오늘날 일상생활 가운데 인터넷과 모바일(스마트폰, 태블릿 PC)은 생활방식과 생각을 바꾸고 있다. 인터넷 네트워크 인프라 구축으로 스마트기기 사용자가 늘어나고 그에 따른 정보 전달이나 정보 탐색, 다른 사람들 간에 소통은 속도가 매우 빨라졌으며, 전 세계의 걸쳐서 광범위하게 넓어 졌다. 이러한 상황에서 소비자는 인터넷을 통해 자기 자신의 구매 경험을 다른 사람들에게 알려주고 싶어 한다. 본 연구는 온라인 쇼핑몰에서의 댓글이 소비자들의 구매의사를 결정하는 데 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이에 따라, 본 연구에서는 온라인 쇼핑몰에서의 댓글의 충분성, 방향성, 신뢰성, 유사성이 댓글의 수용도와 댓글의 수용도가 ...
오늘날 일상생활 가운데 인터넷과 모바일(스마트폰, 태블릿 PC)은 생활방식과 생각을 바꾸고 있다. 인터넷 네트워크 인프라 구축으로 스마트기기 사용자가 늘어나고 그에 따른 정보 전달이나 정보 탐색, 다른 사람들 간에 소통은 속도가 매우 빨라졌으며, 전 세계의 걸쳐서 광범위하게 넓어 졌다. 이러한 상황에서 소비자는 인터넷을 통해 자기 자신의 구매 경험을 다른 사람들에게 알려주고 싶어 한다. 본 연구는 온라인 쇼핑몰에서의 댓글이 소비자들의 구매의사를 결정하는 데 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이에 따라, 본 연구에서는 온라인 쇼핑몰에서의 댓글의 충분성, 방향성, 신뢰성, 유사성이 댓글의 수용도와 댓글의 수용도가 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하였다. 본 연구를 위해서 온라인 쇼핑몰을 이용하는 구매자들을 대상으로 설문조사를 진행하여 215부를 실증분석에 활용하였다. 분석은 SPSS 20.0과 AMOS 20.0을 이용하여 빈도분석, 신뢰성 분석, 타당성 분석, 구조방정식모형의 가설을 검증하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 온라인 쇼핑몰에서의 댓글의 방향성은 댓글의 수용에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인 쇼핑몰에서의 댓글의 충분성, 댓글의 신뢰성, 댓글의 유사성은 댓글의 수용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 댓글의 수용이 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 온라인 쇼핑몰에서의 댓글의 수용도가 높을수록 구매의사를 결정하는데 큰 영향을 줄 수 있다는 점에서 연구의 의의가 있다. 온라인 쇼핑몰의 댓글은 잠재적 소비자들을 위해서 기존 제품구매 소비자들의 제품에 관한 댓글을 적극적으로 관리하는 것이 제품을 판매 촉진하는데 중요한 부분이므로 관심을 높여야 함을 시사한다.
오늘날 일상생활 가운데 인터넷과 모바일(스마트폰, 태블릿 PC)은 생활방식과 생각을 바꾸고 있다. 인터넷 네트워크 인프라 구축으로 스마트기기 사용자가 늘어나고 그에 따른 정보 전달이나 정보 탐색, 다른 사람들 간에 소통은 속도가 매우 빨라졌으며, 전 세계의 걸쳐서 광범위하게 넓어 졌다. 이러한 상황에서 소비자는 인터넷을 통해 자기 자신의 구매 경험을 다른 사람들에게 알려주고 싶어 한다. 본 연구는 온라인 쇼핑몰에서의 댓글이 소비자들의 구매의사를 결정하는 데 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 이에 따라, 본 연구에서는 온라인 쇼핑몰에서의 댓글의 충분성, 방향성, 신뢰성, 유사성이 댓글의 수용도와 댓글의 수용도가 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하였다. 본 연구를 위해서 온라인 쇼핑몰을 이용하는 구매자들을 대상으로 설문조사를 진행하여 215부를 실증분석에 활용하였다. 분석은 SPSS 20.0과 AMOS 20.0을 이용하여 빈도분석, 신뢰성 분석, 타당성 분석, 구조방정식모형의 가설을 검증하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 온라인 쇼핑몰에서의 댓글의 방향성은 댓글의 수용에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인 쇼핑몰에서의 댓글의 충분성, 댓글의 신뢰성, 댓글의 유사성은 댓글의 수용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 댓글의 수용이 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 온라인 쇼핑몰에서의 댓글의 수용도가 높을수록 구매의사를 결정하는데 큰 영향을 줄 수 있다는 점에서 연구의 의의가 있다. 온라인 쇼핑몰의 댓글은 잠재적 소비자들을 위해서 기존 제품구매 소비자들의 제품에 관한 댓글을 적극적으로 관리하는 것이 제품을 판매 촉진하는데 중요한 부분이므로 관심을 높여야 함을 시사한다.
