본 연구는 기존 지상파 대신 이동통신망이나 인터넷망을 통해 서비스되고 있는 새로운 유형의 라디오 ‘플랫폼’인 OTT 라디오, 그리고 새로운 오디오 ‘콘텐츠’로 각광받고 있는 팟캐스트의 성장 가능성, 또 그들이 전통 라디오에 미치는 영향을 가늠해보기 위한 것이다. 이를 위해 OTT 라디오가 기존 지상파 라디오 수신기와 어떤 관계를 맺고 있는지, 그리고 팟캐스트가 오디오 산업의 본령인 라디오 방송 산업에 어떤 영향을 주고 있는지를 미디어 대체·보완 이론을 바탕으로 규명하려고 했다. 이와 함께 신구 오디오 매체의 청취를 높이기 위해 필요한 조건은 무엇인지 탐구하려고 했다. 이에 따라 본 연구는 아래의 네 가지 주요 연구 문제를 상정해 연구를 진행했다. ➀OTT라디오의 청취 행태는 기존 지상파 라디오와 어떻게 다른가? ➁OTT 라디오와 지상파 라디오간 관계는 대체관계인가, 보완관계인가? ➂팟캐스트와 라디오 청취 행태는 어떤 차이를 보이는가? ➃팟캐스트와 라디오 방송은 대체관계인가, 보완관계인가? 323개의 유효 샘플에 대한 분석을 바탕으로 본 연구는 아래와 같은 결과를 도출했다. 첫째, OTT 라디오 가운데 스마트폰 라디오앱이 라디오 청취의 주요 수단이 될 수 있는 가능성을 어느 정도 확인했다. 스마트폰 라디오앱이 음질, 조작 편리성, 휴대 편리성, 방송 참여 편리성 부분에서 일반 라디오와 인터넷 라디오보다 높게 평가 받았다. 일반 라디오는 주로 출퇴근 시간에 이용되고 있고, 스마트폰 라디오앱은 휴식 시간에 보다 많이 이용되고 있었다. 기기 별로 라디오 이용이 분화되고 있음을 알 수 있는 대목이다. 이와함께 다시듣기 위한 목적으로 OTT 라디오를 청취하는 사람들도 30%에 이르는 것으로 조사됐다. 이는 OTT 라디오 시대에나 나올 수 있는 라디오 청취 행태의 획기적인 변화로 평가할 만 하다. 이는 다시듣기 만족도가 높은 때문으로 보이는데, ‘라디오 청취시간 절약’ 또는 ‘라디오의 효율적 청취’라는 말로 다시듣기의 이유가 설명될 수 있을 것 같다. 즉 청취자들의 청취 행태가 갈수록 현명해지고 있다는 걸 짐작할 수 있는 대목이다. 따라서 라디오 방송사들은 다시듣는 청취자들에 대해 더 배려할 필요성이 크다. ...
본 연구는 기존 지상파 대신 이동통신망이나 인터넷망을 통해 서비스되고 있는 새로운 유형의 라디오 ‘플랫폼’인 OTT 라디오, 그리고 새로운 오디오 ‘콘텐츠’로 각광받고 있는 팟캐스트의 성장 가능성, 또 그들이 전통 라디오에 미치는 영향을 가늠해보기 위한 것이다. 이를 위해 OTT 라디오가 기존 지상파 라디오 수신기와 어떤 관계를 맺고 있는지, 그리고 팟캐스트가 오디오 산업의 본령인 라디오 방송 산업에 어떤 영향을 주고 있는지를 미디어 대체·보완 이론을 바탕으로 규명하려고 했다. 이와 함께 신구 오디오 매체의 청취를 높이기 위해 필요한 조건은 무엇인지 탐구하려고 했다. 이에 따라 본 연구는 아래의 네 가지 주요 연구 문제를 상정해 연구를 진행했다. ➀OTT라디오의 청취 행태는 기존 지상파 라디오와 어떻게 다른가? ➁OTT 라디오와 지상파 라디오간 관계는 대체관계인가, 보완관계인가? ➂팟캐스트와 라디오 청취 행태는 어떤 차이를 보이는가? ➃팟캐스트와 라디오 방송은 대체관계인가, 보완관계인가? 323개의 유효 샘플에 대한 분석을 바탕으로 본 연구는 아래와 같은 결과를 도출했다. 