본 연구는 온라인상의 고객의 충동구매에 영향을 미치는 요인들에 대한 포괄적 분석을 수행하였다. 이를 위하여 충동구매에 대한 폭넓은 문헌연구를 수행하였고, 이를 통해 온라인 쇼핑몰 특성과 소비자 성향 변수들이 고객의 충동구매 행동에 영향을 주는 것으로 모형 화하였으며, 고객의 충동구매 행동은 충동구매 유형인 순수충동, 상기충동, 제안충동 그리고 계획충동으로 설정하여 이를 세부적으로 분석을 하였다. 본 연구에는 효율적인 분석을 위하여 본 연구에서 제시된 충동구매 모형을 고객의 충동구매 행동에 대한 온라인 쇼핑몰 특성의 영향을 분석하기 위한 온라인 쇼핑몰 특성 분석모형과 고객의 충동구매 행동에 대한 소비자 성향에 대한 영향을 분석하기 위한 소비자 성향 분석모형으로 각기 설정하였다. 온라인 쇼핑몰 특성 분석모형은 판촉행사, 상품구색, 가격은 순수충동구매에 영향을 주고, 판촉행사, 가격은 계획충동구매에 영향을 주고, 상품구색, 품질, 보증정책, 사용의 용이성은 제안충동구매에 영향을 주고, 그리고 사이트 디자인, 명성/평판, 정보의질은 상기충동구매에 영향을 주는 것으로 모형화하 되었으며, 소비자 성향 분석모형은 개성추구형, 과시추구형, 쾌락주의 그리고 품질중시형은 순수충동구매에 영향을 주고, 개성추구형, 과시추구형, 쾌락주의 그리고 확장자아형은 상기충동구매에 영향을 주며, 과시추구형과 쾌락주의는 제안충동구매에 영향을 주며, 과시추구형과 쾌락주의는 계획충동구매에 영향을 주는 것으로 모형화하여 가설들을 설정하였다. 총 427부의 유효한 자료가 설문조사를 통하여 수집되었고, 이를 PLS 구조방정식모델링을 이용한 ...
본 연구는 온라인상의 고객의 충동구매에 영향을 미치는 요인들에 대한 포괄적 분석을 수행하였다. 이를 위하여 충동구매에 대한 폭넓은 문헌연구를 수행하였고, 이를 통해 온라인 쇼핑몰 특성과 소비자 성향 변수들이 고객의 충동구매 행동에 영향을 주는 것으로 모형 화하였으며, 고객의 충동구매 행동은 충동구매 유형인 순수충동, 상기충동, 제안충동 그리고 계획충동으로 설정하여 이를 세부적으로 분석을 하였다. 본 연구에는 효율적인 분석을 위하여 본 연구에서 제시된 충동구매 모형을 고객의 충동구매 행동에 대한 온라인 쇼핑몰 특성의 영향을 분석하기 위한 온라인 쇼핑몰 특성 분석모형과 고객의 충동구매 행동에 대한 소비자 성향에 대한 영향을 분석하기 위한 소비자 성향 분석모형으로 각기 설정하였다. 온라인 쇼핑몰 특성 분석모형은 판촉행사, 상품구색, 가격은 순수충동구매에 영향을 주고, 판촉행사, 가격은 계획충동구매에 영향을 주고, 상품구색, 품질, 보증정책, 사용의 용이성은 제안충동구매에 영향을 주고, 그리고 사이트 디자인, 명성/평판, 정보의질은 상기충동구매에 영향을 주는 것으로 모형화하 되었으며, 소비자 성향 분석모형은 개성추구형, 과시추구형, 쾌락주의 그리고 품질중시형은 순수충동구매에 영향을 주고, 개성추구형, 과시추구형, 쾌락주의 그리고 확장자아형은 상기충동구매에 영향을 주며, 과시추구형과 쾌락주의는 제안충동구매에 영향을 주며, 과시추구형과 쾌락주의는 계획충동구매에 영향을 주는 것으로 모형화하여 가설들을 설정하였다. 총 427부의 유효한 자료가 설문조사를 통하여 수집되었고, 이를 PLS 구조방정식모델링을 이용한 확인적 요인분석과 경로분석을 실시하여 온라인 쇼핑몰 특성 분석모형과 소비자 성향 분석 모형을 각기 실증적으로 분석하였다. 연구결과 온라인 쇼핑몰 특성 분석모형에서 판촉행사는 순수충동구매에 영향을 주고, 판촉행사와 가격은 계획충동구매에 영향을 주며, 상품구색은 제안충동구매에 영향을 주고, 명성/평판은 상기충동구매에 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러나 상품구색과 가격은 순수충동구매에 영향이 없고, 품질, 보증정책 그리고 사용의 용이성은 제안충동구매에 영향이 없으며, 또한 사이트 디자인, 정보의 질은 상기충동구매에 영향이 없는 것으로 나타났다. 소비자 성향 분석모형에 대한 결과 개성추구형, 과시추구형, 쾌락주의와 품질중시형은 순수충동구매에 영향을 주고, 과시추구형과 쾌락주의는 상기충동구매에 영향을 주며 과시추구형과 쾌락주의는 제안충동구매에 영향을 주고, 그리고 과시추구형과 쾌락주의는 계획충동구매에 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러나 개성추구형과 확장자아형은 상기충동구매에 영향이 없는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 결과들을 바탕으로 고객의 충동구매 행동을 이용한 온라인 쇼핑몰의 전략적 운영을 위한 실천적 방안을 제시하였다.
