유아 시기는 부모와 애착을 통하여 안정적으로 감정을 소통하고 처리하는 법을 배우는 정서발달에 중요한 시기이다. 과거와 달리 최근 영유아는 국가보육정책으로 기관에서 지내는 시간이 많아짐에 따라 교사의 역할이 확대 요구 되고 있다. 본 연구에서는 교사의 감정코칭이 유아의 내현적, 외현적 행동에 미치는 긍정적 유의성을 감정인식 시스템으로 검증하고 정서발달의 질적 향상을 위한 정서 교육 프로세스를 제안하고자 한다. 정서교육 프로세스는 영상(...
유아 시기는 부모와 애착을 통하여 안정적으로 감정을 소통하고 처리하는 법을 배우는 정서발달에 중요한 시기이다. 과거와 달리 최근 영유아는 국가보육정책으로 기관에서 지내는 시간이 많아짐에 따라 교사의 역할이 확대 요구 되고 있다. 본 연구에서는 교사의 감정코칭이 유아의 내현적, 외현적 행동에 미치는 긍정적 유의성을 감정인식 시스템으로 검증하고 정서발달의 질적 향상을 위한 정서 교육 프로세스를 제안하고자 한다. 정서교육 프로세스는 영상(Vision)기반 감성인식 소프트웨어를 통하여 교사에게 유아의 감성을 피드백하고 교사는 유아에게 감정코칭 기법으로 정서적 상호작용을 하는 것이다. 감정코칭은 하임 G. 기너트(Haim Ginott, 1956)의 부모- 자녀 정서적 대화법의 임상적 사례연구를 기반으로 존 가트맨(John Gottman)이 부모와 자녀의 감정 연구를 통하여 구조화한 정서적 대화 개념이다. 부모나 교사가 유아의 감정 알아차림과 수용으로 감정 처리를 도와주며 문제행동을 올바르게 선도하는 것이다. 한국아동패널을 통한 교사- 유아의 상호작용의 종단 연구에 의하면 유아가 기관에서 긍정적이며 수준 있는 상호작용을 경험 하였을 경우 발달에 긍정적인 결과와 이후 발달에도 지속적 영향력을 가지는 것으로 조사 보고되고 있다 (배윤진, 2014. Mcleod, Weisz, & Wood, 2007; Rothbart & Bates, 1998; Sanson, Hemphill, & Smart, 2004). 정서발달에 중요한 유아시기 감성인식소프트웨어를 이용한 교사의 효율적인 감정코칭을 제안하며, 그 효과의 유의성을 정량적으로 검증하고자 한다. 교사2명, 유아 42명 피험자를 대상으로 무자극, 행동코칭, 감정코칭, 감성인식 시스템 감정코칭 자극을 제시하였고 영상기반으로 집단의 행태 양 측정과 유아 개별의 주관평가 그리고 Heart Math Tools을 이용한 HRC (Heart Rhythm Coherence)측정, 감성인식 소프트웨어를 이용한 감성 피드백의 쾌, 불쾌(긍, 부정)의 분포도를 통하여 감성 변화를 정량적으로 측정 분석하였다. 결론적으로 유아의 주관평가, 영상의 움직임 양, HRC (Heart Rhythm Coherence)수치는 감성인식시스템 피드백 수업 시 긍정적인 유의한 차이를 보였다. 단 정성적 주관평가는 감정코칭과 감성인식 시스템 피드백과는 차이가 나지 않았지만 정량적인 데이터 유아의 행태 양에서는 그 양이 증가하는 결과를 확인하였다. 감성분포도의 분석에서도 동일하게 감성인식시스템 피드백에서 주관평가와 비교에서 정성적, 정량적 차이를 확인 할 수 있었다. 이는 유아 정서의 주관적 반응에 미흡한 정보를 정량적 데이터로 객관적 보완과 평가가 가능하다. 기관에서 정서교육의 효과적 접근으로 감정코칭 중심의 정서교육 프로세스 시스템을 제안하며, 정서적 데이터베이스 구축으로 유아 정서발달의 정량적 연구 및 새로운 교육시스템 환경개발의 가능성이 기대 된다.