첫째, OTT 라디오 가운데 스마트폰 라디오앱이 라디오 청취의 주요 수단이 될 수 있는 가능성을 어느 정도 확인했다. 스마트폰 라디오앱이 음질, 조작 편리성, 휴대 편리성, 방송 참여 편리성 부분에서 일반 라디오와 인터넷 라디오보다 높게 평가 받았다. 일반 라디오는 주로 출퇴근 시간에 이용되고 있고, 스마트폰 라디오앱은 휴식 시간에 보다 많이 이용되고 있었다. 기기 별로 라디오 이용이 분화되고 있음을 알 수 있는 대목이다. 이와함께 다시듣기 위한 목적으로 OTT 라디오를 청취하는 사람들도 30%에 이르는 것으로 조사됐다. 이는 OTT 라디오 시대에나 나올 수 있는 라디오 청취 행태의 획기적인 변화로 평가할 만 하다. 이는 다시듣기 만족도가 높은 때문으로 보이는데, ‘라디오 청취시간 절약’ 또는 ‘라디오의 효율적 청취’라는 말로 다시듣기의 이유가 설명될 수 있을 것 같다. 즉 청취자들의 청취 행태가 갈수록 현명해지고 있다는 걸 짐작할 수 있는 대목이다. 따라서 라디오 방송사들은 다시듣는 청취자들에 대해 더 배려할 필요성이 크다. AOD 음성 파일 업로드를 더 빨리하고, 다시듣기 서비스 개선에 더 노력을 경주해 줄 것을 제안한다. 이번 연구에서는 스마트폰 라디오앱 이용자들이 개별 앱의 설치 및 실행에 대한 불편함을 상대적으로 크게 느끼고 있다는 점, 라디오앱 이용이 많을수록 배터리 소모 문제에 대한 부담을 크게 느끼고 있다는 점을 알 수 있었다. 반면 라디오앱을 이용하지 않은 사람들은 데이터 이용 부담감, 앱 조작의 어려움을 호소하고 있다는 점을 간파할 수 있었다. 이는 각 방송사들의 라디오앱을 한데 묶은 통합 앱에 대한 필요성이 높음을 보여주는 대목이다. 둘째, OTT 라디오와 지상파 라디오는 대체관계보다는 보완관계에 가까웠다. 특히 스마트폰 라디오앱 청취를 많이 할수록 일반 라디오를 청취도 많이 하는 것으로 분석됐다. 라디오 적극 청취층에서는 두 기기간의 보완관계의 경향이 더욱 뚜렷하다는 알 수 있는 지점이다. 두 라디오 플랫폼이 보완 관계를 보이는 이유는 한 가지 기기(플랫폼)의 사용에서 오는 갈증을 해소하기 위해 다른 기기(플랫폼)도 함께 듣는 때문으로 보인다. 셋째, 팟캐스트와 라디오의 청취 태도에 적지 않은 차이가 있었다. 팟캐스트의 집중도가 라디오 보다 더 높았으며, 반대로 습관적 청취는 라디오가 더 높았다. 자연히 프로그램을 찾아서 듣는 충성도 역시 팟캐스트가 더 높았다. 팟캐스트를 듣는 때는 휴식을 취할 때가 전체의 절반에 육박했지만, 라디오는 출퇴근할 때의 청취 비중이 높았다. 팟캐스트는 특히 잠자리에 들 때에 듣는다는 비율도 적지 않게 나왔다. 팟캐스트의 단점은 라디오 플랫폼 보다는 전반적으로 평균이 낮았다. 그만큼 만족도가 높다는 뜻이다. 상대적으로 가장 높은 불편함은 ‘방송처럼 중단 없이 들을 수 있는 맞춤형 채널이 있으면 좋겠다’는 것이었다. 이어 ‘콘텐츠에 노출된 광고가 이용에 장애를 준다’, ‘콘텐츠를 검색해 찾아 듣기가 어렵다’가 뒤를 이었다. 이들 팟캐스트의 단점은 앞으로 팟캐스트 시장 활성화를 위해 무엇이 필요한지 시사점을 준다고 하겠다. 이용자들이 팟캐스트 이용에 여러 번 버튼을 눌러야 하는 귀찮음을 최소화하기 위한 여러 수단들이 필요하다는 걸 알 수 있게 하는 대목이다. 팟캐스트에 대한 불편함은 콘텐츠보다는 앱 자체에 더 많이 표출됐다. 