본 연구는 태권도공연의 상품가치를 규명하여 관람자의 만족도와 재관람에 어떠한 영향을 미치는지 분석하여 태권도공연의 활성화는 물론 세계적인 태권도 문화로써 자리를 잡고 도움을 주는 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 무주 태권도원 공연장에 자발적으로 온 관람자들을 대상으로 ‘태양의 꽃’ 태권도공연을 본 관람자들로 설정하여 설문내용의 타당성을 갖기 위해 대표적인 태권도 기관에서 주 6일 2회씩 운영하는 상설공연을 중심으로 자료를 수집하였으며, 조사기간은 2017년 04월 01일부터 05월 20일까지 약 50일간에 걸쳐 350부가 회수되었다. 수집된 자료 중 조사 내용의 일부가 누락되었거나 불성실하게 답변되었다고 판단 되는 자료 25부를 제외한 총 325부를 사용하였다. 자료처리방법은 ...
태권도공연 상품가치가 관람만족도와 재관람 의사결정에 미치는 영향
경희대학교 체육대학원 스포츠산업·경영전공 이 정 아
본 연구는 태권도공연의 상품가치를 규명하여 관람자의 만족도와 재관람에 어떠한 영향을 미치는지 분석하여 태권도공연의 활성화는 물론 세계적인 태권도 문화로써 자리를 잡고 도움을 주는 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 무주 태권도원 공연장에 자발적으로 온 관람자들을 대상으로 ‘태양의 꽃’ 태권도공연을 본 관람자들로 설정하여 설문내용의 타당성을 갖기 위해 대표적인 태권도 기관에서 주 6일 2회씩 운영하는 상설공연을 중심으로 자료를 수집하였으며, 조사기간은 2017년 04월 01일부터 05월 20일까지 약 50일간에 걸쳐 350부가 회수되었다. 수집된 자료 중 조사 내용의 일부가 누락되었거나 불성실하게 답변되었다고 판단 되는 자료 25부를 제외한 총 325부를 사용하였다. 자료처리방법은 SPSS 21.0과 AMOS 21.0통계프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적요인분석, 확인적요인분석, 신뢰도분석, 독립표본 t-검증, Anova-test, 상관관계분석, 단순회귀분석, 다중회귀분석, 구조방정식 모형분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 태권도공연 관람자의 개인적특성에 따른 상품가치의 차이를 확인한 결과 성별에 따른 상품가치의 차이로는 대체적으로 남자보다 여자가 상품가치가 높았으며, 경제적가치, 오락체험에서 차이를 나타냈고, 여성이 남성보다 높게 나타났다. 연령에 따른 차이를 살펴본 결과 매력성에서 10대가 가장 높게 나타났으며, 재관람 의사결정에서 50대가 높게 나타났다. 지역에 따른 상품가치를 살펴본 결과 차이가 나타나지 않았다. 결혼여부에 따른 상품가치의 차이를 확인한 결과에 따르면 기본의 경우가 태권도공연의 상품가치를 높게 평가하고 있는 것으로 나타났으며, 경제적가치, 오락적가치, 일탈체험, 미적체험 ,매력성, 관람만족도 전부 미혼보다 기혼이 높게 나타났다. 직업에 따른 상품가치의 차이는 기타보다 주부와 공무원들이 다른직업에 비해서 오락체험이 높게 나타났다. 미적체험의 경우 기타보다는 공무원이 높게 나타났으며, 재관람 의사결정에서는 기타보다 공무원이 높게 나타났다. 월 소득수준에 따른 상품가치의 차이는 높을수록 높게 평가하는 것으로 나타났다. 오락체험의 경우 100만원미만 500만원이상이 높게 나타났으며, 관람만족도는 100미만보다 500만원이상이 높게 나타났다. 학력에 따른 상품가치의 차이는 모든 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 관람특성에 따라 태권도공연 상품가치, 관람만족도와 재관람 의사결정에 차이를 확인한 결과 관람횟수에 따른 상품가치의 차이는 모든 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 관람동기에 따른 상품가치의 차이 하위요인중 문화사회적가치의 경우, ‘아무런생각없이보게된 것’ 보다는 ‘내가공연을보고싶어서’ 보게 된 경우 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 관람선호도에 따른 상품가치의 차이를 살펴본 결과 차이가 나타나지 않았다. 관람경로에 따른 상품가치의 차이를 살펴본 결과 경제적가치에 따라 소셜미디어 보다는 인터넷 검색의 패턴을 통해 노출된 경우가 높게 나타났다. 선호유형에 따른 상품가치의 차이 하위요인 중 문화사회적가치를 모든 하위요인에서 높게 나타났다. 셋째, 태권도공연 관람자의 상품가치가 관람만족도에 영향을 미치는지 차이를 확인한 결과 경제적가치와 오락체험, 매력성이 관람만족도에 긍정적으로 영향을 미쳤다. 넷째, 태권도공연 관람자의 상품가치가 재관람 의사결정에 영향을 미치는지 차이를 확인한 결과 관람만족이 재관람 의사결정에 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 높게 나타났다. 다섯째, 태권도공연 관람자의 상품가치, 관람만족도와 재관람 의사결정의 구조모형이 성립할 것인지에 대한 차이를 확인한 결과 태권도공연 관람자들의 상품가치, 관람만족도와 재관람 의사의 구조 관계를 살펴보면, 태권도공연에 대한 상품가치가 관람만족도에 강한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
태권도공연 상품가치가 관람만족도와 재관람 의사결정에 미치는 영향
경희대학교 체육대학원 스포츠산업·경영전공 이 정 아
