜 학교부적응 문제현상이 감소될 수 있도록 근본적인 학교 교육의 변화와 역할이 Wee 프로젝트 사업을 통하여 대처할 수 있는 방안이 모색되어야 한다.
The purpose of this study is to analyze the actual situation of school maladjustment and to suggest improvement plan focusing on the effect of the school safety management integration system (Wee project) project on student emotional behavior. The main problem consciousness of this study is as f...
The purpose of this study is to analyze the actual situation of school maladjustment and to suggest improvement plan focusing on the effect of the school safety management integration system (Wee project) project on student emotional behavior. The main problem consciousness of this study is as follows. First, does the school recognize the importance of early detection and prevention of school maladjustment and high-risk students, and the importance of student mental health care Second, does the Regional Education and Service Office systematically seek ways to strengthen schools' responses to school maladjustment and high-risk students and to strengthen their links with local communities Third, do local education offices and the Ministry of Education carry out integrated and long-term programs for school maladjustment and high-risk students, and are they pursuing sustainable policies consistently in order to revitalize the 'School Safety Management System' project For this study, we reviewed the research reports and present status reports related to the school safety management integrated system (Wee project) project which was published by the Korea Educational Development Institute and examined in depth research on the necessity of student mental health care and the role of school. It is important for schools, families, and communities to have an integrated network so that the Wee project for systematic student emotional and mental health management can be effectively promoted within the school. In order to proceed with the student's emotional behavior test, the roles of teachers and counselors who know the student are most important. Specific improvement measures related to this are as follows. First, the aspect of school maladjustment has decreased in the physical and physical violence in the outside space, but it shows an increasing pattern in cyberspace. Therefore, it is necessary to change the paradigm of life guidance. Second, the Ministry of Education should increase the number of professional counselors to strengthen preventive education and counseling for all students. It should also enable teachers to better understand school violence and school maladjustment, and to develop professional competencies for prevention and eradication. Third, legislation is necessary for policy development of the sustainable Wee project. For quality services, the law and system should be improved to meet the needs of the times, including poor treatment of related teachers and professional counselors, and reinforcement of professional counselors. Since the Wee project project is closely related to the student's emotional and behavioral characteristics, it is necessary to provide community-related and customized services and comprehensive services tailored to student characteristics. Therefore, in order to reduce the problem of school maladjustment, we need to mobilize the workforce, facilities, and infrastructure of the community as well as the workforce of the Wee center. In addition, it is necessary to find ways to cope with the changes and roles of fundamental school education through the Wee project.
The purpose of this study is to analyze the actual situation of school maladjustment and to suggest improvement plan focusing on the effect of the school safety management integration system (Wee project) project on student emotional behavior. The main problem consciousness of this study is as follows. First, does the school recognize the importance of early detection and prevention of school maladjustment and high-risk students, and the importance of student mental health care Second, does the Regional Education and Service Office systematically seek ways to strengthen schools' responses to school maladjustment and high-risk students and to strengthen their links with local communities Third, do local education offices and the Ministry of Education carry out integrated and long-term programs for school maladjustment and high-risk students, and are they pursuing sustainable policies consistently in order to revitalize the 'School Safety Management System' project For this study, we reviewed the research reports and present status reports related to the school safety management integrated system (Wee project) project which was published by the Korea Educational Development Institute and examined in depth research on the necessity of student mental health care and the role of school. It is important for schools, families, and communities to have an integrated network so that the Wee project for systematic student emotional and mental health management can be effectively promoted within the school. In order to proceed with the student's emotional behavior test, the roles of teachers and counselors who know the student are most important. Specific improvement measures related to this are as follows. First, the aspect of school maladjustment has decreased in the physical and physical violence in the outside space, but it shows an increasing pattern in cyberspace. Therefore, it is necessary to change the paradigm of life guidance. Second, the Ministry of Education should increase the number of professional counselors to strengthen preventive education and counseling for all students. It should also enable teachers to better understand school violence and school maladjustment, and to develop professional competencies for prevention and eradication. Third, legislation is necessary for policy development of the sustainable Wee project. For quality services, the law and system should be improved to meet the needs of the times, including poor treatment of related teachers and professional counselors, and reinforcement of professional counselors. Since the Wee project project is closely related to the student's emotional and behavioral characteristics, it is necessary to provide community-related and customized services and comprehensive services tailored to student characteristics. Therefore, in order to reduce the problem of school maladjustment, we need to mobilize the workforce, facilities, and infrastructure of the community as well as the workforce of the Wee center. In addition, it is necessary to find ways to cope with the changes and roles of fundamental school education through the Wee project.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.