대내외적인 정치, 경제, 사회 전반으로 부정적 환경변화에 따라 문화예술계 전체의 위축과 재원확보의 어려움이 야기되었다. 이처럼 열악한 환경에 놓여 있는 문화예술단체는 앞으로의 지속적인 예술활동을 위해 다양한 콘텐츠개발과 운영방법의 모색, 재원조성에 대한 필수성이 높아지고 있다. 민간예술단체는 한정된 공공의 문화예산과 대내외적인 환경 변화에 발맞춰 스스로 재원조성의 방법과 효율적인 자원관리를 통하여 자생력을 확보해야 하는 상황에 놓여 있다. 이에 본 연구에서는 대내외적 정치·경제·사회의 변화에 따른 문화예술계의 위축, 한정된 공공재원으로 인한 민간예술단체의 어려움을 해소하기 위한 자생력 확보방안을 제안하였다. 이를 위해 민간예술단체의 법인유형과 운영방식, 단체의 다양한 재원조성 방법을 모색하였다. 또한 실질적인 민간예술단체의 창의적인 공연콘텐츠 측면과 운영방법, 재원조성에 성공한 민간예술단체의 사례를 분석했다. 민간무용예술단체인 류 무용단의 15주년 기념공연인 ‘보무(報舞) - 춤을 알리다.’를 기획을 통해 연관관계를 입증하고자 하였다. 이에 민간예술단체의 자생력 확보를 위한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 다양한 해외시장진출 및 판로 개척을 통한 문화예술기업으로의 성장이다. 두 번째, ...
국 문 요 약
민간예술단체의 자생력 확보 방안에 대한 연구 - 창의적인 콘텐츠 개발을 중심으로 -
대내외적인 정치, 경제, 사회 전반으로 부정적 환경변화에 따라 문화예술계 전체의 위축과 재원확보의 어려움이 야기되었다. 이처럼 열악한 환경에 놓여 있는 문화예술단체는 앞으로의 지속적인 예술활동을 위해 다양한 콘텐츠개발과 운영방법의 모색, 재원조성에 대한 필수성이 높아지고 있다. 민간예술단체는 한정된 공공의 문화예산과 대내외적인 환경 변화에 발맞춰 스스로 재원조성의 방법과 효율적인 자원관리를 통하여 자생력을 확보해야 하는 상황에 놓여 있다. 이에 본 연구에서는 대내외적 정치·경제·사회의 변화에 따른 문화예술계의 위축, 한정된 공공재원으로 인한 민간예술단체의 어려움을 해소하기 위한 자생력 확보방안을 제안하였다. 이를 위해 민간예술단체의 법인유형과 운영방식, 단체의 다양한 재원조성 방법을 모색하였다. 또한 실질적인 민간예술단체의 창의적인 공연콘텐츠 측면과 운영방법, 재원조성에 성공한 민간예술단체의 사례를 분석했다. 민간무용예술단체인 류 무용단의 15주년 기념공연인 ‘보무(報舞) - 춤을 알리다.’를 기획을 통해 연관관계를 입증하고자 하였다. 이에 민간예술단체의 자생력 확보를 위한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 다양한 해외시장진출 및 판로 개척을 통한 문화예술기업으로의 성장이다. 두 번째, 크라우드펀딩과 같은 소셜펀드를 활용하여 문화예술단체의 자생력을 확보하는 방법이다. 세 번째, 공공영역이 중시되는 문화예술의 특성상, 사회적 경제의 한 방향인 사회적기업이나 협동조합과 같은 법인의 형태로의 변경이다. 네 번째, 문화예술교육을 통한 만남으로 지역사회에서 문화적 교감을 통한 네트워크를 형성 및 잠재된 관객을 개발하는 방법이 있다. 위의 결과가 민간예술단체의 자생력 확보방안으로 예술단체의 자립을 위한 모든 해답이 될 수는 없다. 하지만 이번 공연과 연구를 통해 민간 예술단체의 자생력 확보를 위한 경영 전략을 마련하고, 발전적 방향으로 미래를 준비하는 계기가 마련되길 바란다.
