한국어의 경음화와 비음화는 한국어에서 사용 빈도와 오류 빈도가 높은 음운 변동 규칙이다. 그러므로 경음화와 비음화 규칙을 바르게 이해하고 적용하는 것과 규칙의 인지를 통해 학습자 스스로 자신의 오류를 인식하고 교정해 나가는 것이 한국어 학습자들의 발음 향상에 도움이 될 것이다. 하지만 한국어의 경음화와 비음화 규칙은 그 실현 양상이 매우 복잡하며 실현 환경도 무척 다양하다. 따라서 이들 규칙을 하나의 범주로 묶어 선형적으로 교육할 것이 아니라 규칙의 유표성과 실현 환경에 따라 분류한 후 각 규칙별, 환경별로 적절한 교육 순서와 교육 방법이 무엇인지를 고민하는 것이 필요할 것이다. 본 연구는 이를 위해 경음화와 비음화 규칙을 유표성과 실현 환경에 따라 세분한 후 실험을 통해 그 실현 양상을 관찰하고 오류의 유형과 원인을 밝히는 데 목적을 두고 진행되었다. 규칙의 유표성에 따른 경음화 실현율은 규칙4, 규칙1, 규칙2, 규칙3, 규칙6, 규칙7, 규칙5의 순서로 높게 나타났다. 규칙의 유표성에 따른 비음화 실현율은 장애음의 비음화 규칙의 경우 규칙2, 규칙1, 규칙3의 순서로 높게 나타났고, 유음의 비음화 규칙의 경우 규칙4의 실현율에 비해 규칙5와 규칙6의 실현율이 매우 낮게 나타났다. 규칙의 실현 환경에 따른 경음화 실현율은 용언의 활용 환경, 체언·조사 결합 환경, 단어 내부 환경의 순서로 높게 나타났다. 비음화 실현율의 경우 용언의 활용 환경, 단어 내부 환경, 체언·조사 결합 환경의 순서를 보였다. 경음화와 비음화 모두 용언의 활용 환경에서 실현율이 가장 높게 나타났는데, 그 주된 요인은 문법 단위나 의미 단위에 따른 분리성 정도 때문이다. 읽기 실험 결과를 바탕으로 하여 무의미 단어 실험과 학습자 인터뷰를 통해 오류의 원인을 연구하였는데, 오류의 유형은 의미 단위, 문법 단위로 끊어 읽어서 생기는 오류, 선행 음절의 종성 탈락으로 인한 오류, 자음군단순화 규칙의 간섭으로 인한 오류, 규칙을 인지하지 못해서 생기는 오류, 음소 변별 오류 등이 있었다. 학습자 인터뷰를 통해 이들 오류는 한국어와 모국어의 음절 구조 차이로 인한 모국어의 간섭 문제, 경음화와 비음화 규칙을 배우지 않아서, 혹은 배웠지만 적용하지 못해서, 경음화와 비음화 규칙 아닌 다른 ...
한국어의 경음화와 비음화는 한국어에서 사용 빈도와 오류 빈도가 높은 음운 변동 규칙이다. 그러므로 경음화와 비음화 규칙을 바르게 이해하고 적용하는 것과 규칙의 인지를 통해 학습자 스스로 자신의 오류를 인식하고 교정해 나가는 것이 한국어 학습자들의 발음 향상에 도움이 될 것이다. 하지만 한국어의 경음화와 비음화 규칙은 그 실현 양상이 매우 복잡하며 실현 환경도 무척 다양하다. 따라서 이들 규칙을 하나의 범주로 묶어 선형적으로 교육할 것이 아니라 규칙의 유표성과 실현 환경에 따라 분류한 후 각 규칙별, 환경별로 적절한 교육 순서와 교육 방법이 무엇인지를 고민하는 것이 필요할 것이다. 본 연구는 이를 위해 경음화와 비음화 규칙을 유표성과 실현 환경에 따라 세분한 후 실험을 통해 그 실현 양상을 관찰하고 오류의 유형과 원인을 밝히는 데 목적을 두고 진행되었다. 규칙의 유표성에 따른 경음화 실현율은 규칙4, 규칙1, 규칙2, 규칙3, 규칙6, 규칙7, 규칙5의 순서로 높게 나타났다. 규칙의 유표성에 따른 비음화 실현율은 장애음의 비음화 규칙의 경우 규칙2, 규칙1, 규칙3의 순서로 높게 나타났고, 유음의 비음화 규칙의 경우 규칙4의 실현율에 비해 규칙5와 규칙6의 실현율이 매우 낮게 나타났다. 