이 연구는 대학신입생이 고등학교 재학 중에 접해 본 진로교육경험이 진로결정수준에 미치는 영향을 확인하고자 한다. 대학신입생이 경험한 진로교육의 정도를 확인하고 그러한 진로교육경험이 실효성 있는 결과를 가져왔는지 검증하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 대학신입생의 고등학교 재학 중 진로교육경험 및 진로결정수준은 어떠한가? 둘째, 대학신입생이 고등학교 재학 중 진로교육경험에 따른 진로결정수준은 어떠한 차이를 보이는가? 셋째, 대학신입생의 고등학교 재학 중 진로교육경험이 진로결정수준에 미치는 영향은 어떠한가?...
이 연구는 대학신입생이 고등학교 재학 중에 접해 본 진로교육경험이 진로결정수준에 미치는 영향을 확인하고자 한다. 대학신입생이 경험한 진로교육의 정도를 확인하고 그러한 진로교육경험이 실효성 있는 결과를 가져왔는지 검증하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 대학신입생의 고등학교 재학 중 진로교육경험 및 진로결정수준은 어떠한가? 둘째, 대학신입생이 고등학교 재학 중 진로교육경험에 따른 진로결정수준은 어떠한 차이를 보이는가? 셋째, 대학신입생의 고등학교 재학 중 진로교육경험이 진로결정수준에 미치는 영향은 어떠한가?
이를 위하여 부산광역시 소재 4년제 대학교 1학년 학생 351명을 대상으로 진로관련상담을 받은 경험, 진로관련검사를 받은 경험(적성, 흥미검사 등), 진로관련강연을 청취한 경험, 대학 및 학과안내를 받은 경험, 직업체험프로그램에 참여한 경험의 5가지 진로교육경험을 확인하고, 진로결정수준 검사를 실시하였다.
연구결과 첫째, 대학신입생이 가장 많이 경험한 진로교육경험은 진로관련검사경험으로 확인되었다. 둘째, 대학신입생의 전공변인은 진로결정수준에 유의미한 차이를 보였다. 반면 성별은 진로결정수준에 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 또한 진로교육경험에 따른 진로결정수준은 진로관련검사 경험만이 유의미한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 셋째, 진로결정수준에 영향을 미치는 변인은 전공계열가운데 예술/체육계열과 진로관련검사 경험으로 확인되었다.
이는 현 진로교육이 학생들의 진로결정수준에 직접적인 영향을 미치지 못하고 있다는 것을 의미한다. 학생들이 원하는 보다 전문적인 진로교사와 진로교육 매뉴얼이 확립될 필요가 있다는 점을 시사한다. 진로교육의 양적 확대에 앞서 보다 체계적인 제도의 재정비를 통하여, 학생들이 확실하게 자신의 진로를 찾아나가는 데 도움이 되는 실제적 교육이 요구되는 바이다.
이 연구는 대학신입생이 고등학교 재학 중에 접해 본 진로교육경험이 진로결정수준에 미치는 영향을 확인하고자 한다. 대학신입생이 경험한 진로교육의 정도를 확인하고 그러한 진로교육경험이 실효성 있는 결과를 가져왔는지 검증하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 대학신입생의 고등학교 재학 중 진로교육경험 및 진로결정수준은 어떠한가? 둘째, 대학신입생이 고등학교 재학 중 진로교육경험에 따른 진로결정수준은 어떠한 차이를 보이는가? 셋째, 대학신입생의 고등학교 재학 중 진로교육경험이 진로결정수준에 미치는 영향은 어떠한가?
이를 위하여 부산광역시 소재 4년제 대학교 1학년 학생 351명을 대상으로 진로관련상담을 받은 경험, 진로관련검사를 받은 경험(적성, 흥미검사 등), 진로관련강연을 청취한 경험, 대학 및 학과안내를 받은 경험, 직업체험프로그램에 참여한 경험의 5가지 진로교육경험을 확인하고, 진로결정수준 검사를 실시하였다.
