갈등 당사자의 프레임에 관한 연구 : 제주 제 2공항 입지갈등 사례를 중심으로 Study on frame change between persons involved in conflict : focus on position conflict case of Jeju Airport no.2원문보기
본 연구는 하나의 갈등 상황에서 각자 다른 이해 당사자 집단들의 프레임 변화에 관해서 제주 제2공항 입지갈등 사례를 중심으로 분석해보았다. 본 연구의 목적은 첫째, 국책사업을 추진하는 과정에서 겪는 비선호 시설의 입지 갈등문제에 대한 갈등의 당사자들간의 인지적 프레임을 그들이 표현하는 언어를 바탕으로 언어네트워크 분석을 통해 구체화 하는 것이다. 둘째, 갈등의 당사자별 프레임의 구조가 내포하고 있는 개별적 특성을 분석하고, 각각의 다른 이해 당사자들 간의 차이를 비교 분석 함으로서 해당되는 시기에 발생하는 갈등의 양상을 체계적으로 연구하는 것이다. 셋째, 갈등 당사자 집단의 인식 차이를 세부 프레임 유형을 통해 나누어 비교 분석하고, 분석을 통해 나온 갈등 당사자들의 세부 프레임 유형간의 관계 구조를 바탕으로 프레임의 차이를 분석했다. 이러한 연구의 목적을 바탕으로 연구분석 대상은 제주 제2공항의 갈등 당사자 집단인 지자체(공무원), 지역주민이다. 연구의 시간적 범위는 현재까지도 갈등이 진행되고 있는 단계이기 때문에 따로 설정하지 않고 2017년 최근 제주 지역을 방문하여 진행하였고, 공간적 범위는 제주 제2공항 예정지인 성산읍내에 공항 건설시 직접적인 피해 지역, 피해 보상 지역인 5개 마을로 지정했다. 따라서 제2공항에 관련한 갈등의 최접전지에서 각자 다른 입장의 이해당사자들의 갈등 양상과 주장을 수집하고, 집단별 인터뷰 결과를 비교하는 방식의 연구를 진행하였다. 연구 방법은 첫째, 인터뷰 원문 전체의 단어들을 프레임 유형으로 분류하기 위해 ...
본 연구는 하나의 갈등 상황에서 각자 다른 이해 당사자 집단들의 프레임 변화에 관해서 제주 제2공항 입지갈등 사례를 중심으로 분석해보았다. 본 연구의 목적은 첫째, 국책사업을 추진하는 과정에서 겪는 비선호 시설의 입지 갈등문제에 대한 갈등의 당사자들간의 인지적 프레임을 그들이 표현하는 언어를 바탕으로 언어네트워크 분석을 통해 구체화 하는 것이다. 둘째, 갈등의 당사자별 프레임의 구조가 내포하고 있는 개별적 특성을 분석하고, 각각의 다른 이해 당사자들 간의 차이를 비교 분석 함으로서 해당되는 시기에 발생하는 갈등의 양상을 체계적으로 연구하는 것이다. 셋째, 갈등 당사자 집단의 인식 차이를 세부 프레임 유형을 통해 나누어 비교 분석하고, 분석을 통해 나온 갈등 당사자들의 세부 프레임 유형간의 관계 구조를 바탕으로 프레임의 차이를 분석했다. 이러한 연구의 목적을 바탕으로 연구분석 대상은 제주 제2공항의 갈등 당사자 집단인 지자체(공무원), 지역주민이다. 연구의 시간적 범위는 현재까지도 갈등이 진행되고 있는 단계이기 때문에 따로 설정하지 않고 2017년 최근 제주 지역을 방문하여 진행하였고, 공간적 범위는 제주 제2공항 예정지인 성산읍내에 공항 건설시 직접적인 피해 지역, 피해 보상 지역인 5개 마을로 지정했다. 따라서 제2공항에 관련한 갈등의 최접전지에서 각자 다른 입장의 이해당사자들의 갈등 양상과 주장을 수집하고, 집단별 인터뷰 결과를 비교하는 방식의 연구를 진행하였다. 연구 방법은 첫째, 인터뷰 원문 전체의 단어들을 프레임 유형으로 분류하기 위해 조작적 정의를 하고, 지표를 설정하는 방법으로 진행하였다. 