지방자치단체의 도시경쟁력에 관한 연구 : 스마트시티 서비스 정책확산을 중심으로 A study on urban competitiveness of local government : focused on the policy diffusion of smart city service원문보기
최근 전 세계의 도시들은 첨단정보통신기술을 활용하여 도시의 경쟁력을 제고하고 시민의 삶의 질을 향상시키기 위해 첨단 정보통신기술을 활용한 스마트시티 서비스를 경쟁적으로 도입하고 있다. 우리나라도 기초지방자치단체 중심으로 스마트시티 서비스 도입을 추진하고 있지만 아직 기대에 못 미치는 수준이다. 따라서 본 연구의 목적은 첫째, 도시경쟁력 제고를 위한 스마트시티 서비스 도입에 영향을 미치는 요인을 파악하고 둘째, 각 지자체에서 도입하는 스마트시티 서비스의 혁신수준에 영향을 미치는 요인을 분석함으로써 우리나라 지자체가 스마트시티 서비스의 도입확대와 그 혁신수준을 향상시키기 위한 정책적 시사점을 제시하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 도시경쟁력과 스마트시티 서비스 확산요인에 관한 이론적 검토와 선행연구를 실시하였다. 이를 바탕으로, 실증적 분석모형을 다음과 같이 두 가지로 구분하여 설정하고 검증하였다. 첫 번째 모형은 각 지자체에서 스마트시티 서비스를 도입하는데 영향을 준 요인을 분석하는 모형이고, 두 번째 모형은 도입된 스마트시티 서비스의 혁신정도에 영향을 미치는 요인을 분석하는 연구모형이다. 실증분석의 시간적 범위는 스마트시티 서비스가 최초 도입된 2004년부터 2016년까지이며, 공간적 범위는 전국 226개 기초지방자치단체로 설정하였다. ...
최근 전 세계의 도시들은 첨단정보통신기술을 활용하여 도시의 경쟁력을 제고하고 시민의 삶의 질을 향상시키기 위해 첨단 정보통신기술을 활용한 스마트시티 서비스를 경쟁적으로 도입하고 있다. 우리나라도 기초지방자치단체 중심으로 스마트시티 서비스 도입을 추진하고 있지만 아직 기대에 못 미치는 수준이다. 따라서 본 연구의 목적은 첫째, 도시경쟁력 제고를 위한 스마트시티 서비스 도입에 영향을 미치는 요인을 파악하고 둘째, 각 지자체에서 도입하는 스마트시티 서비스의 혁신수준에 영향을 미치는 요인을 분석함으로써 우리나라 지자체가 스마트시티 서비스의 도입확대와 그 혁신수준을 향상시키기 위한 정책적 시사점을 제시하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 도시경쟁력과 스마트시티 서비스 확산요인에 관한 이론적 검토와 선행연구를 실시하였다. 이를 바탕으로, 실증적 분석모형을 다음과 같이 두 가지로 구분하여 설정하고 검증하였다. 첫 번째 모형은 각 지자체에서 스마트시티 서비스를 도입하는데 영향을 준 요인을 분석하는 모형이고, 두 번째 모형은 도입된 스마트시티 서비스의 혁신정도에 영향을 미치는 요인을 분석하는 연구모형이다. 실증분석의 시간적 범위는 스마트시티 서비스가 최초 도입된 2004년부터 2016년까지이며, 공간적 범위는 전국 226개 기초지방자치단체로 설정하였다. 로지스틱 회귀분석과 다항 로지스틱 회귀분석을 활용해 도출한 분석결과에 의하면, 첫 번째 모형인 스마트시티 도입의 영향요인에서는 인접지역의 스마트시티 서비스 도입률이 높을수록, 예산 규모가 클수록, 인구 규모가 클수록 스마트시티 서비스 도입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 환경적 요인과 수용적 요인 및 공급적 요인이 스마트시티 서비스 도입에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 더불어 지자체장의 이념의 경우 보수적일수록 스마트시티 서비스 도입에 영향을 미치는 것으로 나타났음을 확인 할 수 있었다. 다음으로 두 번째 모형인 스마트시티 서비스 혁신 수준 영향요인 분석의 경우, 인접지역의 스마트시티 서비스 도입율이 높고 예산규모가 클수록 스마트시티 서비스의 혁신수준이 높게 나타났다. 따라서 본 연구에서의 핵심적인 부분인 인접지역 서비스 채택률이 스마트시티 서비스 도입과 혁신수준에 유의미한 결과를 보여주고 있음을 통계학적으로 증명하고 있다. 이러한 분석결과를 토대로 본 연구에서는 다음과 같이 세 가지 시사점을 제시하고 있다. 첫째, 기초지방자치단체의 예산과 인구에 따라 스마트시티 서비스의 도입여부가 결정되므로, 중앙정부 차원에서 무분별하게 스마트시티 서비스를 도입하기 보다는 기초지방자치단체의 재정적 요인과 사회적 요인을 고려하여 도입시기를 조정해야 한다. 둘째, 중앙정부에서는 스마트시티 기반시설이 잘 갖추어진 지자체를 대상으로 시범사업 등을 통해 스마트시티 서비스의 긍정적인 편익을 경험하도록 하는 것이 스마트시티 서비스의 도입과 확산에 효과가 있다. 셋째, 높은 수준의 서비스 도입에 대한 주민들의 의견을 지자체 장에게 전달하기 위한 정기적인 절차를 마련할 필요가 있다. 중앙정부 차원에서 개별 지자체별로 정기적인 스마트시티 서비스 만족도를 조사하도록 제도를 만든다면 주민들의 서비스 욕구가 충분히 지자체 장에게 전달되고, 개별 지자체의 서비스 혁신수준 향상에도 긍정적 결과를 가져오게 될 것이라 기대된다.