따라서 앞으로 팟캐스트 이용을 늘리기 위해서는 콘텐츠의 발전 못지 않게 팟캐스트 앱에 대한 개선도 필요해 보인다. 넷째, 팟캐스트와 라디오간의 관계 역시 보완관계로 나타났다. 이는 적어도 라디오 업계에는 매우 고무적인 결과가 아닐 수 없다. 팟캐스트와 라디오방송의 청취층이 중첩돼 팟캐스트에 라디오 청취자층을 빼앗길 수 있다는 우려를 불식시킬 수 있는 것이기 때문이다. 라디오 업계에 팟캐스트와 상생방안이 무엇인지 숙제를 안겨주는 결과이기도 하다. 이번 연구를 통해 OTT라디오가 지상파 라디오의 적이라거나, 팟캐스트가 라디오 시장을 잠식해 갈 것이라는 가정은 유효하지 않다는 점이 증명됐다. 이제 라디오 방송사들은 OTT 라디오 개발과 보급에 더욱 적극적으로 나서고 팟캐스트 보급에도 더욱 박차를 가해야 할 것이다. 그 것이 지상파 라디오를 살리는 현실적인 방법일 것이다. 다만 이번 연구는 OTT 라디오와 지상파 라디오간 관계, 또 팟캐스트와 라디오간 관계가 왜 보완 관계를 나타냈는지에 대한 설명이 충분치 않다는 한계점을 가지고 있다. 앞으로 추가 연구를 통해 이에 대한 의문이 해소되기 바란다.
본 연구는 기존 지상파 대신 이동통신망이나 인터넷망을 통해 서비스되고 있는 새로운 유형의 라디오 ‘플랫폼’인 OTT 라디오, 그리고 새로운 오디오 ‘콘텐츠’로 각광받고 있는 팟캐스트의 성장 가능성, 또 그들이 전통 라디오에 미치는 영향을 가늠해보기 위한 것이다. 이를 위해 OTT 라디오가 기존 지상파 라디오 수신기와 어떤 관계를 맺고 있는지, 그리고 팟캐스트가 오디오 산업의 본령인 라디오 방송 산업에 어떤 영향을 주고 있는지를 미디어 대체·보완 이론을 바탕으로 규명하려고 했다. 이와 함께 신구 오디오 매체의 청취를 높이기 위해 필요한 조건은 무엇인지 탐구하려고 했다. 이에 따라 본 연구는 아래의 네 가지 주요 연구 문제를 상정해 연구를 진행했다. ➀OTT라디오의 청취 행태는 기존 지상파 라디오와 어떻게 다른가? ➁OTT 라디오와 지상파 라디오간 관계는 대체관계인가, 보완관계인가? ➂팟캐스트와 라디오 청취 행태는 어떤 차이를 보이는가? ➃팟캐스트와 라디오 방송은 대체관계인가, 보완관계인가? 323개의 유효 샘플에 대한 분석을 바탕으로 본 연구는 아래와 같은 결과를 도출했다. 첫째, OTT 라디오 가운데 스마트폰 라디오앱이 라디오 청취의 주요 수단이 될 수 있는 가능성을 어느 정도 확인했다. 스마트폰 라디오앱이 음질, 조작 편리성, 휴대 편리성, 방송 참여 편리성 부분에서 일반 라디오와 인터넷 라디오보다 높게 평가 받았다. 일반 라디오는 주로 출퇴근 시간에 이용되고 있고, 스마트폰 라디오앱은 휴식 시간에 보다 많이 이용되고 있었다. 기기 별로 라디오 이용이 분화되고 있음을 알 수 있는 대목이다. 이와함께 다시듣기 위한 목적으로 OTT 라디오를 청취하는 사람들도 30%에 이르는 것으로 조사됐다. 이는 OTT 라디오 시대에나 나올 수 있는 라디오 청취 행태의 획기적인 변화로 평가할 만 하다. 이는 다시듣기 만족도가 높은 때문으로 보이는데, ‘라디오 청취시간 절약’ 또는 ‘라디오의 효율적 청취’라는 말로 다시듣기의 이유가 설명될 수 있을 것 같다. 즉 청취자들의 청취 행태가 갈수록 현명해지고 있다는 걸 짐작할 수 있는 대목이다. 따라서 라디오 방송사들은 다시듣는 청취자들에 대해 더 배려할 필요성이 크다. AOD 음성 파일 업로드를 더 빨리하고, 다시듣기 서비스 개선에 더 노력을 경주해 줄 것을 제안한다. 