연구결과 첫째, 대학신입생이 가장 많이 경험한 진로교육경험은 진로관련검사경험으로 확인되었다. 둘째, 대학신입생의 전공변인은 진로결정수준에 유의미한 차이를 보였다. 반면 성별은 진로결정수준에 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 또한 진로교육경험에 따른 진로결정수준은 진로관련검사 경험만이 유의미한 차이가 있는 것으로 확인되었다. 셋째, 진로결정수준에 영향을 미치는 변인은 전공계열가운데 예술/체육계열과 진로관련검사 경험으로 확인되었다.
이는 현 진로교육이 학생들의 진로결정수준에 직접적인 영향을 미치지 못하고 있다는 것을 의미한다. 학생들이 원하는 보다 전문적인 진로교사와 진로교육 매뉴얼이 확립될 필요가 있다는 점을 시사한다. 진로교육의 양적 확대에 앞서 보다 체계적인 제도의 재정비를 통하여, 학생들이 확실하게 자신의 진로를 찾아나가는 데 도움이 되는 실제적 교육이 요구되는 바이다.
The purpose of this study was to investigate the effects of career experience in high school on career decision level of college freshman.
The following research questions were set up to check the degree of career education experienced by college freshman to verify what the career education expe...
The purpose of this study was to investigate the effects of career experience in high school on career decision level of college freshman.
The following research questions were set up to check the degree of career education experienced by college freshman to verify what the career education experience has produced.
First, what is the level of career education experience during high school and career decision of college freshman? Second, how does the level of career decision according to experience of career education during high school college freshmen's attendance differ? Third, what is the effect of career education experience during high school on career decision level for freshmen in college?
For this purpose, the study was conducted on 351 first - year students at 4 - year college in Busan Metropolitan City. It is necessary to check the experience and experience of career counseling experience, experience of career examination (aptitude, interest test, etc.), experience of listening to a career lecture, experience of school and department guidance, Respectively.
The results of this study are as follows:
First, the experience of career education most experienced by college freshmen was confirmed as career - related examination experience. Second, major variables of college freshmen showed significant difference in career decision level. On the other hand, gender did not show statistically significant difference in career decision level. In addition, it was confirmed that career decision level according to career education experience had significant difference only in career related test experience. Third, the variables affecting the career decision level were identified in the major arts / physical education series and career related experience.
This means that current career education is not directly affecting students' career decision levels. It suggests that more professional career teachers and career education manuals that students want to establish need to be established. In addition to quantitative expansion of career education, more systematic institutional reforms require practical education that will help students find their own career.
The purpose of this study was to investigate the effects of career experience in high school on career decision level of college freshman.
The following research questions were set up to check the degree of career education experienced by college freshman to verify what the career education experience has produced.
First, what is the level of career education experience during high school and career decision of college freshman? Second, how does the level of career decision according to experience of career education during high school college freshmen's attendance differ? Third, what is the effect of career education experience during high school on career decision level for freshmen in college?
For this purpose, the study was conducted on 351 first - year students at 4 - year college in Busan Metropolitan City. It is necessary to check the experience and experience of career counseling experience, experience of career examination (aptitude, interest test, etc.), experience of listening to a career lecture, experience of school and department guidance, Respectively.
The results of this study are as follows:
First, the experience of career education most experienced by college freshmen was confirmed as career - related examination experience. Second, major variables of college freshmen showed significant difference in career decision level. On the other hand, gender did not show statistically significant difference in career decision level. In addition, it was confirmed that career decision level according to career education experience had significant difference only in career related test experience. Third, the variables affecting the career decision level were identified in the major arts / physical education series and career related experience.
This means that current career education is not directly affecting students' career decision levels. It suggests that more professional career teachers and career education manuals that students want to establish need to be established. In addition to quantitative expansion of career education, more systematic institutional reforms require practical education that will help students find their own career.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.