본 연구는 보육교사의 직무스트레스와 자아탄력성, 직무만족도 간의 관계를 살펴보고 직무스트레스와 직무만족도에 관계에서 자아탄력성의 매개효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울과 경기도 지역에 소재한 어린이집에서 재직 중인 보육교사 314명이다. 본 연구에서 사용된 네 가지 연구도구는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 인구사회학적 특성을 알아보기 위해 9문항의 설문을 실시하였다. 둘째, 보육교사의 직무스트레스는 Clark (1980)가 개발하고 D′Arenzo, Morraco 와 Krajeski(1981)가 수정한 직무스트레스 측정도구를 신혜영(2004)이 보육교사에 맞게 제작하고 백영숙(2014)이 활용한 직무스트레스 도구를 사용하였다. 셋째, 보육교사의 자아탄력성은 Klohen (1996)이 캘리포니아 인성검사(alifornia ...
본 연구는 보육교사의 직무스트레스와 자아탄력성, 직무만족도 간의 관계를 살펴보고 직무스트레스와 직무만족도에 관계에서 자아탄력성의 매개효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울과 경기도 지역에 소재한 어린이집에서 재직 중인 보육교사 314명이다. 본 연구에서 사용된 네 가지 연구도구는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 인구사회학적 특성을 알아보기 위해 9문항의 설문을 실시하였다. 둘째, 보육교사의 직무스트레스는 Clark (1980)가 개발하고 D′Arenzo, Morraco 와 Krajeski(1981)가 수정한 직무스트레스 측정도구를 신혜영(2004)이 보육교사에 맞게 제작하고 백영숙(2014)이 활용한 직무스트레스 도구를 사용하였다. 셋째, 보육교사의 자아탄력성은 Klohen (1996)이 캘리포니아 인성검사(alifornia Personality Inventory; CPI)에서 자아탄력성과 관계있는 29개 문항을 구성하고 타당화하여 개발한 도구를 박현진(1996)이 번안하였고, 배미리내(2014)가 활용한 자아탄력성 측정도구를 수정하여 사용하였다. 마지막으로 보육교사의 직무만족도는 조성연 외(2011)의 한국형 보육 교사직무 만족척도(Korean Childcare Teacher's )를 최선경(2011)이 활용한 직무만족도 도구를 사용하였다.
본 연구의 통계 분석은 SPSS 23.0을 사용하여 통계처리 하였고, 분석절차는 첫째, 설문 응답자의 인구사회학적 특성 분포를 살펴보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 측정도구의 타당성을 검증하기 위하여 확인적 요인분석을 실시하였다. 셋째, 각 척도의 신뢰도를 확인하기 위하여 문항내적합치도(Cronbach’ ) 계수를 산출하였다. 넷째, 각 측정변인이 정규분포 가정을 충족하는지를 확인하기 위하여 왜도와 첨도값을 산출하였다. 넷째, 각 측정변인 간의 관계성을 살펴보기 위하여 상관분석을 실시하였다. 다섯째, 보육교사의 직무스트레스와 자아탄력성의 하위요인이 직무만족도에 미치는 영향을 파악하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 여섯째, 보육교사의 직무스트레스와 직무만족도의 관계에서 자아탄력성이 매개역할을 하는지 알아보기 위하여 Barron & Kenny(1986)의 매개효과 검증절차에 따라 회귀분석을 실시하였고, 매개효과의 재검증을 위하여 Sobel Test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 직무스트레스, 자아탄력성, 직무만족도 간의 상관관계를 살펴본 결과 보육교사의 직무스트레스, 자아탄력성, 이직의도는 각 하위요인 전체가 유의한 상관관계를 나타냈다. 둘째, 보육교사의 직무스트레스와 직무만족도와의 관계에서 자아탄력성의 매개효과를 살펴본 결과 자아탄력성은 통계적으로 유의미한 부분 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 보육교사의 직무스트레스가 직무만족도에 영향을 미치는데 있어 자아탄력성의 영향을 검증하였다는 점에서 의의가 있다. 이러한 연구결과는 직무스트레스가 직무만족도를 감소시키더라도 자아탄력성이 직무만족도를 증가시킬 수 있음을 시사한다. 이에 본 연구를 바탕으로 보육교사의 자아탄력성의 증진을 도모하는 다양한 자아탄력성 프로그램을 비롯한 다양한 지원체계가 구축되어 보육교사들의 직무스트레스를 낮추고, 보육교사들의 긍정적인 직무수행을 통한 직무만족이 높아져서 보육의 질적 향상에 도움이 되기를 기대한다.
