공연예술분야는 전통적으로 자생력이 취약하여 공공부문의 지원에 많이 의존하고 있다. 최근에는 세계적으로 경제적 불황이 지속되고 있고, 우리나라에도 그 여파가 미치고 있어서 공연예술 활동은 점점 더 위축되고 있다. 이 연구는 이러한 환경에서 현실적으로 생존의 문제까지 고민하고 있는 공연예술계가 자생력을 확보할 수 있는 방안을 연구하였다. 특히, 공연예술분야의 3대 요소인 배우, 장소, 관객 중에서 공연제작과 상연의 두 주체인 배우(공연예술단체)와 장소(공연장)간의 협업을 기반으로 한 자생력 확보방안을 연구하였고, 실질적으로 현장에서 적용할 수 있는 구체적인 방안을 찾기 위해 노력하였다. 공연예술단체는 작품을 제작하여 공연할 장소가 반드시 필요하고, 공연장은 공연할 단체가 반드시 필요해서 서로 매우 밀접한 관계에 있지만, 대부분의 경우에는 서로 추구하는 목적이나 사업방향을 달리하여 독자적으로 계획을 수립하고 공연활동을 하고 있는 편이어서 연계가 부족한 편이다. 한편으로, 선행연구나 공연예술계에서 제시된 자생력의 방안을 보면 결국은 공공의 지원을 필수요소로 제시하고 있다. 따라서, 이 연구에서는 침체된 공연예술분야에 대한 구체적인 현황 분석과 진단을 통해 보다 장기적인 안목에서 공공지원과 연계하여 공연예술단체와 공연장이 협업을 통하여 자생력을 확보해 ...
공연예술분야는 전통적으로 자생력이 취약하여 공공부문의 지원에 많이 의존하고 있다. 최근에는 세계적으로 경제적 불황이 지속되고 있고, 우리나라에도 그 여파가 미치고 있어서 공연예술 활동은 점점 더 위축되고 있다. 이 연구는 이러한 환경에서 현실적으로 생존의 문제까지 고민하고 있는 공연예술계가 자생력을 확보할 수 있는 방안을 연구하였다. 특히, 공연예술분야의 3대 요소인 배우, 장소, 관객 중에서 공연제작과 상연의 두 주체인 배우(공연예술단체)와 장소(공연장)간의 협업을 기반으로 한 자생력 확보방안을 연구하였고, 실질적으로 현장에서 적용할 수 있는 구체적인 방안을 찾기 위해 노력하였다. 공연예술단체는 작품을 제작하여 공연할 장소가 반드시 필요하고, 공연장은 공연할 단체가 반드시 필요해서 서로 매우 밀접한 관계에 있지만, 대부분의 경우에는 서로 추구하는 목적이나 사업방향을 달리하여 독자적으로 계획을 수립하고 공연활동을 하고 있는 편이어서 연계가 부족한 편이다. 한편으로, 선행연구나 공연예술계에서 제시된 자생력의 방안을 보면 결국은 공공의 지원을 필수요소로 제시하고 있다. 따라서, 이 연구에서는 침체된 공연예술분야에 대한 구체적인 현황 분석과 진단을 통해 보다 장기적인 안목에서 공공지원과 연계하여 공연예술단체와 공연장이 협업을 통하여 자생력을 확보해 갈 수 있는 방안을 마련하였다. 공연예술의 특징 및 사회적 기능을 살펴보고, 공연예술 환경, 공연예술단체 및 공연장 운영현황, 공연장과 연계하여 공공부문에서 시행했던 지원사업과 해외사례를 조사하였다. 공연예술분야에 대한 SWOT 분석과 함께 전문가를 대상으로 한 델파이 조사를 통해 자생력 확보를 위한 전략을 도출하고 그에 따른 발전방안을 제시하였다. 델파이 조사결과 5개 분야 전략과 36개의 세부전략 항목을 도출하고, 각 전략별 세부항목의 우선순위와 중요도를 조사하여 우선적으로 추진할 전략항목 17개를 최종적으로 정리하였다. 5개의 전략항목은 ① 콘텐츠의 기획․제작 강화(레파토리 축적), ② 공연장+공연예술단체 협업, ③ 정책지원, ④ 단체운영, ⑤ 마케팅․홍보로 나타났다. 이들 전략을 공공지원과 연계하여 공연예술단체와 공연장의 협업을 통한 발전방안을 제시하였다. 첫째, 공연예술단체에게 “자유로운 예술 지원제도 도입과 열린 플랫폼인 문화공간을 제공”한다. 둘째, 공연예술단체와 공연장의 협업기반 조성을 위해 “공연장+공연예술단체 팩키지 지원(3+2제)”를 도입한다. 셋째, 공연예술단체가 예술창작에 전념할 수 있도록 하기 위해 공연예술단체의 운영을 제3자가 도와줄 수 있는 구조인 “공연예술단체 공동 운영제 도입” 또는 “공연예술단체의 경영․재정․회계를 실질적으로 대행하는 제3의 기관․단체․회사를 설립”한다. 우리나라의 예술지원제도는 제약조건이 너무 많아 공연예술단체들이 창작에만 전념하기가 매우 힘든 구조이다. 이들이 여러 형태의 구속에서 벗어나 자유롭고 편리하게 지원금을 받을 수 있는 시스템을 새로 만들고, 공연장과 공연예술단체를 같이 묶어서 집중 지원하는 등 공공지원의 기본 틀을 혁신적으로 바꾼다면, 장기적으로 공연예술단체는 수익을 창출할 수 있을 것이다. 이 연구는 우리나라의 공공지원체계에서 자칫 예술지원을 가로막는 ‘구호’로 악용될 수도 있는 ‘자생력’에 대한 예술계의 현상들을 가감 없이 진단하여 공연예술단체들의 실질적인 자생력 확보방안을 마련하는데 그 목적이 있다.
