보육교사는 영유아의 돌봄과 교육의 질적 수준을 결정하는 중요한 요인이다. 양질의 보육서비스가 제공되기 위해서는 보육교사의 전문성을 확보하여 질적 수준을 향상시키는 것이 무엇보다 중요하다. 본 연구는 우리나라 보육교사의 양성 교육과정과 보수교육의 실태를 분석한 후, 외국의 사례를 참고하여 보다 전문성을 제고할 수 있는 보육교사 양성 및 관리 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다.
보육교사 양성 교육과정에 대한 개선방향을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 기타 기관의 교육시간을 확대해야 한다. 대학 외 기관들은 양성교육 기간을 2...
보육교사는 영유아의 돌봄과 교육의 질적 수준을 결정하는 중요한 요인이다. 양질의 보육서비스가 제공되기 위해서는 보육교사의 전문성을 확보하여 질적 수준을 향상시키는 것이 무엇보다 중요하다. 본 연구는 우리나라 보육교사의 양성 교육과정과 보수교육의 실태를 분석한 후, 외국의 사례를 참고하여 보다 전문성을 제고할 수 있는 보육교사 양성 및 관리 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다.
보육교사 양성 교육과정에 대한 개선방향을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 기타 기관의 교육시간을 확대해야 한다. 대학 외 기관들은 양성교육 기간을 2년으로 연장하여 유아교사 양성 대학에서 운영하고 있는 교육과정에 준하도록 교육과정을 재편성하는 것이 필요하다. 둘째, 피교육자 학력별 교육시간 차등제를 적용 하여 교과목 및 시간배정의 조정이 필요하다.
나아가 보육교사 보수교육에 대한 개선방향은 다음과 같이 제시한다. 첫째, 교과목을 정비하여 교육대상의 직무 및 역할, 교육의 성격, 경력 등에 따라 다양화해야 한다. 둘째, 책임지고 보수교육을 실시할 체계적인 전문 교육기관을 정해야 한다. 보육교사를 위한 일반교육으로서의 보수교육과 자격교육으로서의 보수교육으로 대상별 교육을 구분한 후 관련학과가 설치되어 있는 대학 혹은 국가기관에 위탁하여 실시할 수 있도록 제반 규정이 정비될 필요가 있다. 마지막으로 보육교육의 시간, 형태가 좀 더 다양화 되어야 한다.
보육교사는 영유아의 돌봄과 교육의 질적 수준을 결정하는 중요한 요인이다. 양질의 보육서비스가 제공되기 위해서는 보육교사의 전문성을 확보하여 질적 수준을 향상시키는 것이 무엇보다 중요하다. 본 연구는 우리나라 보육교사의 양성 교육과정과 보수교육의 실태를 분석한 후, 외국의 사례를 참고하여 보다 전문성을 제고할 수 있는 보육교사 양성 및 관리 방향을 제시하는 것을 목적으로 한다.
보육교사 양성 교육과정에 대한 개선방향을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 기타 기관의 교육시간을 확대해야 한다. 대학 외 기관들은 양성교육 기간을 2년으로 연장하여 유아교사 양성 대학에서 운영하고 있는 교육과정에 준하도록 교육과정을 재편성하는 것이 필요하다. 둘째, 피교육자 학력별 교육시간 차등제를 적용 하여 교과목 및 시간배정의 조정이 필요하다.
나아가 보육교사 보수교육에 대한 개선방향은 다음과 같이 제시한다. 첫째, 교과목을 정비하여 교육대상의 직무 및 역할, 교육의 성격, 경력 등에 따라 다양화해야 한다. 둘째, 책임지고 보수교육을 실시할 체계적인 전문 교육기관을 정해야 한다. 보육교사를 위한 일반교육으로서의 보수교육과 자격교육으로서의 보수교육으로 대상별 교육을 구분한 후 관련학과가 설치되어 있는 대학 혹은 국가기관에 위탁하여 실시할 수 있도록 제반 규정이 정비될 필요가 있다. 마지막으로 보육교육의 시간, 형태가 좀 더 다양화 되어야 한다.
