공기업 직원의 학습지향성이 조직시민행동에 미치는 영향 : 직무열의와 조직몰입의 매개효과 The Effect of Learning Orientation of Public sector Employees on Organizational Citizenship Behavior원문보기
이 연구의 목적은 공기업 종사자 개인의 학습지향성이 조직시민행동에 미치는 영향요인을 분석하여 조직유효성을 증진시키는데 기여하기 위함이다. 또한 성취목표지향성에 근거한 학습지향성이 직무열의와 조직몰입에 미치는 영향을 확인하고, 학습지향성이 직무열의와 조직몰입을 매개로 하여 조직시민행동에 미치는 영향을 실증적으로 검증하였다. 본 연구는 국내 준정부기관인 K공기업에 근무하는 직원을 연구대상으로 하였다. 지사별, 직급별 인구비례 할당 추출로 1,730명을 조사대상으로 하였으며, 설문은 2017년 4월 20일부터 4월 28일까지 실시하였다. 설문은 총 503부를 회수하였다. 이 중 전부 동일 항목 선택 등 불성실한 응답으로 활용이 불가능하다고 판단되는 7부를 제외한 총 496부의 설문지를 표본으로 사용하였다. 연구문제에 따른 가설을 검증하기 위하여 통계 분석을 실시하였다. ...
이 연구의 목적은 공기업 종사자 개인의 학습지향성이 조직시민행동에 미치는 영향요인을 분석하여 조직유효성을 증진시키는데 기여하기 위함이다. 또한 성취목표지향성에 근거한 학습지향성이 직무열의와 조직몰입에 미치는 영향을 확인하고, 학습지향성이 직무열의와 조직몰입을 매개로 하여 조직시민행동에 미치는 영향을 실증적으로 검증하였다. 본 연구는 국내 준정부기관인 K공기업에 근무하는 직원을 연구대상으로 하였다. 지사별, 직급별 인구비례 할당 추출로 1,730명을 조사대상으로 하였으며, 설문은 2017년 4월 20일부터 4월 28일까지 실시하였다. 설문은 총 503부를 회수하였다. 이 중 전부 동일 항목 선택 등 불성실한 응답으로 활용이 불가능하다고 판단되는 7부를 제외한 총 496부의 설문지를 표본으로 사용하였다. 연구문제에 따른 가설을 검증하기 위하여 통계 분석을 실시하였다. 분석 도구는 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 활용하여 연구결과를 도출하였다. 첫째, 학습지향성은 직무열의, 조직몰입, 조직시민행동에 긍정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 직무열의는 조직몰입과 조직시민행동에 긍정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 조직몰입은 조직시민행동에 긍정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 학습지향성과 조직시민행동 간의 관계에서 직무열의와 조직몰입은 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 다섯째, 학습지향성과 조직몰입 간의 관계에서 직무열의는 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 여섯째, 직무열의와 조직시민행동 간의 관계에서 조직몰입은 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 조직시민행동을 높이기 위해서 구성원 개인의 학습지향성, 직무열의, 조직몰입 변인을 활용하는 접근방법이 모두 유효하다는 것을 확인할 수 있었다. 새로운 지식과 기술의 획득을 선호하는 개인의 학습지향성을 높여주는 노력을 통해서 구성원의 조직시민행동을 높이는 것이 유효하다. 또한, 학습지향성을 통해서 조직시민행동을 촉진시키고자 하는 노력을 함에 있어서 구성원의 직무열의와 조직몰입을 향상시키는 노력을 함께 병행하는 것이 조직시민행동을 유도하는데 효과적인 것으로 나타났다.
이 연구의 목적은 공기업 종사자 개인의 학습지향성이 조직시민행동에 미치는 영향요인을 분석하여 조직유효성을 증진시키는데 기여하기 위함이다. 또한 성취목표지향성에 근거한 학습지향성이 직무열의와 조직몰입에 미치는 영향을 확인하고, 학습지향성이 직무열의와 조직몰입을 매개로 하여 조직시민행동에 미치는 영향을 실증적으로 검증하였다. 본 연구는 국내 준정부기관인 K공기업에 근무하는 직원을 연구대상으로 하였다. 지사별, 직급별 인구비례 할당 추출로 1,730명을 조사대상으로 하였으며, 설문은 2017년 4월 20일부터 4월 28일까지 실시하였다. 설문은 총 503부를 회수하였다. 이 중 전부 동일 항목 선택 등 불성실한 응답으로 활용이 불가능하다고 판단되는 7부를 제외한 총 496부의 설문지를 표본으로 사용하였다. 연구문제에 따른 가설을 검증하기 위하여 통계 분석을 실시하였다. 분석 도구는 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 활용하여 연구결과를 도출하였다. 첫째, 학습지향성은 직무열의, 조직몰입, 조직시민행동에 긍정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 직무열의는 조직몰입과 조직시민행동에 긍정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 조직몰입은 조직시민행동에 긍정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 학습지향성과 조직시민행동 간의 관계에서 직무열의와 조직몰입은 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 다섯째, 학습지향성과 조직몰입 간의 관계에서 직무열의는 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 여섯째, 직무열의와 조직시민행동 간의 관계에서 조직몰입은 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 조직시민행동을 높이기 위해서 구성원 개인의 학습지향성, 직무열의, 조직몰입 변인을 활용하는 접근방법이 모두 유효하다는 것을 확인할 수 있었다. 새로운 지식과 기술의 획득을 선호하는 개인의 학습지향성을 높여주는 노력을 통해서 구성원의 조직시민행동을 높이는 것이 유효하다. 또한, 학습지향성을 통해서 조직시민행동을 촉진시키고자 하는 노력을 함에 있어서 구성원의 직무열의와 조직몰입을 향상시키는 노력을 함께 병행하는 것이 조직시민행동을 유도하는데 효과적인 것으로 나타났다.
