본 연구의 목적은 생활도구를 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력, 신체적 자아개념 및 놀이성에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하고자 하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 생활도구를 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력에 어떠한 영향을 미치는가? 연구 문제 2. 생활도구를 활용한 신체활동이 유아의 신체적 자아개념에 어떠한 영향을 미치는가? 연구 문제 3. 생활도구를 활용한 신체활동이 유아의 놀이성에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구를 실시하기 위해 서울특별시에 위치한 E유치원에 재학 중인 만 3세아 15명(남아 6명, 여아 9명)을 실험집단으로 선정하였으며, 비교집단은 서울특별시에 위치한 B유치원에 재학 중인 만 3세아 15명(남아 8명, 여아 7명)으로 선정하였다. 실험집단에게는 생활도구인 공, 풍선, ...
본 연구의 목적은 생활도구를 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력, 신체적 자아개념 및 놀이성에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하고자 하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 생활도구를 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력에 어떠한 영향을 미치는가? 연구 문제 2. 생활도구를 활용한 신체활동이 유아의 신체적 자아개념에 어떠한 영향을 미치는가? 연구 문제 3. 생활도구를 활용한 신체활동이 유아의 놀이성에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구를 실시하기 위해 서울특별시에 위치한 E유치원에 재학 중인 만 3세아 15명(남아 6명, 여아 9명)을 실험집단으로 선정하였으며, 비교집단은 서울특별시에 위치한 B유치원에 재학 중인 만 3세아 15명(남아 8명, 여아 7명)으로 선정하였다. 실험집단에게는 생활도구인 공, 풍선, 후프, 콩 주머니, 빌리보, 고무줄, 줄, 방석 8가지를 선정하여 이를 이용한 신체활동을 016년 9월 20일부터 11월 30일까지 10주 정도에 걸쳐 총 16회 실시하였고, 비교집단 유아들에게는 주제 전개에 따른 실내 신체활동을 비롯한 자유로운 바깥놀이 활동을 실시하였다. 유아의 기본운동능력을 검사하기 위해 지성애(2007)가 개발하고 오세경(2012)이 수정하고 보완한 유아운동능력검사척도 (Motor Proficiency Test for Young Children : MPTYC)를 사용하였고, 신체적 자아개념 검사를 위해 Marsh와 Richard(1994)가 제작한 신체적 자아기술 질문지(Physical Self-Description Questionnaire: PSDQ)를 황순각(2001)에 번안하여 사용한 ‘유아 신체적 자아개념 척도’와 김병준(2001)이 사용한 ‘신체적 자아개념 척도’를 재구성하여 타당성 검증을 실시한 윤은영(2005)이 사용한 ‘신체적 자아개념’ 척도를 사용하였다(김원준, 2010; 이은희, 2009). 놀이성 검사를 위해서 Barnett(1991)이 제작한 교사용 유아의 놀이성을 평정한 도구(Children’s Playfulness Scale: CPS)를 유애열(1994)이 번안하여 사용했던 내용을 김미숙(2001)이 수정하고 보완한 교사용 유아의 놀이성 평정 도구를 사용하였다.
본 연구에서 얻어진 분석 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 생활도구를 활용한 신체활동은 유아의 기본운동능력에 긍정적인 영향을 주었다. 이는 생활도구를 활용한 신체활동은 유아들에게 생활도구라는 매력적인 활동 매체를 통해 자기 주도적인 탐색 및 놀이가 이루어지면서 기본 운동의 요소를 탐색하고 경험하게 하여 유아의 기본운동능력에 긍정적인 영향을 미친 것으로 판단된다. 둘째, 생활도구를 활용한 신체활동은 유아의 신체적 자아개념 전체에 유의미한 결과를 나타내지는 않았으나, 운동 유능감과 체력과 같이 신체의 움직임에 대한 인식에 긍정적인 결과를 나타내었다. 이는 생활도구를 활용한 신체활동이 유아들에게 신체 움직임과 운동의 기회를 제공할 뿐만 아니라 성공적인 신체운동의 경험을 통해 성취감과 긍정적인 자아개념을 획득하는데 영향을 주었기 때문으로 사료된다. 셋째, 생활도구를 활용한 신체활동은 유아의 놀이성에 전반적으로 긍정적인 영향을 미쳤다. 신체활동 중 생활도구라는 활동 매체를 사용함으로써 생길 수 있는 상호작용과 유아의 주도적 참여는 놀이성의 하위 요소인 신체적, 사회적, 인지적 자발성에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 신체활동에서 경험하는 실수에도 유희적인 태도로 반응하며 유머를 즐기는 태도가 향상되었다.