둘째, 지표를 기준으로 하여 인터뷰 원문의 단어들을 세부 프레임 유형으로 분류하고, KrKwic 프로그램을 사용하여 단어 사용의 빈도를 정리하였다. 셋째, KrTitle 프로그램을 이용해서 갈등의 당사자별 사용 프레임 유형의 목록을 행렬로 구분했다. 넷째, 행렬을 바탕으로 세부적 프레임 유형간의 관계구조를 NetDraw 프로그램을 사용하여 나타내고 가시화 하였고, 갈등의 당사자별 특징을 체계적으로 분석하기 위해 네트워크 분석 방법을 사용하였다. 연구 분석 결과, 손익 프레임의 경우 지자체 공무원은 일관되게 제2공항 건설이 제주도와 도민들에게 이익이라고 주장하고 있지만, 지역주민의 경우 제2공항의 필요성 측면에서도 이의를 제기하였다. 동시에 공항 건설이 가져다 줄 경제적 이익은 지자체 와 제주도의 70% 이상의 토지를 소유한 외지인들 에게만 해당될 뿐 제주 도민에게는 경제적으로도 손해만 가져다 줄 것이라고 주장하고 있다. 다음으로 위험 프레임은 공항에 대한 위험 인식을 나타낸다. 지자체의 경우 공항이 지역 지역주민들에게 가져다 주는 위험 요인이 전혀 없다고 인식하고 있는 반면, 지역 주민의 경우 항공기 운행에 대한 심리적 불안과 활주로에 대한 위험을 걱정하였고, 또 공항 건설 후 소음 피해에 대한 우려의 목소리도 있었다. 권력 및 갈등관리 프레임의 경우 갈등의 당사자 모두 의견 수렴 및 대화를 통한 공동문제해결 방식을 선호하는 것으로 나타났다. 지자체의 경우 초기부터 지역주민과의 갈등을 해결하기 위해 민원해결의 공동문제해결 방식의 소통을 시작으로 갈등의 접전지역인 제2공항 예정지역에 주민소통센터를 설치, 공무원들을 파견하여 지역주민들의 의견을 직접 듣고, 그 의견을 바로 도청 관계자들에 보고하는 방식으로 주민들의 의견을 수렴하기 위해 노력하고 있다. 상황요약, 특징부여 및 정체성 프레임의 경우 갈등 당사자별로 차이를 보였다. 먼저 지차체의 경우 특징부여 프레임을 주로 사용하여 지역 주민들의 행동을 묘사하는 방법을 많이 사용하였고, 해당 지역 주민이 아닌 이외의 사람들을 지칭하는 외부인에 대한 특징부여 프레임도 자주 사용하였다. 특히 외부인의 행동에 대해서는 부정적인 표현을 많이 사용하면서 현재 제2공항 관련 외부인들의 행동에 대한 불만 사항을 특징부여 프레임을 통해 나타냈다. 정체성 프레임 또한 많이 사용하였는데, 지자체의 경우 자신들의 입장을 대변하는 표현과 주장을 많이 하였기에 이러한 결과를 나타낸 것으로 해석된다. 지역주민의 경우 지자체와 마찬가지로 특징부여 프레임을 많이 사용하였지만, 지자체와는 다르게 외부인에 대한 부정적 표현보다 지자체 공무원에 대한 불만과 부정적인 시각을 특징부여 프레임을 통해 나타냈다. 상황요약 프레임 역시 사용 빈도가 높게 나왔는데, 이러한 이유는 지역 주민들이 자신들이 처한 상황, 현재 갈등에 대한 입장, 지자체의 태도에 대한 입장을 위주로 한 주장이 주를 이루었기 때문이라고 볼 수 있다. 이상의 논의와 결과를 통해 본 연구는 다음의 측면에서 실직적, 이론적 함의를 가지고 있다. 첫째, 갈등 당사자들의 인식을 프레임 이론을 통해 체계적으로 분석했다는 점이다. 둘째, 갈등을 연구하는데 있어 프레임이론을 적용하면서 양적 내용분석을 시도했다는 점이다. 갈등의 당사자들이 지닌 프레임을 세분화함으로써 집단별 인지적 프레임을 구체적으로 분석할 수 있었다. 셋째, 세부 프레임으로 분류한 갈등 당사자들의 인식 프레임간의 관계구조를 파악하여 프레임간의 차이를 비교 분석 할 수 있었다.