이번 연구에서는 스마트폰 라디오앱 이용자들이 개별 앱의 설치 및 실행에 대한 불편함을 상대적으로 크게 느끼고 있다는 점, 라디오앱 이용이 많을수록 배터리 소모 문제에 대한 부담을 크게 느끼고 있다는 점을 알 수 있었다. 반면 라디오앱을 이용하지 않은 사람들은 데이터 이용 부담감, 앱 조작의 어려움을 호소하고 있다는 점을 간파할 수 있었다. 이는 각 방송사들의 라디오앱을 한데 묶은 통합 앱에 대한 필요성이 높음을 보여주는 대목이다. 둘째, OTT 라디오와 지상파 라디오는 대체관계보다는 보완관계에 가까웠다. 특히 스마트폰 라디오앱 청취를 많이 할수록 일반 라디오를 청취도 많이 하는 것으로 분석됐다. 라디오 적극 청취층에서는 두 기기간의 보완관계의 경향이 더욱 뚜렷하다는 알 수 있는 지점이다. 두 라디오 플랫폼이 보완 관계를 보이는 이유는 한 가지 기기(플랫폼)의 사용에서 오는 갈증을 해소하기 위해 다른 기기(플랫폼)도 함께 듣는 때문으로 보인다. 셋째, 팟캐스트와 라디오의 청취 태도에 적지 않은 차이가 있었다. 팟캐스트의 집중도가 라디오 보다 더 높았으며, 반대로 습관적 청취는 라디오가 더 높았다. 자연히 프로그램을 찾아서 듣는 충성도 역시 팟캐스트가 더 높았다. 팟캐스트를 듣는 때는 휴식을 취할 때가 전체의 절반에 육박했지만, 라디오는 출퇴근할 때의 청취 비중이 높았다. 팟캐스트는 특히 잠자리에 들 때에 듣는다는 비율도 적지 않게 나왔다. 팟캐스트의 단점은 라디오 플랫폼 보다는 전반적으로 평균이 낮았다. 그만큼 만족도가 높다는 뜻이다. 상대적으로 가장 높은 불편함은 ‘방송처럼 중단 없이 들을 수 있는 맞춤형 채널이 있으면 좋겠다’는 것이었다. 이어 ‘콘텐츠에 노출된 광고가 이용에 장애를 준다’, ‘콘텐츠를 검색해 찾아 듣기가 어렵다’가 뒤를 이었다. 이들 팟캐스트의 단점은 앞으로 팟캐스트 시장 활성화를 위해 무엇이 필요한지 시사점을 준다고 하겠다. 이용자들이 팟캐스트 이용에 여러 번 버튼을 눌러야 하는 귀찮음을 최소화하기 위한 여러 수단들이 필요하다는 걸 알 수 있게 하는 대목이다. 팟캐스트에 대한 불편함은 콘텐츠보다는 앱 자체에 더 많이 표출됐다. 따라서 앞으로 팟캐스트 이용을 늘리기 위해서는 콘텐츠의 발전 못지 않게 팟캐스트 앱에 대한 개선도 필요해 보인다. 넷째, 팟캐스트와 라디오간의 관계 역시 보완관계로 나타났다. 이는 적어도 라디오 업계에는 매우 고무적인 결과가 아닐 수 없다. 팟캐스트와 라디오방송의 청취층이 중첩돼 팟캐스트에 라디오 청취자층을 빼앗길 수 있다는 우려를 불식시킬 수 있는 것이기 때문이다. 라디오 업계에 팟캐스트와 상생방안이 무엇인지 숙제를 안겨주는 결과이기도 하다. 이번 연구를 통해 OTT라디오가 지상파 라디오의 적이라거나, 팟캐스트가 라디오 시장을 잠식해 갈 것이라는 가정은 유효하지 않다는 점이 증명됐다. 이제 라디오 방송사들은 OTT 라디오 개발과 보급에 더욱 적극적으로 나서고 팟캐스트 보급에도 더욱 박차를 가해야 할 것이다. 그 것이 지상파 라디오를 살리는 현실적인 방법일 것이다. 다만 이번 연구는 OTT 라디오와 지상파 라디오간 관계, 또 팟캐스트와 라디오간 관계가 왜 보완 관계를 나타냈는지에 대한 설명이 충분치 않다는 한계점을 가지고 있다. 앞으로 추가 연구를 통해 이에 대한 의문이 해소되기 바란다.