최근 전 세계의 도시들은 첨단정보통신기술을 활용하여 도시의 경쟁력을 제고하고 시민의 삶의 질을 향상시키기 위해 첨단 정보통신기술을 활용한 스마트시티 서비스를 경쟁적으로 도입하고 있다. 우리나라도 기초지방자치단체 중심으로 스마트시티 서비스 도입을 추진하고 있지만 아직 기대에 못 미치는 수준이다. 따라서 본 연구의 목적은 첫째, 도시경쟁력 제고를 위한 스마트시티 서비스 도입에 영향을 미치는 요인을 파악하고 둘째, 각 지자체에서 도입하는 스마트시티 서비스의 혁신수준에 영향을 미치는 요인을 분석함으로써 우리나라 지자체가 스마트시티 서비스의 도입확대와 그 혁신수준을 향상시키기 위한 정책적 시사점을 제시하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 도시경쟁력과 스마트시티 서비스 확산요인에 관한 이론적 검토와 선행연구를 실시하였다. 이를 바탕으로, 실증적 분석모형을 다음과 같이 두 가지로 구분하여 설정하고 검증하였다. 첫 번째 모형은 각 지자체에서 스마트시티 서비스를 도입하는데 영향을 준 요인을 분석하는 모형이고, 두 번째 모형은 도입된 스마트시티 서비스의 혁신정도에 영향을 미치는 요인을 분석하는 연구모형이다. 실증분석의 시간적 범위는 스마트시티 서비스가 최초 도입된 2004년부터 2016년까지이며, 공간적 범위는 전국 226개 기초지방자치단체로 설정하였다. 로지스틱 회귀분석과 다항 로지스틱 회귀분석을 활용해 도출한 분석결과에 의하면, 첫 번째 모형인 스마트시티 도입의 영향요인에서는 인접지역의 스마트시티 서비스 도입률이 높을수록, 예산 규모가 클수록, 인구 규모가 클수록 스마트시티 서비스 도입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 환경적 요인과 수용적 요인 및 공급적 요인이 스마트시티 서비스 도입에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 더불어 지자체장의 이념의 경우 보수적일수록 스마트시티 서비스 도입에 영향을 미치는 것으로 나타났음을 확인 할 수 있었다. 다음으로 두 번째 모형인 스마트시티 서비스 혁신 수준 영향요인 분석의 경우, 인접지역의 스마트시티 서비스 도입율이 높고 예산규모가 클수록 스마트시티 서비스의 혁신수준이 높게 나타났다. 따라서 본 연구에서의 핵심적인 부분인 인접지역 서비스 채택률이 스마트시티 서비스 도입과 혁신수준에 유의미한 결과를 보여주고 있음을 통계학적으로 증명하고 있다. 이러한 분석결과를 토대로 본 연구에서는 다음과 같이 세 가지 시사점을 제시하고 있다. 첫째, 기초지방자치단체의 예산과 인구에 따라 스마트시티 서비스의 도입여부가 결정되므로, 중앙정부 차원에서 무분별하게 스마트시티 서비스를 도입하기 보다는 기초지방자치단체의 재정적 요인과 사회적 요인을 고려하여 도입시기를 조정해야 한다. 둘째, 중앙정부에서는 스마트시티 기반시설이 잘 갖추어진 지자체를 대상으로 시범사업 등을 통해 스마트시티 서비스의 긍정적인 편익을 경험하도록 하는 것이 스마트시티 서비스의 도입과 확산에 효과가 있다. 셋째, 높은 수준의 서비스 도입에 대한 주민들의 의견을 지자체 장에게 전달하기 위한 정기적인 절차를 마련할 필요가 있다. 중앙정부 차원에서 개별 지자체별로 정기적인 스마트시티 서비스 만족도를 조사하도록 제도를 만든다면 주민들의 서비스 욕구가 충분히 지자체 장에게 전달되고, 개별 지자체의 서비스 혁신수준 향상에도 긍정적 결과를 가져오게 될 것이라 기대된다.
Recently, cities in the world are competitively introducing smart city services to enhance the competitiveness of cities and quality of life of citizens by utilizing advanced information and communication technologies. The purpose of this study is, first, to identify the factors affecting the in...
