이 연구는 발달장애학생 학부모의 자녀 학교교육 경험을 탐구하여 교육수요자의 관점에서 개선이 필요하다고 인식한 점을 찾고자 하는 연구이다. 본 연구는 질적연구로서 포커스그룹 면담으로 이루어졌으며 장애인부모회 활동 회원과 중등교육 학부모를 위주로 하여 총 21명이 연구참여자로서 참여하였다. 그리고 연구참여자로부터 IEP, 가정통신문 등 학교교육과 관련된 다양한 문서자료를 수집하여 함께 분석에 활용하였다. 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학부모의 학교교육에 대한 기대로는 사회성 향상 혹은 사회적응능력 향상에 대한 기대가 가장 컸다. 학부모들의 사회적 통합에 대한 기대와 요구는 교수적 통합에 대한 기대보다 더 우선시하고 있었다. 그러나 사회성 향상을 위하여 ...
이 연구는 발달장애학생 학부모의 자녀 학교교육 경험을 탐구하여 교육수요자의 관점에서 개선이 필요하다고 인식한 점을 찾고자 하는 연구이다. 본 연구는 질적연구로서 포커스그룹 면담으로 이루어졌으며 장애인부모회 활동 회원과 중등교육 학부모를 위주로 하여 총 21명이 연구참여자로서 참여하였다. 그리고 연구참여자로부터 IEP, 가정통신문 등 학교교육과 관련된 다양한 문서자료를 수집하여 함께 분석에 활용하였다. 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학부모의 학교교육에 대한 기대로는 사회성 향상 혹은 사회적응능력 향상에 대한 기대가 가장 컸다. 학부모들의 사회적 통합에 대한 기대와 요구는 교수적 통합에 대한 기대보다 더 우선시하고 있었다. 그러나 사회성 향상을 위하여 통합교육 환경을 선택한 학부모들은 사회적 통합의 부족을 깊이 체감하고 있었다. 또한 학습에 대한 많은 기대와 부담을 지고 있는 특수학급 교육에 대하여 학부모들은 학급별로 교육력의 편차가 큰 것으로 경험하였으며 대안으로서 ‘병설 특수학급’ 형태를 제기하였다. 둘째, 학부모의 학교교육 과정에 대한 경험으로는 교육내용, 교육목표 및 평가에 대한 의견이 도출되었다. 교육내용 면에서 현재 학교 수업은 일반교육과정 접근이 강화된 현행 국가수준 교육과정을 적용하지 못하고 기능적 기술 교육과정이나 국민기초학력 수준의 교육이 실시되고 있는 것으로 파악되었다. 이는 학부모, 교사 등 성인의 낮은 기대에서 비롯된 것이다. 그러나 일부 학부모들은 미래사회 적응을 위해서 수준이 상향된 학문적 교과 내용의 학습이 필요하다는 생각을 가지고 있었다. 그리고 교육목표 및 평가에서 현재 학교가 주도하는 IEP팀 협의는 학부모의 유의미한 참여를 이끌어내지 못하고 있으며 실질적인 팀 협의의 부재는 이후 평가를 포함한 전체 IEP 과정의 부실을 초래하는 시발점이 되고 있음을 확인하였다. 셋째, 학부모는 특수교사에겐 개별화교육, 학부모와의 의사소통, 통합교육을 위한 팀워크 리더십, 학생 장애특성 파악, 문제행동 지원 등 5가지 자질이 특히 더 강조된다고 보았다. 그리고 이러한 자질보다 더 중요한 것은 학생을 수용하는 태도와 교육에 대한 신념, 열의 등 정의적 요인이 더 중요하다고 생각하였다. 넷째, 특수교육의 성과에 대하여 학부모들은 사회적 적응 능력 향상, 인지적 능력, 독립성 등에서 일정 부분 향상을 경험하였다. 반면 성과로서 미진하여 향후 개선이 필요한 성과 영역으로는 진로 상황, 교육 만족도, 학교 참여 등을 들었다. 이 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 사회적 통합의 강화를 위해 일반교사들은 장애학생들에 대한 사회적 통합 강화 노력이 필요하며 특수교사는 리더십을 발휘하여 통합교육 환경에서 조정자 역할을 해야 한다. 둘째, 장애학생의 미래 사회적응력 향상을 위해선 학문적 교과 교육을 강화해야 한다. 이를 위해선 교사는 장애학생 학습에 대한 기대를 높이고 또 과거의 이념에서 벗어나 새로운 시대에 맞는 새로운 이념을 수용하고 실천해야 한다. 셋째, IEP 절차 개선 방안으로서 학교는 팀 협의에 학부모 참여를 높일 수 있는 방안을 찾아 시행해야 하며 학부모와 IEP 내용을 공유하고 학기중 진행에 대한 중간점검 과정을 가져야 한다. 넷째, 특수교사 양성과정에서 이론적 교육보다 실천적 측면이 강화되어야 한다. 그리고 ‘장애학부모 상담’ 과정이 기본 과목으로 도입되어야 한다. 다섯째, 진로 상황과 교육 만족도는 학교교육의 성과를 직접적으로 반영한다. 교육만족도 제고를 위해 장기적 인생설계적 교육 접근이 필요하며 진로 상황의 개선을 위해서 학생의 발달단계와 적성, 사회적 수요 등을 고려한 진로·직업교육 프로그램이 실시되어야 한다.
이 연구는 발달장애학생 학부모의 자녀 학교교육 경험을 탐구하여 교육수요자의 관점에서 개선이 필요하다고 인식한 점을 찾고자 하는 연구이다. 본 연구는 질적연구로서 포커스그룹 면담으로 이루어졌으며 장애인부모회 활동 회원과 중등교육 학부모를 위주로 하여 총 21명이 연구참여자로서 참여하였다. 그리고 연구참여자로부터 IEP, 가정통신문 등 학교교육과 관련된 다양한 문서자료를 수집하여 함께 분석에 활용하였다. 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학부모의 학교교육에 대한 기대로는 사회성 향상 혹은 사회적응능력 향상에 대한 기대가 가장 컸다. 학부모들의 사회적 통합에 대한 기대와 요구는 교수적 통합에 대한 기대보다 더 우선시하고 있었다. 그러나 사회성 향상을 위하여 통합교육 환경을 선택한 학부모들은 사회적 통합의 부족을 깊이 체감하고 있었다. 또한 학습에 대한 많은 기대와 부담을 지고 있는 특수학급 교육에 대하여 학부모들은 학급별로 교육력의 편차가 큰 것으로 경험하였으며 대안으로서 ‘병설 특수학급’ 형태를 제기하였다. 둘째, 학부모의 학교교육 과정에 대한 경험으로는 교육내용, 교육목표 및 평가에 대한 의견이 도출되었다. 교육내용 면에서 현재 학교 수업은 일반교육과정 접근이 강화된 현행 국가수준 교육과정을 적용하지 못하고 기능적 기술 교육과정이나 국민기초학력 수준의 교육이 실시되고 있는 것으로 파악되었다. 이는 학부모, 교사 등 성인의 낮은 기대에서 비롯된 것이다. 그러나 일부 학부모들은 미래사회 적응을 위해서 수준이 상향된 학문적 교과 내용의 학습이 필요하다는 생각을 가지고 있었다. 