미술 감상을 활용한 한국어 교육 방안 연구 : 홍콩의 취미 목적 한국어 학습자를 대상으로 Teaching and Learning Korean Language through Art Appreciation : Targeting Learner Groups in Hong Kong원문보기
본 연구의 목적은 국외 한국어 학습자들을 대상으로 미술 감상의 원리 및 절차를 활용하여 한국어 교육을 실시하기 위한 방안을 모색하는 데 있다. 구체적으로 홍콩의 취미 목적 학습자를 대상으로 미술 감상 기반의 한국어 교수·학습 내용을 선정하고 교수·학습 모형을 제시한다.
연구는 다음의 절차를 거쳐 진행되었다. 첫째, 한국어 교실에서 미술 작품을 감상하기 위한 방법론으로 미술 작품에 대한 전문적 지식을 전달하지 않으면서도 작품을 감상할 수 있도록 하는 VTS, 즉 시각적 사고 전략에 기반한 감상 교육에 대하여 살펴보았다. VTS는 전략적으로 구상된 세 가지 질문을 사용하여 학습자가 이미 가지고 있는 지식과 경험을 바탕으로 작품을 이해하도록 유도한다. 둘째, 미술과 언어를 연계한 교육의 실천적 사례로서 게티 미술관의 ...
본 연구의 목적은 국외 한국어 학습자들을 대상으로 미술 감상의 원리 및 절차를 활용하여 한국어 교육을 실시하기 위한 방안을 모색하는 데 있다. 구체적으로 홍콩의 취미 목적 학습자를 대상으로 미술 감상 기반의 한국어 교수·학습 내용을 선정하고 교수·학습 모형을 제시한다.
연구는 다음의 절차를 거쳐 진행되었다. 첫째, 한국어 교실에서 미술 작품을 감상하기 위한 방법론으로 미술 작품에 대한 전문적 지식을 전달하지 않으면서도 작품을 감상할 수 있도록 하는 VTS, 즉 시각적 사고 전략에 기반한 감상 교육에 대하여 살펴보았다. VTS는 전략적으로 구상된 세 가지 질문을 사용하여 학습자가 이미 가지고 있는 지식과 경험을 바탕으로 작품을 이해하도록 유도한다. 둘째, 미술과 언어를 연계한 교육의 실천적 사례로서 게티 미술관의 ESL 심화 교육과정과 CALTA 21의 이민자 대상 교육과정을 살펴보았다. 게티 미술관의 ESL 심화 교육과정은 VTS 기반으로 구성되지는 않았으나, 미술과 언어를 연계하여 개발한 미술관의 교육 프로그램이라는 점에서 의의가 있다. 한편 CALTA 21의 이민자 대상 교육과정은 VTS 기반 감상 교육과 의사소통중심 교수법에 근거하여 구성된 것으로, 미술 감상을 활용하여 상위적 사고와 말하기·듣기 능력의 향상을 추구한다. 셋째, 대상 학습자인 홍콩의 취미 목적 학습자의 특성과 학습 목표를 정리하였다. 이어서 VTS 기반 감상 교육 이론과 실천적 사례, 그리고 언어 교육에 미술을 활용하기 위한 작품의 분류 방식에 대한 고찰을 토대로 한국어 교육에 적용할 수 있는 교수·학습 내용 선정의 원리를 수립하였다. 넷째, VTS 기반 감상 교육 이론의 작품 선정 지침을 바탕으로 한국어 교육의 관점에서의 작품 선정 기준을 수립하였다. 선정 기준에 의거하여 17점의 한국 현대 미술 작품을 선별하였고, 선정의 객관성과 적절성을 보완하기 위한 장치로 미술 교육 전문가와 미술 창작 전문가 3인의 평정을 거쳐 모두 11점의 작품을 최종적으로 선택하였다. 다섯째, 선정된 작품을 묘사하고 해석하는 과정에 필요한 어휘와 문형을 정리하고, 핵심문장을 구상한 후 작품의 내용과 관련된 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기의 언어적 과제를 구성하였다. 마지막으로 VTS 기반 감상 교육과 한국어 교육을 연계한 교수·학습 모형과 지도안을 설계하였다.
