최근 4차 산업혁명의 핵심인 인공지능, 로봇, IoT(Internet of Things), 생명과학 등에 의한 자동화와 연결성의 극대화를 통한 제조공정의 혁신은 제조⋅유통⋅서비스 등에서 혁신적 변화를 예고하고 있으며 재래적 제조방식의 한계를 넘어 소비자들의 다양한 욕구에 빠르게 대응하고 있다. 급속한 환경의 변화는 수많은 참여 기업들에게 많은 기회요인을 제공해 주고 있지만 기업들의 경쟁을 촉발시키고 ...
최근 4차 산업혁명의 핵심인 인공지능, 로봇, IoT(Internet of Things), 생명과학 등에 의한 자동화와 연결성의 극대화를 통한 제조공정의 혁신은 제조⋅유통⋅서비스 등에서 혁신적 변화를 예고하고 있으며 재래적 제조방식의 한계를 넘어 소비자들의 다양한 욕구에 빠르게 대응하고 있다. 급속한 환경의 변화는 수많은 참여 기업들에게 많은 기회요인을 제공해 주고 있지만 기업들의 경쟁을 촉발시키고 기술 변화의 속도가 빨라 참여 기업들에게 위협요인도 되고 있다. 디자인분야 역시 미래의 전망이나 존립 방식이 새롭게 강조되고 있다. 변화하는 환경에서 디자인, 기술, 마케팅의 통합적인 사고는 디자인 경영을 통한 기업의 성공에 영향을 미치는 중요한 전략적 요소이므로 디자인 개발 관련 부서 간 정보의 통합적 소통과 운용을 위한 협업의 차원에서 디자인 개발 프로세스를 재조명해 보고 그에 따른 디자인 경영 전략을 모색해 볼 필요가 있다.
IT 기반이 잘 다져진 기업에서는 실무자들 간의 원활한 소통과 업무를 위해 사내 그룹웨어나 인트라넷 등을 도입하여 운영하고 있다. 하지만 제품 디자인 개발 프로세스에 있어서 디자인, 기술(기구설계, 회로설계), 마케팅 부서 간의 콘셉트를 통합적으로 공유하고 소통하며 계획, 관리 할 수 있는 전문 플랫폼을 개발하여 운영하는 사례는 찾아보기 힘든 것이 현실이다. 플랫폼은 제품 개발 실무자들을 서로 연결해주어 제품개발 회의나 제품 개발 콘셉트를 공유하고 협업할 수 있는 수단으로 서로간의 이견을 줄이고 개발일정을 최소화 할 수 있다. 또한 부서 간 관련 업무를 통합적으로 파악하고 계획하며 관리할 수 있는 최적화 된 가치를 창출한다. 이런 관점에서 기업 내 산재 되어 있는 디자인 및 유관 부서들 간의 제품 개발관련 콘셉트를 플랫폼 툴이라는 하나의 테이블 위에 올려놓고 통합적인 상호 소통을 통해 시각적으로 구체화할 수 있는 협업을 위한 플랫폼 시스템 개발이 절실하다.
산업디자인에서 디자인 콘셉트는 추상적이고 개념적인 특성을 갖지만 이를 구체화 시키는 매체로써 플랫폼은 공통성과 일관성을 가지며 디자인 개발 관련 부서간의 의사소통체계를 통합적으로 연결시켜주며 제품디자인의 존재방식과 가치체계 그리고 사유방식에 이르기까지 많은 영향을 미친다. 기업은 회사가 보유한 경쟁력 있는 솔루션을 통해 다양한 디자인 플랫폼 개발을 지원하고, 실무자들이 디자인 개발 프로세스와 디자인 경영 전략 구축에 통합적으로 공유, 관리, 소통할 수 있도록 활성화 시켜야 디자인 경영에 대한 성공가능성을 높일 수 있게 된다. 또한 디자인 개발 관련 실무자들은 디자인 경영자원으로써 플랫폼 요소의 분배가 장기적인 시계와 전망 속에서 합리적이고 일관성 있게 이루어질 수 있도록 브랜드, 컬러, 재질, 형태, 기술, 서비스, 슬로건 등에서 우선순위와 중요도를 공유하고 동일한 분배 보다는 시장의 상황과 특성에 따라 선택과 집중을 위한 효율적 분배가 이루어질 수 있도록 계획해야 한다.