그리고 교육목표 및 평가에서 현재 학교가 주도하는 IEP팀 협의는 학부모의 유의미한 참여를 이끌어내지 못하고 있으며 실질적인 팀 협의의 부재는 이후 평가를 포함한 전체 IEP 과정의 부실을 초래하는 시발점이 되고 있음을 확인하였다. 셋째, 학부모는 특수교사에겐 개별화교육, 학부모와의 의사소통, 통합교육을 위한 팀워크 리더십, 학생 장애특성 파악, 문제행동 지원 등 5가지 자질이 특히 더 강조된다고 보았다. 그리고 이러한 자질보다 더 중요한 것은 학생을 수용하는 태도와 교육에 대한 신념, 열의 등 정의적 요인이 더 중요하다고 생각하였다. 넷째, 특수교육의 성과에 대하여 학부모들은 사회적 적응 능력 향상, 인지적 능력, 독립성 등에서 일정 부분 향상을 경험하였다. 반면 성과로서 미진하여 향후 개선이 필요한 성과 영역으로는 진로 상황, 교육 만족도, 학교 참여 등을 들었다. 이 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 사회적 통합의 강화를 위해 일반교사들은 장애학생들에 대한 사회적 통합 강화 노력이 필요하며 특수교사는 리더십을 발휘하여 통합교육 환경에서 조정자 역할을 해야 한다. 둘째, 장애학생의 미래 사회적응력 향상을 위해선 학문적 교과 교육을 강화해야 한다. 이를 위해선 교사는 장애학생 학습에 대한 기대를 높이고 또 과거의 이념에서 벗어나 새로운 시대에 맞는 새로운 이념을 수용하고 실천해야 한다. 셋째, IEP 절차 개선 방안으로서 학교는 팀 협의에 학부모 참여를 높일 수 있는 방안을 찾아 시행해야 하며 학부모와 IEP 내용을 공유하고 학기중 진행에 대한 중간점검 과정을 가져야 한다. 넷째, 특수교사 양성과정에서 이론적 교육보다 실천적 측면이 강화되어야 한다. 그리고 ‘장애학부모 상담’ 과정이 기본 과목으로 도입되어야 한다. 다섯째, 진로 상황과 교육 만족도는 학교교육의 성과를 직접적으로 반영한다. 교육만족도 제고를 위해 장기적 인생설계적 교육 접근이 필요하며 진로 상황의 개선을 위해서 학생의 발달단계와 적성, 사회적 수요 등을 고려한 진로·직업교육 프로그램이 실시되어야 한다.
This research seeks to find recognition what is demanded for their children's school education improvements exploring the parents of students with developmental disabilities' point of view. The study was done by the Focus Group interview as qualitative research. Activists of disabled's parents organ...
This research seeks to find recognition what is demanded for their children's school education improvements exploring the parents of students with developmental disabilities' point of view. The study was done by the Focus Group interview as qualitative research. Activists of disabled's parents organization and parents of secondary education were the main participant of a total 21 people in this research. Various documentation such as IEP from the participants, home correspondence associated with schooling was collected and used for the analysis. The results of analysis as follows : The first question is what is parents' expectation about school education. The answer is that the enhancement of the social ability or social adaptability is the most important one. Expectations and demands for social integration of the parents were bigger than those for the instructional integration. But parents who chose the inclusive education to enhance social ability deeply have felt lack of social integration. Meanwhile special education class was burdened a lot of expectations for learning by parents. But parents recognize that there is wide variation of education faculty among the classes, so the parents propose 'special education class as an annex to the general school' as an alternative. The second is the parents' experiences about the progress of schooling. As results, opinions on contents of education, educational objectives and evaluation were derived. About the contents of education, current school special education curriculum do not cover current national curriculum, which have strengthened access to general education curriculum. On the other hand, schools teach functional