주요어: 감정코칭
유아 시기는 부모와 애착을 통하여 안정적으로 감정을 소통하고 처리하는 법을 배우는 정서발달에 중요한 시기이다. 과거와 달리 최근 영유아는 국가보육정책으로 기관에서 지내는 시간이 많아짐에 따라 교사의 역할이 확대 요구 되고 있다. 본 연구에서는 교사의 감정코칭이 유아의 내현적, 외현적 행동에 미치는 긍정적 유의성을 감정인식 시스템으로 검증하고 정서발달의 질적 향상을 위한 정서 교육 프로세스를 제안하고자 한다. 정서교육 프로세스는 영상(Vision)기반 감성인식 소프트웨어를 통하여 교사에게 유아의 감성을 피드백하고 교사는 유아에게 감정코칭 기법으로 정서적 상호작용을 하는 것이다. 감정코칭은 하임 G. 기너트(Haim Ginott, 1956)의 부모- 자녀 정서적 대화법의 임상적 사례연구를 기반으로 존 가트맨(John Gottman)이 부모와 자녀의 감정 연구를 통하여 구조화한 정서적 대화 개념이다. 부모나 교사가 유아의 감정 알아차림과 수용으로 감정 처리를 도와주며 문제행동을 올바르게 선도하는 것이다. 한국아동패널을 통한 교사- 유아의 상호작용의 종단 연구에 의하면 유아가 기관에서 긍정적이며 수준 있는 상호작용을 경험 하였을 경우 발달에 긍정적인 결과와 이후 발달에도 지속적 영향력을 가지는 것으로 조사 보고되고 있다 (배윤진, 2014. Mcleod, Weisz, & Wood, 2007; Rothbart & Bates, 1998; Sanson, Hemphill, & Smart, 2004). 정서발달에 중요한 유아시기 감성인식소프트웨어를 이용한 교사의 효율적인 감정코칭을 제안하며, 그 효과의 유의성을 정량적으로 검증하고자 한다. 교사2명, 유아 42명 피험자를 대상으로 무자극, 행동코칭, 감정코칭, 감성인식 시스템 감정코칭 자극을 제시하였고 영상기반으로 집단의 행태 양 측정과 유아 개별의 주관평가 그리고 Heart Math Tools을 이용한 HRC (Heart Rhythm Coherence)측정, 감성인식 소프트웨어를 이용한 감성 피드백의 쾌, 불쾌(긍, 부정)의 분포도를 통하여 감성 변화를 정량적으로 측정 분석하였다. 결론적으로 유아의 주관평가, 영상의 움직임 양, HRC (Heart Rhythm Coherence)수치는 감성인식시스템 피드백 수업 시 긍정적인 유의한 차이를 보였다. 단 정성적 주관평가는 감정코칭과 감성인식 시스템 피드백과는 차이가 나지 않았지만 정량적인 데이터 유아의 행태 양에서는 그 양이 증가하는 결과를 확인하였다. 감성분포도의 분석에서도 동일하게 감성인식시스템 피드백에서 주관평가와 비교에서 정성적, 정량적 차이를 확인 할 수 있었다. 이는 유아 정서의 주관적 반응에 미흡한 정보를 정량적 데이터로 객관적 보완과 평가가 가능하다. 기관에서 정서교육의 효과적 접근으로 감정코칭 중심의 정서교육 프로세스 시스템을 제안하며, 정서적 데이터베이스 구축으로 유아 정서발달의 정량적 연구 및 새로운 교육시스템 환경개발의 가능성이 기대 된다.
Early childhood is an important period in which young children stably communicate emotions with their parents through the latter’s affection and learn how to handle feelings and emotions. Unlike in the past, as infants and toddlers spend a lot of time in institutions under the national childcare pol...
