본 연구의 목적은 사회복지사의 다문화역량에 대한 요구를 바람직한 수준과 현재수준 간의 차이를 도출하여 실증적으로 분석하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. [연구문제 1] 다문화역량 구성요인에 대한 사회복지사의 요구는 어떠한가? [연구문제 2] 다문화역량 구성요인에 대한 사회복지사의 문항별 요구는 어떠한가? 연구문제를 해결하기 위해 설문조사는 연구자의 용이성을 고려하여 편의표집 및 목적 표집에 의해 경상북도 사회복지사를 대상으로 2017년 2월 1일부터 2월 28일까지 4주간에 걸쳐 진행되었다. 설문조사를 위한 조사도구는 개인적 특성을 포함하여 40개 문항이 선정되었으며, 설문지는 우편을 통해 본 연구자가 배포하였다. 총 300부를 배포하여 238부(회수율: 79.3%)가 회수되었으나, 불성실한 설문지 13부를 제외하고 215부(유효자료율: 71.7%)가 본 연구의 분석을 위한 연구 자료로 활용되었다. 수집한 자료의 분석을 PASW Statistics 22.0 한글판 활용하여 기술통계분석, ...
본 연구의 목적은 사회복지사의 다문화역량에 대한 요구를 바람직한 수준과 현재수준 간의 차이를 도출하여 실증적으로 분석하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. [연구문제 1] 다문화역량 구성요인에 대한 사회복지사의 요구는 어떠한가? [연구문제 2] 다문화역량 구성요인에 대한 사회복지사의 문항별 요구는 어떠한가? 연구문제를 해결하기 위해 설문조사는 연구자의 용이성을 고려하여 편의표집 및 목적 표집에 의해 경상북도 사회복지사를 대상으로 2017년 2월 1일부터 2월 28일까지 4주간에 걸쳐 진행되었다. 설문조사를 위한 조사도구는 개인적 특성을 포함하여 40개 문항이 선정되었으며, 설문지는 우편을 통해 본 연구자가 배포하였다. 총 300부를 배포하여 238부(회수율: 79.3%)가 회수되었으나, 불성실한 설문지 13부를 제외하고 215부(유효자료율: 71.7%)가 본 연구의 분석을 위한 연구 자료로 활용되었다. 수집한 자료의 분석을 PASW Statistics 22.0 한글판 활용하여 기술통계분석, 빈도분석, 신뢰도 분석, 요인분석, t검정, Borich의 요구도, LFF 분석을 실시하였다. 이러한 과정을 통해 사회복지사 다문화역량 구성요인과 다문화역량 구성요인의 문항별 우선순위를 결정하고, 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복지사의 다문화역량 구성요인에 대한 요구에서 최우선 순위군은 존재하지 않았으며, 차우선 순위군으로는 ‘다문화 인식’ 요인이 판단되었다. 둘째, 사회복지사의 다문화역량의 구성요인 중 ‘다문화 인식’ 요인의 바람직한 수준의 평균은 4.25였으며, 바람직한 수준과 현재 수준의 차이의 평균은 0.37로 나타났다. ‘다문화 인식’ 요인의 문항에서 Borich의 요구도 공식을 사용하였고, LFF 분석을 통해 우선순위를 확인하였다. 그 결과 최우선 순위군은 존재하지 않았으며, 차우선 순위군에 ‘클라이언트의 출신국가, 피부색, 종교에 따라 차별 금지’에 관한 3번 문항과 ‘내가 서비스를 제공하는 다문화 클라이언트는 한국 사람과 같은 사회의 구성원이다’, 1번 문항이 선정되었다. 사회복지사의 다문화역량의 구성요인 중 ‘다문화 지식 및 기술’ 요인의 바람직한 수준의 평균은 4.03이며, 바람직한 수준과 현재 수준의 차이의 평균은 0.79로 나타났다. 문화적 지식 및 기술의 문항에서 Borich의 요구도 공식을 사용하였고, LFF 분석을 통해 우선순위를 확인하였다. 그 결과 최우선 순위군은 ‘다문화 클라이언트가 어떤 도움이 필요한지 파악하는 것’에 관한 18번 문항, ‘다문화 클라이언트에 대한 편견을 없애기 위해 여러 체계와 협력’ 하는 것에 관한 31번 문항, ‘다문화 클라이언트의 권리향상과 옹호를 위한 노력’의 32번 문항이 선정되었다. 차우선 순위군에는 ‘다문화 클라이언트를 위한 정책과 서비스를 알고 있다’에 관한 19번 문항, ‘다문화 클라이언트의 강점을 활용하여 도움을 제공하는 것’에 관한 20번 문항, ‘다문화 클라이언트를 대할 때 어떤 상황에서 가치가 충돌하는지 알고 있다’에 관한 30번 문항, ‘서비스에 대한 다문화 클라이언트의 평가 파악’에 관한 33번 문항이 선정되었다.