따라서 본 연구에서는 제품디자인에서 디자인 콘셉트가 구체화 된 사례를 유형별로 분류하였다. 분류된 사례를 통하여 디자인 플랫폼, 기술적 플랫폼, 마케팅 플랫폼의 구조를 정의함으로써 개념적이고 추상적인 디자인 콘셉트는 플랫폼 기반의 다양한 구조를 통하여 구체화 된다는 결과를 얻었다. 플랫폼의 구조를 툴로써 활용하기 위해 국내 종합가전회사인 삼성전자와 LG전자의 LED TV를 중심으로 소비자와 판매자에 대한 메이커별 고객만족도(CSI, Customer SatisfactionIndex), 브랜드충성도(Brand Loyalty), 형태와 사용성에 대한 선호도를 설문을 통해 조사하였다. 단순 회기분석을 실시하여 나타난 결과에서 제품에 대한 우선 고려순위 키워드를 추출하여 플랫폼 툴을 구성하는 플랫폼 요소로 활용하였다. 조사 된 키워드들을 사업부 개념으로 대분류하여 디자인 플랫폼, 기술적(기구설계, 회로설계) 플랫폼, 마케팅 플랫폼으로 분류하였고, 분류 된 각 사업부별 플랫폼은 각 4개의 플랫폼 요소로 분류하였다. 각 사업부별 4개의 플랫폼 요소는 최종선택 된 디자인에서 경쟁우위의 요소로 선별되고 디자인 경영 자원으로 활용되기 때문에 결국 제품 아이덴티티의 요소로 관리 될 수 있다. 플랫폼 요소 아래 플랫폼 세부항목을 두어 플랫폼 요소(제품 아이덴티티)를 세분화 할 수 있게 하였다.
디자인 경영 전략을 위한 디자인 개발 관련 부서간의 통합적 정보의 소통과 전략적 협업(Collaboration)의 도구로써 협업 플랫폼 툴의 활용에 관한 본 연구 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, “콘셉트는 다양한 구조의 협업 플랫폼 툴을 통해서 구체화 된다.” - 기업 내 산재 되어 있는 디자인 및 유관 부서들 간의 제품 개발관련 콘셉트를 제품에 나타난 이미지, 형태, 사용성에 대한 특징들을 기준으로 사례조사 후 유형별 분류를 하였다. 분류 된 유형들은 평면과 입체의 디자인 요소, 디자인과 마케팅을 지원하는 기술적 요소, 제품 이미지와 기업 이미지를 사용자에게 각인시키는 마케팅적 요소의 성격을 갖고 있었으며, 콘셉트가 구체화 된 각 유형들을 디자인 플랫폼, 기술적 플랫폼, 마케팅 플랫폼이라 정의 하였다. 플랫폼이란 결국 제품 개발 관련 부서들의 콘셉트가 디자인, 기술, 마케팅의 요소로 구체화 된 집합이라는 결과를 얻었다.
둘째, “제품 아이덴티티와 브랜드 아이덴티티는 협업 플랫폼 툴을 통해서 구축되고 디자인 경영자원에 활용할 수 있다.” - 메이커별 LED TV의 고객만족도, 브랜드충성도, 형태와 사용성에 대한 선호도에 나타난 디자인, 기술, 마케팅 키워드를 추출하여 디자인 콘셉트 개발과 디자인 경영전략으로 활용이 가능한 플랫폼의 구조로 설계하였다. 시각적으로 구조화 된 플랫폼 툴은 디자인, 기술(기구설계, 회로설계), 마케팅 부서 간의 협업을 가능케 하고 디자인 경영을 지원하며 브랜드 아이덴티티(BI, Brand Identity)와 제품 아이덴티티(PI, Product Identity) 구축을 위한 전략적 소통과 협업의 도구로 활용할 수 있다는 결론을 내릴 수 있었다.
