본 논문은 국내 학교도서관에 맞는 합리적인 장서폐기기준을 제안하는 데에 그 연구 목적을 두고 있다. 이를 위해 국립중앙도서관, 공공도서관, 대학도서관 등의 장서폐기기준 현황과 국외 학교도서관의 폐기기준을 조사하여 이를 바탕으로, 학교도서관 이용자에 적합한 합리적인 장서폐기기준을 제시하는데 주력하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 장서폐기의 필요성은 어법의 변경, 산화 진행 등으로 이용가치를 상실한 자료 등을 제적 또는 폐기하여 도서관의 공간절약과 이용자로 하여금 정보 효율성을 제공하는 데 있다. 이를 통해 이용가치가 있는 장서와 최신자료를 유지할 수 있으며, 이용자로 하여금 도서관장서의 신뢰도를 향상시킬 수 있다. 둘째, 선정된 국내 학교도서관의 경우 도서관법에서 연간 폐기율을 기본 자료의 7% 이내로 규정하고, 4가지의 폐기기준을 제시하여 시행하고 있었다. 이는 명확한 폐기기준이 없이 제도적 폐기율에 의한 제적 및 폐기가 이뤄지고 있음을 보여주는 것이다. 따라서 학교도서관의 자료는 교수 학습 지원센터로서의 역할을 수행하기 위해 물리적 폐기보다는 객관화된 기준으로 최신성을 유지하도록 해야 한다. 셋째, 국내의 학교도서관과 국외 학교도서관 및 기타도서관 폐기기준을 비교분석하였다. 그 결과, 폐기율로 폐기를 하는 경우 국내의 도서관에서만 이뤄지는 것을 확인하였으며, 세부적 폐기기준을 마련되어 있는 국외의 학교도서관에 비해, 국내의 공공도서관, 대학도서관에서는 장서의 제적폐기 기준이 불분명하고 미흡하였다. 따라서 국내 학교도서관은 연간 폐기율을 완화하여 사서 혹은 사서교사가 재량껏 폐기를 할 수 있도록 해야 한다. 넷째, 다른 도서관에 비해 학교도서관의 장서제적폐기기준은 세부적인 지침사항이 마련되어있지 않아 학교도서관 장서폐기기준을 정량적 기준, 정성적 기준으로 나누어 제안하였다. 정량적 기준의 경우 출판연도로 폐기하는 경우가 많아 분야별로 기준을 제안하였으며, 정성적 기준의 경우 관련 교사나 학생의 의견을 수렴하여 폐기하는 경향이 강하기 때문에 분류체계가 체계화 되어있는 한국십진분류법(Korean Decimal ...
본 논문은 국내 학교도서관에 맞는 합리적인 장서폐기기준을 제안하는 데에 그 연구 목적을 두고 있다. 이를 위해 국립중앙도서관, 공공도서관, 대학도서관 등의 장서폐기기준 현황과 국외 학교도서관의 폐기기준을 조사하여 이를 바탕으로, 학교도서관 이용자에 적합한 합리적인 장서폐기기준을 제시하는데 주력하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 장서폐기의 필요성은 어법의 변경, 산화 진행 등으로 이용가치를 상실한 자료 등을 제적 또는 폐기하여 도서관의 공간절약과 이용자로 하여금 정보 효율성을 제공하는 데 있다. 이를 통해 이용가치가 있는 장서와 최신자료를 유지할 수 있으며, 이용자로 하여금 도서관장서의 신뢰도를 향상시킬 수 있다. 둘째, 선정된 국내 학교도서관의 경우 도서관법에서 연간 폐기율을 기본 자료의 7% 이내로 규정하고, 4가지의 폐기기준을 제시하여 시행하고 있었다. 이는 명확한 폐기기준이 없이 제도적 폐기율에 의한 제적 및 폐기가 이뤄지고 있음을 보여주는 것이다. 따라서 학교도서관의 자료는 교수 학습 지원센터로서의 역할을 수행하기 위해 물리적 폐기보다는 객관화된 기준으로 최신성을 유지하도록 해야 한다. 셋째, 국내의 학교도서관과 국외 학교도서관 및 기타도서관 폐기기준을 비교분석하였다. 그 결과, 폐기율로 폐기를 하는 경우 국내의 도서관에서만 이뤄지는 것을 확인하였으며, 세부적 폐기기준을 마련되어 있는 국외의 학교도서관에 비해, 국내의 공공도서관, 대학도서관에서는 장서의 제적폐기 기준이 불분명하고 미흡하였다. 따라서 국내 학교도서관은 연간 폐기율을 완화하여 사서 혹은 사서교사가 재량껏 폐기를 할 수 있도록 해야 한다. 넷째, 다른 도서관에 비해 학교도서관의 장서제적폐기기준은 세부적인 지침사항이 마련되어있지 않아 학교도서관 장서폐기기준을 정량적 기준, 정성적 기준으로 나누어 제안하였다. 정량적 기준의 경우 출판연도로 폐기하는 경우가 많아 분야별로 기준을 제안하였으며, 정성적 기준의 경우 관련 교사나 학생의 의견을 수렴하여 폐기하는 경향이 강하기 때문에 분류체계가 체계화 되어있는 한국십진분류법(Korean Decimal Classification)에 따라 세분화하여 제시하였다. 이와 같이 본 연구는 학교도서관의 장서폐기기준을 마련하여 학교도서관 장서의 내실화를 모색하는 데 그 의의가 작지 않다. 본 연구를 바탕으로 보다 효율적인 학교도서관 장서폐기에 대한 개선방안의 연구가 이어지길 기대한다.