The objective of this research is to estimate the potential growth of OTT radio and Podcast, the new type of radio ‘format’ and audio ‘contents’ streaming through mobile communication or internet instead of traditional terrestrial, and the influence on the traditional radio industry. In order to...
The objective of this research is to estimate the potential growth of OTT radio and Podcast, the new type of radio ‘format’ and audio ‘contents’ streaming through mobile communication or internet instead of traditional terrestrial, and the influence on the traditional radio industry. In order to find out the relationship between OTT radio and traditional terrestrial radio receiver and how Podcast is affecting the radio, the mainstream of audio industry and the factors to enhance the audio listening in overall, media substitution & complement theory has been adjusted. In this research, four main research questions have been set. First question is the difference of the audio listening behavior of OTT radio and former terrestrial radio. The second question is whether the relationship between OTT radio and traditional terrestrial radio is a substitution relationship or complement relationship. The third question is about the difference in the audio listening behavior between Podcast and radio. The last question is whether the relationship between Podcast and radio is a substitution relationship or complement relationship. Based on the analysis of 323 meaningful samples, the below results has been concluded. First, smartphone radio application is found to have the potential to be the main method among the OTT radio. Smartphone application is highly estimated in sound quality, portable convenience, and in broadcasting participation convenience compared with ordinary radio and internet radio. Ordinary radio is mainly consumed during the commute hours, while smartphone radio application is more consumed during break time. This result shows how radio listening behavior is different based on device (or platform). Also, 30% replied that the purpose of listening through OTT radio is for AOD. The phenomenon of this result shows how the radio listening behavior has changed through OTT radio. This result is due to the high satisfaction in AOD, and this could be divided into two main reasons, ‘saving radio listening time’ and ‘efficient radio listening’, meaning the users` listening behavior is becoming wiser and smarter. Therefore, radio broadcasting station shall need to consider more about the AOD listeners. The radio broadcasting station shall concentrate more on improving the AOD services such as uploading the AOD audio files faster, etc. Due to the result of the research, smartphone radio application users showed discomfort in installing and executing individual applications, along with the battery consuming problem when operating the radio applications. On the other hand, the smartphone users not using radio applications showed discomfort in using the data, along with the difficulty in operating the radio applications. This reaction shows the necessity of combining all radio applications into one overall application. The second result is that OTT radio and terrestrial radio are in complement relationship more than the substitution relationship. Especially, the analysis shows that the more the users listen to smartphone radio applications, the more they listen to ordinary radio. Among the heavy radio listeners, two platforms showed strong complement relationship. The reason is because the radio listeners tend to relieve the thirst in one device(or platform) from the other device(or platform). The third result shows big difference in the listening behavior of Podcast and ordinary radio. The concentration on Podcast is stronger than on ordinary radio, while habitual listening rate is higher in ordinary radio. Naturally, program royalty of Podcast is higher. Users listened to Podcast mostly on break time, while listening to ordinary radio during the commute hours. Also, more users listen to Podcast during the bed time. The average rate of discomfort of Podcast is lower than the ordinary radio platform, meaning high average satisfaction rate. Relatively the biggest inconvenience is that the users need a ‘customized channel to hear contents without any pause’, showing that ‘advertisement defected the usage of contents’, along with the ‘inconvenience of finding the contents’. The above discomfort of Podcast shows what kind of element is needed to vitalize the Podcast industry. This means there shall be more ways to reduce the troublesome of using Podcast, which tend to require various button selections. The inconvenience of using Podcast is mainly focused to the usage of applications than the usage of the contents itself. In order to increase the usage of Podcast, improvement in the application is also needed together with the improvement in the contents. The fourth result is that Podcast and ordinary radio are in complement relationship. This result is meaningful in many ways for the radio industry, proving that the users or Podcast and ordinary radio overlap, not taking away one another. This result shows that win-win method of Podcast and ordinary radio shall be established to enhance the radio industry. The result of the research shows the assumption that whether the OTT radio is the enemy of terrestrial radio or that Podcast shall inroad the radio industry is not true. Now radio broadcasting stations shall invest more aggressively in development and supplement of the OTT radio and Podcast, which is the realistic way to vitalize the terrestrial radio. However, this research has the limit of not providing enough explanation about the relationship of OTT radio and terrestrial radio, and the reason of complement relationship between Podcast and ordinary radio. Additional research shall be needed in order to solve this limit and inquiry in the future.