주요어: 공연장, 공연예술단체, 자생력, 공연예술, 공공지원
공연예술분야는 전통적으로 자생력이 취약하여 공공부문의 지원에 많이 의존하고 있다. 최근에는 세계적으로 경제적 불황이 지속되고 있고, 우리나라에도 그 여파가 미치고 있어서 공연예술 활동은 점점 더 위축되고 있다. 이 연구는 이러한 환경에서 현실적으로 생존의 문제까지 고민하고 있는 공연예술계가 자생력을 확보할 수 있는 방안을 연구하였다. 특히, 공연예술분야의 3대 요소인 배우, 장소, 관객 중에서 공연제작과 상연의 두 주체인 배우(공연예술단체)와 장소(공연장)간의 협업을 기반으로 한 자생력 확보방안을 연구하였고, 실질적으로 현장에서 적용할 수 있는 구체적인 방안을 찾기 위해 노력하였다. 공연예술단체는 작품을 제작하여 공연할 장소가 반드시 필요하고, 공연장은 공연할 단체가 반드시 필요해서 서로 매우 밀접한 관계에 있지만, 대부분의 경우에는 서로 추구하는 목적이나 사업방향을 달리하여 독자적으로 계획을 수립하고 공연활동을 하고 있는 편이어서 연계가 부족한 편이다. 한편으로, 선행연구나 공연예술계에서 제시된 자생력의 방안을 보면 결국은 공공의 지원을 필수요소로 제시하고 있다. 따라서, 이 연구에서는 침체된 공연예술분야에 대한 구체적인 현황 분석과 진단을 통해 보다 장기적인 안목에서 공공지원과 연계하여 공연예술단체와 공연장이 협업을 통하여 자생력을 확보해 갈 수 있는 방안을 마련하였다. 공연예술의 특징 및 사회적 기능을 살펴보고, 공연예술 환경, 공연예술단체 및 공연장 운영현황, 공연장과 연계하여 공공부문에서 시행했던 지원사업과 해외사례를 조사하였다. 공연예술분야에 대한 SWOT 분석과 함께 전문가를 대상으로 한 델파이 조사를 통해 자생력 확보를 위한 전략을 도출하고 그에 따른 발전방안을 제시하였다. 델파이 조사결과 5개 분야 전략과 36개의 세부전략 항목을 도출하고, 각 전략별 세부항목의 우선순위와 중요도를 조사하여 우선적으로 추진할 전략항목 17개를 최종적으로 정리하였다. 5개의 전략항목은 ① 콘텐츠의 기획․제작 강화(레파토리 축적), ② 공연장+공연예술단체 협업, ③ 정책지원, ④ 단체운영, ⑤ 마케팅․홍보로 나타났다. 이들 전략을 공공지원과 연계하여 공연예술단체와 공연장의 협업을 통한 발전방안을 제시하였다. 첫째, 공연예술단체에게 “자유로운 예술 지원제도 도입과 열린 플랫폼인 문화공간을 제공”한다. 둘째, 공연예술단체와 공연장의 협업기반 조성을 위해 “공연장+공연예술단체 팩키지 지원(3+2제)”를 도입한다. 셋째, 공연예술단체가 예술창작에 전념할 수 있도록 하기 위해 공연예술단체의 운영을 제3자가 도와줄 수 있는 구조인 “공연예술단체 공동 운영제 도입” 또는 “공연예술단체의 경영․재정․회계를 실질적으로 대행하는 제3의 기관․단체․회사를 설립”한다. 우리나라의 예술지원제도는 제약조건이 너무 많아 공연예술단체들이 창작에만 전념하기가 매우 힘든 구조이다. 이들이 여러 형태의 구속에서 벗어나 자유롭고 편리하게 지원금을 받을 수 있는 시스템을 새로 만들고, 공연장과 공연예술단체를 같이 묶어서 집중 지원하는 등 공공지원의 기본 틀을 혁신적으로 바꾼다면, 장기적으로 공연예술단체는 수익을 창출할 수 있을 것이다. 이 연구는 우리나라의 공공지원체계에서 자칫 예술지원을 가로막는 ‘구호’로 악용될 수도 있는 ‘자생력’에 대한 예술계의 현상들을 가감 없이 진단하여 공연예술단체들의 실질적인 자생력 확보방안을 마련하는데 그 목적이 있다.