규칙의 실현 환경에 따른 경음화 실현율은 용언의 활용 환경, 체언·조사 결합 환경, 단어 내부 환경의 순서로 높게 나타났다. 비음화 실현율의 경우 용언의 활용 환경, 단어 내부 환경, 체언·조사 결합 환경의 순서를 보였다. 경음화와 비음화 모두 용언의 활용 환경에서 실현율이 가장 높게 나타났는데, 그 주된 요인은 문법 단위나 의미 단위에 따른 분리성 정도 때문이다. 읽기 실험 결과를 바탕으로 하여 무의미 단어 실험과 학습자 인터뷰를 통해 오류의 원인을 연구하였는데, 오류의 유형은 의미 단위, 문법 단위로 끊어 읽어서 생기는 오류, 선행 음절의 종성 탈락으로 인한 오류, 자음군단순화 규칙의 간섭으로 인한 오류, 규칙을 인지하지 못해서 생기는 오류, 음소 변별 오류 등이 있었다. 학습자 인터뷰를 통해 이들 오류는 한국어와 모국어의 음절 구조 차이로 인한 모국어의 간섭 문제, 경음화와 비음화 규칙을 배우지 않아서, 혹은 배웠지만 적용하지 못해서, 경음화와 비음화 규칙 아닌 다른 음운 규칙의 간섭 등으로 인해 나타난다는 것을 확인하였다.
한국어의 경음화와 비음화는 한국어에서 사용 빈도와 오류 빈도가 높은 음운 변동 규칙이다. 그러므로 경음화와 비음화 규칙을 바르게 이해하고 적용하는 것과 규칙의 인지를 통해 학습자 스스로 자신의 오류를 인식하고 교정해 나가는 것이 한국어 학습자들의 발음 향상에 도움이 될 것이다. 하지만 한국어의 경음화와 비음화 규칙은 그 실현 양상이 매우 복잡하며 실현 환경도 무척 다양하다. 따라서 이들 규칙을 하나의 범주로 묶어 선형적으로 교육할 것이 아니라 규칙의 유표성과 실현 환경에 따라 분류한 후 각 규칙별, 환경별로 적절한 교육 순서와 교육 방법이 무엇인지를 고민하는 것이 필요할 것이다. 본 연구는 이를 위해 경음화와 비음화 규칙을 유표성과 실현 환경에 따라 세분한 후 실험을 통해 그 실현 양상을 관찰하고 오류의 유형과 원인을 밝히는 데 목적을 두고 진행되었다. 규칙의 유표성에 따른 경음화 실현율은 규칙4, 규칙1, 규칙2, 규칙3, 규칙6, 규칙7, 규칙5의 순서로 높게 나타났다. 규칙의 유표성에 따른 비음화 실현율은 장애음의 비음화 규칙의 경우 규칙2, 규칙1, 규칙3의 순서로 높게 나타났고, 유음의 비음화 규칙의 경우 규칙4의 실현율에 비해 규칙5와 규칙6의 실현율이 매우 낮게 나타났다. 규칙의 실현 환경에 따른 경음화 실현율은 용언의 활용 환경, 체언·조사 결합 환경, 단어 내부 환경의 순서로 높게 나타났다. 비음화 실현율의 경우 용언의 활용 환경, 단어 내부 환경, 체언·조사 결합 환경의 순서를 보였다. 경음화와 비음화 모두 용언의 활용 환경에서 실현율이 가장 높게 나타났는데, 그 주된 요인은 문법 단위나 의미 단위에 따른 분리성 정도 때문이다. 읽기 실험 결과를 바탕으로 하여 무의미 단어 실험과 학습자 인터뷰를 통해 오류의 원인을 연구하였는데, 오류의 유형은 의미 단위, 문법 단위로 끊어 읽어서 생기는 오류, 선행 음절의 종성 탈락으로 인한 오류, 자음군단순화 규칙의 간섭으로 인한 오류, 규칙을 인지하지 못해서 생기는 오류, 음소 변별 오류 등이 있었다. 학습자 인터뷰를 통해 이들 오류는 한국어와 모국어의 음절 구조 차이로 인한 모국어의 간섭 문제, 경음화와 비음화 규칙을 배우지 않아서, 혹은 배웠지만 적용하지 못해서, 경음화와 비음화 규칙 아닌 다른 음운 규칙의 간섭 등으로 인해 나타난다는 것을 확인하였다.