The objective of this research is to estimate the potential growth of OTT radio and Podcast, the new type of radio ‘format’ and audio ‘contents’ streaming through mobile communication or internet instead of traditional terrestrial, and the influence on the traditional radio industry. In order to find out the relationship between OTT radio and traditional terrestrial radio receiver and how Podcast is affecting the radio, the mainstream of audio industry and the factors to enhance the audio listening in overall, media substitution & complement theory has been adjusted. In this research, four main research questions have been set. First question is the difference of the audio listening behavior of OTT radio and former terrestrial radio. The second question is whether the relationship between OTT radio and traditional terrestrial radio is a substitution relationship or complement relationship. The third question is about the difference in the audio listening behavior between Podcast and radio. The last question is whether the relationship between Podcast and radio is a substitution relationship or complement relationship. Based on the analysis of 323 meaningful samples, the below results has been concluded. First, smartphone radio application is found to have the potential to be the main method among the OTT radio. Smartphone application is highly estimated in sound quality, portable convenience, and in broadcasting participation convenience compared with ordinary radio and internet radio. Ordinary radio is mainly consumed during the commute hours, while smartphone radio application is more consumed during break time. This result shows how radio listening behavior is different based on device (or platform). Also, 30% replied that the purpose of listening through OTT radio is for AOD. The phenomenon of this result shows how the radio listening behavior has changed through OTT radio. This result is due to the high satisfaction in AOD, and this could be divided into two main reasons, ‘saving radio listening time’ and ‘efficient radio listening’, meaning the users` listening behavior is becoming wiser and smarter. Therefore, radio broadcasting station shall need to consider more about the AOD listeners. The radio broadcasting station shall concentrate more on improving the AOD services such as uploading the AOD audio files faster, etc. Due to the result of the research, smartphone radio application users showed discomfort in installing and executing individual applications, along with the battery consuming problem when operating the radio applications. On the other hand, the smartphone users not using radio applications showed discomfort in using the data, along with the difficulty in operating the radio applications. This reaction shows the necessity of combining all radio applications into one overall application. The second result is that OTT radio and terrestrial radio are in complement relationship more than the substitution relationship. Especially, the analysis shows that the more the users listen to smartphone radio applications, the more they listen to ordinary radio. Among the heavy radio listeners, two platforms showed strong complement relationship. The reason is because the radio listeners tend to relieve the thirst in one device(or platform) from the other device(or platform). The third result shows big difference in the listening behavior of Podcast and ordinary radio. The concentration on Podcast is stronger than on ordinary radio, while habitual listening rate is higher in ordinary radio. Naturally, program royalty of Podcast is higher. Users listened to Podcast mostly on break time, while listening to ordinary radio during the commute hours. Also, more users listen to Podcast during the bed time. The average rate of discomfort of Podcast is lower than the ordinary radio platform, meaning high average satisfaction rate. Relatively the biggest inconvenience is that the users need a ‘customized channel to hear contents without any pause’, showing that ‘advertisement defected the usage of contents’, along with the ‘inconvenience of finding the contents’. The above discomfort of Podcast shows what kind of element is needed to vitalize the Podcast industry. This means there shall be more ways to reduce the troublesome of using Podcast, which tend to require various button selections. The inconvenience of using Podcast is mainly focused to the usage of applications than the usage of the contents itself. In order to increase the usage of Podcast, improvement in the application is also needed together with the improvement in the contents. The fourth result is that Podcast and ordinary radio are in complement relationship. This result is meaningful in many ways for the radio industry, proving that the users or Podcast and ordinary radio overlap, not taking away one another. This result shows that win-win method of Podcast and ordinary radio shall be established to enhance the radio industry. The result of the research shows the assumption that whether the OTT radio is the enemy of terrestrial radio or that Podcast shall inroad the radio industry is not true. Now radio broadcasting stations shall invest more aggressively in development and supplement of the OTT radio and Podcast, which is the realistic way to vitalize the terrestrial radio. However, this research has the limit of not providing enough explanation about the relationship of OTT radio and terrestrial radio, and the reason of complement relationship between Podcast and ordinary radio. Additional research shall be needed in order to solve this limit and inquiry in the future.
Keyword
#OTT 라디오 스마트폰 라디오 앱 인터넷 라디오 팟캐스트 라디오 미디어 보완 미디어 대체
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.