curriculum or basic curriculum as the level of national basic learning abilities to disabled. These situation stems from the low expectations of adults, such as parents and teachers. However, some parents had the idea that disabled students should learn academic contents similar to non-disabled curriculum in order to adapt to future integrated society. About the educational objectives and evaluation, the IEP team operation led by the school nowadays failed to draw the significant participation of parents. So failure in the overall IEP processes including the lack of appropriate objective setting and evaluation emerged due to the absence of substantial team discussion. Third, parents thought that special five qualities, individualized education, communication with parents, leadership in teamwork with other teachers, identifying students' disability characteristics, behavioral support faculty are most important to special education teachers. And more important qualities than those traits are affective factors such as attitude of accepting disabled students, a belief about students' improvements, and enthusiasm for education. Fourth, about the performance of special education, parents experienced that there are some improvement in intelligence, the social adaptability, and daily life independence of their children. On the other hand, more improvement is needed in the area of preparation of future career, overall satisfaction in education, and meaningful class participation of their children. The conclusions of the study are as follows : First, for enhancement of sociality (or social ability) of disabled students, all teachers must strengthen social integration efforts in inclusive class. Besides, every special education teacher must lead the other teachers and act as coordinator in the inclusive school. Second, in order to enhance the social adaptability of students in their future, academic contents education should be strengthened. To achieve this purpose, teachers should increase expectations of student learning. Teachers must also abandon the past ideas and embrace and practice new ideology that harmonize with the new era. Third, as a solution of abnormal IEP operation nowadays, school must look for ways to increase the parents participation in team discussion. Besides, school should share IEP information with parents and examine the progress of it during the semester. Fourth, Practical aspects should be strengthened rather than theoretical education in the special education teacher training process. And 'counseling for disabled's parents' should be opened as a basic course in it. Fifth, career situation and education satisfaction is directly reflect the performance of school education. In order to enhance the satisfaction of school education, long-term life-plan based educational approach is needed. To improve of the career situation, a career education program should be implemented taking into account the student’s career development stage, aptitude of students, and social demand for recruits.