Early childhood is an important period in which young children stably communicate emotions with their parents through the latter’s affection and learn how to handle feelings and emotions. Unlike in the past, as infants and toddlers spend a lot of time in institutions under the national childcare policy, the role of the teacher is required to expand. The present study is aimed to verify the positive effect of emotion coaching on the intrinsic and extrinsic behaviors of the young child with an emotion recognition system and propose an emotional education process to improve the quality of emotion development. Emotional education process is to feed back the emotions of young children to a teacher and for the teacher in turn to interact with them emotionally using vision-based emotional cognition software. Emotion coaching is an emotional dialogue that John Gottman structured through his studies on the emotions of parents and children, which is based on the clinical cases by Haim Ginott (1956) regarding the emotional dialogic methods between parents and children. In addition, emotion coaching is for parents and teachers to help young children recognize, receive and handle their emotions, which leads to correcting their problematic behaviors. According to a longitudinal study of the interactions of teacher-young children by Panel Study on Korean Children, when young children experienced positive and high-level of interaction in an institution, it had positive effects on their development and continued influencing over later development. (Bae Yoon-jin, 2014. Mcleod, Weisz, & Wood, 2007; Rothbart & Bates, 1998; Sanson, Hemphill, & Smart, 2004). Therefore, this study proposes an efficient emotion coaching for teachers by using an emotional cognition software of young childhood, which is very important for emotional development, and verify the significance of the effect quantitatively. In this study, non-stimulation, behavioral coaching, emotion coaching, and emotional cognition system coaching stimulation were presented to 2 teachers and 42 young children. Moreover, the amount of collective behaviors was measured by video monitoring; each of the institutions that provided the children care service was evaluated; Heart Rhythm Coherence(HRC) measurement was carried out using Heart Math Tools; and the emotional changes of the young children were measured and analyzed with the distribution chart of pleasantness and unpleasantness of emotional feedback from the emotional cognition software. In conclusion, it turned out that the evaluation of young child care institutions, the quantity of behaviors in video, and HRC value resulted in a positive difference for a class with the feedback of emotional cognition system. However, qualitative evaluation of the institutions didn’t show much difference in emotion coaching and emotional cognition system feedback while the quantitative data of young children’s behaviors turned out increasing by them. Also in the analysis with emotional distribution chart, it was found that there was both qualitative and quantitative difference in emotional cognition system feedback among the child care institutions. This finding implies that insufficient information of subjective emotional responses of young children can be supplemented and evaluated with quantitative data. For a child care institution, this study suggests an effective approach to emotional education using emotion coaching-centered emotional education process system. In addition, it is expected that building emotion database will enable quantitative research into the emotional development of young children.
keyword: emotion coaching
Early childhood is an important period in which young children stably communicate emotions with their parents through the latter’s affection and learn how to handle feelings and emotions. Unlike in the past, as infants and toddlers spend a lot of time in institutions under the national childcare policy, the role of the teacher is required to expand. The present study is aimed to verify the positive effect of emotion coaching on the intrinsic and extrinsic behaviors of the young child with an emotion recognition system and propose an emotional education process to improve the quality of emotion development. Emotional education process is to feed back the emotions of young children to a teacher and for the teacher in turn to interact with them emotionally using vision-based emotional cognition software. Emotion coaching is an emotional dialogue that John Gottman structured through his studies on the emotions of parents and children, which is based on the clinical cases by Haim Ginott (1956) regarding the emotional dialogic methods between parents and children. In addition, emotion coaching is for parents and teachers to help young children recognize, receive and handle their emotions, which leads to correcting their problematic behaviors. According to a longitudinal study of the interactions of teacher-young children by Panel Study on Korean Children, when young children experienced positive and high-level of interaction in an institution, it had positive effects on their development and continued influencing over later development. (Bae Yoon-jin, 2014. Mcleod, Weisz, & Wood, 2007; Rothbart & Bates, 1998; Sanson, Hemphill, & Smart, 2004). Therefore, this study proposes an efficient emotion coaching for teachers by using an emotional cognition software of young childhood, which is very important for emotional development, and verify the significance of the effect quantitatively. In this study, non-stimulation, behavioral coaching, emotion coaching, and emotional cognition system coaching stimulation were presented to 2 teachers and 42 young children. Moreover, the amount of collective behaviors was measured by video monitoring; each of the institutions that provided the children care service was evaluated; Heart Rhythm Coherence(HRC) measurement was carried out using Heart Math Tools; and the emotional changes of the young children were measured and analyzed with the distribution chart of pleasantness and unpleasantness of emotional feedback from the emotional cognition software. In conclusion, it turned out that the evaluation of young child care institutions, the quantity of behaviors in video, and HRC value resulted in a positive difference for a class with the feedback of emotional cognition system. However, qualitative evaluation of the institutions didn’t show much difference in emotion coaching and emotional cognition system feedback while the quantitative data of young children’s behaviors turned out increasing by them. Also in the analysis with emotional distribution chart, it was found that there was both qualitative and quantitative difference in emotional cognition system feedback among the child care institutions. This finding implies that insufficient information of subjective emotional responses of young children can be supplemented and evaluated with quantitative data. For a child care institution, this study suggests an effective approach to emotional education using emotion coaching-centered emotional education process system. In addition, it is expected that building emotion database will enable quantitative research into the emotional development of young children.
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