셋째, “디자인 경영 자원은 협업 플랫폼 툴을 통해서 선택과 분배를 계획 할 수 있다.” - 디자인 콘셉트 개발과 디자인 경영전략으로 활용이 가능한 협업 플랫폼 써클(Platform Circle)이라는 툴을 제시하였다. 플랫폼 서클을 구성하고 있는 플랫폼의 요소는 디자인 플랫폼, 기술적(기구설계, 회로설계) 플랫폼, 마케팅 플랫폼을 중심으로 각 사업부서들의 제품 개발 콘셉트가 구체화 된 요소들이다. 플랫폼 요소는 제품 아이덴티티나 브랜드 아이덴티티 구축을 위한 요소들로 채워지며 디자인 경영을 위한 자원으로써 선택과 집중, 분배를 계획 할 수 있다.
넷째, 협업 플랫폼 툴의 활용을 통해 제품디자인 프로세스의 향상에 기여하고 기업의 혁신적인 가치를 창출할 수 있음을 제안하였고, 이를 활성화 할 수 있는 프레임워크와 실무적 활용을 위한 가이드라인을 제시하였다는데 의의를 두었다.
본 연구를 통해 플랫폼 요소는 제품 아이덴티티나 브랜드 아이덴티티를 구성하기 위해 대부분 복수의 대안으로 존재하게 되는 것을 알 수 있었다. 협업 플랫폼 툴은 제품 아이덴티티나 브랜드 아이덴티티 구축 등의 디자인 경영 전략을 위한 수단으로서 사용할 수 있으며 기업의 전략이나 시장 상황에 따라서 우선순위를 두고 복수의 플랫폼 요소를 계층적으로 운영해야 한다. 플랫폼 요소는 디자인 콘셉트의 끝없는 변신이다. 따라서 협업 플랫폼 툴을 디자인 개발 프로세스와 디자인 경영 전략에 활용하여 그 적용 효과의 타당성과 문제점들을 검증하고, 실효성이 입증 된 새로운 디자인 연구 방법론으로 발전시킬 필요가 있다.
최근 4차 산업혁명의 핵심인 인공지능, 로봇, IoT(Internet of Things), 생명과학 등에 의한 자동화와 연결성의 극대화를 통한 제조공정의 혁신은 제조⋅유통⋅서비스 등에서 혁신적 변화를 예고하고 있으며 재래적 제조방식의 한계를 넘어 소비자들의 다양한 욕구에 빠르게 대응하고 있다. 급속한 환경의 변화는 수많은 참여 기업들에게 많은 기회요인을 제공해 주고 있지만 기업들의 경쟁을 촉발시키고 기술 변화의 속도가 빨라 참여 기업들에게 위협요인도 되고 있다. 디자인분야 역시 미래의 전망이나 존립 방식이 새롭게 강조되고 있다. 변화하는 환경에서 디자인, 기술, 마케팅의 통합적인 사고는 디자인 경영을 통한 기업의 성공에 영향을 미치는 중요한 전략적 요소이므로 디자인 개발 관련 부서 간 정보의 통합적 소통과 운용을 위한 협업의 차원에서 디자인 개발 프로세스를 재조명해 보고 그에 따른 디자인 경영 전략을 모색해 볼 필요가 있다.
IT 기반이 잘 다져진 기업에서는 실무자들 간의 원활한 소통과 업무를 위해 사내 그룹웨어나 인트라넷 등을 도입하여 운영하고 있다. 하지만 제품 디자인 개발 프로세스에 있어서 디자인, 기술(기구설계, 회로설계), 마케팅 부서 간의 콘셉트를 통합적으로 공유하고 소통하며 계획, 관리 할 수 있는 전문 플랫폼을 개발하여 운영하는 사례는 찾아보기 힘든 것이 현실이다. 플랫폼은 제품 개발 실무자들을 서로 연결해주어 제품개발 회의나 제품 개발 콘셉트를 공유하고 협업할 수 있는 수단으로 서로간의 이견을 줄이고 개발일정을 최소화 할 수 있다. 또한 부서 간 관련 업무를 통합적으로 파악하고 계획하며 관리할 수 있는 최적화 된 가치를 창출한다. 이런 관점에서 기업 내 산재 되어 있는 디자인 및 유관 부서들 간의 제품 개발관련 콘셉트를 플랫폼 툴이라는 하나의 테이블 위에 올려놓고 통합적인 상호 소통을 통해 시각적으로 구체화할 수 있는 협업을 위한 플랫폼 시스템 개발이 절실하다.
