[학위논문]TV홈쇼핑 방송 영상자막 화면구성이 가독성 및 선호도에 미치는 영향 The Influence on Readability and Preference by the Visual Characters Layout at the TV Home Shopping Broadcasting원문보기
TV에서 사용되는 영상자막은 기존의 인쇄매체와는 다른 영향을 수용자에게 미치게 된다. TV홈쇼핑을 시청하는 고객이 영상자막을 통하여 정보를 받아들이게 되는 영향에 관한 고민은 심층적으로 이루어 지지 않았다. 각 홈쇼핑 회사별 영상자막을 분석하고 연도별 홈쇼핑 영상자막을 통하여 화면구성의 특징을 분석하였다. 이를 바탕으로 영상자막 화면구성에 따른 가독성과 선호도를 알아보고 시청자에게 원활한 커뮤니케이션이 가능한 화면구성에 대해 고찰하였다. 따라서 본 연구 목적은 영상자막 화면구성에 초점을 맞추어 기본적인 영상자막 위치에 따라 어떤 인터페이스가 적용되면 가장 효과적인지 분석하였다. 이를 검증하고자 상, 하, 좌, 우, L바, 역L바 실험용 샘플영상을 제작하였고, 20대에서 60대 연령층 남, ...
TV에서 사용되는 영상자막은 기존의 인쇄매체와는 다른 영향을 수용자에게 미치게 된다. TV홈쇼핑을 시청하는 고객이 영상자막을 통하여 정보를 받아들이게 되는 영향에 관한 고민은 심층적으로 이루어 지지 않았다. 각 홈쇼핑 회사별 영상자막을 분석하고 연도별 홈쇼핑 영상자막을 통하여 화면구성의 특징을 분석하였다. 이를 바탕으로 영상자막 화면구성에 따른 가독성과 선호도를 알아보고 시청자에게 원활한 커뮤니케이션이 가능한 화면구성에 대해 고찰하였다. 따라서 본 연구 목적은 영상자막 화면구성에 초점을 맞추어 기본적인 영상자막 위치에 따라 어떤 인터페이스가 적용되면 가장 효과적인지 분석하였다. 이를 검증하고자 상, 하, 좌, 우, L바, 역L바 실험용 샘플영상을 제작하였고, 20대에서 60대 연령층 남, 여 각 10명씩 총 100명이 실험에 참가하였다. 연구결과 영상자막이 상단보다 하단에 위치할 경우 더 높은 가독성과 선호도가 나타났다. 좌, 우의 경우에는 우측이 더 선호도가 높은 것으로 나타났으며 가독성의 경우 유의미한 차이가 나지 않는 것으로 나타났다. L바와 역L바의 경우 L바가 가독성과 선호도 측면에서 상대적으로 더 높은 것으로 나타났으나 가독성 및 선호도 모두 유의미한 차이는 없었다. 결국, TV홈쇼핑 영상자막 화면구성에 따라 영상자막의 가독성과 선호도는 영향을 받는다. 따라서 영상자막의 위치별 가독성과 선호도를 고려하여 화면구성이 이루어 져야, TV홈쇼핑 방송 시 필요한 정보를 시청자에게 정확하고 빠르게 전달할 수 있다.