주제어 : 민간예술단체, 민간무용단체, 자생력, 확보방안, 공공재원
국 문 요 약
민간예술단체의 자생력 확보 방안에 대한 연구 - 창의적인 콘텐츠 개발을 중심으로 -
대내외적인 정치, 경제, 사회 전반으로 부정적 환경변화에 따라 문화예술계 전체의 위축과 재원확보의 어려움이 야기되었다. 이처럼 열악한 환경에 놓여 있는 문화예술단체는 앞으로의 지속적인 예술활동을 위해 다양한 콘텐츠개발과 운영방법의 모색, 재원조성에 대한 필수성이 높아지고 있다. 민간예술단체는 한정된 공공의 문화예산과 대내외적인 환경 변화에 발맞춰 스스로 재원조성의 방법과 효율적인 자원관리를 통하여 자생력을 확보해야 하는 상황에 놓여 있다. 이에 본 연구에서는 대내외적 정치·경제·사회의 변화에 따른 문화예술계의 위축, 한정된 공공재원으로 인한 민간예술단체의 어려움을 해소하기 위한 자생력 확보방안을 제안하였다. 이를 위해 민간예술단체의 법인유형과 운영방식, 단체의 다양한 재원조성 방법을 모색하였다. 또한 실질적인 민간예술단체의 창의적인 공연콘텐츠 측면과 운영방법, 재원조성에 성공한 민간예술단체의 사례를 분석했다. 민간무용예술단체인 류 무용단의 15주년 기념공연인 ‘보무(報舞) - 춤을 알리다.’를 기획을 통해 연관관계를 입증하고자 하였다. 이에 민간예술단체의 자생력 확보를 위한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 다양한 해외시장진출 및 판로 개척을 통한 문화예술기업으로의 성장이다. 두 번째, 크라우드펀딩과 같은 소셜펀드를 활용하여 문화예술단체의 자생력을 확보하는 방법이다. 세 번째, 공공영역이 중시되는 문화예술의 특성상, 사회적 경제의 한 방향인 사회적기업이나 협동조합과 같은 법인의 형태로의 변경이다. 네 번째, 문화예술교육을 통한 만남으로 지역사회에서 문화적 교감을 통한 네트워크를 형성 및 잠재된 관객을 개발하는 방법이 있다. 위의 결과가 민간예술단체의 자생력 확보방안으로 예술단체의 자립을 위한 모든 해답이 될 수는 없다. 하지만 이번 공연과 연구를 통해 민간 예술단체의 자생력 확보를 위한 경영 전략을 마련하고, 발전적 방향으로 미래를 준비하는 계기가 마련되길 바란다.
As a result of the negative changes in the environments including politics, economy, and society throughout the world, the entire arts and culture sector suffered from a contraction and financial difficulty. Cultural arts organizations, which are in such a harsh environment, are increasingly require...
As a result of the negative changes in the environments including politics, economy, and society throughout the world, the entire arts and culture sector suffered from a contraction and financial difficulty. Cultural arts organizations, which are in such a harsh environment, are increasingly required to find various ways of developing and operating various contents and funding for the continued artistic activities in the future. Private arts organizations are in a position to secure self‐viability through financing themselves and efficient resource management in accordance with limited public cultural budgets and internal and external environmental changes. Thus, this study proposed a method of securing self‐viability to solve the difficulties of private arts organizations due to the contraction of culture and arts industry due to changes in politics, economy and society, and limited public funds. To do this, this study searched for the type of corporation, how it operates, and how to create various sources of funds for private arts organizations. This study also analyzed aspects of creative performances contents of practical private arts organizations and operation methods, and cases of private arts organizations that succeeded in creating financial funds. This study was to prove the relationship through the project of "Bomu (報舞) – Let know dance", a 15th anniversary performance of private dance arts organization, Ryu Dance Troupe. Therefore, following are the results of this study for securing the self‐viability of private arts organizations. The first is to grow into a culture and art enterprise by entering into various overseas markets and exploring new markets. Second, it is to secure the self‐viability of cultural arts organizations by using social funds such as crowd funding. Third, it is a change in the form of a corporation, such as a social enterprise or a cooperative, which is a direction of the social economy due to the nature of culture and art in which the public domain is important. Fourth, there is a way to create a network through cultural sympathy in communities and to develop potential audience by meeting through cultural arts education. The above results cannot be the answer to a measure of securing the self‐viability for private arts organizations. However, it is hopeful that this performance and research will provide the opportunity to prepare management strategies for securing the self‐viability of private arts organizations and to prepare for the future in a developmental direction.
keyword: private arts organizations, private dance organization, self‐viability, securing measure, public funds
As a result of the negative changes in the environments including politics, economy, and society throughout the world, the entire arts and culture sector suffered from a contraction and financial difficulty. Cultural arts organizations, which are in such a harsh environment, are increasingly required to find various ways of developing and operating various contents and funding for the continued artistic activities in the future. Private arts organizations are in a position to secure self‐viability through financing themselves and efficient resource management in accordance with limited public cultural budgets and internal and external environmental changes. Thus, this study proposed a method of securing self‐viability to solve the difficulties of private arts organizations due to the contraction of culture and arts industry due to changes in politics, economy and society, and limited public funds. To do this, this study searched for the type of corporation, how it operates, and how to create various sources of funds for private arts organizations. This study also analyzed aspects of creative performances contents of practical private arts organizations and operation methods, and cases of private arts organizations that succeeded in creating financial funds. This study was to prove the relationship through the project of "Bomu (報舞) – Let know dance", a 15th anniversary performance of private dance arts organization, Ryu Dance Troupe. Therefore, following are the results of this study for securing the self‐viability of private arts organizations. The first is to grow into a culture and art enterprise by entering into various overseas markets and exploring new markets. Second, it is to secure the self‐viability of cultural arts organizations by using social funds such as crowd funding. Third, it is a change in the form of a corporation, such as a social enterprise or a cooperative, which is a direction of the social economy due to the nature of culture and art in which the public domain is important. Fourth, there is a way to create a network through cultural sympathy in communities and to develop potential audience by meeting through cultural arts education. The above results cannot be the answer to a measure of securing the self‐viability for private arts organizations. However, it is hopeful that this performance and research will provide the opportunity to prepare management strategies for securing the self‐viability of private arts organizations and to prepare for the future in a developmental direction.
keyword: private arts organizations, private dance organization, self‐viability, securing measure, public funds
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.