본 논문은 국내 학교도서관에 맞는 합리적인 장서폐기기준을 제안하는 데에 그 연구 목적을 두고 있다. 이를 위해 국립중앙도서관, 공공도서관, 대학도서관 등의 장서폐기기준 현황과 국외 학교도서관의 폐기기준을 조사하여 이를 바탕으로, 학교도서관 이용자에 적합한 합리적인 장서폐기기준을 제시하는데 주력하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 장서폐기의 필요성은 어법의 변경, 산화 진행 등으로 이용가치를 상실한 자료 등을 제적 또는 폐기하여 도서관의 공간절약과 이용자로 하여금 정보 효율성을 제공하는 데 있다. 이를 통해 이용가치가 있는 장서와 최신자료를 유지할 수 있으며, 이용자로 하여금 도서관장서의 신뢰도를 향상시킬 수 있다. 둘째, 선정된 국내 학교도서관의 경우 도서관법에서 연간 폐기율을 기본 자료의 7% 이내로 규정하고, 4가지의 폐기기준을 제시하여 시행하고 있었다. 이는 명확한 폐기기준이 없이 제도적 폐기율에 의한 제적 및 폐기가 이뤄지고 있음을 보여주는 것이다. 따라서 학교도서관의 자료는 교수 학습 지원센터로서의 역할을 수행하기 위해 물리적 폐기보다는 객관화된 기준으로 최신성을 유지하도록 해야 한다. 셋째, 국내의 학교도서관과 국외 학교도서관 및 기타도서관 폐기기준을 비교분석하였다. 그 결과, 폐기율로 폐기를 하는 경우 국내의 도서관에서만 이뤄지는 것을 확인하였으며, 세부적 폐기기준을 마련되어 있는 국외의 학교도서관에 비해, 국내의 공공도서관, 대학도서관에서는 장서의 제적폐기 기준이 불분명하고 미흡하였다. 따라서 국내 학교도서관은 연간 폐기율을 완화하여 사서 혹은 사서교사가 재량껏 폐기를 할 수 있도록 해야 한다. 넷째, 다른 도서관에 비해 학교도서관의 장서제적폐기기준은 세부적인 지침사항이 마련되어있지 않아 학교도서관 장서폐기기준을 정량적 기준, 정성적 기준으로 나누어 제안하였다. 정량적 기준의 경우 출판연도로 폐기하는 경우가 많아 분야별로 기준을 제안하였으며, 정성적 기준의 경우 관련 교사나 학생의 의견을 수렴하여 폐기하는 경향이 강하기 때문에 분류체계가 체계화 되어있는 한국십진분류법(Korean Decimal Classification)에 따라 세분화하여 제시하였다. 이와 같이 본 연구는 학교도서관의 장서폐기기준을 마련하여 학교도서관 장서의 내실화를 모색하는 데 그 의의가 작지 않다. 본 연구를 바탕으로 보다 효율적인 학교도서관 장서폐기에 대한 개선방안의 연구가 이어지길 기대한다.
The purpose of the research in the proposition of the rational criteria for the weeding of the collections of the books that fit the school libraries in Korea. For this, the present situation of the criteria for the weeding of the collections of the books at the National Library of Korea, Public Lib...