본 연구는 하나의 갈등 상황에서 각자 다른 이해 당사자 집단들의 프레임 변화에 관해서 제주 제2공항 입지갈등 사례를 중심으로 분석해보았다. 본 연구의 목적은 첫째, 국책사업을 추진하는 과정에서 겪는 비선호 시설의 입지 갈등문제에 대한 갈등의 당사자들간의 인지적 프레임을 그들이 표현하는 언어를 바탕으로 언어네트워크 분석을 통해 구체화 하는 것이다. 둘째, 갈등의 당사자별 프레임의 구조가 내포하고 있는 개별적 특성을 분석하고, 각각의 다른 이해 당사자들 간의 차이를 비교 분석 함으로서 해당되는 시기에 발생하는 갈등의 양상을 체계적으로 연구하는 것이다. 셋째, 갈등 당사자 집단의 인식 차이를 세부 프레임 유형을 통해 나누어 비교 분석하고, 분석을 통해 나온 갈등 당사자들의 세부 프레임 유형간의 관계 구조를 바탕으로 프레임의 차이를 분석했다. 이러한 연구의 목적을 바탕으로 연구분석 대상은 제주 제2공항의 갈등 당사자 집단인 지자체(공무원), 지역주민이다. 연구의 시간적 범위는 현재까지도 갈등이 진행되고 있는 단계이기 때문에 따로 설정하지 않고 2017년 최근 제주 지역을 방문하여 진행하였고, 공간적 범위는 제주 제2공항 예정지인 성산읍내에 공항 건설시 직접적인 피해 지역, 피해 보상 지역인 5개 마을로 지정했다. 따라서 제2공항에 관련한 갈등의 최접전지에서 각자 다른 입장의 이해당사자들의 갈등 양상과 주장을 수집하고, 집단별 인터뷰 결과를 비교하는 방식의 연구를 진행하였다. 연구 방법은 첫째, 인터뷰 원문 전체의 단어들을 프레임 유형으로 분류하기 위해 조작적 정의를 하고, 지표를 설정하는 방법으로 진행하였다. 둘째, 지표를 기준으로 하여 인터뷰 원문의 단어들을 세부 프레임 유형으로 분류하고, KrKwic 프로그램을 사용하여 단어 사용의 빈도를 정리하였다. 셋째, KrTitle 프로그램을 이용해서 갈등의 당사자별 사용 프레임 유형의 목록을 행렬로 구분했다. 넷째, 행렬을 바탕으로 세부적 프레임 유형간의 관계구조를 NetDraw 프로그램을 사용하여 나타내고 가시화 하였고, 갈등의 당사자별 특징을 체계적으로 분석하기 위해 네트워크 분석 방법을 사용하였다. 연구 분석 결과, 손익 프레임의 경우 지자체 공무원은 일관되게 제2공항 건설이 제주도와 도민들에게 이익이라고 주장하고 있지만, 지역주민의 경우 제2공항의 필요성 측면에서도 이의를 제기하였다. 동시에 공항 건설이 가져다 줄 경제적 이익은 지자체 와 제주도의 70% 이상의 토지를 소유한 외지인들 에게만 해당될 뿐 제주 도민에게는 경제적으로도 손해만 가져다 줄 것이라고 주장하고 있다. 다음으로 위험 프레임은 공항에 대한 위험 인식을 나타낸다. 지자체의 경우 공항이 지역 지역주민들에게 가져다 주는 위험 요인이 전혀 없다고 인식하고 있는 반면, 지역 주민의 경우 항공기 운행에 대한 심리적 불안과 활주로에 대한 위험을 걱정하였고, 또 공항 건설 후 소음 피해에 대한 우려의 목소리도 있었다. 