본 연구는 태권도공연의 상품가치를 규명하여 관람자의 만족도와 재관람에 어떠한 영향을 미치는지 분석하여 태권도공연의 활성화는 물론 세계적인 태권도 문화로써 자리를 잡고 도움을 주는 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 무주 태권도원 공연장에 자발적으로 온 관람자들을 대상으로 ‘태양의 꽃’ 태권도공연을 본 관람자들로 설정하여 설문내용의 타당성을 갖기 위해 대표적인 태권도 기관에서 주 6일 2회씩 운영하는 상설공연을 중심으로 자료를 수집하였으며, 조사기간은 2017년 04월 01일부터 05월 20일까지 약 50일간에 걸쳐 350부가 회수되었다. 수집된 자료 중 조사 내용의 일부가 누락되었거나 불성실하게 답변되었다고 판단 되는 자료 25부를 제외한 총 325부를 사용하였다. 자료처리방법은 SPSS 21.0과 AMOS 21.0통계프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적요인분석, 확인적요인분석, 신뢰도분석, 독립표본 t-검증, Anova-test, 상관관계분석, 단순회귀분석, 다중회귀분석, 구조방정식 모형분석을 실시하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 태권도공연 관람자의 개인적특성에 따른 상품가치의 차이를 확인한 결과 성별에 따른 상품가치의 차이로는 대체적으로 남자보다 여자가 상품가치가 높았으며, 경제적가치, 오락체험에서 차이를 나타냈고, 여성이 남성보다 높게 나타났다. 연령에 따른 차이를 살펴본 결과 매력성에서 10대가 가장 높게 나타났으며, 재관람 의사결정에서 50대가 높게 나타났다. 지역에 따른 상품가치를 살펴본 결과 차이가 나타나지 않았다. 결혼여부에 따른 상품가치의 차이를 확인한 결과에 따르면 기본의 경우가 태권도공연의 상품가치를 높게 평가하고 있는 것으로 나타났으며, 경제적가치, 오락적가치, 일탈체험, 미적체험 ,매력성, 관람만족도 전부 미혼보다 기혼이 높게 나타났다. 직업에 따른 상품가치의 차이는 기타보다 주부와 공무원들이 다른직업에 비해서 오락체험이 높게 나타났다. 미적체험의 경우 기타보다는 공무원이 높게 나타났으며, 재관람 의사결정에서는 기타보다 공무원이 높게 나타났다. 월 소득수준에 따른 상품가치의 차이는 높을수록 높게 평가하는 것으로 나타났다. 오락체험의 경우 100만원미만 500만원이상이 높게 나타났으며, 관람만족도는 100미만보다 500만원이상이 높게 나타났다. 학력에 따른 상품가치의 차이는 모든 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 관람특성에 따라 태권도공연 상품가치, 관람만족도와 재관람 의사결정에 차이를 확인한 결과 관람횟수에 따른 상품가치의 차이는 모든 하위요인에서 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 관람동기에 따른 상품가치의 차이 하위요인중 문화사회적가치의 경우, ‘아무런생각없이보게된 것’ 보다는 ‘내가공연을보고싶어서’ 보게 된 경우 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 관람선호도에 따른 상품가치의 차이를 살펴본 결과 차이가 나타나지 않았다. 관람경로에 따른 상품가치의 차이를 살펴본 결과 경제적가치에 따라 소셜미디어 보다는 인터넷 검색의 패턴을 통해 노출된 경우가 높게 나타났다. 선호유형에 따른 상품가치의 차이 하위요인 중 문화사회적가치를 모든 하위요인에서 높게 나타났다. 셋째, 태권도공연 관람자의 상품가치가 관람만족도에 영향을 미치는지 차이를 확인한 결과 경제적가치와 오락체험, 매력성이 관람만족도에 긍정적으로 영향을 미쳤다. 넷째, 태권도공연 관람자의 상품가치가 재관람 의사결정에 영향을 미치는지 차이를 확인한 결과 관람만족이 재관람 의사결정에 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 높게 나타났다. 다섯째, 태권도공연 관람자의 상품가치, 관람만족도와 재관람 의사결정의 구조모형이 성립할 것인지에 대한 차이를 확인한 결과 태권도공연 관람자들의 상품가치, 관람만족도와 재관람 의사의 구조 관계를 살펴보면, 태권도공연에 대한 상품가치가 관람만족도에 강한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The Effects on Spectating Satisfaction and Revisit Indention of Taekwondo Product Value
Jung-A Lee Major in Sports Industry Management Graduate School of Physical Education Kyunghee University
The Purpose of the study was to examine the...
ABSTRACT
The Effects on Spectating Satisfaction and Revisit Indention of Taekwondo Product Value
Jung-A Lee Major in Sports Industry Management Graduate School of Physical Education Kyunghee University
The Purpose of the study was to examine the Taekwondo product value in order to discover the effects on spectating satisfaction and revisit intention on Taekwondo demonstration to help settled Taekwondo as a culture. The research participants of this study were one who watched Taekwondo demonstration call ‘Flower of Sun’. The data collection process was done around 50days which from April 1st through May 20th of 2017 and a total number of 350 data was collected. Out of collected data, eliminating 25 questionnaires due to the lack of information, a total number of 325 questionnaires were used for the data analysis. The data analysis process were includes; frequency analysis, confirmatory factor analysis, exploratory factor analysis, validity test, t-test, ANOVA test, correlation analysis, simple regression analysis, multiple regression analysis, and structural equation model. The results from the data analysis were as follow. First, the difference analysis of product value by demographic characteristics shows females have higher