The purpose of the research in the proposition of the rational criteria for the weeding of the collections of the books that fit the school libraries in Korea. For this, the present situation of the criteria for the weeding of the collections of the books at the National Library of Korea, Public Libraries, University Libraries, etc. and the criteria for the weeding on the part of the School Libraries overseas were investigated. Thereby, based on this, there was the concentration on the presentation of the rational criteria for the weeding of the collections that are suitable for the users of the School Libraries. If the results of this research are summarized, it is the following: First, there is the need for the weeding of the collections of the books in order to save the spaces in the libraries and in order to provide the information efficiency for the users by weeding the materials that lost the usage value and others of the like because of the changes of the grammar, the oxidation progress, etc. Second, in the case of the School Libraries in Korea that were selected, the Libraries Act had been stipulating the annual rate of weeding to be within 7% of the basic materials. And they have been presenting and implementing 4 weeding criteria. As a result, regarding the materials at the School Libraries, they must maintain the newness with the criteria that were objectified instead of physically weeding them in order to play the role as a teaching and learning support center. Third, the removal and weeding criteria of the School Libraries in Korea, the School Libraries overseas, and the other libraries were comparatively analyzed. As a result, it was confirmed that the case of weeding at a rate of weeding took place only at the libraries in Korea. And, compared to the School Libraries overseas of which the detailed weeding criteria have been prepared, at the Public Libraries and the University Libraries in Korea, the criteria for the removal and the weeding of the collections of the books were not clear and insufficient. Fourth, because, compared to the other libraries, regarding the criteria for the removal and weeding of the collections of the books of the School Libraries, the detailed guideline matters have not been prepared, a proposal was made by dividing the criteria for the weeding of the collections of the books of the School Libraries into the quantitative criteria and the qualitative criteria. Because, in the case of the quantitative criteria, there had been a lot of the cases of weeding based on the year of the publication, the criteria were proposed by field. And, in the case of the qualitative criteria, the tendency of weeding after collecting the opinions of the teachers and the students who are related is strong, the presentation was made by subdividing according to the Korean Decimal Classification, of which the classification system is systematized. As such, the significance of this research is not small with regard to the seeking for the reinforcement of the collections of the books at the School Libraries by preparing the criteria for the removal and the weeding at the School Libraries. It is highly expected that, based on this research, the researches on the plans for the improvements of the even more efficient weeding by the School Libraries will be followed and continued.
The purpose of the research in the proposition of the rational criteria for the weeding of the collections of the books that fit the school libraries in Korea. For this, the present situation of the criteria for the weeding of the collections of the books at the National Library of Korea, Public Libraries, University Libraries, etc. and the criteria for the weeding on the part of the School Libraries overseas were investigated. Thereby, based on this, there was the concentration on the presentation of the rational criteria for the weeding of the collections that are suitable for the users of the School Libraries. If the results of this research are summarized, it is the following: First, there is the need for the weeding of the collections of the books in order to save the spaces in the libraries and in order to provide the information efficiency for the users by weeding the materials that lost the usage value and others of the like because of the changes of the grammar, the oxidation progress, etc. Second, in the case of the School Libraries in Korea that were selected, the Libraries Act had been stipulating the annual rate of weeding to be within 7% of the basic materials. And they have been presenting and implementing 4 weeding criteria. As a result, regarding the materials at the School Libraries, they must maintain the newness with the criteria that were objectified instead of physically weeding them in order to play the role as a teaching and learning support center. Third, the removal and weeding criteria of the School Libraries in Korea, the School Libraries overseas, and the other libraries were comparatively analyzed. As a result, it was confirmed that the case of weeding at a rate of weeding took place only at the libraries in Korea. And, compared to the School Libraries overseas of which the detailed weeding criteria have been prepared, at the Public Libraries and the University Libraries in Korea, the criteria for the removal and the weeding of the collections of the books were not clear and insufficient. Fourth, because, compared to the other libraries, regarding the criteria for the removal and weeding of the collections of the books of the School Libraries, the detailed guideline matters have not been prepared, a proposal was made by dividing the criteria for the weeding of the collections of the books of the School Libraries into the quantitative criteria and the qualitative criteria. Because, in the case of the quantitative criteria, there had been a lot of the cases of weeding based on the year of the publication, the criteria were proposed by field. And, in the case of the qualitative criteria, the tendency of weeding after collecting the opinions of the teachers and the students who are related is strong, the presentation was made by subdividing according to the Korean Decimal Classification, of which the classification system is systematized. As such, the significance of this research is not small with regard to the seeking for the reinforcement of the collections of the books at the School Libraries by preparing the criteria for the removal and the weeding at the School Libraries. It is highly expected that, based on this research, the researches on the plans for the improvements of the even more efficient weeding by the School Libraries will be followed and continued.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.