본 연구에서 제시하는 교수·학습 모형은 ‘감상 전 단계 – 감상 단계 – 감상 후 단계’로 이루어져 있다. 감상 전 단계에서는 작품의 내용에 대한 스키마를 활성화하여 학습 동기를 고취한다. 감상 단계에서는 토의를 통한 감상 활동을 전개한다. 교사는 정보 전달자가 아닌 의견의 중재자로서 대화를 촉진하며 토의를 진전시킨다. 전략적으로 구성된 VTS의 세 가지 질문을 하고 그에 대한 학습자 발화를 재진술하며 학습자의 다양한 의견을 분류·통합하는 과정에서 토의 참여자들이 공동으로 작품의 의미를 만들어 가도록 돕는다. 감상 후 단계에서는 토의 과정에서 접한 새로운 단어와 문형의 사용을 연습하여 감상 단계에서 이루어진 학습내용을 공고히 하고, 작품의 내용과 관련된 언어적 과제를 수행한다. 언어적 과제는 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기의 영역에서 개인 활동과 그룹 활동으로 구성한다.
본 연구는 다음의 세 가지 측면에서 의의를 가진다. 첫째, 문화 영역에 있어서 한류 편향적으로 전개되는 국외 한국어 교육의 현장에 미술 작품을 매개로 하는 한국어 교수·학습 모형을 제시함으로써 취미 목적 학습자에게 보다 다양한 한국 문화를 소개하는 데 기여한다. 둘째, 목표어의 문화를 일방적으로 전달하는 것이 아니라 학습자 자국의 문화와 목표어의 문화가 함께 논의되도록 하는 상호 문화 수업의 의의를 가진다. 셋째, 시각적 자료의 입력을 통해 언어적 생산을 유도하는 한국어 교육의 교수·학습 모형을 제시하였다.
본 연구를 통해 미술과 연계한 한국어 교육의 첫 발을 내딛으며, 한국 문화의 다양한 하위 영역을 내용으로 다루는 한국어 교육계의 연구가 확대되기를 기대한다.
본 연구의 목적은 국외 한국어 학습자들을 대상으로 미술 감상의 원리 및 절차를 활용하여 한국어 교육을 실시하기 위한 방안을 모색하는 데 있다. 구체적으로 홍콩의 취미 목적 학습자를 대상으로 미술 감상 기반의 한국어 교수·학습 내용을 선정하고 교수·학습 모형을 제시한다.
연구는 다음의 절차를 거쳐 진행되었다. 첫째, 한국어 교실에서 미술 작품을 감상하기 위한 방법론으로 미술 작품에 대한 전문적 지식을 전달하지 않으면서도 작품을 감상할 수 있도록 하는 VTS, 즉 시각적 사고 전략에 기반한 감상 교육에 대하여 살펴보았다. VTS는 전략적으로 구상된 세 가지 질문을 사용하여 학습자가 이미 가지고 있는 지식과 경험을 바탕으로 작품을 이해하도록 유도한다. 둘째, 미술과 언어를 연계한 교육의 실천적 사례로서 게티 미술관의 ESL 심화 교육과정과 CALTA 21의 이민자 대상 교육과정을 살펴보았다. 게티 미술관의 ESL 심화 교육과정은 VTS 기반으로 구성되지는 않았으나, 미술과 언어를 연계하여 개발한 미술관의 교육 프로그램이라는 점에서 의의가 있다. 한편 CALTA 21의 이민자 대상 교육과정은 VTS 기반 감상 교육과 의사소통중심 교수법에 근거하여 구성된 것으로, 미술 감상을 활용하여 상위적 사고와 말하기·듣기 능력의 향상을 추구한다. 셋째, 대상 학습자인 홍콩의 취미 목적 학습자의 특성과 학습 목표를 정리하였다. 이어서 VTS 기반 감상 교육 이론과 실천적 사례, 그리고 언어 교육에 미술을 활용하기 위한 작품의 분류 방식에 대한 고찰을 토대로 한국어 교육에 적용할 수 있는 교수·학습 내용 선정의 원리를 수립하였다. 넷째, VTS 기반 감상 교육 이론의 작품 선정 지침을 바탕으로 한국어 교육의 관점에서의 작품 선정 기준을 수립하였다. 선정 기준에 의거하여 17점의 한국 현대 미술 작품을 선별하였고, 선정의 객관성과 적절성을 보완하기 위한 장치로 미술 교육 전문가와 미술 창작 전문가 3인의 평정을 거쳐 모두 11점의 작품을 최종적으로 선택하였다. 다섯째, 선정된 작품을 묘사하고 해석하는 과정에 필요한 어휘와 문형을 정리하고, 핵심문장을 구상한 후 작품의 내용과 관련된 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기의 언어적 과제를 구성하였다. 마지막으로 VTS 기반 감상 교육과 한국어 교육을 연계한 교수·학습 모형과 지도안을 설계하였다.
