본 연구의 목적은 소규모 중학교 체육활동이 학생들의 체육활동에 대한 정서에 미치는 영향에 대하여 알아봄으로써 소규모 중학교 학생들의 체육활동에 대한 정서를 이해하는데 있다. 연구를 위해 경상북도 K지역 소규모 중학교인 K학교의 학생 5명을 연구대상으로 선정하였으며, 2016년 10월~2016년 12월까지 2개월 간 체육활동 프로그램을 운영하였다. 연구를 위해 자아존중감과 심리적 안녕감에 대한 검사를 체육활동 전, 중, 후 실시하여 사전과 중간, 사전과 사후의 결과를 ...
본 연구의 목적은 소규모 중학교 체육활동이 학생들의 체육활동에 대한 정서에 미치는 영향에 대하여 알아봄으로써 소규모 중학교 학생들의 체육활동에 대한 정서를 이해하는데 있다. 연구를 위해 경상북도 K지역 소규모 중학교인 K학교의 학생 5명을 연구대상으로 선정하였으며, 2016년 10월~2016년 12월까지 2개월 간 체육활동 프로그램을 운영하였다. 연구를 위해 자아존중감과 심리적 안녕감에 대한 검사를 체육활동 전, 중, 후 실시하여 사전과 중간, 사전과 사후의 결과를 독립표본 T검정을 통해 분석하여 결과를 도출하였고, 학생들에게 체육활동 일기를 작성하도록 한 후, 일기에 표현된 학생들의 정서를 분석하여 결과를 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 소규모 중학교 체육활동은 학생들의 자아존중감에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소규모 중학교 체육활동은 학생들의 심리적 안녕감에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 체육활동 일기에는 학생들이 체육활동을 통해 경험하게 되는 다양한 정서들이 표현되었다. 체육활동 일기에는 15개의 정서체험 유형이 나타났으며, 이는 긍정적 정서와 부정적 정서로 구분되었다. 선행연구와의 비교 결과 일반 규모의 학교 체육활동에 비해 소규모 학교에서의 체육활동이 긍정적 정서를 더 많이 경험하게 하는 것으로 나타났으며, 소규모 중학교 체육활동에서 학생들의 정서에 영향을 미치는 요인은 교사 요인, 과제 특성 요인, 개인 요인 등으로 나타났다. 이러한 결과로 볼 때 소규모 중학교에서의 체육활동은 일반 규모의 학교에서의 체육활동에 비하여 학생들의 정서에 더 긍정적이며 큰 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 본 연구의 결과가 소규모 중학교 학생들이 체육활동을 통해 행복한 학교생활을 해나가는 데 작은 도움이 되기를 바란다.
본 연구의 목적은 소규모 중학교 체육활동이 학생들의 체육활동에 대한 정서에 미치는 영향에 대하여 알아봄으로써 소규모 중학교 학생들의 체육활동에 대한 정서를 이해하는데 있다. 연구를 위해 경상북도 K지역 소규모 중학교인 K학교의 학생 5명을 연구대상으로 선정하였으며, 2016년 10월~2016년 12월까지 2개월 간 체육활동 프로그램을 운영하였다. 연구를 위해 자아존중감과 심리적 안녕감에 대한 검사를 체육활동 전, 중, 후 실시하여 사전과 중간, 사전과 사후의 결과를 독립표본 T검정을 통해 분석하여 결과를 도출하였고, 학생들에게 체육활동 일기를 작성하도록 한 후, 일기에 표현된 학생들의 정서를 분석하여 결과를 도출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 소규모 중학교 체육활동은 학생들의 자아존중감에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소규모 중학교 체육활동은 학생들의 심리적 안녕감에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 체육활동 일기에는 학생들이 체육활동을 통해 경험하게 되는 다양한 정서들이 표현되었다. 체육활동 일기에는 15개의 정서체험 유형이 나타났으며, 이는 긍정적 정서와 부정적 정서로 구분되었다. 선행연구와의 비교 결과 일반 규모의 학교 체육활동에 비해 소규모 학교에서의 체육활동이 긍정적 정서를 더 많이 경험하게 하는 것으로 나타났으며, 소규모 중학교 체육활동에서 학생들의 정서에 영향을 미치는 요인은 교사 요인, 과제 특성 요인, 개인 요인 등으로 나타났다. 이러한 결과로 볼 때 소규모 중학교에서의 체육활동은 일반 규모의 학교에서의 체육활동에 비하여 학생들의 정서에 더 긍정적이며 큰 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 본 연구의 결과가 소규모 중학교 학생들이 체육활동을 통해 행복한 학교생활을 해나가는 데 작은 도움이 되기를 바란다.
The purpose of this study is to understand the effect of small scale middle school physical education activities on the emotions of students towards physical education activities. For the study, five students who attend small scale middle school students in K city of Gyeongsangbuk–Do were sel...
The purpose of this study is to understand the effect of small scale middle school physical education activities on the emotions of students towards physical education activities. For the study, five students who attend small scale middle school students in K city of Gyeongsangbuk–Do were selected as research subjects, and an integrated study was conducted by combining quantitative and qualitative research. The results of the study are as follows. First, physical education activity in small scale middle school showed positive effect on students' self–esteem. Second, physical education activity in small scale middle school positively effected the psychological well-being of students. Third, in the physical education activity diary, various physical education activities that students experienced through physical activities were expressed. In the physical education activity diary, 15 types of emotional experiences appeared, and these were classified into positive emotions and negative emotions. The result of comparing with a previous study, revealed that physical education activity in small scale middle school cause students to experience much more positive emotions when compared to students from general scale middle school physical education activity. The factors influencing students' emotions in small scale middle school physical education activities were teacher’s, task characteristics, and individual factors. These results suggest that physical education activity in small scale middle schools is more positive and significant for students' emotions compared to physical education activity in general scale middle schools. It is hope that the results of this study will help small scale middle school students to enjoy a happy school life through physical education activities.
The purpose of this study is to understand the effect of small scale middle school physical education activities on the emotions of students towards physical education activities. For the study, five students who attend small scale middle school students in K city of Gyeongsangbuk–Do were selected as research subjects, and an integrated study was conducted by combining quantitative and qualitative research. The results of the study are as follows. First, physical education activity in small scale middle school showed positive effect on students' self–esteem. Second, physical education activity in small scale middle school positively effected the psychological well-being of students. Third, in the physical education activity diary, various physical education activities that students experienced through physical activities were expressed. In the physical education activity diary, 15 types of emotional experiences appeared, and these were classified into positive emotions and negative emotions. The result of comparing with a previous study, revealed that physical education activity in small scale middle school cause students to experience much more positive emotions when compared to students from general scale middle school physical education activity. The factors influencing students' emotions in small scale middle school physical education activities were teacher’s, task characteristics, and individual factors. These results suggest that physical education activity in small scale middle schools is more positive and significant for students' emotions compared to physical education activity in general scale middle schools. It is hope that the results of this study will help small scale middle school students to enjoy a happy school life through physical education activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.