권력 및 갈등관리 프레임의 경우 갈등의 당사자 모두 의견 수렴 및 대화를 통한 공동문제해결 방식을 선호하는 것으로 나타났다. 지자체의 경우 초기부터 지역주민과의 갈등을 해결하기 위해 민원해결의 공동문제해결 방식의 소통을 시작으로 갈등의 접전지역인 제2공항 예정지역에 주민소통센터를 설치, 공무원들을 파견하여 지역주민들의 의견을 직접 듣고, 그 의견을 바로 도청 관계자들에 보고하는 방식으로 주민들의 의견을 수렴하기 위해 노력하고 있다. 상황요약, 특징부여 및 정체성 프레임의 경우 갈등 당사자별로 차이를 보였다. 먼저 지차체의 경우 특징부여 프레임을 주로 사용하여 지역 주민들의 행동을 묘사하는 방법을 많이 사용하였고, 해당 지역 주민이 아닌 이외의 사람들을 지칭하는 외부인에 대한 특징부여 프레임도 자주 사용하였다. 특히 외부인의 행동에 대해서는 부정적인 표현을 많이 사용하면서 현재 제2공항 관련 외부인들의 행동에 대한 불만 사항을 특징부여 프레임을 통해 나타냈다. 정체성 프레임 또한 많이 사용하였는데, 지자체의 경우 자신들의 입장을 대변하는 표현과 주장을 많이 하였기에 이러한 결과를 나타낸 것으로 해석된다. 지역주민의 경우 지자체와 마찬가지로 특징부여 프레임을 많이 사용하였지만, 지자체와는 다르게 외부인에 대한 부정적 표현보다 지자체 공무원에 대한 불만과 부정적인 시각을 특징부여 프레임을 통해 나타냈다. 상황요약 프레임 역시 사용 빈도가 높게 나왔는데, 이러한 이유는 지역 주민들이 자신들이 처한 상황, 현재 갈등에 대한 입장, 지자체의 태도에 대한 입장을 위주로 한 주장이 주를 이루었기 때문이라고 볼 수 있다. 이상의 논의와 결과를 통해 본 연구는 다음의 측면에서 실직적, 이론적 함의를 가지고 있다. 첫째, 갈등 당사자들의 인식을 프레임 이론을 통해 체계적으로 분석했다는 점이다. 둘째, 갈등을 연구하는데 있어 프레임이론을 적용하면서 양적 내용분석을 시도했다는 점이다. 갈등의 당사자들이 지닌 프레임을 세분화함으로써 집단별 인지적 프레임을 구체적으로 분석할 수 있었다. 셋째, 세부 프레임으로 분류한 갈등 당사자들의 인식 프레임간의 관계구조를 파악하여 프레임간의 차이를 비교 분석 할 수 있었다.
This research analyzed frame change of persons involved in conflict in a conflict situation focusing on position conflict case of Jeju airport no.2. The purpose of this research is, first, to materialize the cognitive frame of persons involved in the conflict regarding the position conflict problem ...