산업디자인에서 디자인 콘셉트는 추상적이고 개념적인 특성을 갖지만 이를 구체화 시키는 매체로써 플랫폼은 공통성과 일관성을 가지며 디자인 개발 관련 부서간의 의사소통체계를 통합적으로 연결시켜주며 제품디자인의 존재방식과 가치체계 그리고 사유방식에 이르기까지 많은 영향을 미친다. 기업은 회사가 보유한 경쟁력 있는 솔루션을 통해 다양한 디자인 플랫폼 개발을 지원하고, 실무자들이 디자인 개발 프로세스와 디자인 경영 전략 구축에 통합적으로 공유, 관리, 소통할 수 있도록 활성화 시켜야 디자인 경영에 대한 성공가능성을 높일 수 있게 된다. 또한 디자인 개발 관련 실무자들은 디자인 경영자원으로써 플랫폼 요소의 분배가 장기적인 시계와 전망 속에서 합리적이고 일관성 있게 이루어질 수 있도록 브랜드, 컬러, 재질, 형태, 기술, 서비스, 슬로건 등에서 우선순위와 중요도를 공유하고 동일한 분배 보다는 시장의 상황과 특성에 따라 선택과 집중을 위한 효율적 분배가 이루어질 수 있도록 계획해야 한다.
따라서 본 연구에서는 제품디자인에서 디자인 콘셉트가 구체화 된 사례를 유형별로 분류하였다. 분류된 사례를 통하여 디자인 플랫폼, 기술적 플랫폼, 마케팅 플랫폼의 구조를 정의함으로써 개념적이고 추상적인 디자인 콘셉트는 플랫폼 기반의 다양한 구조를 통하여 구체화 된다는 결과를 얻었다. 플랫폼의 구조를 툴로써 활용하기 위해 국내 종합가전회사인 삼성전자와 LG전자의 LED TV를 중심으로 소비자와 판매자에 대한 메이커별 고객만족도(CSI, Customer Satisfaction Index), 브랜드충성도(Brand Loyalty), 형태와 사용성에 대한 선호도를 설문을 통해 조사하였다. 단순 회기분석을 실시하여 나타난 결과에서 제품에 대한 우선 고려순위 키워드를 추출하여 플랫폼 툴을 구성하는 플랫폼 요소로 활용하였다. 조사 된 키워드들을 사업부 개념으로 대분류하여 디자인 플랫폼, 기술적(기구설계, 회로설계) 플랫폼, 마케팅 플랫폼으로 분류하였고, 분류 된 각 사업부별 플랫폼은 각 4개의 플랫폼 요소로 분류하였다. 각 사업부별 4개의 플랫폼 요소는 최종선택 된 디자인에서 경쟁우위의 요소로 선별되고 디자인 경영 자원으로 활용되기 때문에 결국 제품 아이덴티티의 요소로 관리 될 수 있다. 플랫폼 요소 아래 플랫폼 세부항목을 두어 플랫폼 요소(제품 아이덴티티)를 세분화 할 수 있게 하였다.
