초·중등학교의 소프트웨어 교육은 코딩교육과 함께 소프트웨어, 정보윤리, 알고리즘, 정보기기, 정보처리, 프로그래밍, 컴퓨팅과 문제해결 등의 여러 분야를 포함하고 있다. 소프트웨어 교육은 컴퓨팅 사고...
초·중등학교의 소프트웨어 교육은 코딩교육과 함께 소프트웨어, 정보윤리, 알고리즘, 정보기기, 정보처리, 프로그래밍, 컴퓨팅과 문제해결 등의 여러 분야를 포함하고 있다. 소프트웨어 교육은 컴퓨팅 사고력의 향상을 목적하고 있다. 이의 평가에서는 수행평가와 학습과정의 평가가 중요하다. 그리고 교육이 학교급간에 연계될 수 있도록 고려하여야 한다. 부족한 수업시수를 보완하여 선행학습 또는 후행학습이 가능한 환경이 지원되어야 할 것이다. 그동안 SNS를 교육에 활용하고자 한 연구들이 많이 있었고 SNS가 교육에 효과적임을 증명한 연구들이 많이 있었다. 그렇지만 기존의 SNS는 교육을 목적으로 한 시스템이 아니었기에 학습과정의 평가에 필요한 활동집계와 로그자료 등을 제공하지 않아서 학습과정의 평가를 할 수가 없었다. 그동안의 초·중등학교에서의 소프트웨어 교육은 학습과정의 평가가 필수사항이 아니었기에 기존의 SNS를 활용해도 되었었지만, 소프트웨어 교육의 전면시행을 앞둔 현 시점에는 학습과정의 평가가 가능한 SNS가 필요하게 되었다. 이에 소프트웨어 교육을 효과적으로 지원할 수 있는 SNS를 연구하였다. 선행연구들과 교육부 자료들을 참고하여 초중등 소프트웨어 교육을 지원하는 SNS를 설계할 때 고려해야할 요소들을 정리하고 설계에 반영하였다. 토론이나 토의 그리고 발표와 팀 프로젝트 활동 등의 팀별 학습활동을 지원하는 SNS인 팀룸과 자료공유와 지속적인 학습과 피드백을 위한 위키(wiki)를 하나의 시스템으로 설계하고 구현하였다. 그리고 시스템의 사용성과 교육효과에 대한 평가를 위해 초·중등학교에서 소프트웨어 과목을 담당하고 있는 교사를 대상으로 시스템평가를 시행하였다.
초·중등학교의 소프트웨어 교육은 코딩교육과 함께 소프트웨어, 정보윤리, 알고리즘, 정보기기, 정보처리, 프로그래밍, 컴퓨팅과 문제해결 등의 여러 분야를 포함하고 있다. 소프트웨어 교육은 컴퓨팅 사고력의 향상을 목적하고 있다. 이의 평가에서는 수행평가와 학습과정의 평가가 중요하다. 그리고 교육이 학교급간에 연계될 수 있도록 고려하여야 한다. 부족한 수업시수를 보완하여 선행학습 또는 후행학습이 가능한 환경이 지원되어야 할 것이다. 그동안 SNS를 교육에 활용하고자 한 연구들이 많이 있었고 SNS가 교육에 효과적임을 증명한 연구들이 많이 있었다. 그렇지만 기존의 SNS는 교육을 목적으로 한 시스템이 아니었기에 학습과정의 평가에 필요한 활동집계와 로그자료 등을 제공하지 않아서 학습과정의 평가를 할 수가 없었다. 그동안의 초·중등학교에서의 소프트웨어 교육은 학습과정의 평가가 필수사항이 아니었기에 기존의 SNS를 활용해도 되었었지만, 소프트웨어 교육의 전면시행을 앞둔 현 시점에는 학습과정의 평가가 가능한 SNS가 필요하게 되었다. 이에 소프트웨어 교육을 효과적으로 지원할 수 있는 SNS를 연구하였다. 선행연구들과 교육부 자료들을 참고하여 초중등 소프트웨어 교육을 지원하는 SNS를 설계할 때 고려해야할 요소들을 정리하고 설계에 반영하였다. 토론이나 토의 그리고 발표와 팀 프로젝트 활동 등의 팀별 학습활동을 지원하는 SNS인 팀룸과 자료공유와 지속적인 학습과 피드백을 위한 위키(wiki)를 하나의 시스템으로 설계하고 구현하였다. 그리고 시스템의 사용성과 교육효과에 대한 평가를 위해 초·중등학교에서 소프트웨어 과목을 담당하고 있는 교사를 대상으로 시스템평가를 시행하였다.
Software education in elementary and secondary schools includes coding, software, information ethics, algorithms, information devices, information processing, programming, computing and problem solving. Software education aims to improve computing thinking. Assessment of performance and evaluation o...
Software education in elementary and secondary schools includes coding, software, information ethics, algorithms, information devices, information processing, programming, computing and problem solving. Software education aims to improve computing thinking. Assessment of performance and evaluation of learning process are important in evaluation. And consideration should be given to the linkage of education to the level of the school. It is necessary to supplement the shortage of the number of lessons, and to support the environment in which pre-learning or post-learning is possible. So far, there have been many studies to utilize SNS for education, and there have been many studies that proved that SNS is effective for education. However, until now, SNS was not a system for education purpose, so we could not evaluate the learning process because it did not provide the activity aggregation and log data necessary for evaluation of the learning process. So far, software education in elementary and secondary schools was not required to evaluate the learning process, so it was possible to utilize the existing SNS. However, at the present time before the full implementation of the software education, SNS that can evaluate the learning process is needed. So we studied SNS that can effectively support software education. Based on the previous studies and the data of the Ministry of Education, the factors to be considered when designing the SNS supporting the software education in the elementary and secondary schools were summarized and reflected in the design. Teamroom is an SNS that supports team-based learning activities such as discussion, conference, presentation and team project activities. And wiki support data sharing and continuous learning and feedback. We have designed and implemented a teamroom and a wiki as one system. In order to evaluate the system's usability and educational effect, system evaluation was conducted for teachers who are in charge of software courses in elementary and secondary schools.
Software education in elementary and secondary schools includes coding, software, information ethics, algorithms, information devices, information processing, programming, computing and problem solving. Software education aims to improve computing thinking. Assessment of performance and evaluation of learning process are important in evaluation. And consideration should be given to the linkage of education to the level of the school. It is necessary to supplement the shortage of the number of lessons, and to support the environment in which pre-learning or post-learning is possible. So far, there have been many studies to utilize SNS for education, and there have been many studies that proved that SNS is effective for education. However, until now, SNS was not a system for education purpose, so we could not evaluate the learning process because it did not provide the activity aggregation and log data necessary for evaluation of the learning process. So far, software education in elementary and secondary schools was not required to evaluate the learning process, so it was possible to utilize the existing SNS. However, at the present time before the full implementation of the software education, SNS that can evaluate the learning process is needed. So we studied SNS that can effectively support software education. Based on the previous studies and the data of the Ministry of Education, the factors to be considered when designing the SNS supporting the software education in the elementary and secondary schools were summarized and reflected in the design. Teamroom is an SNS that supports team-based learning activities such as discussion, conference, presentation and team project activities. And wiki support data sharing and continuous learning and feedback. We have designed and implemented a teamroom and a wiki as one system. In order to evaluate the system's usability and educational effect, system evaluation was conducted for teachers who are in charge of software courses in elementary and secondary schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.