차열성 포장 성능에 미치는 영향인자를 분석하기 위해 국내외 유사 시험 사례를 조사하였고 그 결과 시험방법은 시험체 표면을 조명 빛에 노출시켜 일반 밀입도 아스팔트를 기준으로 동일 시간대에 표준온도를 측정, 그 차이를 측정함으로써 일반 도로포장재료와 차열성 도로포장재료와의 온도차에 의한 온도저감 효과를 평가하는 방식이 일반적임을 확인하였다. 이러한 시험법에 있어 시험체 보관 및 시험 시 표준온도 조건, 시편 형상, 조명 노출 시간 및 분석방법 등 세부적인 사항에 대해서는 통일된 기준 없이 시험자의 임의조건에 따라 수행되고 있었다. 본 연구에서는 실험장치 제작을 위해 실험장치 크기, ...
차열성 포장 성능에 미치는 영향인자를 분석하기 위해 국내외 유사 시험 사례를 조사하였고 그 결과 시험방법은 시험체 표면을 조명 빛에 노출시켜 일반 밀입도 아스팔트를 기준으로 동일 시간대에 표준온도를 측정, 그 차이를 측정함으로써 일반 도로포장재료와 차열성 도로포장재료와의 온도차에 의한 온도저감 효과를 평가하는 방식이 일반적임을 확인하였다. 이러한 시험법에 있어 시험체 보관 및 시험 시 표준온도 조건, 시편 형상, 조명 노출 시간 및 분석방법 등 세부적인 사항에 대해서는 통일된 기준 없이 시험자의 임의조건에 따라 수행되고 있었다. 본 연구에서는 실험장치 제작을 위해 실험장치 크기, 온도측정 위치 및 측정 장치, 실험장치 부속장비 등 차열성 포장 온도저감 성능 평가 시 우려되는 문제점을 고려하여 각 사항에 대해 면밀히 분석하여 제작 했으며 실험장치의 검증 및 성능 분석을 해본 결과, 기준이 되는 밀입도 아스팔트와 밀입도 아스팔트 위에 반사지를 올려놓은 시편과의 표면온도가 저감되는 것을 확인 할 수 있었다. 또한 실험 장치를 이용해 기준이 되는 밀입도 아스팔트와 차열도료 3종류의 표면온도를 실험하였고, 실험결과 기준이 되는 밀입도 아스팔트와 차열도료에 따라서 표면온도가 감소되는 것을 확인하였다. 차열성 포장 성능에 미치는 재료적 영향인자를 확인하고자 차열도료 두께 변화에 따른 표면온도를 측정 하였고 그 결과 도포 두께 증가에 따라 표면온도가 미소하지만 감소되는 것을 확인할 수 있었고, 명도 30, 40, 60, 100에 대해 표면온도를 측정하여 분석한 결과 명도가 높을수록 표면온도가 감소되는 것을 확인 할 수 있었다. 본 연구에서 차열도료 도포 두께 3배의 차이를 감안하여 볼 때 도포 두께 변화에 따른 온도 차이는 미소한 것을 확인하였고, 명도에 따른 표면온도 변화는 있었으나 명도 30, 40에서는 표면온도 변화가 거의 없었으며 명도만으로는 차열성 효과는 약 명도 70 이상에서 발현되는 것으로 분석되었다. 따라서 도심지 열섬현상 저감을 위한 차열성 도료 적용에 있어 단순한 포장면 명도에 대한 온도저감 효과보다는 차열성 기능의 재료적 영향과 정확한 두께 산정이 지배적인 것으로 평가되었다.
