본 연구는 새롭게 개정된 한국의 2015년 무용교육과정과 미국의 2014년 국가핵심예술교육표준 교육과정을 통해 한·미 초등 무용 교육과정을 비교 분석하여 우리나라 초등무용과정의 개선 및 발전 방안의 모색을 목적으로 한 연구이다. 이를 위해 각 교육과정에 내포되어 있는 성격, 방향, 목표, 내용 체계 및 평가 등을 중심으로 면밀히 고찰하였다. 본 연구를 통해 한·미 초등 무용 교육과정을 비교하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 현재 한국의 개정된 2015년 무용 교육과정은 이전과 크게 다른 변화 없이 ‘즐거운 생활’의 통합된 교과와 ‘체육’과의 ‘표현활동’ 영역에서 다루어지고 있다. 둘째, 미국의 경우, 이미 예술교과영역의 독립적인 ‘무용’ 교과로서 자리 잡았으며 새롭게 개정된 2014년 국가핵심예술교육표준을 바탕으로 더욱 더 체계적이며 종합적인 예술교육으로서 발전과 방향을 제시하였다. 본 연구를 통해 미국의 2014년 국가핵심예술교육표준이 제시하는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 우리나라도 국가 수준의 교육과정인 공통핵심교육표준이 존재하여야 한다. 한국의 경우, 2011 무용교육표준이 시행되었으며 현재에도 무용교육발전추진위원회를 통해 많은 예술교육자들이 문화예술교육을 통해 독립된 ‘무용’교과를 위한 노력이 이루어지고 있다. 하지만 현재 상황에 안주하는 무용인들의 긍정적인 인색 개선과 교육 기관 관계자들의 왜곡된 인식이 개선이 필요하며 독립적인 국가 수준의 무용교육표준으로 발전할 수 있도록 많은 노력이 필요하다. 둘째, 한국의 체육교과 내의 ‘표현활동’영역은 독립된 정규교과로서의 ‘무용’과로 예술교과에 포함되어야 한다. 미국의 경우, 다섯 가지 예술분야(무용, 음악, 연극, 미술, ...
본 연구는 새롭게 개정된 한국의 2015년 무용교육과정과 미국의 2014년 국가핵심예술교육표준 교육과정을 통해 한·미 초등 무용 교육과정을 비교 분석하여 우리나라 초등무용과정의 개선 및 발전 방안의 모색을 목적으로 한 연구이다. 이를 위해 각 교육과정에 내포되어 있는 성격, 방향, 목표, 내용 체계 및 평가 등을 중심으로 면밀히 고찰하였다. 본 연구를 통해 한·미 초등 무용 교육과정을 비교하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 현재 한국의 개정된 2015년 무용 교육과정은 이전과 크게 다른 변화 없이 ‘즐거운 생활’의 통합된 교과와 ‘체육’과의 ‘표현활동’ 영역에서 다루어지고 있다. 둘째, 미국의 경우, 이미 예술교과영역의 독립적인 ‘무용’ 교과로서 자리 잡았으며 새롭게 개정된 2014년 국가핵심예술교육표준을 바탕으로 더욱 더 체계적이며 종합적인 예술교육으로서 발전과 방향을 제시하였다. 본 연구를 통해 미국의 2014년 국가핵심예술교육표준이 제시하는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 우리나라도 국가 수준의 교육과정인 공통핵심교육표준이 존재하여야 한다. 한국의 경우, 2011 무용교육표준이 시행되었으며 현재에도 무용교육발전추진위원회를 통해 많은 예술교육자들이 문화예술교육을 통해 독립된 ‘무용’교과를 위한 노력이 이루어지고 있다. 하지만 현재 상황에 안주하는 무용인들의 긍정적인 인색 개선과 교육 기관 관계자들의 왜곡된 인식이 개선이 필요하며 독립적인 국가 수준의 무용교육표준으로 발전할 수 있도록 많은 노력이 필요하다. 둘째, 한국의 체육교과 내의 ‘표현활동’영역은 독립된 정규교과로서의 ‘무용’과로 예술교과에 포함되어야 한다. 미국의 경우, 다섯 가지 예술분야(무용, 음악, 연극, 미술, 미디어아트)가 예술교과로서 동등한 위치에서 핵심예술교육표준이 제시되고 있다. 이러한 교육표준을 제시하는 미국의 핵심인력들은 국가 기준을 발표하고 예술교육 강화를 지지하는 연방정부가 있었기 때문에 가능한 것이다. 앞서 말한 무용인들과 교육 기관 관계자들의 인식 개선이 꼭 필요함에 있어 더 나아가 무용교과 독립을 위해서는 청와대, 국회, 교육부 담당자들의 인식 개선과 정부 차원의 지속적이며 적극적인 지원이 활발히 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 새롭게 개정된 한국의 2015년 무용교육과정과 미국의 2014년 국가핵심예술교육표준 교육과정을 통해 한·미 초등 무용 교육과정을 비교 분석하여 우리나라 초등무용과정의 개선 및 발전 방안의 모색을 목적으로 한 연구이다. 이를 위해 각 교육과정에 내포되어 있는 성격, 방향, 목표, 내용 체계 및 평가 등을 중심으로 면밀히 고찰하였다. 본 연구를 통해 한·미 초등 무용 교육과정을 비교하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 현재 한국의 개정된 2015년 무용 교육과정은 이전과 크게 다른 변화 없이 ‘즐거운 생활’의 통합된 교과와 ‘체육’과의 ‘표현활동’ 영역에서 다루어지고 있다. 둘째, 미국의 경우, 이미 예술교과영역의 독립적인 ‘무용’ 교과로서 자리 잡았으며 새롭게 개정된 2014년 국가핵심예술교육표준을 바탕으로 더욱 더 체계적이며 종합적인 예술교육으로서 발전과 방향을 제시하였다. 본 연구를 통해 미국의 2014년 국가핵심예술교육표준이 제시하는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 우리나라도 국가 수준의 교육과정인 공통핵심교육표준이 존재하여야 한다. 한국의 경우, 2011 무용교육표준이 시행되었으며 현재에도 무용교육발전추진위원회를 통해 많은 예술교육자들이 문화예술교육을 통해 독립된 ‘무용’교과를 위한 노력이 이루어지고 있다. 하지만 현재 상황에 안주하는 무용인들의 긍정적인 인색 개선과 교육 기관 관계자들의 왜곡된 인식이 개선이 필요하며 독립적인 국가 수준의 무용교육표준으로 발전할 수 있도록 많은 노력이 필요하다. 둘째, 한국의 체육교과 내의 ‘표현활동’영역은 독립된 정규교과로서의 ‘무용’과로 예술교과에 포함되어야 한다. 미국의 경우, 다섯 가지 예술분야(무용, 음악, 연극, 미술, 미디어아트)가 예술교과로서 동등한 위치에서 핵심예술교육표준이 제시되고 있다. 이러한 교육표준을 제시하는 미국의 핵심인력들은 국가 기준을 발표하고 예술교육 강화를 지지하는 연방정부가 있었기 때문에 가능한 것이다. 앞서 말한 무용인들과 교육 기관 관계자들의 인식 개선이 꼭 필요함에 있어 더 나아가 무용교과 독립을 위해서는 청와대, 국회, 교육부 담당자들의 인식 개선과 정부 차원의 지속적이며 적극적인 지원이 활발히 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to research the improvement and development plan for the elementary school dance course by comparing and analyzing the elementary school dance education course between Korea and US through 2015 Dance education course, which was newly revised, and 2014 National Core Arts ...
The purpose of this study is to research the improvement and development plan for the elementary school dance course by comparing and analyzing the elementary school dance education course between Korea and US through 2015 Dance education course, which was newly revised, and 2014 National Core Arts Education Standard in USA. For this goal, we carefully researched mainly with characteristic, direction, goal, contents structure and evaluation contained in each education course. Through this study, we obtained following results from the analysis and comparison of elementary school dance education course in US and Korea. First, 2015 revised dance education course is dealt with in the area of integrated curriculum of 'pleasant life' and 'expression activity' of 'physical education' without significant change from before. Second, in case of US, the dance education has been established as an independent “dance” subject in the art course area, it has suggested the development and direction as a more systematic and comprehensive arts education based on newly revised 2014 National Core Arts Education Standard. Through this study, 2014 National Core Arts Education Standard in US suggests following implications. First, the common core education standards, which is national level education course, should exist in Korea. In case of Korea, the standard for dance education has been executed since 2011, many art educators have made the efforts for the independent ‘dance’ subject through culture and art education in the dance education development promotion committee up to now. But the positive awareness by dancers, who are satisfied with the current situation, and distorted awareness by the officials of educational institutions should be improved, it needs many efforts to be developed as a national level dance education standard. Second, the area of ‘expression activity’ in physical education should be included to the art course as ‘dance’ which is the regular and independent course. In US, the core arts education standards of five arts fields (dance, music, theater, art, media art) have been proposed at the same level as arts subjects. Proposing such an education standard by core manpower was possible thanks to federal government that announces national standards and supports arts education strengthening. As mentioned above, the awareness of officials of educational institutions and dancers are definitely required, for the future independence of dance subject, the awareness of officials of Cheong Wa Dae, National Assembly, Ministry of Education should be improved, the national level continuous and active support should be actively made.
The purpose of this study is to research the improvement and development plan for the elementary school dance course by comparing and analyzing the elementary school dance education course between Korea and US through 2015 Dance education course, which was newly revised, and 2014 National Core Arts Education Standard in USA. For this goal, we carefully researched mainly with characteristic, direction, goal, contents structure and evaluation contained in each education course. Through this study, we obtained following results from the analysis and comparison of elementary school dance education course in US and Korea. First, 2015 revised dance education course is dealt with in the area of integrated curriculum of 'pleasant life' and 'expression activity' of 'physical education' without significant change from before. Second, in case of US, the dance education has been established as an independent “dance” subject in the art course area, it has suggested the development and direction as a more systematic and comprehensive arts education based on newly revised 2014 National Core Arts Education Standard. Through this study, 2014 National Core Arts Education Standard in US suggests following implications. First, the common core education standards, which is national level education course, should exist in Korea. In case of Korea, the standard for dance education has been executed since 2011, many art educators have made the efforts for the independent ‘dance’ subject through culture and art education in the dance education development promotion committee up to now. But the positive awareness by dancers, who are satisfied with the current situation, and distorted awareness by the officials of educational institutions should be improved, it needs many efforts to be developed as a national level dance education standard. Second, the area of ‘expression activity’ in physical education should be included to the art course as ‘dance’ which is the regular and independent course. In US, the core arts education standards of five arts fields (dance, music, theater, art, media art) have been proposed at the same level as arts subjects. Proposing such an education standard by core manpower was possible thanks to federal government that announces national standards and supports arts education strengthening. As mentioned above, the awareness of officials of educational institutions and dancers are definitely required, for the future independence of dance subject, the awareness of officials of Cheong Wa Dae, National Assembly, Ministry of Education should be improved, the national level continuous and active support should be actively made.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.