본 연구는 보육교사의 직무스트레스와 자아탄력성, 직무만족도 간의 관계를 살펴보고 직무스트레스와 직무만족도에 관계에서 자아탄력성의 매개효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울과 경기도 지역에 소재한 어린이집에서 재직 중인 보육교사 314명이다. 본 연구에서 사용된 네 가지 연구도구는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 인구사회학적 특성을 알아보기 위해 9문항의 설문을 실시하였다. 둘째, 보육교사의 직무스트레스는 Clark (1980)가 개발하고 D′Arenzo, Morraco 와 Krajeski(1981)가 수정한 직무스트레스 측정도구를 신혜영(2004)이 보육교사에 맞게 제작하고 백영숙(2014)이 활용한 직무스트레스 도구를 사용하였다. 셋째, 보육교사의 자아탄력성은 Klohen (1996)이 캘리포니아 인성검사(alifornia Personality Inventory; CPI)에서 자아탄력성과 관계있는 29개 문항을 구성하고 타당화하여 개발한 도구를 박현진(1996)이 번안하였고, 배미리내(2014)가 활용한 자아탄력성 측정도구를 수정하여 사용하였다. 마지막으로 보육교사의 직무만족도는 조성연 외(2011)의 한국형 보육 교사직무 만족척도(Korean Childcare Teacher's )를 최선경(2011)이 활용한 직무만족도 도구를 사용하였다.
본 연구의 통계 분석은 SPSS 23.0을 사용하여 통계처리 하였고, 분석절차는 첫째, 설문 응답자의 인구사회학적 특성 분포를 살펴보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 측정도구의 타당성을 검증하기 위하여 확인적 요인분석을 실시하였다. 셋째, 각 척도의 신뢰도를 확인하기 위하여 문항내적합치도(Cronbach’ ) 계수를 산출하였다. 넷째, 각 측정변인이 정규분포 가정을 충족하는지를 확인하기 위하여 왜도와 첨도값을 산출하였다. 넷째, 각 측정변인 간의 관계성을 살펴보기 위하여 상관분석을 실시하였다. 다섯째, 보육교사의 직무스트레스와 자아탄력성의 하위요인이 직무만족도에 미치는 영향을 파악하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 여섯째, 보육교사의 직무스트레스와 직무만족도의 관계에서 자아탄력성이 매개역할을 하는지 알아보기 위하여 Barron & Kenny(1986)의 매개효과 검증절차에 따라 회귀분석을 실시하였고, 매개효과의 재검증을 위하여 Sobel Test를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 직무스트레스, 자아탄력성, 직무만족도 간의 상관관계를 살펴본 결과 보육교사의 직무스트레스, 자아탄력성, 이직의도는 각 하위요인 전체가 유의한 상관관계를 나타냈다. 둘째, 보육교사의 직무스트레스와 직무만족도와의 관계에서 자아탄력성의 매개효과를 살펴본 결과 자아탄력성은 통계적으로 유의미한 부분 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 보육교사의 직무스트레스가 직무만족도에 영향을 미치는데 있어 자아탄력성의 영향을 검증하였다는 점에서 의의가 있다. 이러한 연구결과는 직무스트레스가 직무만족도를 감소시키더라도 자아탄력성이 직무만족도를 증가시킬 수 있음을 시사한다. 이에 본 연구를 바탕으로 보육교사의 자아탄력성의 증진을 도모하는 다양한 자아탄력성 프로그램을 비롯한 다양한 지원체계가 구축되어 보육교사들의 직무스트레스를 낮추고, 보육교사들의 긍정적인 직무수행을 통한 직무만족이 높아져서 보육의 질적 향상에 도움이 되기를 기대한다.
The purpose of this study was to examine the relationship among early childhood teacher's job stress, ego-resilience and job satisfaction, and then look into the mediating effect of ego-resilience on the relationship between job stress and job satisfaction. Study subjects were 314 early childho...