product value than male, as well as economic value and entertainment experience which shows significance difference. The difference of age indicated that teenager group showed higher in attractiveness factor while 50s showed higher in revisit intension. There was no significance difference showed on region. Martial status shows married status showed higher on product value as well as economic value, entertainment experience, deviation experience, esthetisches experience, attractiveness factor, and spectating satisfaction than unmarried. Job indicated housewives and public official showed higher in entertainment experience. In terms of esthetisches experience and revisit intention showed higher on public official. Income level indicated that higher income level shows higher in product value than lower income level. In terms of entertainment experience, less than one million won and more than five million won showed higher, for spectating satisfaction, less than one million won and more than five million won showed higher. The difference on product value by education level did not showed significance difference. Second, difference analysis results on commercial value of Taekwondo performance, satisfaction, and revisit intention by viewing characteristics. Difference of commercial value by number of viewing was not significant in any sub-factors. In case of sociocultural sub-factor of commercial value, there was significant difference by spectating motivation when in case of ‘I wanted to see the performance’ rather than ‘happened to watch the performance.’ There was no significant difference between spectator preference and commercial value. In the result of difference analysis of commercial value by spectating path, economic value was significant when exposed through internet search pattern rather than social media. All the sub-factors except for sociocultural value were significantly different by preference types. Third, the results on effects of product value to spectating satisfaction showed positive effects on economic value, entertainment experience, attractiveness factor, and spectating satisfaction. Fourth, the results on effects of product value to revisit intention showed positive effects on spectating satisfaction which leads to revisits intention. Fifth, the results of structural model on product value, spectating satisfaction, and revisits intention showed that product value of Taekwondo demonstration have positive effects on spectating satisfaction.
ABSTRACT
The Effects on Spectating Satisfaction and Revisit Indention of Taekwondo Product Value
Jung-A Lee Major in Sports Industry Management Graduate School of Physical Education Kyunghee University