본 연구의 목적은 사회복지사의 다문화역량에 대한 요구를 바람직한 수준과 현재수준 간의 차이를 도출하여 실증적으로 분석하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. [연구문제 1] 다문화역량 구성요인에 대한 사회복지사의 요구는 어떠한가? [연구문제 2] 다문화역량 구성요인에 대한 사회복지사의 문항별 요구는 어떠한가? 연구문제를 해결하기 위해 설문조사는 연구자의 용이성을 고려하여 편의표집 및 목적 표집에 의해 경상북도 사회복지사를 대상으로 2017년 2월 1일부터 2월 28일까지 4주간에 걸쳐 진행되었다. 설문조사를 위한 조사도구는 개인적 특성을 포함하여 40개 문항이 선정되었으며, 설문지는 우편을 통해 본 연구자가 배포하였다. 총 300부를 배포하여 238부(회수율: 79.3%)가 회수되었으나, 불성실한 설문지 13부를 제외하고 215부(유효자료율: 71.7%)가 본 연구의 분석을 위한 연구 자료로 활용되었다. 수집한 자료의 분석을 PASW Statistics 22.0 한글판 활용하여 기술통계분석, 빈도분석, 신뢰도 분석, 요인분석, t검정, Borich의 요구도, LFF 분석을 실시하였다. 이러한 과정을 통해 사회복지사 다문화역량 구성요인과 다문화역량 구성요인의 문항별 우선순위를 결정하고, 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복지사의 다문화역량 구성요인에 대한 요구에서 최우선 순위군은 존재하지 않았으며, 차우선 순위군으로는 ‘다문화 인식’ 요인이 판단되었다. 둘째, 사회복지사의 다문화역량의 구성요인 중 ‘다문화 인식’ 요인의 바람직한 수준의 평균은 4.25였으며, 바람직한 수준과 현재 수준의 차이의 평균은 0.37로 나타났다. ‘다문화 인식’ 요인의 문항에서 Borich의 요구도 공식을 사용하였고, LFF 분석을 통해 우선순위를 확인하였다. 그 결과 최우선 순위군은 존재하지 않았으며, 차우선 순위군에 ‘클라이언트의 출신국가, 피부색, 종교에 따라 차별 금지’에 관한 3번 문항과 ‘내가 서비스를 제공하는 다문화 클라이언트는 한국 사람과 같은 사회의 구성원이다’, 1번 문항이 선정되었다. 사회복지사의 다문화역량의 구성요인 중 ‘다문화 지식 및 기술’ 요인의 바람직한 수준의 평균은 4.03이며, 바람직한 수준과 현재 수준의 차이의 평균은 0.79로 나타났다. 문화적 지식 및 기술의 문항에서 Borich의 요구도 공식을 사용하였고, LFF 분석을 통해 우선순위를 확인하였다. 그 결과 최우선 순위군은 ‘다문화 클라이언트가 어떤 도움이 필요한지 파악하는 것’에 관한 18번 문항, ‘다문화 클라이언트에 대한 편견을 없애기 위해 여러 체계와 협력’ 하는 것에 관한 31번 문항, ‘다문화 클라이언트의 권리향상과 옹호를 위한 노력’의 32번 문항이 선정되었다. 차우선 순위군에는 ‘다문화 클라이언트를 위한 정책과 서비스를 알고 있다’에 관한 19번 문항, ‘다문화 클라이언트의 강점을 활용하여 도움을 제공하는 것’에 관한 20번 문항, ‘다문화 클라이언트를 대할 때 어떤 상황에서 가치가 충돌하는지 알고 있다’에 관한 30번 문항, ‘서비스에 대한 다문화 클라이언트의 평가 파악’에 관한 33번 문항이 선정되었다.
Purpose of this research is analyzing requirement for multicultural competence on social workers by drawing out differences between desirable status and current status. For that, research problems were chosen as below. [Research Problem 1] What kinds of organizational factors are required to soc...