The purpose of this research is to contribute to the improvement of organizational effectiveness by analyzing the factors affecting the learning orientation, organizational citizenship behavior of the public enterprise occupation. Also, the effects of learning orientation based on achievement goal o...
The purpose of this research is to contribute to the improvement of organizational effectiveness by analyzing the factors affecting the learning orientation, organizational citizenship behavior of the public enterprise occupation. Also, the effects of learning orientation based on achievement goal orientation on work engagement and organizational commitment were verified, and the mediating effects of work engagement and organizational commitment were examined in relation between learning orientation and organizational citizenship behavior. This study was conducted on the employees who work in K public corporation which is a domestic quasi - government agency. 1,730 people were surveyed by the proportion of population - proportional allocation by branch office and rank. The survey was conducted from April 20, 2017 to April 28, 2017. The questionnaire collected 503 copies in total. A total of 496 questionnaires were used as a sample except for 7 items which were deemed as unacceptable responses such as selection of the same items. Statistical analysis was conducted to verify hypotheses related to research problems. The results of the analysis were derived using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. First, learning orientation has a positive effect on work engagement, organizational commitment, and organizational citizenship behavior. Second, work engagement has a positive effect on organizational commitment and organizational citizenship behavior. Third, organizational commitment has a positive effect on organizational citizenship behavior. Fourth, it was found that work engagement and organizational commitment played a mediating role between the effects of learning orientation on organizational citizenship behavior. Fifth, work engagement plays a partial mediating role in the relationship between learning orientation and organizational commitment. Sixth, organizational commitment plays a partial mediating role in the relationship between work engagement and organizational citizenship behavior. In this research, it was confirmed that all of the approaches to utilize the learning orientation, work engagement, and organizational commitment variables of individual members are effective in enhancing organizational citizenship behavior. It is effective to increase the organizational citizenship behavior of the members through efforts to increase the learning orientation of individuals who prefer to acquire new knowledge and skills. In addition, in order to promote organizational citizenship behavior through learning orientation, it was found that the combination of work engagement and efforts to improve organizational commitment were effective in inducing organizational citizenship behavior.
The purpose of this research is to contribute to the improvement of organizational effectiveness by analyzing the factors affecting the learning orientation, organizational citizenship behavior of the public enterprise occupation. Also, the effects of learning orientation based on achievement goal orientation on work engagement and organizational commitment were verified, and the mediating effects of work engagement and organizational commitment were examined in relation between learning orientation and organizational citizenship behavior. This study was conducted on the employees who work in K public corporation which is a domestic quasi - government agency. 1,730 people were surveyed by the proportion of population - proportional allocation by branch office and rank. The survey was conducted from April 20, 2017 to April 28, 2017. The questionnaire collected 503 copies in total. A total of 496 questionnaires were used as a sample except for 7 items which were deemed as unacceptable responses such as selection of the same items. Statistical analysis was conducted to verify hypotheses related to research problems. The results of the analysis were derived using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. First, learning orientation has a positive effect on work engagement, organizational commitment, and organizational citizenship behavior. Second, work engagement has a positive effect on organizational commitment and organizational citizenship behavior. Third, organizational commitment has a positive effect on organizational citizenship behavior. Fourth, it was found that work engagement and organizational commitment played a mediating role between the effects of learning orientation on organizational citizenship behavior. Fifth, work engagement plays a partial mediating role in the relationship between learning orientation and organizational commitment. Sixth, organizational commitment plays a partial mediating role in the relationship between work engagement and organizational citizenship behavior. In this research, it was confirmed that all of the approaches to utilize the learning orientation, work engagement, and organizational commitment variables of individual members are effective in enhancing organizational citizenship behavior. It is effective to increase the organizational citizenship behavior of the members through efforts to increase the learning orientation of individuals who prefer to acquire new knowledge and skills. In addition, in order to promote organizational citizenship behavior through learning orientation, it was found that the combination of work engagement and efforts to improve organizational commitment were effective in inducing organizational citizenship behavior.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.