The Purpose of the study was to examine the Taekwondo product value in order to discover the effects on spectating satisfaction and revisit intention on Taekwondo demonstration to help settled Taekwondo as a culture. The research participants of this study were one who watched Taekwondo demonstration call ‘Flower of Sun’. The data collection process was done around 50days which from April 1st through May 20th of 2017 and a total number of 350 data was collected. Out of collected data, eliminating 25 questionnaires due to the lack of information, a total number of 325 questionnaires were used for the data analysis. The data analysis process were includes; frequency analysis, confirmatory factor analysis, exploratory factor analysis, validity test, t-test, ANOVA test, correlation analysis, simple regression analysis, multiple regression analysis, and structural equation model. The results from the data analysis were as follow. First, the difference analysis of product value by demographic characteristics shows females have higher product value than male, as well as economic value and entertainment experience which shows significance difference. The difference of age indicated that teenager group showed higher in attractiveness factor while 50s showed higher in revisit intension. There was no significance difference showed on region. Martial status shows married status showed higher on product value as well as economic value, entertainment experience, deviation experience, esthetisches experience, attractiveness factor, and spectating satisfaction than unmarried. Job indicated housewives and public official showed higher in entertainment experience. In terms of esthetisches experience and revisit intention showed higher on public official. Income level indicated that higher income level shows higher in product value than lower income level. In terms of entertainment experience, less than one million won and more than five million won showed higher, for spectating satisfaction, less than one million won and more than five million won showed higher. The difference on product value by education level did not showed significance difference. Second, difference analysis results on commercial value of Taekwondo performance, satisfaction, and revisit intention by viewing characteristics. Difference of commercial value by number of viewing was not significant in any sub-factors. In case of sociocultural sub-factor of commercial value, there was significant difference by spectating motivation when in case of ‘I wanted to see the performance’ rather than ‘happened to watch the performance.’ There was no significant difference between spectator preference and commercial value. In the result of difference analysis of commercial value by spectating path, economic value was significant when exposed through internet search pattern rather than social media. All the sub-factors except for sociocultural value were significantly different by preference types. Third, the results on effects of product value to spectating satisfaction showed positive effects on economic value, entertainment experience, attractiveness factor, and spectating satisfaction. Fourth, the results on effects of product value to revisit intention showed positive effects on spectating satisfaction which leads to revisits intention. Fifth, the results of structural model on product value, spectating satisfaction, and revisits intention showed that product value of Taekwondo demonstration have positive effects on spectating satisfaction.
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