Today, Internet and mobile (smartphone & tablet PC) used in everyday life are changing a way of lifeand a way of thinking. With establishment of Internet network infrastructure, smart device users have been increased, which has accelerated the speed of delivery and search of information and communic...
Today, Internet and mobile (smartphone & tablet PC) used in everyday life are changing a way of lifeand a way of thinking. With establishment of Internet network infrastructure, smart device users have been increased, which has accelerated the speed of delivery and search of information and communications with other people and has widened the scope of distribution all over the world. Against this backdrop, consumers desire to share their purchase experiences with others on the Internet. The study is focused on examining how comments posted in online shopping malls affect consumers’ determination on purchase intention. Accordingly, the study analyzed how sufficiency, directivity, reliability and similarity of comments posted in online shopping malls affect the degree of acceptance of comments and how the degree of acceptance of comments affect purchase intention. Toward this end, a questionnaire survey was conducted of consumers using online shopping malls, and 215 questionnaires were used in empirical analyses. SPSS 20.0 and AMOS 20.0 were used to conduct frequency analysis, reliability analysis and feasibility analysis, and hypotheses on a structural equation model were verified. The result of the study can be summarized as follows. First, directivity of comments posted in online shopping malls turned out not to have significant effects on acceptance of comments. Second, sufficiency, reliability and similarity of comments posted in online shopping malls turned out to have significant effects on acceptance of comments. Lastly, acceptance of comments turned out to have significant effects on purchase intention. The study carries significance in that the higher degree of acceptance of comments in online shopping malls, the greater effect on determination on purchase intention. It suggests that more attention needs to be paid to comments posted in online shopping malls as proactive management of consumers’ comments on products plays an essential role in promoting products to potential consumers.
Today, Internet and mobile (smartphone & tablet PC) used in everyday life are changing a way of lifeand a way of thinking. With establishment of Internet network infrastructure, smart device users have been increased, which has accelerated the speed of delivery and search of information and communications with other people and has widened the scope of distribution all over the world. Against this backdrop, consumers desire to share their purchase experiences with others on the Internet. The study is focused on examining how comments posted in online shopping malls affect consumers’ determination on purchase intention. Accordingly, the study analyzed how sufficiency, directivity, reliability and similarity of comments posted in online shopping malls affect the degree of acceptance of comments and how the degree of acceptance of comments affect purchase intention. Toward this end, a questionnaire survey was conducted of consumers using online shopping malls, and 215 questionnaires were used in empirical analyses. SPSS 20.0 and AMOS 20.0 were used to conduct frequency analysis, reliability analysis and feasibility analysis, and hypotheses on a structural equation model were verified. The result of the study can be summarized as follows. First, directivity of comments posted in online shopping malls turned out not to have significant effects on acceptance of comments. Second, sufficiency, reliability and similarity of comments posted in online shopping malls turned out to have significant effects on acceptance of comments. Lastly, acceptance of comments turned out to have significant effects on purchase intention. The study carries significance in that the higher degree of acceptance of comments in online shopping malls, the greater effect on determination on purchase intention. It suggests that more attention needs to be paid to comments posted in online shopping malls as proactive management of consumers’ comments on products plays an essential role in promoting products to potential consumers.
주제어
#댓글 수용도 구매후기 구매의도 Comments the degree of acceptance comments after purchase and purchase intention
학위논문 정보
저자
정영욱
학위수여기관
중앙대학교 산업·창업경영대학원
학위구분
국내석사
학과
유통산업전공
지도교수
이정희
발행연도
2017
총페이지
v, 90 p.
키워드
댓글 수용도 구매후기 구매의도 Comments the degree of acceptance comments after purchase and purchase intention
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