본 연구에서 제시하는 교수·학습 모형은 ‘감상 전 단계 – 감상 단계 – 감상 후 단계’로 이루어져 있다. 감상 전 단계에서는 작품의 내용에 대한 스키마를 활성화하여 학습 동기를 고취한다. 감상 단계에서는 토의를 통한 감상 활동을 전개한다. 교사는 정보 전달자가 아닌 의견의 중재자로서 대화를 촉진하며 토의를 진전시킨다. 전략적으로 구성된 VTS의 세 가지 질문을 하고 그에 대한 학습자 발화를 재진술하며 학습자의 다양한 의견을 분류·통합하는 과정에서 토의 참여자들이 공동으로 작품의 의미를 만들어 가도록 돕는다. 감상 후 단계에서는 토의 과정에서 접한 새로운 단어와 문형의 사용을 연습하여 감상 단계에서 이루어진 학습내용을 공고히 하고, 작품의 내용과 관련된 언어적 과제를 수행한다. 언어적 과제는 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기의 영역에서 개인 활동과 그룹 활동으로 구성한다.
본 연구는 다음의 세 가지 측면에서 의의를 가진다. 첫째, 문화 영역에 있어서 한류 편향적으로 전개되는 국외 한국어 교육의 현장에 미술 작품을 매개로 하는 한국어 교수·학습 모형을 제시함으로써 취미 목적 학습자에게 보다 다양한 한국 문화를 소개하는 데 기여한다. 둘째, 목표어의 문화를 일방적으로 전달하는 것이 아니라 학습자 자국의 문화와 목표어의 문화가 함께 논의되도록 하는 상호 문화 수업의 의의를 가진다. 셋째, 시각적 자료의 입력을 통해 언어적 생산을 유도하는 한국어 교육의 교수·학습 모형을 제시하였다.
본 연구를 통해 미술과 연계한 한국어 교육의 첫 발을 내딛으며, 한국 문화의 다양한 하위 영역을 내용으로 다루는 한국어 교육계의 연구가 확대되기를 기대한다.
The purpose of this study is to examine effective methods of teaching a foreign language through art and present an instruction model of Korean for Hobby Purposes through art appreciation. It also addresses the principles of selecting contents of art appreciation to be used in Korean language classr...
The purpose of this study is to examine effective methods of teaching a foreign language through art and present an instruction model of Korean for Hobby Purposes through art appreciation. It also addresses the principles of selecting contents of art appreciation to be used in Korean language classroom. The instruction model is designed for learner groups in Hong Kong at the intermediate level.
The study was conducted in the following steps: First, Visual Thinking Strategies (VTS) was examined as a methodology to be deployed in Korean language classroom. VTS is a discussion based method of art appreciation, which enables learners to develop thinking and language skills. Second, two practical cases of foreign language instruction through art appreciation were analyzed. The cases were “Language through Art: An ESL Enrichment Program” of Getty Centre and “CALTA 21 Curriculum.” Third, learners’ characteristics were illustrated and learning objectives were stated. In addition, principles of selecting contents of art appreciation in Korean language classroom were established based on the implications deduced by practical case study. Fourth, principles of selecting artworks for art appreciation in Korean language classroom were established. I selected 17 Korean contemporary artworks based on the principles established, and I finally narrowed down to 11 artworks after art expert assessment. Then, the contents of Korean as a Foreign Language were selected. Grammar and vocabulary required in order to describe the content of each artwork were chosen. Linguistic tasks of listening, speaking, reading and writing were designed. Finally, the instruction model of teaching Korean through art appreciation was designed, followed by lesson plans.
The instruction model is composed of 3 steps: Pre-Appreciation, Appreciation, and Post-Appreciation. 1) Step 1: Pre-Appreciation In order to activate learners’ schema, relevant questions related to the content of artworks are asked. 2) Step 2: Appreciation After students silently look at the artwork, the teacher facilitates a group discussion. The teacher acknowledges each response by pointing what the student is talking about in the artwork and paraphrasing what he/she says. The teacher also draws links between various strands of thoughts, which demonstrates how to collectively form meanings of artworks. 3) Step 3: Post-Appreciation Students practice what they have heard and said during the discussion through various exercises. They later carry out tasks related to the content of artworks appreciated.
