이 연구는 스포츠센터 이용자들의 직원 및 지도자와의 상호작용을 통한 감정반응과 재구매의도의 관계를 규명하고자 하였다. 최종 응답자료 300부를 가지고 PASW WIN ver. 22.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, ...
이 연구는 스포츠센터 이용자들의 직원 및 지도자와의 상호작용을 통한 감정반응과 재구매의도의 관계를 규명하고자 하였다. 최종 응답자료 300부를 가지고 PASW WIN ver. 22.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석을 실시하였고, 배경변인에 따른 변인 간의 차이를 알아보기 위하여 일원변량분석을 실시하였고, 각 변인 간의 영향력을 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구방법 및 자료분석 절차를 기초로 가설에 대한 결과를 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 성별에 따른 변인 간의 차이에서 사회적 상호작용은 개방성과 접촉강도에서 유의한 차이가 나타났으며, 감정반응과 재구매의도에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 연령에 따른 변인 간의 차이에서 사회적 상호작용은 집단 간에 유의한 차이가 나타났으며, 감정반응은 긍정적 반응에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 재구매의도에서도 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 운동회수에 따른 변인 간의 차이에서는 사회적 상호작용은 개방성, 감정반응은 긍정적 반응 그리고 재구매의도에서 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 운동경력과 각 변인 간의 차이 분석에서는 사회적 상호작용, 감정반응, 재구매의도의 모든 변인에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 다섯째, 사회적 상호작용과 감정반응의 관계에서 긍정적 반응에는 개방성과 접촉강도가 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 부정적 반응에는 개방성 요인만이 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 감정반응과 재구매의도의 관계에서 긍정적 반응은 정(+)적으로, 부정적 반응은 부(-)적으로 재구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 사회적 상호작용과 재구매의도의 관계에서 개방성과 접촉강도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 스포츠센터 이용자들의 재구매의도를 확산, 강화시키기 위해서는 고객과의 양방향적인 의사소통을 위한 스포츠센터 종사자들의 마음의 준비와 접촉을 적극적으로 시도해야 하며, 이를 통해 고객들이 긍정적인 감정을 지각할 수 있도록 노력해야 할 것이다. 아울러 고객에 대한 소통중심의 서비스 전략 행동은 스포츠센터의 문제점과 보완을 극대화하여 효율적인 마케팅의 방법으로 활용될 것으로 판단된다.
키워드: 스포츠센터
이 연구는 스포츠센터 이용자들의 직원 및 지도자와의 상호작용을 통한 감정반응과 재구매의도의 관계를 규명하고자 하였다. 최종 응답자료 300부를 가지고 PASW WIN ver. 22.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석을 실시하였고, 배경변인에 따른 변인 간의 차이를 알아보기 위하여 일원변량분석을 실시하였고, 각 변인 간의 영향력을 알아보기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구방법 및 자료분석 절차를 기초로 가설에 대한 결과를 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 성별에 따른 변인 간의 차이에서 사회적 상호작용은 개방성과 접촉강도에서 유의한 차이가 나타났으며, 감정반응과 재구매의도에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 둘째, 연령에 따른 변인 간의 차이에서 사회적 상호작용은 집단 간에 유의한 차이가 나타났으며, 감정반응은 긍정적 반응에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 재구매의도에서도 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 운동회수에 따른 변인 간의 차이에서는 사회적 상호작용은 개방성, 감정반응은 긍정적 반응 그리고 재구매의도에서 집단 간에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 운동경력과 각 변인 간의 차이 분석에서는 사회적 상호작용, 감정반응, 재구매의도의 모든 변인에서 유의한 차이가 나타나지 않았다. 다섯째, 사회적 상호작용과 감정반응의 관계에서 긍정적 반응에는 개방성과 접촉강도가 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 부정적 반응에는 개방성 요인만이 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 감정반응과 재구매의도의 관계에서 긍정적 반응은 정(+)적으로, 부정적 반응은 부(-)적으로 재구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 사회적 상호작용과 재구매의도의 관계에서 개방성과 접촉강도가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해 스포츠센터 이용자들의 재구매의도를 확산, 강화시키기 위해서는 고객과의 양방향적인 의사소통을 위한 스포츠센터 종사자들의 마음의 준비와 접촉을 적극적으로 시도해야 하며, 이를 통해 고객들이 긍정적인 감정을 지각할 수 있도록 노력해야 할 것이다. 아울러 고객에 대한 소통중심의 서비스 전략 행동은 스포츠센터의 문제점과 보완을 극대화하여 효율적인 마케팅의 방법으로 활용될 것으로 판단된다.