본 연구는 온라인상의 고객의 충동구매에 영향을 미치는 요인들에 대한 포괄적 분석을 수행하였다. 이를 위하여 충동구매에 대한 폭넓은 문헌연구를 수행하였고, 이를 통해 온라인 쇼핑몰 특성과 소비자 성향 변수들이 고객의 충동구매 행동에 영향을 주는 것으로 모형 화하였으며, 고객의 충동구매 행동은 충동구매 유형인 순수충동, 상기충동, 제안충동 그리고 계획충동으로 설정하여 이를 세부적으로 분석을 하였다. 본 연구에는 효율적인 분석을 위하여 본 연구에서 제시된 충동구매 모형을 고객의 충동구매 행동에 대한 온라인 쇼핑몰 특성의 영향을 분석하기 위한 온라인 쇼핑몰 특성 분석모형과 고객의 충동구매 행동에 대한 소비자 성향에 대한 영향을 분석하기 위한 소비자 성향 분석모형으로 각기 설정하였다. 온라인 쇼핑몰 특성 분석모형은 판촉행사, 상품구색, 가격은 순수충동구매에 영향을 주고, 판촉행사, 가격은 계획충동구매에 영향을 주고, 상품구색, 품질, 보증정책, 사용의 용이성은 제안충동구매에 영향을 주고, 그리고 사이트 디자인, 명성/평판, 정보의질은 상기충동구매에 영향을 주는 것으로 모형화하 되었으며, 소비자 성향 분석모형은 개성추구형, 과시추구형, 쾌락주의 그리고 품질중시형은 순수충동구매에 영향을 주고, 개성추구형, 과시추구형, 쾌락주의 그리고 확장자아형은 상기충동구매에 영향을 주며, 과시추구형과 쾌락주의는 제안충동구매에 영향을 주며, 과시추구형과 쾌락주의는 계획충동구매에 영향을 주는 것으로 모형화하여 가설들을 설정하였다. 총 427부의 유효한 자료가 설문조사를 통하여 수집되었고, 이를 PLS 구조방정식모델링을 이용한 확인적 요인분석과 경로분석을 실시하여 온라인 쇼핑몰 특성 분석모형과 소비자 성향 분석 모형을 각기 실증적으로 분석하였다. 연구결과 온라인 쇼핑몰 특성 분석모형에서 판촉행사는 순수충동구매에 영향을 주고, 판촉행사와 가격은 계획충동구매에 영향을 주며, 상품구색은 제안충동구매에 영향을 주고, 명성/평판은 상기충동구매에 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러나 상품구색과 가격은 순수충동구매에 영향이 없고, 품질, 보증정책 그리고 사용의 용이성은 제안충동구매에 영향이 없으며, 또한 사이트 디자인, 정보의 질은 상기충동구매에 영향이 없는 것으로 나타났다. 소비자 성향 분석모형에 대한 결과 개성추구형, 과시추구형, 쾌락주의와 품질중시형은 순수충동구매에 영향을 주고, 과시추구형과 쾌락주의는 상기충동구매에 영향을 주며 과시추구형과 쾌락주의는 제안충동구매에 영향을 주고, 그리고 과시추구형과 쾌락주의는 계획충동구매에 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러나 개성추구형과 확장자아형은 상기충동구매에 영향이 없는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 결과들을 바탕으로 고객의 충동구매 행동을 이용한 온라인 쇼핑몰의 전략적 운영을 위한 실천적 방안을 제시하였다.
This study is a comprehensive analysis of the factors affecting customer’s online impulse buying. First, to this end, a broad literature review on impulse buying was performed. This led to the modeling of the variables of the characteristics of online shopping malls and consumer propensities as fact...