This research analyzed frame change of persons involved in conflict in a conflict situation focusing on position conflict case of Jeju airport no.2. The purpose of this research is, first, to materialize the cognitive frame of persons involved in the conflict regarding the position conflict problem of nonpreferred facility in the process of promoting a national business through the language network analysis based on their expressive language. Second, this research analyzed the individual characteristic that the frame structure of each person involved in conflict, and systematically investigated the conflict aspect that occurred in the relevant period through comparative analysis of difference among the people concerned. Third, this research conducted a comparative analysis of cognitive difference among the group involved in conflict by dividing through detailed frame type, and analyzed frame difference based on the relation structure among the persons involved in conflict who appeared through the analysis. Based on the above research purpose, this research selected local government (public servants) and local residents as research target, who are the conflict concerned groups. Time scope of research was not established separately, since the conflict is still ongoing, however, the researcher progressed the research by visiting Jeju area recently in 2017, and established 5 villages which are directly damaged region and 5 villages which receive compensation when an airport is built in Seongsan-eub, the intended spot for Jeju airport no.2. Therefore, this research collected conflict aspect and insistence of interested parties in different position from the major battleground related with airport no.2, and conducted a research based on comparison of interview result per group. Research method was, first, an operant definition was performed to classify the words of overall interview record, then a method to establish the index was performed. Second, this research classified the words of the interview record into detailed frame type based on the index, then arranged frequency of use of words using KrKwic program. Third, this research divided the list of use frame type per interested party into a matrix using KrTitle program. Fourth, this research indicated and visualized the relation structure among detailed frame types using NetDraw program based on the matrix, and utilized network analysis method to systematically analyze the characteristic per related party. As the research anaysis result, in case of profit and loss frame, local government public servants consistently insisted that airport no.2 construction would be beneficial to Jejudo and the local residents, however local residents raised objections to necessity of airport no.2. Simultaneously, they insisted that the economic profit brought by airport construction would be relevant to the local government and the outsiders who own over 70% of the land of Jejudo, and Jeju residents will only face economic damage. Next, danger frame indicates risk consciousness on the airport. While the local government perceives no danger factor of the airport over the local residents, local residents worried about mental insecurity due to aircraft operation and danger of runway, also, they worried about noise damage after airport construction. In case of power and conflict management frame, all the interested parties appeared to prefer joint problem-solving method through opinion gathering and conversation. Local government made efforts to gather the residents’ opinion by directly listening to the residents’ opinion and reporting the opinion directly to the provincial government through installing resident communication center and dispatching public servants to the intended spot for the airport no.2, beginning with communication in joint problem-solving method for civil complaint settlement to settle conflict with the local residents from the initial stage. Difference appeared among the related parties in the summary of situation, grant of characteristic, and identity frame. First, local government frequently used a method to describe the residents’ behavior mainly by using characteristic grant frame, also, frequently used characteristic grant frame onto the outsiders, who are not the residents of relevant region. Particularly, expressed the dissatisfactory behavior of the outsiders negatively, while expressing the dissatisfactory points on the outsiders’ behavior of the outsiders related with current airport no.2. Identity frame also was used frequently, in case of the local government, such result was presumed to appear since they frequently expressed and insisted the opinion that represented their position. Local residents used characteristic grant frame a lot as the local government, however they expressed dissatisfaction and negative view on local government officers rather than negative expression on the outsiders through characteristic grant frame, differently from the local government. Frequency of use of situation summary frame also appeared high, since the local residents mainly insisted their situation, their position on current conflict and the attitude of the local government. Based on the above discussion and result, this research conclided the actual theoretical implication as below aspect. First, this research systematically analyzed the awareness of conflict related parties through frame theory. Second, this research performed quantitative content analysis while applying frame theory in respect of researching conflict. Cognitive frame per group could be concretely analyzed by subdividing the conflict related parties’ frame. Third, this research could conduct a comparative analysis of difference among the frames by comprehending the relation structure among the conflict related parties’ cognitive frame classified with detailed frame.