This research seeks to find recognition what is demanded for their children's school education improvements exploring the parents of students with developmental disabilities' point of view. The study was done by the Focus Group interview as qualitative research. Activists of disabled's parents organization and parents of secondary education were the main participant of a total 21 people in this research. Various documentation such as IEP from the participants, home correspondence associated with schooling was collected and used for the analysis. The results of analysis as follows : The first question is what is parents' expectation about school education. The answer is that the enhancement of the social ability or social adaptability is the most important one. Expectations and demands for social integration of the parents were bigger than those for the instructional integration. But parents who chose the inclusive education to enhance social ability deeply have felt lack of social integration. Meanwhile special education class was burdened a lot of expectations for learning by parents. But parents recognize that there is wide variation of education faculty among the classes, so the parents propose 'special education class as an annex to the general school' as an alternative. The second is the parents' experiences about the progress of schooling. As results, opinions on contents of education, educational objectives and evaluation were derived. About the contents of education, current school special education curriculum do not cover current national curriculum, which have strengthened access to general education curriculum. On the other hand, schools teach functional curriculum or basic curriculum as the level of national basic learning abilities to disabled. These situation stems from the low expectations of adults, such as parents and teachers. However, some parents had the idea that disabled students should learn academic contents similar to non-disabled curriculum in order to adapt to future integrated society. About the educational objectives and evaluation, the IEP team operation led by the school nowadays failed to draw the significant participation of parents. So failure in the overall IEP processes including the lack of appropriate objective setting and evaluation emerged due to the absence of substantial team discussion. Third, parents thought that special five qualities, individualized education, communication with parents, leadership in teamwork with other teachers, identifying students' disability characteristics, behavioral support faculty are most important to special education teachers. And more important qualities than those traits are affective factors such as attitude of accepting disabled students, a belief about students' improvements, and enthusiasm for education. Fourth, about the performance of special education, parents experienced that there are some improvement in intelligence, the social adaptability, and daily life independence of their children. On the other hand, more improvement is needed in the area of preparation of future career, overall satisfaction in education, and meaningful class participation of their children. The conclusions of the study are as follows : First, for enhancement of sociality (or social ability) of disabled students, all teachers must strengthen social integration efforts in inclusive class. Besides, every special education teacher must lead the other teachers and act as coordinator in the inclusive school. Second, in order to enhance the social adaptability of students in their future, academic contents education should be strengthened. To achieve this purpose, teachers should increase expectations of student learning. Teachers must also abandon the past ideas and embrace and practice new ideology that harmonize with the new era. Third, as a solution of abnormal IEP operation nowadays, school must look for ways to increase the parents participation in team discussion. Besides, school should share IEP information with parents and examine the progress of it during the semester. Fourth, Practical aspects should be strengthened rather than theoretical education in the special education teacher training process. And 'counseling for disabled's parents' should be opened as a basic course in it. Fifth, career situation and education satisfaction is directly reflect the performance of school education. In order to enhance the satisfaction of school education, long-term life-plan based educational approach is needed. To improve of the career situation, a career education program should be implemented taking into account the student’s career development stage, aptitude of students, and social demand for recruits.
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