The Relationship Between Social Interaction, Emotional Response and Repurchase Intention of Sports Center Users
In this study, we investigated the relationship between emotional responses of sports center users that arise from interactions with employees and trainers, and their repurchase i...
The Relationship Between Social Interaction, Emotional Response and Repurchase Intention of Sports Center Users
In this study, we investigated the relationship between emotional responses of sports center users that arise from interactions with employees and trainers, and their repurchase intentions. Frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis and correlation analysis was conducted on 300 copies of final responses using PASW WIN ver. 22.0, and one-way ANOVA was used to identify the difference between background variables. In addition, multiple regression analysis was also performed to examine the influence of each variable. Based on these research methods and data analysis process, each hypothesis was verified as follows. First, by comparing differences between variables according to gender, it was found that there are significant differences between the social interactions of men and women in terms of openness and intensity of touch. However, there were no significant differences between gender in terms of emotional response and repurchase intentions. Second, there were significant differences between social interactions of user groups with different ages, while only positive responses showed significant differences in terms of emotional response. Significant differences were also observed in repurchase intentions between groups. Third, comparison of the variables between groups according to the number of times of exercise showed significant differences in openness in terms of social interaction, positive reponses in terms of emotional response, and repurchase intentions. Fourth, user groups separated by exercise experience did not show any significant differences in terms of social interaction, emotional response or repurchase intentions. Fifth, in terms of the relationship between social interaction and emotional response, it was found that openness and intensity of touch had positive effects on positive responses, while only the openness factor had negative effects on negative responses. Sixth, analysis on the relationship between emotional response and repurchase intention revealed that positive responses had positive effects, negative responses had negative effects on repurchase intentions. Lastly, in terms of the relationship between social interaction and repurchase intention, openness and intensity of touch had significant effects. Our results show that in order to expand and intensify repurchase intentions of sports center users, the employees must actively attempt to make physical contacts, which can lead to bidirectional communications with customers. They must also help users so that they can be aware of positive emotions. In addition, it seems service strategies that focus on communications with customers can be used as an effective marketing method, by maximizing the supplement of existing problems of the sports center.
keyword: sports center
The Relationship Between Social Interaction, Emotional Response and Repurchase Intention of Sports Center Users
In this study, we investigated the relationship between emotional responses of sports center users that arise from interactions with employees and trainers, and their repurchase intentions. Frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis and correlation analysis was conducted on 300 copies of final responses using PASW WIN ver. 22.0, and one-way ANOVA was used to identify the difference between background variables. In addition, multiple regression analysis was also performed to examine the influence of each variable. Based on these research methods and data analysis process, each hypothesis was verified as follows. First, by comparing differences between variables according to gender, it was found that there are significant differences between the social interactions of men and women in terms of openness and intensity of touch. However, there were no significant differences between gender in terms of emotional response and repurchase intentions. Second, there were significant differences between social interactions of user groups with different ages, while only positive responses showed significant differences in terms of emotional response. Significant differences were also observed in repurchase intentions between groups. Third, comparison of the variables between groups according to the number of times of exercise showed significant differences in openness in terms of social interaction, positive reponses in terms of emotional response, and repurchase intentions. Fourth, user groups separated by exercise experience did not show any significant differences in terms of social interaction, emotional response or repurchase intentions. Fifth, in terms of the relationship between social interaction and emotional response, it was found that openness and intensity of touch had positive effects on positive responses, while only the openness factor had negative effects on negative responses. Sixth, analysis on the relationship between emotional response and repurchase intention revealed that positive responses had positive effects, negative responses had negative effects on repurchase intentions. Lastly, in terms of the relationship between social interaction and repurchase intention, openness and intensity of touch had significant effects. Our results show that in order to expand and intensify repurchase intentions of sports center users, the employees must actively attempt to make physical contacts, which can lead to bidirectional communications with customers. They must also help users so that they can be aware of positive emotions. In addition, it seems service strategies that focus on communications with customers can be used as an effective marketing method, by maximizing the supplement of existing problems of the sports center.
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