The significance of this study lies in following three aspects: First, it helps enlarge the scope of Korean culture introduced in overseas Korean language classrooms, where the culture contents are often over-focused in Korean Wave by presenting a new instructional model through art. Second, it proposes intercultural classes where both learners’ culture and target culture are discussed at the same time. Third, it provides the framework of instruction model leading learners to produce the linguistic output through visual input. This study is the first step of teaching Korean language through art. For the growth of Korean language education, further research needs to be carried out integrating different areas of Korean culture into language education.
Key Words: Visual Thinking Strategies, VTS, Teaching and Learning Korean Language through Art Appreciation, Korean for Hobby Purposes, Korean as a Foreign Language, Korean Language Learners in Hong Kong
The purpose of this study is to examine effective methods of teaching a foreign language through art and present an instruction model of Korean for Hobby Purposes through art appreciation. It also addresses the principles of selecting contents of art appreciation to be used in Korean language classroom. The instruction model is designed for learner groups in Hong Kong at the intermediate level.
The study was conducted in the following steps: First, Visual Thinking Strategies (VTS) was examined as a methodology to be deployed in Korean language classroom. VTS is a discussion based method of art appreciation, which enables learners to develop thinking and language skills. Second, two practical cases of foreign language instruction through art appreciation were analyzed. The cases were “Language through Art: An ESL Enrichment Program” of Getty Centre and “CALTA 21 Curriculum.” Third, learners’ characteristics were illustrated and learning objectives were stated. In addition, principles of selecting contents of art appreciation in Korean language classroom were established based on the implications deduced by practical case study. Fourth, principles of selecting artworks for art appreciation in Korean language classroom were established. I selected 17 Korean contemporary artworks based on the principles established, and I finally narrowed down to 11 artworks after art expert assessment. Then, the contents of Korean as a Foreign Language were selected. Grammar and vocabulary required in order to describe the content of each artwork were chosen. Linguistic tasks of listening, speaking, reading and writing were designed. Finally, the instruction model of teaching Korean through art appreciation was designed, followed by lesson plans.
The instruction model is composed of 3 steps: Pre-Appreciation, Appreciation, and Post-Appreciation. 1) Step 1: Pre-Appreciation In order to activate learners’ schema, relevant questions related to the content of artworks are asked. 2) Step 2: Appreciation After students silently look at the artwork, the teacher facilitates a group discussion. The teacher acknowledges each response by pointing what the student is talking about in the artwork and paraphrasing what he/she says. The teacher also draws links between various strands of thoughts, which demonstrates how to collectively form meanings of artworks. 3) Step 3: Post-Appreciation Students practice what they have heard and said during the discussion through various exercises. They later carry out tasks related to the content of artworks appreciated.
The significance of this study lies in following three aspects: First, it helps enlarge the scope of Korean culture introduced in overseas Korean language classrooms, where the culture contents are often over-focused in Korean Wave by presenting a new instructional model through art. Second, it proposes intercultural classes where both learners’ culture and target culture are discussed at the same time. Third, it provides the framework of instruction model leading learners to produce the linguistic output through visual input. This study is the first step of teaching Korean language through art. For the growth of Korean language education, further research needs to be carried out integrating different areas of Korean culture into language education.
Key Words: Visual Thinking Strategies, VTS, Teaching and Learning Korean Language through Art Appreciation, Korean for Hobby Purposes, Korean as a Foreign Language, Korean Language Learners in Hong Kong
주제어
#미술 감상 시각적 사고 전략 VTS Visual Thinking Strategies 취미 목적 한국어 미술 감상을 활용한 한국어 교육 홍콩 취미 목적 한국어 학습자 미술 감상을 통한 언어 교육
학위논문 정보
저자
신성원
학위수여기관
경희사이버대학교 문화창조대학원
학위구분
국내석사
학과
글로벌한국학전공
지도교수
방성원
발행연도
2017
키워드
미술 감상 시각적 사고 전략 VTS Visual Thinking Strategies 취미 목적 한국어 미술 감상을 활용한 한국어 교육 홍콩 취미 목적 한국어 학습자 미술 감상을 통한 언어 교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.