차열성 포장 성능에 미치는 영향인자를 분석하기 위해 국내외 유사 시험 사례를 조사하였고 그 결과 시험방법은 시험체 표면을 조명 빛에 노출시켜 일반 밀입도 아스팔트를 기준으로 동일 시간대에 표준온도를 측정, 그 차이를 측정함으로써 일반 도로포장재료와 차열성 도로포장재료와의 온도차에 의한 온도저감 효과를 평가하는 방식이 일반적임을 확인하였다. 이러한 시험법에 있어 시험체 보관 및 시험 시 표준온도 조건, 시편 형상, 조명 노출 시간 및 분석방법 등 세부적인 사항에 대해서는 통일된 기준 없이 시험자의 임의조건에 따라 수행되고 있었다. 본 연구에서는 실험장치 제작을 위해 실험장치 크기, 온도측정 위치 및 측정 장치, 실험장치 부속장비 등 차열성 포장 온도저감 성능 평가 시 우려되는 문제점을 고려하여 각 사항에 대해 면밀히 분석하여 제작 했으며 실험장치의 검증 및 성능 분석을 해본 결과, 기준이 되는 밀입도 아스팔트와 밀입도 아스팔트 위에 반사지를 올려놓은 시편과의 표면온도가 저감되는 것을 확인 할 수 있었다. 또한 실험 장치를 이용해 기준이 되는 밀입도 아스팔트와 차열도료 3종류의 표면온도를 실험하였고, 실험결과 기준이 되는 밀입도 아스팔트와 차열도료에 따라서 표면온도가 감소되는 것을 확인하였다. 차열성 포장 성능에 미치는 재료적 영향인자를 확인하고자 차열도료 두께 변화에 따른 표면온도를 측정 하였고 그 결과 도포 두께 증가에 따라 표면온도가 미소하지만 감소되는 것을 확인할 수 있었고, 명도 30, 40, 60, 100에 대해 표면온도를 측정하여 분석한 결과 명도가 높을수록 표면온도가 감소되는 것을 확인 할 수 있었다. 본 연구에서 차열도료 도포 두께 3배의 차이를 감안하여 볼 때 도포 두께 변화에 따른 온도 차이는 미소한 것을 확인하였고, 명도에 따른 표면온도 변화는 있었으나 명도 30, 40에서는 표면온도 변화가 거의 없었으며 명도만으로는 차열성 효과는 약 명도 70 이상에서 발현되는 것으로 분석되었다. 따라서 도심지 열섬현상 저감을 위한 차열성 도료 적용에 있어 단순한 포장면 명도에 대한 온도저감 효과보다는 차열성 기능의 재료적 영향과 정확한 두께 산정이 지배적인 것으로 평가되었다.
In order to analyze the influence factors on the thermal performance of the asphalt pavement, the similar test cases were examined. As a result, the test method was to measure the standard temperature at the same time based on dense graded asphalt mixtures by exposing the surface of the test piece t...
In order to analyze the influence factors on the thermal performance of the asphalt pavement, the similar test cases were examined. As a result, the test method was to measure the standard temperature at the same time based on dense graded asphalt mixtures by exposing the surface of the test piece to illumination light. It was confirmed that the method of evaluating the temperature reduction effect by the temperature difference between the general road pavement material and the Solar radiation reflective pavement material is general. In this test method, detailed conditions such as standard temperature condition, specimen shape, lighting exposure time and analysis method were carried out according to the condition of the tester without uniform standard. In this study, we have carefully analyzed each influence factors considering the problems of evaluation of the temperature reduction performance of the thermo - sensitive package such as the size of the experimental device, the location of the temperature measurement, the measuring device, and the equipment attached to the experimental device. As a result of the verification and performance analysis, it was confirmed that the surface temperature of the specimen on which the reflection paper is placed on the reference dense graded asphalt is reduced. The surface temperature of dense graded asphalt and Solar radiation reflective paints were tested by using the experimental equipment. As a result of the experiment, it was confirmed that the surface temperature was slightly decreased according to the increase of the coating thickness, and the surface temperature was decreased as the brightness increse at 30, 40, 60, 100. In this study, it was confirmed that the surface temperature was slightly reduced according to the increase of coating thickness and The change of surface temperature according to brightness showed little change in surface temperature at 30 and 40. However, when the blightness is above 70, the effect of Solar radiation reflective is expressed. Therefore, it was evaluated that the influence of material effect and accurate coating thickness calculation of Solar radiation reflective paints on the performance of the Solar radiation reflective pavement for reducing the urban heat island was having a great influence.
In order to analyze the influence factors on the thermal performance of the asphalt pavement, the similar test cases were examined. As a result, the test method was to measure the standard temperature at the same time based on dense graded asphalt mixtures by exposing the surface of the test piece to illumination light. It was confirmed that the method of evaluating the temperature reduction effect by the temperature difference between the general road pavement material and the Solar radiation reflective pavement material is general. In this test method, detailed conditions such as standard temperature condition, specimen shape, lighting exposure time and analysis method were carried out according to the condition of the tester without uniform standard. In this study, we have carefully analyzed each influence factors considering the problems of evaluation of the temperature reduction performance of the thermo - sensitive package such as the size of the experimental device, the location of the temperature measurement, the measuring device, and the equipment attached to the experimental device. As a result of the verification and performance analysis, it was confirmed that the surface temperature of the specimen on which the reflection paper is placed on the reference dense graded asphalt is reduced. The surface temperature of dense graded asphalt and Solar radiation reflective paints were tested by using the experimental equipment. As a result of the experiment, it was confirmed that the surface temperature was slightly decreased according to the increase of the coating thickness, and the surface temperature was decreased as the brightness increse at 30, 40, 60, 100. In this study, it was confirmed that the surface temperature was slightly reduced according to the increase of coating thickness and The change of surface temperature according to brightness showed little change in surface temperature at 30 and 40. However, when the blightness is above 70, the effect of Solar radiation reflective is expressed. Therefore, it was evaluated that the influence of material effect and accurate coating thickness calculation of Solar radiation reflective paints on the performance of the Solar radiation reflective pavement for reducing the urban heat island was having a great influence.
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