Glottalization and nasalization in Korean language is phonological rule with high frequency of use and errors. Therefore it can be useful for Korean language learners to have a right understanding on the rules of glottalization and nasalization, adopts them correctly, recognize and correct the error...
Glottalization and nasalization in Korean language is phonological rule with high frequency of use and errors. Therefore it can be useful for Korean language learners to have a right understanding on the rules of glottalization and nasalization, adopts them correctly, recognize and correct the errors to improve pronunciation. However, rules of glottalization and nasalization are various in the aspect of realization and reality environment. Accordingly, it is more desirable to classify the rules by markedness and reality environment and find out more appropriate order and way of teaching according to the rules and environment found. This study aims to categorize the rules by markedness and reality environment, observe aspects of realization through experiments and find out types and causes of the errors. Result of experiment was analyzed Glottalization realization rate by markedness of phonological rule was turned out Rule4, Rule1, Rule2, Rule3, Rule6, Rule7 and Rule5 in order of high frequency turn out. Nasalization realization rate by markedness of phonological rule turned out Rule2, Rule1, Rule3 in terms of frequency order. In nasalization of a liquid consonant, realization rate of Rule5 and 6 turned out to be very low in comparison with Rule4. Glottalization realization rate by markedness of phonological rule was turned out to be high in order of conjugation environment, postpositional particle combination environment and word inside environment. As for nasalization realization rate, the order was conjugation environment, word inside environment and postpositional particle combination environment. In both glottalization and nasalization, realization rate was highest in conjugation environment and the major cause for this is separativeness by unit of grammar and unit of meaning. The researcher studies cause of errors that were found from meaningless word experiment and face-to-face interviews. Types of errors include errors from reading with pauses by unit of grammar and unit of meaning, final consonant elimination of preceding syllable, interference from simplification of consonant cluster, lack of cognition of the rules and phoneme discrimination. Interview shows that these errors come from interference of their native language stemming from difference in syllable structure between Korean language and the mother tongue, not knowing glottalization and nasalization rules or lack of application of the rules, or interference of other phonological rule.
Glottalization and nasalization in Korean language is phonological rule with high frequency of use and errors. Therefore it can be useful for Korean language learners to have a right understanding on the rules of glottalization and nasalization, adopts them correctly, recognize and correct the errors to improve pronunciation. However, rules of glottalization and nasalization are various in the aspect of realization and reality environment. Accordingly, it is more desirable to classify the rules by markedness and reality environment and find out more appropriate order and way of teaching according to the rules and environment found. This study aims to categorize the rules by markedness and reality environment, observe aspects of realization through experiments and find out types and causes of the errors. Result of experiment was analyzed Glottalization realization rate by markedness of phonological rule was turned out Rule4, Rule1, Rule2, Rule3, Rule6, Rule7 and Rule5 in order of high frequency turn out. Nasalization realization rate by markedness of phonological rule turned out Rule2, Rule1, Rule3 in terms of frequency order. In nasalization of a liquid consonant, realization rate of Rule5 and 6 turned out to be very low in comparison with Rule4. Glottalization realization rate by markedness of phonological rule was turned out to be high in order of conjugation environment, postpositional particle combination environment and word inside environment. As for nasalization realization rate, the order was conjugation environment, word inside environment and postpositional particle combination environment. In both glottalization and nasalization, realization rate was highest in conjugation environment and the major cause for this is separativeness by unit of grammar and unit of meaning. The researcher studies cause of errors that were found from meaningless word experiment and face-to-face interviews. Types of errors include errors from reading with pauses by unit of grammar and unit of meaning, final consonant elimination of preceding syllable, interference from simplification of consonant cluster, lack of cognition of the rules and phoneme discrimination. Interview shows that these errors come from interference of their native language stemming from difference in syllable structure between Korean language and the mother tongue, not knowing glottalization and nasalization rules or lack of application of the rules, or interference of other phonological rule.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.