This research analyzed frame change of persons involved in conflict in a conflict situation focusing on position conflict case of Jeju airport no.2. The purpose of this research is, first, to materialize the cognitive frame of persons involved in the conflict regarding the position conflict problem of nonpreferred facility in the process of promoting a national business through the language network analysis based on their expressive language. Second, this research analyzed the individual characteristic that the frame structure of each person involved in conflict, and systematically investigated the conflict aspect that occurred in the relevant period through comparative analysis of difference among the people concerned. Third, this research conducted a comparative analysis of cognitive difference among the group involved in conflict by dividing through detailed frame type, and analyzed frame difference based on the relation structure among the persons involved in conflict who appeared through the analysis. Based on the above research purpose, this research selected local government (public servants) and local residents as research target, who are the conflict concerned groups. Time scope of research was not established separately, since the conflict is still ongoing, however, the researcher progressed the research by visiting Jeju area recently in 2017, and established 5 villages which are directly damaged region and 5 villages which receive compensation when an airport is built in Seongsan-eub, the intended spot for Jeju airport no.2. Therefore, this research collected conflict aspect and insistence of interested parties in different position from the major battleground related with airport no.2, and conducted a research based on comparison of interview result per group. Research method was, first, an operant definition was performed to classify the words of overall interview record, then a method to establish the index was performed. Second, this research classified the words of the interview record into detailed frame type based on the index, then arranged frequency of use of words using KrKwic program. Third, this research divided the list of use frame type per interested party into a matrix using KrTitle program. Fourth, this research indicated and visualized the relation structure among detailed frame types using NetDraw program based on the matrix, and utilized network analysis method to systematically analyze the characteristic per related party. As the research anaysis result, in case of profit and loss frame, local government public servants consistently insisted that airport no.2 construction would be beneficial to Jejudo and the local residents, however local residents raised objections to necessity of airport no.2. Simultaneously, they insisted that the economic profit brought by airport construction would be relevant to the local government and the outsiders who own over 70% of the land of Jejudo, and Jeju residents will only face economic damage. Next, danger frame indicates risk consciousness on the airport. While the local government perceives no danger factor of the airport over the local residents, local residents worried about mental insecurity due to aircraft operation and danger of runway, also, they worried about noise damage after airport construction. In case of power and conflict management frame, all the interested parties appeared to prefer joint problem-solving method through opinion gathering and conversation. Local government made efforts to gather the residents’ opinion by directly listening to the residents’ opinion and reporting the opinion directly to the provincial government through installing resident communication center and dispatching public servants to the intended spot for the airport no.2, beginning with communication in joint problem-solving method for civil complaint settlement to settle conflict with the local residents from the initial stage. Difference appeared among the related parties in the summary of situation, grant of characteristic, and identity frame. First, local government frequently used a method to describe the residents’ behavior mainly by using characteristic grant frame, also, frequently used characteristic grant frame onto the outsiders, who are not the residents of relevant region. Particularly, expressed the dissatisfactory behavior of the outsiders negatively, while expressing the dissatisfactory points on the outsiders’ behavior of the outsiders related with current airport no.2. Identity frame also was used frequently, in case of the local government, such result was presumed to appear since they frequently expressed and insisted the opinion that represented their position. Local residents used characteristic grant frame a lot as the local government, however they expressed dissatisfaction and negative view on local government officers rather than negative expression on the outsiders through characteristic grant frame, differently from the local government. Frequency of use of situation summary frame also appeared high, since the local residents mainly insisted their situation, their position on current conflict and the attitude of the local government. Based on the above discussion and result, this research conclided the actual theoretical implication as below aspect. First, this research systematically analyzed the awareness of conflict related parties through frame theory. Second, this research performed quantitative content analysis while applying frame theory in respect of researching conflict. Cognitive frame per group could be concretely analyzed by subdividing the conflict related parties’ frame. Third, this research could conduct a comparative analysis of difference among the frames by comprehending the relation structure among the conflict related parties’ cognitive frame classified with detailed frame.
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