The performing arts sector is traditionally dependent on the financial support of the public sector because of its weak self-sufficiency. In recent years, economic recession has been continuing globally, and the aftermath of this recession has been widespread in Korea, therefore, performing arts act...
The performing arts sector is traditionally dependent on the financial support of the public sector because of its weak self-sufficiency. In recent years, economic recession has been continuing globally, and the aftermath of this recession has been widespread in Korea, therefore, performing arts activities are becoming more and more shrinking. This study investigated ways to secure the self-sustaining power of the performing arts community, which is concerned with the survival issues. I tried to find the detailed policies to apply in the performing arts field. Since performing arts organizations need places to perform their works and the performing theaters need the performing organizations, both parts are very closely related each other. In most cases, however, the pursuing directions and goals of the performing arts organizations are different from the performing theater’s, and thus it is hard to see co-work for each other.
On the other hand, public aid is indispensable for the performing arts area judging from the result of previous studies or methods of self-help presented in the performing arts. Therefore, in this study, the situation analysis and diagnosis about the stagnant performing arts field have been done and the policy options for the cooperation with the performing arts group and the performance hall from the long-term perspective are provided to secure the self-sustaining power in connection with public assistance.
I have examined the characteristics and social functions of the performing arts, and have investigated the performing arts environment, performing arts organizations and performance theaters. And I also have examined the public support projects in connection with the status of the performing theaters, and overseas cases. Then, the SWOT analysis for the performing arts field and the Delphi survey for the experts were conducted, and the strategic and development plans for securing the self-sustenance were suggested accordingly. Based on the results of Delphi survey, five strategies and 36 specific strategies are identified, the priorities and importance of each strategy are reviewed, and finally 17 items were summarized
The five strategic items are (1) the strengthening of the planning and production of contents (the accumulation of repertoires), (2) the collaboration of performing theater and performing arts group, (3) policy supports, (4) group operations, and (5) marketing and public relations. And these strategies should be linked with public aid, and the development strategies can be realized by the collaboration between performing arts organizations and theaters.
First, the public art support system should less conditional and a cultural space as an open platform should be provided to performing arts organizations. Second, we will introduce “theater + performance arts” package support (3 years + 2 year system) for the foundation of collaboration between performing arts organizations and theaters. Third, in order to allow the performing arts organizations to devote themselves to the creation of arts, we need to introduce "the cooperative management of performing arts organizations", which is a structure that third parties can help the management of art groups, or to establish "a third organization, agency, or company that take charge of business, finance, and accounting of the performance group.
keyword: performing theater, performing arts organization, self-reliance, performing art, financial support of the public sector
The performing arts sector is traditionally dependent on the financial support of the public sector because of its weak self-sufficiency. In recent years, economic recession has been continuing globally, and the aftermath of this recession has been widespread in Korea, therefore, performing arts activities are becoming more and more shrinking. This study investigated ways to secure the self-sustaining power of the performing arts community, which is concerned with the survival issues. I tried to find the detailed policies to apply in the performing arts field. Since performing arts organizations need places to perform their works and the performing theaters need the performing organizations, both parts are very closely related each other. In most cases, however, the pursuing directions and goals of the performing arts organizations are different from the performing theater’s, and thus it is hard to see co-work for each other.
On the other hand, public aid is indispensable for the performing arts area judging from the result of previous studies or methods of self-help presented in the performing arts. Therefore, in this study, the situation analysis and diagnosis about the stagnant performing arts field have been done and the policy options for the cooperation with the performing arts group and the performance hall from the long-term perspective are provided to secure the self-sustaining power in connection with public assistance.
I have examined the characteristics and social functions of the performing arts, and have investigated the performing arts environment, performing arts organizations and performance theaters. And I also have examined the public support projects in connection with the status of the performing theaters, and overseas cases. Then, the SWOT analysis for the performing arts field and the Delphi survey for the experts were conducted, and the strategic and development plans for securing the self-sustenance were suggested accordingly. Based on the results of Delphi survey, five strategies and 36 specific strategies are identified, the priorities and importance of each strategy are reviewed, and finally 17 items were summarized
The five strategic items are (1) the strengthening of the planning and production of contents (the accumulation of repertoires), (2) the collaboration of performing theater and performing arts group, (3) policy supports, (4) group operations, and (5) marketing and public relations. And these strategies should be linked with public aid, and the development strategies can be realized by the collaboration between performing arts organizations and theaters.
First, the public art support system should less conditional and a cultural space as an open platform should be provided to performing arts organizations. Second, we will introduce “theater + performance arts” package support (3 years + 2 year system) for the foundation of collaboration between performing arts organizations and theaters. Third, in order to allow the performing arts organizations to devote themselves to the creation of arts, we need to introduce "the cooperative management of performing arts organizations", which is a structure that third parties can help the management of art groups, or to establish "a third organization, agency, or company that take charge of business, finance, and accounting of the performance group.
keyword: performing theater, performing arts organization, self-reliance, performing art, financial support of the public sector
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.