디자인 경영 전략을 위한 디자인 개발 관련 부서간의 통합적 정보의 소통과 전략적 협업(Collaboration)의 도구로써 협업 플랫폼 툴의 활용에 관한 본 연구 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, “콘셉트는 다양한 구조의 협업 플랫폼 툴을 통해서 구체화 된다.” - 기업 내 산재 되어 있는 디자인 및 유관 부서들 간의 제품 개발관련 콘셉트를 제품에 나타난 이미지, 형태, 사용성에 대한 특징들을 기준으로 사례조사 후 유형별 분류를 하였다. 분류 된 유형들은 평면과 입체의 디자인 요소, 디자인과 마케팅을 지원하는 기술적 요소, 제품 이미지와 기업 이미지를 사용자에게 각인시키는 마케팅적 요소의 성격을 갖고 있었으며, 콘셉트가 구체화 된 각 유형들을 디자인 플랫폼, 기술적 플랫폼, 마케팅 플랫폼이라 정의 하였다. 플랫폼이란 결국 제품 개발 관련 부서들의 콘셉트가 디자인, 기술, 마케팅의 요소로 구체화 된 집합이라는 결과를 얻었다.
둘째, “제품 아이덴티티와 브랜드 아이덴티티는 협업 플랫폼 툴을 통해서 구축되고 디자인 경영자원에 활용할 수 있다.” - 메이커별 LED TV의 고객만족도, 브랜드충성도, 형태와 사용성에 대한 선호도에 나타난 디자인, 기술, 마케팅 키워드를 추출하여 디자인 콘셉트 개발과 디자인 경영전략으로 활용이 가능한 플랫폼의 구조로 설계하였다. 시각적으로 구조화 된 플랫폼 툴은 디자인, 기술(기구설계, 회로설계), 마케팅 부서 간의 협업을 가능케 하고 디자인 경영을 지원하며 브랜드 아이덴티티(BI, Brand Identity)와 제품 아이덴티티(PI, Product Identity) 구축을 위한 전략적 소통과 협업의 도구로 활용할 수 있다는 결론을 내릴 수 있었다.
셋째, “디자인 경영 자원은 협업 플랫폼 툴을 통해서 선택과 분배를 계획 할 수 있다.” - 디자인 콘셉트 개발과 디자인 경영전략으로 활용이 가능한 협업 플랫폼 써클(Platform Circle)이라는 툴을 제시하였다. 플랫폼 서클을 구성하고 있는 플랫폼의 요소는 디자인 플랫폼, 기술적(기구설계, 회로설계) 플랫폼, 마케팅 플랫폼을 중심으로 각 사업부서들의 제품 개발 콘셉트가 구체화 된 요소들이다. 플랫폼 요소는 제품 아이덴티티나 브랜드 아이덴티티 구축을 위한 요소들로 채워지며 디자인 경영을 위한 자원으로써 선택과 집중, 분배를 계획 할 수 있다.
넷째, 협업 플랫폼 툴의 활용을 통해 제품디자인 프로세스의 향상에 기여하고 기업의 혁신적인 가치를 창출할 수 있음을 제안하였고, 이를 활성화 할 수 있는 프레임워크와 실무적 활용을 위한 가이드라인을 제시하였다는데 의의를 두었다.
본 연구를 통해 플랫폼 요소는 제품 아이덴티티나 브랜드 아이덴티티를 구성하기 위해 대부분 복수의 대안으로 존재하게 되는 것을 알 수 있었다. 협업 플랫폼 툴은 제품 아이덴티티나 브랜드 아이덴티티 구축 등의 디자인 경영 전략을 위한 수단으로서 사용할 수 있으며 기업의 전략이나 시장 상황에 따라서 우선순위를 두고 복수의 플랫폼 요소를 계층적으로 운영해야 한다. 플랫폼 요소는 디자인 콘셉트의 끝없는 변신이다. 따라서 협업 플랫폼 툴을 디자인 개발 프로세스와 디자인 경영 전략에 활용하여 그 적용 효과의 타당성과 문제점들을 검증하고, 실효성이 입증 된 새로운 디자인 연구 방법론으로 발전시킬 필요가 있다.
The innovation of manufacturing processes through the maximization of automation and connectivity by the core factors of the recent 4th Industrial Revolution such as Artificial Intelligence, robots, IoT (Internet of Things), and Life Sciences foreshadows innovative change in manufacture, circulation...