This study is a comprehensive analysis of the factors affecting customer’s online impulse buying. First, to this end, a broad literature review on impulse buying was performed. This led to the modeling of the variables of the characteristics of online shopping malls and consumer propensities as factors affecting customer’s impulse buying . Customer’s impulse buying behavior was then divided into four types: pure impulse buying, reminder impulse buying, suggestion impulse buying, and planned impulse buying. These were then analyzed in detail. For an effective analysis, one model was set to analyze the effects of the characteristics of online shopping malls on customer’s impulse buying behavior, while another was set to analyze the effects of consumer propensities on customer’s impulse buying behavior. The first examined the effects of different characteristics on the four different types of impulse buying behavior: 1) promotional event, product assortment, and pricing effect were analyzed for pure impulse buying: 2) promotional event and pricing for planned impulse buying: 3) product assortment, quality, warranty policy, and ease of use on suggestion impulse buying: and 4) website design, fame/reputation, and the quality of information on reminder impulse buying. In turn, in the analysis model for consumer propensities, the effects of the following propensities were examined: 1) uniqueness-seeking, conspicuousness-seeking, hedonic, and quality-oriented on pure impulse buying: 2) uniqueness-seeking, conspicuousness-seeking, hedonic, and extended-self on reminder impulse buying: 3) conspicuousness-seeking and hedonic on suggestion impulse buying: and 4) conspicuousness-seeking and hedonic on planned impulse buying. These models formed the basis for the study's hypotheses. The data were gathered from 427 questionnaire responses. Empirical analyses were then performed on each of the analysis models, first through a confirmatory factorial analysis and then through a route analysis using partial least squares structural equation modeling. The results of this study were as follows: In the analysis model for the characteristics of online shopping malls, promotional events affected pure impulse buying, promotional events and pricing influenced planned impulse buying, product assortment affected suggestion impulse buying, and fame/reputation influenced reminder impulse buying. However, product assortment and pricing did not affect pure impulse buying, and quality, warranty policy, and ease of use did not influence suggestion impulse buying. In addition, website design and quality of information did not affect reminder impulse buying. For the analysis model for consumer propensity, uniqueness-seeking, conspicuousness-seeking, hedonic, and quality-oriented affected pure impulse buying, conspicuousness-seeking and hedonic influenced reminder impulse buying, conspicuousness-seeking and hedonic influenced suggestion impulse buying, and conspicuousness-seeking and hedonic affected planned impulse buying. However, uniqueness-seeking and extended-self had no effect on reminder impulse buying. Based on the above findings, this study suggests practical measures for the strategic operation of online shopping malls using customer’s impulse buying.
This study is a comprehensive analysis of the factors affecting customer’s online impulse buying. First, to this end, a broad literature review on impulse buying was performed. This led to the modeling of the variables of the characteristics of online shopping malls and consumer propensities as factors affecting customer’s impulse buying . Customer’s impulse buying behavior was then divided into four types: pure impulse buying, reminder impulse buying, suggestion impulse buying, and planned impulse buying. These were then analyzed in detail. For an effective analysis, one model was set to analyze the effects of the characteristics of online shopping malls on customer’s impulse buying behavior, while another was set to analyze the effects of consumer propensities on customer’s impulse buying behavior. The first examined the effects of different characteristics on the four different types of impulse buying behavior: 1) promotional event, product assortment, and pricing effect were analyzed for pure impulse buying: 2) promotional event and pricing for planned impulse buying: 3) product assortment, quality, warranty policy, and ease of use on suggestion impulse buying: and 4) website design, fame/reputation, and the quality of information on reminder impulse buying. In turn, in the analysis model for consumer propensities, the effects of the following propensities were examined: 1) uniqueness-seeking, conspicuousness-seeking, hedonic, and quality-oriented on pure impulse buying: 2) uniqueness-seeking, conspicuousness-seeking, hedonic, and extended-self on reminder impulse buying: 3) conspicuousness-seeking and hedonic on suggestion impulse buying: and 4) conspicuousness-seeking and hedonic on planned impulse buying. These models formed the basis for the study's hypotheses. The data were gathered from 427 questionnaire responses. Empirical analyses were then performed on each of the analysis models, first through a confirmatory factorial analysis and then through a route analysis using partial least squares structural equation modeling. The results of this study were as follows: In the analysis model for the characteristics of online shopping malls, promotional events affected pure impulse buying, promotional events and pricing influenced planned impulse buying, product assortment affected suggestion impulse buying, and fame/reputation influenced reminder impulse buying. However, product assortment and pricing did not affect pure impulse buying, and quality, warranty policy, and ease of use did not influence suggestion impulse buying. In addition, website design and quality of information did not affect reminder impulse buying. For the analysis model for consumer propensity, uniqueness-seeking, conspicuousness-seeking, hedonic, and quality-oriented affected pure impulse buying, conspicuousness-seeking and hedonic influenced reminder impulse buying, conspicuousness-seeking and hedonic influenced suggestion impulse buying, and conspicuousness-seeking and hedonic affected planned impulse buying. However, uniqueness-seeking and extended-self had no effect on reminder impulse buying. Based on the above findings, this study suggests practical measures for the strategic operation of online shopping malls using customer’s impulse buying.
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