Childcare teachers play an important role in fostering the social and intellectual development of children during their early years. The education that teachers perform plays a key role in determining the future prospects of their students. It is therefore significant to understand the impact of the...
Childcare teachers play an important role in fostering the social and intellectual development of children during their early years. The education that teachers perform plays a key role in determining the future prospects of their students. It is therefore significant to understand the impact of the education and to ensure the quality. This study in brief raises the concerns around the unawareness of child care teacher training and supplementary education system in South Korea, analyzes various elements that result in poor quality provision, and offers the direction of improvement though benchmarking the successful model comparing educational systems from different countries. In addition, supplementary education in the academy of continuing education has obvious limits that childcare teacher cannot be provided the latest information. It is because current system of childcare traning course and childcare law were created ten years ago. Therefore, institutional strategies including statutory duties have to arrange concrete, detailed regulation of enforcement that is subdividing, diversifying, and specializing the supplementary education for childcare teacher. The supplementary education should cater for children’s all age group, their characteristics and operating hour of childcare center.
I compared and analyzed childcare training course and supplementary education in Korea with childcare training course in Japan, US, and UK and supplementary education in Japan, Finland, and Sweden. This study shows requirements and issues based on the above comparison and anaysis identify.
First, time of education in institution except university should be increased. The period of education in institution but university will have to be extended for two years in accordance with the period and contents in university. Second, institution, university and regulation need to adopt choosing subjects and alloting school timetable according to students’ level of education.
Three key objectives have been outlined for improving the continuing education. First, educating child care workers needs to be engaged in systematic and sustained curriculum. Second, ensure the expertise at designated learning centers in providing the best practice. Lastly, differentiate the supplementary education for child care providers versus fast track certificate program which needed for professional development. All forms of child care educations must be conducted by nationally recognized quality assurance institution and/or authorized community-led supplementary schools. In addition, curriculum programs, hours and education infrastructures are required at various academic levels, more diverse in practical fashion to learn effectively by universities, colleges, and professional organizations.
Childcare teachers play an important role in fostering the social and intellectual development of children during their early years. The education that teachers perform plays a key role in determining the future prospects of their students. It is therefore significant to understand the impact of the education and to ensure the quality. This study in brief raises the concerns around the unawareness of child care teacher training and supplementary education system in South Korea, analyzes various elements that result in poor quality provision, and offers the direction of improvement though benchmarking the successful model comparing educational systems from different countries. In addition, supplementary education in the academy of continuing education has obvious limits that childcare teacher cannot be provided the latest information. It is because current system of childcare traning course and childcare law were created ten years ago. Therefore, institutional strategies including statutory duties have to arrange concrete, detailed regulation of enforcement that is subdividing, diversifying, and specializing the supplementary education for childcare teacher. The supplementary education should cater for children’s all age group, their characteristics and operating hour of childcare center.
I compared and analyzed childcare training course and supplementary education in Korea with childcare training course in Japan, US, and UK and supplementary education in Japan, Finland, and Sweden. This study shows requirements and issues based on the above comparison and anaysis identify.
First, time of education in institution except university should be increased. The period of education in institution but university will have to be extended for two years in accordance with the period and contents in university. Second, institution, university and regulation need to adopt choosing subjects and alloting school timetable according to students’ level of education.
Three key objectives have been outlined for improving the continuing education. First, educating child care workers needs to be engaged in systematic and sustained curriculum. Second, ensure the expertise at designated learning centers in providing the best practice. Lastly, differentiate the supplementary education for child care providers versus fast track certificate program which needed for professional development. All forms of child care educations must be conducted by nationally recognized quality assurance institution and/or authorized community-led supplementary schools. In addition, curriculum programs, hours and education infrastructures are required at various academic levels, more diverse in practical fashion to learn effectively by universities, colleges, and professional organizations.
주제어
#보육교사 보수교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.