The innovation of manufacturing processes through the maximization of automation and connectivity by the core factors of the recent 4th Industrial Revolution such as Artificial Intelligence, robots, IoT (Internet of Things), and Life Sciences foreshadows innovative change in manufacture, circulation, and services and is adapting to the various wants of the customers surpassing beyond the limits of traditional manufacture. Rapid change in the environment is providing many participating companies with numerous opportunity factors but is also starting competition between respective companies and is a threatening factor for the participants because the speed of technological change is substantial. Integrated thinking in terms of design, technology, and marketing in a changing environment is a crucial strategic factor that influences a company’s success through design administration, and therefore there is a need to reflect on the design development processes in terms of integrated communication and utilization of information between each department related to design development - and to search the design administrative strategies according to the reflection.
Companies with solid bases on IT have introduced group wares or intranets within the company system for smooth communication between the workers and cooperation for tasks for general operation. But it is still a difficult reality in which cases of developing and utilizing a professional platform that overall shares, communicates, plans, and organizes designs, technologies (Instrument Designs, Circuit Designs), and concepts between the marketing departments are still hard to find. The platform is a method that enables sharing and collaboration of conference meetings and concepts through connecting members in the company that are responsible for product development, and it can help decrease conflicting opinions between the people involved in a project and minimize the time it takes for the entire developing process. It also creates values that are optimized for seizing, planning, and managing related tasks between the departments in an integrated manner. In this viewpoint, the concepts that are related to product development that are scattered within the company among the design and related departments are put on a single table called platform tools, and the development of platform systems that promotes teamwork that can be visually concretized through integrated mutual communication is desperately needed.
In industrial design, design concepts have abstract, conceptual characteristics. Platforms, which are methods for materialization of design concepts in industrial designs, have commonalities and consistencies; they connect communication systems as a whole between departments in companies related to developing designs and can have much influence in the existence, value system, and private ownership of product designs. Through competitive solutions owned by the company, businesses are enabled to increase the possibility of succeeding in design management through supporting diverse design platforms, and activating integrated sharing, organization, and communication between workers in the design development process and design management strategy planning. Also, practitioners in design development should plan that the distribution of platform elements as design management resources share priority and importance with brand, color, material, form, technology, services and slogans so that it is done in a practical, consistent manner within long-term visibility and prospect; and instead of all-equal distribution, practitioners should also choose and focus according to the situation and the uniqueness of the market for efficiency.
So in this study, case studies have been classified in which design concepts have been materialized in product design. Defining the structure of the platform through the classified cases, the results were as follows: through defining the structure of design platforms, technical platforms, and marketing platforms, conceptual and abstract design concepts are solidified through the diverse structures based on the platforms. In order to use the structure of the platform as a tool, this study has focused on LED TVs of South Korea’s general electronic products companies: Samsung Electronics and LG Electronics. The main factors of research were preferences for CSI (Customer Satisfaction Index), Brand Loyalty, form and usability according to the consumers and the marketers through questionnaires. Keywords in regards to the priority of consideration for products were extracted using the results of executing Simple Regression Analysis and were used as components of the platform tools. These keywords were assorted into main categories with business unit concepts and thus were classified into design platforms, technical (instrument design, circuit design) platforms, and marketing platforms; each platforms for each business unit concepts were classified into four platform elements each. The four platform elements for each business units are chosen as elements for holding the upper hand in competition in the final chosen design and are used as resources for design operation, and so can be managed as elements for product identity. Under platform elements, detailed categories for platforms are placed so that platform elements (product identities) can be classified for further segmentation.
The following are the organized results of this study of the Utilization of collaboration platform tools as instruments for general information communication and strategic collaboration of the departments of design development for design management strategy.
First: “Concepts are materialized through collaboration platform tool of diverse categories.” - Designs that are scattered in companies and product development concepts between related departments have been classified according to type after case studying them based on characteristics of images, shapes, and usability. Classified types had characteristics of two and three-dimensional design elements, technological elements that promote design and marketing, and marketing elements that imprints the product’s and the company’s image to its users, and thus has defined that each of the types that which a concept has been solidified is design platform, technical platform, marketing platform. Thus, the result of this classification was that a platform, eventually, is a collection of concepts between the product development departments that has been solidified through design, technology, and marketing elements.