Purpose of this research is analyzing requirement for multicultural competence on social workers by drawing out differences between desirable status and current status. For that, research problems were chosen as below. [Research Problem 1] What kinds of organizational factors are required to social workers regarding multicultural competence? [Research problems 2] What kinds of organizational factors are required to social workers for each questions regarding multicultural competence? To solve these research problems, the survey was performed by convenience sampling & purpose sampling in the light of researcher’s convenience among social workers who work in Gyeongsangbuk-do province. And the survey was conducted for 4 weeks from 1st of Jan to 28th of Feb in 2017. 40 questions were selected as survey tools, and questionnaire were distributed by the researcher in person. 238(Recovery rate: 79.3%) copies of questionnaire returned from 300 copies. But 215(Valid data rate: 71.7%) copies of questionnaire were used for this research except for 13 copies of questionnaire which are faithless. Following static techniques were used to analyze collected data by using the PASW Statistics 22.0(Kor Version) Descriptive statistic analysis, Analysis of frequency, Reliability analysis, Factor analysis, T-test, Borich's Needs Analysis, LFF analysis. Through these process, priority for multicultural competence & organizational factors for multicultural competence were determined as follows. First, there’s no top priority for the multicultural organization factors which are required to social workers. However, Multicultural awareness factor was required as a second priority. Second, Among the multicultural competence factors required for social workers, average of desirable level for multicultural awareness was 4.25, And mean deviation between desirable level and current level was 0.37. In the question of ‘ multicultural awareness’ factors, Borich’s need analysis formula was used, and the LFF analysis was used to identify the priority. Consequently, there was top priority group, and following two questions were selected as second priority group. Question No.3: Questions about prohibiting discrimination against country of origin, skin color, religion. Question No.1: Multicultural clients whom I providing service is a member of society like Koreans. Among the multicultural competence factors required for social workers, average of desirable level for multicultural knowledge & skill was 4.03, And mean deviation between desirable level and current level was 0.79. Borich’s needs formula was used in the question regarding cultural knowledge & skill. And Priority was defined through LFF analysis. As a result, following 3 questions was selected for top priority group Question No.18: What kind of helps needed for multicultural clients, Question No.31: What kind of system and cooperation are required to prevent prejudice against multicultural clients, Question No.32: What kind of efforts are required to protect and to improve multicultural clients’right. For second priority group, following 4questions were selected. Question No.19: Are social workers aware of policies and services for multicultural clients, Question No.20: Can social workers help multicultural clients with multicultural clients’ strong points, Question No.30: Are social workers aware of what kind of situations conflict values, Question No.33: Can social workers realize clients’assessment for supplied services.
Purpose of this research is analyzing requirement for multicultural competence on social workers by drawing out differences between desirable status and current status. For that, research problems were chosen as below. [Research Problem 1] What kinds of organizational factors are required to social workers regarding multicultural competence? [Research problems 2] What kinds of organizational factors are required to social workers for each questions regarding multicultural competence? To solve these research problems, the survey was performed by convenience sampling & purpose sampling in the light of researcher’s convenience among social workers who work in Gyeongsangbuk-do province. And the survey was conducted for 4 weeks from 1st of Jan to 28th of Feb in 2017. 40 questions were selected as survey tools, and questionnaire were distributed by the researcher in person. 238(Recovery rate: 79.3%) copies of questionnaire returned from 300 copies. But 215(Valid data rate: 71.7%) copies of questionnaire were used for this research except for 13 copies of questionnaire which are faithless. Following static techniques were used to analyze collected data by using the PASW Statistics 22.0(Kor Version) Descriptive statistic analysis, Analysis of frequency, Reliability analysis, Factor analysis, T-test, Borich's Needs Analysis, LFF analysis. Through these process, priority for multicultural competence & organizational factors for multicultural competence were determined as follows. First, there’s no top priority for the multicultural organization factors which are required to social workers. However, Multicultural awareness factor was required as a second priority. Second, Among the multicultural competence factors required for social workers, average of desirable level for multicultural awareness was 4.25, And mean deviation between desirable level and current level was 0.37. In the question of ‘ multicultural awareness’ factors, Borich’s need analysis formula was used, and the LFF analysis was used to identify the priority. Consequently, there was top priority group, and following two questions were selected as second priority group. Question No.3: Questions about prohibiting discrimination against country of origin, skin color, religion. Question No.1: Multicultural clients whom I providing service is a member of society like Koreans. Among the multicultural competence factors required for social workers, average of desirable level for multicultural knowledge & skill was 4.03, And mean deviation between desirable level and current level was 0.79. Borich’s needs formula was used in the question regarding cultural knowledge & skill. And Priority was defined through LFF analysis. As a result, following 3 questions was selected for top priority group Question No.18: What kind of helps needed for multicultural clients, Question No.31: What kind of system and cooperation are required to prevent prejudice against multicultural clients, Question No.32: What kind of efforts are required to protect and to improve multicultural clients’right. For second priority group, following 4questions were selected. Question No.19: Are social workers aware of policies and services for multicultural clients, Question No.20: Can social workers help multicultural clients with multicultural clients’ strong points, Question No.30: Are social workers aware of what kind of situations conflict values, Question No.33: Can social workers realize clients’assessment for supplied services.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.