본 연구는 구글 스칼라, 네이버 전문정보, 바이두 학술검색을 연구분석 대상으로 선정하였고 그들에서 제공하는 학술정보 서비스의 특성을 분석하였다. 또한, 한국에 유학경험을 가지고 있거나 지금 재학중인 중국 유학생을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 수집된 데이터를 바탕으로 다음과 같은 문제를 분석하였다. 첫째, 세 개의 학술정보 포털 사이트 이용 시 ...
본 연구는 구글 스칼라, 네이버 전문정보, 바이두 학술검색을 연구분석 대상으로 선정하였고 그들에서 제공하는 학술정보 서비스의 특성을 분석하였다. 또한, 한국에 유학경험을 가지고 있거나 지금 재학중인 중국 유학생을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 수집된 데이터를 바탕으로 다음과 같은 문제를 분석하였다. 첫째, 세 개의 학술정보 포털 사이트 이용 시 이용동기 요인에 따라 만족도에는 차가 있는가? 둘째, 세 개의 학술정보 포털 사이트 이용 시 전반적인 만족도에는 차이가 있는가?셋째, 이용동기 중 어떠한 요인이 이용자 만족도에 영향을 미쳤는가? 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 유학생들이 이용동기 요인으로 편리성, 습관성, 전문성, 상호작용성, 이용자 만족도에서 구글 스칼라가 가장 높게 나타났고, 네이버 전문정보와 바이두 학술검색에는 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 또한, 신뢰성에는 구글 스칼라가 가장 높게 나타났고 그 다음에 네이버 전문정보, 바이두 학술검색 순으로 나타났다. 또한, 이용자의 만족도에 영향을 미치는 이용동기 요인을 분석한 결과로는 신뢰성이 가장 중요한 요인이고, 그 다음에 전문성, 편리성, 습관성 순으로 나타났다. 상호작용성은 만족도에 영향을 미치는 요인이 아님을 알 수 있다. 이러한 분석결과를 바탕으로 개선 방안을 제시하였다. 학술정보 포털 사이트에서 제공한 자료의 전문성 및 신뢰성 강화하기 위하여 해외 학술자료를 충실하여 공신력이 높은 기관과의 협력을 해야 한다. 각 연구영역의 동향을 파악할 수 있도록 자료의 업데이트 주기 및 갱신 시간을 단축으로 최신성을 유지한다. 또한, 이용자의 편리를 위한 맞춤형서비스 추가해야 한다. 카테고리 분류는 쉽게 이해할 수 있도록 설치하여 이용자의 시각적 만족감을 제고하기 위하여 디자인 수정할 필요가 있다. 불필요한 로그인 절차를 취소하고 무료로 자료 다운로드 및 공유 방법을 제공해주면 이용자는 더 효율적으로 포털 사이트에서 학술정보를 이용할 수 있을 것이다. 이상의 연구결과는 향후 학술정보 포털 사이트 이용자 중심으로 능동적인 서비스 제공 및 만족도를 향상시키는데 도움이 될 것이다.
본 연구는 구글 스칼라, 네이버 전문정보, 바이두 학술검색을 연구분석 대상으로 선정하였고 그들에서 제공하는 학술정보 서비스의 특성을 분석하였다. 또한, 한국에 유학경험을 가지고 있거나 지금 재학중인 중국 유학생을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 수집된 데이터를 바탕으로 다음과 같은 문제를 분석하였다. 첫째, 세 개의 학술정보 포털 사이트 이용 시 이용동기 요인에 따라 만족도에는 차가 있는가? 둘째, 세 개의 학술정보 포털 사이트 이용 시 전반적인 만족도에는 차이가 있는가?셋째, 이용동기 중 어떠한 요인이 이용자 만족도에 영향을 미쳤는가? 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 유학생들이 이용동기 요인으로 편리성, 습관성, 전문성, 상호작용성, 이용자 만족도에서 구글 스칼라가 가장 높게 나타났고, 네이버 전문정보와 바이두 학술검색에는 통계적으로 유의미한 차이가 없었다. 또한, 신뢰성에는 구글 스칼라가 가장 높게 나타났고 그 다음에 네이버 전문정보, 바이두 학술검색 순으로 나타났다. 또한, 이용자의 만족도에 영향을 미치는 이용동기 요인을 분석한 결과로는 신뢰성이 가장 중요한 요인이고, 그 다음에 전문성, 편리성, 습관성 순으로 나타났다. 상호작용성은 만족도에 영향을 미치는 요인이 아님을 알 수 있다. 이러한 분석결과를 바탕으로 개선 방안을 제시하였다. 학술정보 포털 사이트에서 제공한 자료의 전문성 및 신뢰성 강화하기 위하여 해외 학술자료를 충실하여 공신력이 높은 기관과의 협력을 해야 한다. 각 연구영역의 동향을 파악할 수 있도록 자료의 업데이트 주기 및 갱신 시간을 단축으로 최신성을 유지한다. 또한, 이용자의 편리를 위한 맞춤형서비스 추가해야 한다. 카테고리 분류는 쉽게 이해할 수 있도록 설치하여 이용자의 시각적 만족감을 제고하기 위하여 디자인 수정할 필요가 있다. 불필요한 로그인 절차를 취소하고 무료로 자료 다운로드 및 공유 방법을 제공해주면 이용자는 더 효율적으로 포털 사이트에서 학술정보를 이용할 수 있을 것이다. 이상의 연구결과는 향후 학술정보 포털 사이트 이용자 중심으로 능동적인 서비스 제공 및 만족도를 향상시키는데 도움이 될 것이다.