본 연구의 목적은 생활도구를 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력, 신체적 자아개념 및 놀이성에 어떠한 영향을 미치는지 탐색하고자 하는 것이다. 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 생활도구를 활용한 신체활동이 유아의 기본운동능력에 어떠한 영향을 미치는가? 연구 문제 2. 생활도구를 활용한 신체활동이 유아의 신체적 자아개념에 어떠한 영향을 미치는가? 연구 문제 3. 생활도구를 활용한 신체활동이 유아의 놀이성에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구를 실시하기 위해 서울특별시에 위치한 E유치원에 재학 중인 만 3세아 15명(남아 6명, 여아 9명)을 실험집단으로 선정하였으며, 비교집단은 서울특별시에 위치한 B유치원에 재학 중인 만 3세아 15명(남아 8명, 여아 7명)으로 선정하였다. 실험집단에게는 생활도구인 공, 풍선, 후프, 콩 주머니, 빌리보, 고무줄, 줄, 방석 8가지를 선정하여 이를 이용한 신체활동을 016년 9월 20일부터 11월 30일까지 10주 정도에 걸쳐 총 16회 실시하였고, 비교집단 유아들에게는 주제 전개에 따른 실내 신체활동을 비롯한 자유로운 바깥놀이 활동을 실시하였다. 유아의 기본운동능력을 검사하기 위해 지성애(2007)가 개발하고 오세경(2012)이 수정하고 보완한 유아운동능력검사척도 (Motor Proficiency Test for Young Children : MPTYC)를 사용하였고, 신체적 자아개념 검사를 위해 Marsh와 Richard(1994)가 제작한 신체적 자아기술 질문지(Physical Self-Description Questionnaire: PSDQ)를 황순각(2001)에 번안하여 사용한 ‘유아 신체적 자아개념 척도’와 김병준(2001)이 사용한 ‘신체적 자아개념 척도’를 재구성하여 타당성 검증을 실시한 윤은영(2005)이 사용한 ‘신체적 자아개념’ 척도를 사용하였다(김원준, 2010; 이은희, 2009). 놀이성 검사를 위해서 Barnett(1991)이 제작한 교사용 유아의 놀이성을 평정한 도구(Children’s Playfulness Scale: CPS)를 유애열(1994)이 번안하여 사용했던 내용을 김미숙(2001)이 수정하고 보완한 교사용 유아의 놀이성 평정 도구를 사용하였다.
본 연구에서 얻어진 분석 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 생활도구를 활용한 신체활동은 유아의 기본운동능력에 긍정적인 영향을 주었다. 이는 생활도구를 활용한 신체활동은 유아들에게 생활도구라는 매력적인 활동 매체를 통해 자기 주도적인 탐색 및 놀이가 이루어지면서 기본 운동의 요소를 탐색하고 경험하게 하여 유아의 기본운동능력에 긍정적인 영향을 미친 것으로 판단된다. 둘째, 생활도구를 활용한 신체활동은 유아의 신체적 자아개념 전체에 유의미한 결과를 나타내지는 않았으나, 운동 유능감과 체력과 같이 신체의 움직임에 대한 인식에 긍정적인 결과를 나타내었다. 이는 생활도구를 활용한 신체활동이 유아들에게 신체 움직임과 운동의 기회를 제공할 뿐만 아니라 성공적인 신체운동의 경험을 통해 성취감과 긍정적인 자아개념을 획득하는데 영향을 주었기 때문으로 사료된다. 셋째, 생활도구를 활용한 신체활동은 유아의 놀이성에 전반적으로 긍정적인 영향을 미쳤다. 신체활동 중 생활도구라는 활동 매체를 사용함으로써 생길 수 있는 상호작용과 유아의 주도적 참여는 놀이성의 하위 요소인 신체적, 사회적, 인지적 자발성에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 신체활동에서 경험하는 실수에도 유희적인 태도로 반응하며 유머를 즐기는 태도가 향상되었다.
The purpose of this study is to investigate the effect of physical activities using living tools on the basic athletic ability, physical self concept and playfulness of infants. The research problems set in this study are as follows.
First, What does physical activity using living tools af...
The purpose of this study is to investigate the effect of physical activities using living tools on the basic athletic ability, physical self concept and playfulness of infants. The research problems set in this study are as follows.
First, What does physical activity using living tools affect young children's basic motor skills? Second, What does physical activity using living tools affect young children's physical self-concept? Third, What does physical activity using living affect young children's playfulness?