Second, “Product identity and brand identity can be built through a collaboration platform tool and be utilized for design management resources.” - Customer satisfaction according to each brand of LED TVs, faithfulness to respective brands, designs that have appeared on the preference level of form and usability, technology, and marketing keywords have been detected; these have been planned as structures for platforms that can be used for design concepts development and design management strategies. Platform tools that have been visually structured can enable collaboration between design, technology (Instrument Designs, Circuit Designs), and marketing departments, supports design management, and can be utilized as tools for strategic communication and collaboration for building BI (Brand Identity) and PI (Product Identity).
Third, “Resources for design management can be chosen and distributed through collaboration platform tool.” - This study has introduced collaboration Platform Circle, a tool which can be used for developing design concepts and design management strategies. Platform elements that constitute a Platform Circle are materialized product development concepts of each business departments based on design platforms, technology (Instrument Designs, Circuit Designs), and marketing platforms in the center. Platform elements are filled with elements to build product identities and brand identities; they enable planning for choosing, focusing, and distributing as resources for design management.
Fourth, this study had suggested that through the usage of the collaboration platform tool, this contributes to the enhancement of the product design development process and creating an innovative value for the company, and has put meaning into suggesting a framework for the activation of these contributions and a guideline for practical usage.
Through in this study, it has been found that platform elements mostly exist as multiple alternatives for building product identities or brand identities. Collaboration Platform tools can be used as methods for design management such as building product identities or brand identities, and according to the strategies of the company or the situation of the market, should be put in the order of priority and multiple platforms should be operated in layers. Platform elements are limitless transformations of design concepts. Thus, collaboration platform tools need to be applied to the design development process and design management strategies. The effects of application need to be verified according to its validity and problems, and the tools need to be developed according to the new design research methodology that has been confirmed in its effectiveness.
The innovation of manufacturing processes through the maximization of automation and connectivity by the core factors of the recent 4th Industrial Revolution such as Artificial Intelligence, robots, IoT (Internet of Things), and Life Sciences foreshadows innovative change in manufacture, circulation, and services and is adapting to the various wants of the customers surpassing beyond the limits of traditional manufacture. Rapid change in the environment is providing many participating companies with numerous opportunity factors but is also starting competition between respective companies and is a threatening factor for the participants because the speed of technological change is substantial. Integrated thinking in terms of design, technology, and marketing in a changing environment is a crucial strategic factor that influences a company’s success through design administration, and therefore there is a need to reflect on the design development processes in terms of integrated communication and utilization of information between each department related to design development - and to search the design administrative strategies according to the reflection.
Companies with solid bases on IT have introduced group wares or intranets within the company system for smooth communication between the workers and cooperation for tasks for general operation. But it is still a difficult reality in which cases of developing and utilizing a professional platform that overall shares, communicates, plans, and organizes designs, technologies (Instrument Designs, Circuit Designs), and concepts between the marketing departments are still hard to find. The platform is a method that enables sharing and collaboration of conference meetings and concepts through connecting members in the company that are responsible for product development, and it can help decrease conflicting opinions between the people involved in a project and minimize the time it takes for the entire developing process. It also creates values that are optimized for seizing, planning, and managing related tasks between the departments in an integrated manner. In this viewpoint, the concepts that are related to product development that are scattered within the company among the design and related departments are put on a single table called platform tools, and the development of platform systems that promotes teamwork that can be visually concretized through integrated mutual communication is desperately needed.
In industrial design, design concepts have abstract, conceptual characteristics. Platforms, which are methods for materialization of design concepts in industrial designs, have commonalities and consistencies; they connect communication systems as a whole between departments in companies related to developing designs and can have much influence in the existence, value system, and private ownership of product designs. Through competitive solutions owned by the company, businesses are enabled to increase the possibility of succeeding in design management through supporting diverse design platforms, and activating integrated sharing, organization, and communication between workers in the design development process and design management strategy planning. Also, practitioners in design development should plan that the distribution of platform elements as design management resources share priority and importance with brand, color, material, form, technology, services and slogans so that it is done in a practical, consistent manner within long-term visibility and prospect; and instead of all-equal distribution, practitioners should also choose and focus according to the situation and the uniqueness of the market for efficiency.