This paper, with Google Scholar, Naver Professional Information, Baidu Academic Search as the research objects, analyzed the characteristics of academic information services provided by the three academic portal sites. The questionnaire is conducted and it takes the students with the experience of s...
This paper, with Google Scholar, Naver Professional Information, Baidu Academic Search as the research objects, analyzed the characteristics of academic information services provided by the three academic portal sites. The questionnaire is conducted and it takes the students with the experience of studying in Korea or the Chinese students who are studying abroad as the object. Based on the collected data, the following questions are analyzed and explored. First, is there any difference in satisfaction when the Chinese students who study aboard use these three academic information portal sites for different use motivations? Second, is there any difference in overall satisfaction with the three academic information portal sites? Third, what using motivations will affect the users’ satisfaction? The results of the investigation and analysis is as follows. First of all, in terms of convenience, habituation, professionalization, interaction, when the Chinese students who study aboard use academic information portal sites with these four motivations, they have the highest evaluation on Google Scholar. The Google Scholar also has an absolute advantage in the overall satisfaction. However, there is no significant difference on statistics between Naver Professional Information site and Baidu Academic Search. As for the trust, Google Scholar has the highest reliability, followed by Naver and Baidu. And the survey of the use motivation elements that can affect customer satisfaction shows that trust is the main reason. Followed by professionalization, convenience and habituation. And the interaction of providing feedback and help mechanisms has little impact on the user’s satisfaction. Based on the above survey results, this paper puts forward some improvement schemes for academic portal sites. First of all, no matter the Google Scholar with high evaluation, or Naver Professional Information and Baidu Academic Search, can improve their professionalization by adding more overseas academic materials. And through more cooperation with the authorities and commercial database cooperation, the academic information content can be enriched and users would feel more trustworthy. Second, in order to facilitate the user to grasp the latest trends in the field of concern, the time to update the information should be shortened to maintain the timeliness and freshness of information. In addition, compared to the library and professional database, the biggest feature of academic information portal sites is to gather academic information scattered in various places and provide a user-friendly search platform. This allows users to find information without the need to visit the library home pages and databases. In order to maintain this advantage, the academic information portal sites should try to simplify the steps, such as reducing some unnecessary login, etc., or make the directory classification more diverse and easy to understand, to provide accurate guidance for users to find information. Finally, the academic portal sites can add some channels for information free download or sharing to provide users with convenient and efficient service. The above research results will help the academic information websites to take users as the starting point in the future. Furthermore, it is conductive to improving the initiative service and users’ satisfaction.
This paper, with Google Scholar, Naver Professional Information, Baidu Academic Search as the research objects, analyzed the characteristics of academic information services provided by the three academic portal sites. The questionnaire is conducted and it takes the students with the experience of studying in Korea or the Chinese students who are studying abroad as the object. Based on the collected data, the following questions are analyzed and explored. First, is there any difference in satisfaction when the Chinese students who study aboard use these three academic information portal sites for different use motivations? Second, is there any difference in overall satisfaction with the three academic information portal sites? Third, what using motivations will affect the users’ satisfaction? The results of the investigation and analysis is as follows. First of all, in terms of convenience, habituation, professionalization, interaction, when the Chinese students who study aboard use academic information portal sites with these four motivations, they have the highest evaluation on Google Scholar. The Google Scholar also has an absolute advantage in the overall satisfaction. However, there is no significant difference on statistics between Naver Professional Information site and Baidu Academic Search. As for the trust, Google Scholar has the highest reliability, followed by Naver and Baidu. And the survey of the use motivation elements that can affect customer satisfaction shows that trust is the main reason. Followed by professionalization, convenience and habituation. And the interaction of providing feedback and help mechanisms has little impact on the user’s satisfaction. Based on the above survey results, this paper puts forward some improvement schemes for academic portal sites. First of all, no matter the Google Scholar with high evaluation, or Naver Professional Information and Baidu Academic Search, can improve their professionalization by adding more overseas academic materials. And through more cooperation with the authorities and commercial database cooperation, the academic information content can be enriched and users would feel more trustworthy. Second, in order to facilitate the user to grasp the latest trends in the field of concern, the time to update the information should be shortened to maintain the timeliness and freshness of information. In addition, compared to the library and professional database, the biggest feature of academic information portal sites is to gather academic information scattered in various places and provide a user-friendly search platform. This allows users to find information without the need to visit the library home pages and databases. In order to maintain this advantage, the academic information portal sites should try to simplify the steps, such as reducing some unnecessary login, etc., or make the directory classification more diverse and easy to understand, to provide accurate guidance for users to find information. Finally, the academic portal sites can add some channels for information free download or sharing to provide users with convenient and efficient service. The above research results will help the academic information websites to take users as the starting point in the future. Furthermore, it is conductive to improving the initiative service and users’ satisfaction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.