To conduct this study, 15 children (6 boys, 9 girls) from 3 year olds children attending E kindergarten in Seoul were selected as the experimental group. 15 children (8 boys, 7 girls) from 3 year olds children attending B kindergarten in Seoul were selected as control group. For the experiment group, 8 kinds of living tools - ball, balloon, hoop, bean bag, plastic spoon, rubber band, string and cushion - were selected and conducted for physical activity during 10 weeks from September 20 to November 30, 2016, and a total of 16 activities were carried out. On the other hand, children in the comparative group performed free outdoor activities including indoor physical activities by living theme. In order to examine the basic athletic ability of infants, the author used the Motor Proficiency Test for Young Children (MPTYC) developed by Ji Sung-ae(2007) and revised and supplemented by Oh Se-kyung(2012). In order to test the physical self-concept. In order to test the physical self-concept, The Physical Self-Concept Questionnaire (PSDQ) developed by Marsh and Richard (1994) and translated by Hwang Soon-gack(2001) and 'Physical Self-Concept scale' used by Yoon Eun-young(2005) who reconstructed after verifying validity with the Physical Self-Concept Scale' used by Kim, Byung-joon (2001). In order to test the playfulness, Yu-ae Yeon (1994) translated and used the children's playfulness scale (CPS) developed by Barnett (1991),and the playfulness evaluation tool of the young children which was revised and supplemented by Yu-ae Yeon (1994) was used.
The conclusions of the analysis results obtained in this study are as follows. First, physical activities using living tools had a positive effect on the basic athletic ability of young children. This is because the physical activity using the living tools has a positive effect on the basic athletic ability of young children by searching and experiencing elements of the basic exercise through self-directed exploration and playing through the attractive activity medium of the athletic tool. Second, physical activities using living tools did not have significant effect on physical self - concept of young children, but showed positive results in perception of physical exercise such as exercise capacity and physical fitness. This is because physical activities using living tools not only provide physical and exercise opportunities for young children, but also have a positive impact on achievement and positive self-concept through successful physical exercise experiences Third, physical activities using living tools had an overall positive effect on the playfulness of young children. The interaction between the physical medium and the child's initiative has a positive effect on physical, social, and cognitive spontaneity, which is a sub-element of playfulness. Even the mistakes experienced in physical activity responded with amusing attitude, and children's attitude toward enjoying a humor was improved.
The purpose of this study is to investigate the effect of physical activities using living tools on the basic athletic ability, physical self concept and playfulness of infants. The research problems set in this study are as follows.
First, What does physical activity using living tools affect young children's basic motor skills? Second, What does physical activity using living tools affect young children's physical self-concept? Third, What does physical activity using living affect young children's playfulness?
To conduct this study, 15 children (6 boys, 9 girls) from 3 year olds children attending E kindergarten in Seoul were selected as the experimental group. 15 children (8 boys, 7 girls) from 3 year olds children attending B kindergarten in Seoul were selected as control group. For the experiment group, 8 kinds of living tools - ball, balloon, hoop, bean bag, plastic spoon, rubber band, string and cushion - were selected and conducted for physical activity during 10 weeks from September 20 to November 30, 2016, and a total of 16 activities were carried out. On the other hand, children in the comparative group performed free outdoor activities including indoor physical activities by living theme. In order to examine the basic athletic ability of infants, the author used the Motor Proficiency Test for Young Children (MPTYC) developed by Ji Sung-ae(2007) and revised and supplemented by Oh Se-kyung(2012). In order to test the physical self-concept. In order to test the physical self-concept, The Physical Self-Concept Questionnaire (PSDQ) developed by Marsh and Richard (1994) and translated by Hwang Soon-gack(2001) and 'Physical Self-Concept scale' used by Yoon Eun-young(2005) who reconstructed after verifying validity with the Physical Self-Concept Scale' used by Kim, Byung-joon (2001). In order to test the playfulness, Yu-ae Yeon (1994) translated and used the children's playfulness scale (CPS) developed by Barnett (1991),and the playfulness evaluation tool of the young children which was revised and supplemented by Yu-ae Yeon (1994) was used.
The conclusions of the analysis results obtained in this study are as follows. First, physical activities using living tools had a positive effect on the basic athletic ability of young children. This is because the physical activity using the living tools has a positive effect on the basic athletic ability of young children by searching and experiencing elements of the basic exercise through self-directed exploration and playing through the attractive activity medium of the athletic tool. Second, physical activities using living tools did not have significant effect on physical self - concept of young children, but showed positive results in perception of physical exercise such as exercise capacity and physical fitness. This is because physical activities using living tools not only provide physical and exercise opportunities for young children, but also have a positive impact on achievement and positive self-concept through successful physical exercise experiences Third, physical activities using living tools had an overall positive effect on the playfulness of young children. The interaction between the physical medium and the child's initiative has a positive effect on physical, social, and cognitive spontaneity, which is a sub-element of playfulness. Even the mistakes experienced in physical activity responded with amusing attitude, and children's attitude toward enjoying a humor was improved.
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