So in this study, case studies have been classified in which design concepts have been materialized in product design. Defining the structure of the platform through the classified cases, the results were as follows: through defining the structure of design platforms, technical platforms, and marketing platforms, conceptual and abstract design concepts are solidified through the diverse structures based on the platforms. In order to use the structure of the platform as a tool, this study has focused on LED TVs of South Korea’s general electronic products companies: Samsung Electronics and LG Electronics. The main factors of research were preferences for CSI (Customer Satisfaction Index), Brand Loyalty, form and usability according to the consumers and the marketers through questionnaires. Keywords in regards to the priority of consideration for products were extracted using the results of executing Simple Regression Analysis and were used as components of the platform tools. These keywords were assorted into main categories with business unit concepts and thus were classified into design platforms, technical (instrument design, circuit design) platforms, and marketing platforms; each platforms for each business unit concepts were classified into four platform elements each. The four platform elements for each business units are chosen as elements for holding the upper hand in competition in the final chosen design and are used as resources for design operation, and so can be managed as elements for product identity. Under platform elements, detailed categories for platforms are placed so that platform elements (product identities) can be classified for further segmentation.
The following are the organized results of this study of the Utilization of collaboration platform tools as instruments for general information communication and strategic collaboration of the departments of design development for design management strategy.
First: “Concepts are materialized through collaboration platform tool of diverse categories.” - Designs that are scattered in companies and product development concepts between related departments have been classified according to type after case studying them based on characteristics of images, shapes, and usability. Classified types had characteristics of two and three-dimensional design elements, technological elements that promote design and marketing, and marketing elements that imprints the product’s and the company’s image to its users, and thus has defined that each of the types that which a concept has been solidified is design platform, technical platform, marketing platform. Thus, the result of this classification was that a platform, eventually, is a collection of concepts between the product development departments that has been solidified through design, technology, and marketing elements.
Second, “Product identity and brand identity can be built through a collaboration platform tool and be utilized for design management resources.” - Customer satisfaction according to each brand of LED TVs, faithfulness to respective brands, designs that have appeared on the preference level of form and usability, technology, and marketing keywords have been detected; these have been planned as structures for platforms that can be used for design concepts development and design management strategies. Platform tools that have been visually structured can enable collaboration between design, technology (Instrument Designs, Circuit Designs), and marketing departments, supports design management, and can be utilized as tools for strategic communication and collaboration for building BI (Brand Identity) and PI (Product Identity).
Third, “Resources for design management can be chosen and distributed through collaboration platform tool.” - This study has introduced collaboration Platform Circle, a tool which can be used for developing design concepts and design management strategies. Platform elements that constitute a Platform Circle are materialized product development concepts of each business departments based on design platforms, technology (Instrument Designs, Circuit Designs), and marketing platforms in the center. Platform elements are filled with elements to build product identities and brand identities; they enable planning for choosing, focusing, and distributing as resources for design management.
Fourth, this study had suggested that through the usage of the collaboration platform tool, this contributes to the enhancement of the product design development process and creating an innovative value for the company, and has put meaning into suggesting a framework for the activation of these contributions and a guideline for practical usage.
Through in this study, it has been found that platform elements mostly exist as multiple alternatives for building product identities or brand identities. Collaboration Platform tools can be used as methods for design management such as building product identities or brand identities, and according to the strategies of the company or the situation of the market, should be put in the order of priority and multiple platforms should be operated in layers. Platform elements are limitless transformations of design concepts. Thus, collaboration platform tools need to be applied to the design development process and design management strategies. The effects of application need to be verified according to its validity and problems, and the tools need to be developed according to the new design research methodology that has been confirmed in its effectiveness.
Keyword
#디자인 플랫폼 기술적 플랫폼 마케팅 플랫폼 디자인 경영 디자인 협업 협업 플랫폼 제품 아이덴티티
학위논문 정보
저자
김성배
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
디자인학과 공업디자인전공
지도교수
홍성수
발행연도
2017
총페이지
vii, 165 p.
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