The purpose of this study was to examine the relationship among early childhood teacher's job stress, ego-resilience and job satisfaction, and then look into the mediating effect of ego-resilience on the relationship between job stress and job satisfaction. Study subjects were 314 early childhood teachers working for child-care centers in Seoul and Gyeonggi-do. This study used following 4 study tools: (1) in order to examine early childhood teacher's demographic features, a survey of 9 questions was conducted; (2) in order to look into early childhood teacher's job stress, this study used the job stress measurement tool, developed by Clark (1980), modified by D′Arenzo, Morraco & Krajeski (1981), supplemented by Shin, Hye Yeong (2004) for early childhood teachers, and utilized by Baek, Yeong Sook (2014); (3) for early childhood teacher's ego-resilience, this study used the ego-resilience measurement tool, developed and validated by Klohen (1996) based on 29 items of CPI (California Personality Inventory) which are related to ego-resilience, adapted by Park, Hyeon Jin (1996), and utilized by Bae Mirinae (2014), by modifying them; and (4) for early childhood teacher's job satisfaction, this study used Korean Childcare Teacher's Job Satisfaction developed by Jo, Seong Yeon et al. (2011) and utilized by Choe, Seon Gyeong (2011). Data were statistically processed with the SPSS 23.0 program and following analytic techniques were used: (1) in order to examine respondent's demographic features, frequency analysis was carried out; (2) in order to verify the validity of measurement tools, confirmatory factor analysis was conducted; (3) in order to confirm the reliability of every scale, inter-item consistency coefficient (Cronbach's alpha) was calculated; (4) in order to confirm whether every variable satisfies normal distribution hypothesis, the values of skewness and kurtosis were calculated; (5) in order to analyze the relationship between variables, correlation analysis was carried out; (6) in order to examine the effect of sub-variables of early childhood teacher's job stress and ego-resilience on job satisfaction, multiple regression analysis was carried out; and (7) in order to verify whether ego-resilience mediates the relationship between early childhood teacher's job stress and job satisfaction, regression analysis was conducted based on the verification procedure of mediating effect of Barron & Kenny (1986) and in order to re-verify the mediating effect, Sobel Test was carried out. Study finding are as follows: First, regarding correlations among early childhood teacher's job stress, ego-resilience and job satisfaction, all the sub-variables of early childhood teacher's job stress, ego-resilience and turnover intention were significantly correlated. Second, regarding the mediating effect of ego-resilience on the relationship between early childhood teacher's job stress and job satisfaction, ego-resilience played a statistically significant mediating role. Study findings seem to be meaningful in that it verified the effect of ego-resilience on the relationship between early childhood teacher's job stress and job satisfaction. These findings seem to suggest the fact that job stress could decrease job satisfaction, but ego-resilience could increase job satisfaction. The author hopes study findings will be used as basic data in the establishment of diverse support systems to increase early childhood teacher's ego-resilience, including some ego-resilience programs, thus decreasing early childhood teacher's job stress, increasing their job satisfaction through their positive performance of job, and increasing the quality of early childhood education.
The purpose of this study was to examine the relationship among early childhood teacher's job stress, ego-resilience and job satisfaction, and then look into the mediating effect of ego-resilience on the relationship between job stress and job satisfaction. Study subjects were 314 early childhood teachers working for child-care centers in Seoul and Gyeonggi-do. This study used following 4 study tools: (1) in order to examine early childhood teacher's demographic features, a survey of 9 questions was conducted; (2) in order to look into early childhood teacher's job stress, this study used the job stress measurement tool, developed by Clark (1980), modified by D′Arenzo, Morraco & Krajeski (1981), supplemented by Shin, Hye Yeong (2004) for early childhood teachers, and utilized by Baek, Yeong Sook (2014); (3) for early childhood teacher's ego-resilience, this study used the ego-resilience measurement tool, developed and validated by Klohen (1996) based on 29 items of CPI (California Personality Inventory) which are related to ego-resilience, adapted by Park, Hyeon Jin (1996), and utilized by Bae Mirinae (2014), by modifying them; and (4) for early childhood teacher's job satisfaction, this study used Korean Childcare Teacher's Job Satisfaction developed by Jo, Seong Yeon et al. (2011) and utilized by Choe, Seon Gyeong (2011). Data were statistically processed with the SPSS 23.0 program and following analytic techniques were used: (1) in order to examine respondent's demographic features, frequency analysis was carried out; (2) in order to verify the validity of measurement tools, confirmatory factor analysis was conducted; (3) in order to confirm the reliability of every scale, inter-item consistency coefficient (Cronbach's alpha) was calculated; (4) in order to confirm whether every variable satisfies normal distribution hypothesis, the values of skewness and kurtosis were calculated; (5) in order to analyze the relationship between variables, correlation analysis was carried out; (6) in order to examine the effect of sub-variables of early childhood teacher's job stress and ego-resilience on job satisfaction, multiple regression analysis was carried out; and (7) in order to verify whether ego-resilience mediates the relationship between early childhood teacher's job stress and job satisfaction, regression analysis was conducted based on the verification procedure of mediating effect of Barron & Kenny (1986) and in order to re-verify the mediating effect, Sobel Test was carried out. Study finding are as follows: First, regarding correlations among early childhood teacher's job stress, ego-resilience and job satisfaction, all the sub-variables of early childhood teacher's job stress, ego-resilience and turnover intention were significantly correlated. Second, regarding the mediating effect of ego-resilience on the relationship between early childhood teacher's job stress and job satisfaction, ego-resilience played a statistically significant mediating role. Study findings seem to be meaningful in that it verified the effect of ego-resilience on the relationship between early childhood teacher's job stress and job satisfaction. These findings seem to suggest the fact that job stress could decrease job satisfaction, but ego-resilience could increase job satisfaction. The author hopes study findings will be used as basic data in the establishment of diverse support systems to increase early childhood teacher's ego-resilience, including some ego-resilience programs, thus decreasing early childhood teacher's job stress, increasing their job satisfaction through their positive performance of job, and increasing the quality of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.