고전음악을 완성하고 낭만음악의 기틀을 마련한 베토벤은 음악사적으로 가장 중요한 위치의 작곡가임이 자명하다. 본 연구는 그의 교향곡 1번 다장조 Op.21을 작곡가의 의도를 파악하고 이를 오케스트라 단원들에게 효과적으로 전달하여 작곡가의 의도대로 연주하는데 목적을 두고 있다. 이미 많은 선행연구들에서 작품을 형식적, 구조적, 선율적, 화성적, 연주론적으로 분석하여 작곡가의 의도에 대해서는 충분한 연구가 이루어져 있다. 이것을 지휘자가 숙지하고 오케스트라 단원들과 공유하는 가장 기본적이고 직접적인 방법인 지휘기법에 대해서는 관련 연구...
고전음악을 완성하고 낭만음악의 기틀을 마련한 베토벤은 음악사적으로 가장 중요한 위치의 작곡가임이 자명하다. 본 연구는 그의 교향곡 1번 다장조 Op.21을 작곡가의 의도를 파악하고 이를 오케스트라 단원들에게 효과적으로 전달하여 작곡가의 의도대로 연주하는데 목적을 두고 있다. 이미 많은 선행연구들에서 작품을 형식적, 구조적, 선율적, 화성적, 연주론적으로 분석하여 작곡가의 의도에 대해서는 충분한 연구가 이루어져 있다. 이것을 지휘자가 숙지하고 오케스트라 단원들과 공유하는 가장 기본적이고 직접적인 방법인 지휘기법에 대해서는 관련 연구가 부족하여 베토벤 교향곡 1번 다장조 Op.21번의 지휘기법에 관하여 고찰하였다.
따라서 본 논문에서는 베토벤의 생애와 그의 9개의 교향곡의 구조와 편성에 대해 간략히 알아보았고 교향곡 1번의 작곡배경을 알아보았다. 작곡 당시로서는 혁신적이었던 1, 4악장의 느린 서주의 도입부의 지휘법과 여러 가지 박자의 지휘 패턴, 페르마타의 처리, 급격한 악상 변화, 박자의 분할, 선율적 표현 등을 악보와 지휘 패턴을 참조하며 알아보았다.
본 연구 결과가 베토벤 교향곡1번 다장조 Op.21번을 지휘하는 이들이 원활한 리허설과 연주가 이루어 질 수 있는데 도움이 되길 바란다.
고전음악을 완성하고 낭만음악의 기틀을 마련한 베토벤은 음악사적으로 가장 중요한 위치의 작곡가임이 자명하다. 본 연구는 그의 교향곡 1번 다장조 Op.21을 작곡가의 의도를 파악하고 이를 오케스트라 단원들에게 효과적으로 전달하여 작곡가의 의도대로 연주하는데 목적을 두고 있다. 이미 많은 선행연구들에서 작품을 형식적, 구조적, 선율적, 화성적, 연주론적으로 분석하여 작곡가의 의도에 대해서는 충분한 연구가 이루어져 있다. 이것을 지휘자가 숙지하고 오케스트라 단원들과 공유하는 가장 기본적이고 직접적인 방법인 지휘기법에 대해서는 관련 연구가 부족하여 베토벤 교향곡 1번 다장조 Op.21번의 지휘기법에 관하여 고찰하였다.
따라서 본 논문에서는 베토벤의 생애와 그의 9개의 교향곡의 구조와 편성에 대해 간략히 알아보았고 교향곡 1번의 작곡배경을 알아보았다. 작곡 당시로서는 혁신적이었던 1, 4악장의 느린 서주의 도입부의 지휘법과 여러 가지 박자의 지휘 패턴, 페르마타의 처리, 급격한 악상 변화, 박자의 분할, 선율적 표현 등을 악보와 지휘 패턴을 참조하며 알아보았다.
본 연구 결과가 베토벤 교향곡1번 다장조 Op.21번을 지휘하는 이들이 원활한 리허설과 연주가 이루어 질 수 있는데 도움이 되길 바란다.
Ludwig van Beethoven who completed the succession of the Classical music era and established the foundation of the Romantic music era, is certainly recognized as the most important composer in music history. This research is to comprehend the purpose of Beethoven’s Symphony No.1 C major, Op.21 and d...
Ludwig van Beethoven who completed the succession of the Classical music era and established the foundation of the Romantic music era, is certainly recognized as the most important composer in music history. This research is to comprehend the purpose of Beethoven’s Symphony No.1 C major, Op.21 and deliver composer’s intent to orchestra members and perform the piece as the composer intended. In many precedent researches, the composer’s intent for his work has already been studied and analyzed structurally, melodically, harmonically, and in terms of performance theory. This research was contemplated because there were insufficient studies on conducting technique for Beethoven Symphony No.1 C major, Op.21, which is the basic and direct method for the conductors to share their familiarity of the music with orchestra members.
Therefore, on this research, Beethoven’s life and the structures and organization of his 9 Symphonies were briefly studied, and the composition background of Symphony No.1 was also researched. At the time when Symphony No.1 was composed, the slow introduction part of the first and fourth movement was innovative, and this research studied the conducting technique for the slow introduction part, the conducting pattern for various time measure, how to handle fermata, radical transition of musical motif, partition of time measure, and melodic expression with reference to music scores and conducting pattern.
Hopefully, the result of this research would be beneficial to the ones conducting Beethoven Symphony No.1 C major, Op.21 for the effective rehearsal and harmonious performance.
Ludwig van Beethoven who completed the succession of the Classical music era and established the foundation of the Romantic music era, is certainly recognized as the most important composer in music history. This research is to comprehend the purpose of Beethoven’s Symphony No.1 C major, Op.21 and deliver composer’s intent to orchestra members and perform the piece as the composer intended. In many precedent researches, the composer’s intent for his work has already been studied and analyzed structurally, melodically, harmonically, and in terms of performance theory. This research was contemplated because there were insufficient studies on conducting technique for Beethoven Symphony No.1 C major, Op.21, which is the basic and direct method for the conductors to share their familiarity of the music with orchestra members.
Therefore, on this research, Beethoven’s life and the structures and organization of his 9 Symphonies were briefly studied, and the composition background of Symphony No.1 was also researched. At the time when Symphony No.1 was composed, the slow introduction part of the first and fourth movement was innovative, and this research studied the conducting technique for the slow introduction part, the conducting pattern for various time measure, how to handle fermata, radical transition of musical motif, partition of time measure, and melodic expression with reference to music scores and conducting pattern.
Hopefully, the result of this research would be beneficial to the ones conducting Beethoven Symphony No.1 C major, Op.21 for the effective rehearsal and harmonious performance.
주제어
#베토벤 교향곡1번 지휘법 바톤 테크닉
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.