TV에서 사용되는 영상자막은 기존의 인쇄매체와는 다른 영향을 수용자에게 미치게 된다. TV홈쇼핑을 시청하는 고객이 영상자막을 통하여 정보를 받아들이게 되는 영향에 관한 고민은 심층적으로 이루어 지지 않았다. 각 홈쇼핑 회사별 영상자막을 분석하고 연도별 홈쇼핑 영상자막을 통하여 화면구성의 특징을 분석하였다. 이를 바탕으로 영상자막 화면구성에 따른 가독성과 선호도를 알아보고 시청자에게 원활한 커뮤니케이션이 가능한 화면구성에 대해 고찰하였다. 따라서 본 연구 목적은 영상자막 화면구성에 초점을 맞추어 기본적인 영상자막 위치에 따라 어떤 인터페이스가 적용되면 가장 효과적인지 분석하였다. 이를 검증하고자 상, 하, 좌, 우, L바, 역L바 실험용 샘플영상을 제작하였고, 20대에서 60대 연령층 남, 여 각 10명씩 총 100명이 실험에 참가하였다. 연구결과 영상자막이 상단보다 하단에 위치할 경우 더 높은 가독성과 선호도가 나타났다. 좌, 우의 경우에는 우측이 더 선호도가 높은 것으로 나타났으며 가독성의 경우 유의미한 차이가 나지 않는 것으로 나타났다. L바와 역L바의 경우 L바가 가독성과 선호도 측면에서 상대적으로 더 높은 것으로 나타났으나 가독성 및 선호도 모두 유의미한 차이는 없었다. 결국, TV홈쇼핑 영상자막 화면구성에 따라 영상자막의 가독성과 선호도는 영향을 받는다. 따라서 영상자막의 위치별 가독성과 선호도를 고려하여 화면구성이 이루어 져야, TV홈쇼핑 방송 시 필요한 정보를 시청자에게 정확하고 빠르게 전달할 수 있다.
Visual characters used in television affect the viewers in a different way from conventional printed media. There have been limited research efforts on the impact of visual characters on the viewers of TV home shopping channels, and how such information is perceived by them. This study examines the ...
Visual characters used in television affect the viewers in a different way from conventional printed media. There have been limited research efforts on the impact of visual characters on the viewers of TV home shopping channels, and how such information is perceived by them. This study examines the visual characters presented in each home shopping channel and their year-by-year characteristics in terms of layouts. Based on the findings, the readability and preference were analyzed according to different layouts, suggesting optimal layouts that allows for better communication with the viewers. The purpose of this study is thus to focus on the visual character layouts, which have not been fully explored to date, in order to identify the most effective one among basic locations of visual characters. To test this idea, sample videos were produced to represent top, bottom, left, right, L-bar and reverse L-bar arrangements. A total of 100 people were involved, with 20 each from five age groups from the twenties to sixties, 10 for each gender. The results indicate that the bottom location shows higher readability and preference than top. The right side showed higher preference than left, while readability did not demonstrate a significant difference. As for the L-bar and reverse L-bar, the L-bar arrangement was shown preferable both in terms of readability and preference, yet no significant variation was displayed for both. Based on these findings, a number of suggestions can be made as following. Unlike other visual media, these channels have particular needs to rapidly deliver necessary information to viewers through visual characters. Finally, the layout should be determined considering the readability and preference by location. Such results are expected to contribute to improved readability and preference when deciding the layouts for visual characters used in TV home shopping channels.
Visual characters used in television affect the viewers in a different way from conventional printed media. There have been limited research efforts on the impact of visual characters on the viewers of TV home shopping channels, and how such information is perceived by them. This study examines the visual characters presented in each home shopping channel and their year-by-year characteristics in terms of layouts. Based on the findings, the readability and preference were analyzed according to different layouts, suggesting optimal layouts that allows for better communication with the viewers. The purpose of this study is thus to focus on the visual character layouts, which have not been fully explored to date, in order to identify the most effective one among basic locations of visual characters. To test this idea, sample videos were produced to represent top, bottom, left, right, L-bar and reverse L-bar arrangements. A total of 100 people were involved, with 20 each from five age groups from the twenties to sixties, 10 for each gender. The results indicate that the bottom location shows higher readability and preference than top. The right side showed higher preference than left, while readability did not demonstrate a significant difference. As for the L-bar and reverse L-bar, the L-bar arrangement was shown preferable both in terms of readability and preference, yet no significant variation was displayed for both. Based on these findings, a number of suggestions can be made as following. Unlike other visual media, these channels have particular needs to rapidly deliver necessary information to viewers through visual characters. Finally, the layout should be determined considering the readability and preference by location. Such results are expected to contribute to improved readability and preference when deciding the layouts for visual characters used in TV home shopping channels.
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