Recently, cities in the world are competitively introducing smart city services to enhance the competitiveness of cities and quality of life of citizens by utilizing advanced information and communication technologies. The purpose of this study is, first, to identify the factors affecting the introduction of smart city services for improving city competitiveness, second, analyze the factors affecting the innovation level of smart city services introduced by each local government. third, suggest policy implications to increase the introduction of smart city services and innovation levels. Therefore, this study is meaningful in that it analyzed the factors influencing the introduction of smart city services and the factors affecting the innovation levels of introduced services to examine one aspect of the urban competitiveness enhancement of basic local governments. To this end, this study reviewed the literature on the factors of city competitiveness and factors of diffusing smart city service. And based on this, the analysis model was divided into two stages. The first model analyzes the factors influencing the introduction of smart city services in local government. The second model analyzes the factors affecting the degree of innovation of the introduced smart city services. The study period of empirical analysis is from 2004, when smart city service was first introduced, to 2016, and the spatial range was set as 226 basic local governments nationwide. According to the results of the study, in the first model, the influence factor of the introduction of the smart city, it was shown that the higher the rate of introduction of smart city services in the neighboring area, which is an environmental factor, the larger the budget size and the larger the size of the population, showed a positive impact on the introduction of smart city services, which is consistent with the research hypothesis. For the ideology of the local governor, it is confirmed that the more conservative it is, the more influential the introduction of smart city service. Second, in the second factor, the influence factor of the smart city service innovation, the higher the rate of introduction of the smart city service in the neighboring area and the larger the budget size, showed that the innovation level of smart city service is high. The results of this study suggest the following policy implications. First, the introduction of smart city services depends on the budget and population of the basic local governments. Therefore, rather than introducing smart city services indiscriminately at the central government level, they should be adjusted. Therefore, it is statistically proven that the adoption rate of the neighboring area, which is emphasized in this study, has a significant effect on the introduction and innovation level of smart city services. The results of this study suggest the following policy implications. First, since the introduction of smart city services depends on the budget and population of the basic local governments, the introduction period should be adjusted considering the financial and social factors of the basic local government instead of introducing smart city services indiscriminately at the central government level. Second, in the central government, it is effective to introduce and spread the smart city service by letting local governments with the smart city infrastructure experience the positive benefits of smart city service through pilot projects. Third, it is necessary to establish a regular procedure for communicating the opinions of the residents to the local governors on the introduction of high-level services. It is expected that if the system is designed to investigate the satisfaction of regular smart city services by individual local governments at the central government level, the needs of the residents will be fully delivered to the local governors, and positive results will be obtained in improving the level of service innovation of individual local governments.
Recently, cities in the world are competitively introducing smart city services to enhance the competitiveness of cities and quality of life of citizens by utilizing advanced information and communication technologies. The purpose of this study is, first, to identify the factors affecting the introduction of smart city services for improving city competitiveness, second, analyze the factors affecting the innovation level of smart city services introduced by each local government. third, suggest policy implications to increase the introduction of smart city services and innovation levels. Therefore, this study is meaningful in that it analyzed the factors influencing the introduction of smart city services and the factors affecting the innovation levels of introduced services to examine one aspect of the urban competitiveness enhancement of basic local governments. To this end, this study reviewed the literature on the factors of city competitiveness and factors of diffusing smart city service. And based on this, the analysis model was divided into two stages. The first model analyzes the factors influencing the introduction of smart city services in local government. The second model analyzes the factors affecting the degree of innovation of the introduced smart city services. The study period of empirical analysis is from 2004, when smart city service was first introduced, to 2016, and the spatial range was set as 226 basic local governments nationwide. According to the results of the study, in the first model, the influence factor of the introduction of the smart city, it was shown that the higher the rate of introduction of smart city services in the neighboring area, which is an environmental factor, the larger the budget size and the larger the size of the population, showed a positive impact on the introduction of smart city services, which is consistent with the research hypothesis. For the ideology of the local governor, it is confirmed that the more conservative it is, the more influential the introduction of smart city service. Second, in the second factor, the influence factor of the smart city service innovation, the higher the rate of introduction of the smart city service in the neighboring area and the larger the budget size, showed that the innovation level of smart city service is high. The results of this study suggest the following policy implications. First, the introduction of smart city services depends on the budget and population of the basic local governments. Therefore, rather than introducing smart city services indiscriminately at the central government level, they should be adjusted. Therefore, it is statistically proven that the adoption rate of the neighboring area, which is emphasized in this study, has a significant effect on the introduction and innovation level of smart city services. The results of this study suggest the following policy implications. First, since the introduction of smart city services depends on the budget and population of the basic local governments, the introduction period should be adjusted considering the financial and social factors of the basic local government instead of introducing smart city services indiscriminately at the central government level. Second, in the central government, it is effective to introduce and spread the smart city service by letting local governments with the smart city infrastructure experience the positive benefits of smart city service through pilot projects. Third, it is necessary to establish a regular procedure for communicating the opinions of the residents to the local governors on the introduction of high-level services. It is expected that if the system is designed to investigate the satisfaction of regular smart city services by individual local governments at the central government level, the needs of the residents will be fully delivered to the local governors, and positive results will be obtained in improving the level of service innovation of individual local governments.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.