본 연구는 2015 개정 교육과정에 포함되어 앞으로 운영될 소프트웨어 교육에 대비하여 현재 소프트웨어 교육에서의 평가가 어떠한 방법으로 이루어지고 있는지를 연구학교를 중심으로 알아보고, 현재의 평가가 컴퓨팅 사고력을 평가하는데 적합한지에 대해 확인하는데 목적이 있다. 이를 위해 현재 연구학교에서 이루어지고 있는 평가를 학습을 위한 평가의 관점에서 분석하고, 컴퓨팅 사고력 평가의 적합성을 컴퓨팅 사고력 수행평가 틀과 컴퓨팅 사고력 평가를 위한 제언을 바탕으로 분석하였다. 이를 바탕으로 현재 이루어지고 있는 평가에서 어떠한 개선을 통해 평가뿐만 아니라 향상에 도움이 되는 평가가 이루어질 것인가에 대한 시사점을 제시하여 앞으로 이루어질 소프트웨어 교육에 있어서 기초적인 자료의 역할을 하고자 하였다. 연구목적 달성을 위해 본 연구에서는 두 가지 연구문제를 설정하였다. 첫 번째는 ‘초등학교 소프트웨어 교육에서 평가는 어떻게 이루어지고 있는가?’, 두 번째는 ‘초등학교 소프트웨어 교육에서의 평가는 학생들의 컴퓨팅 사고력을 평가하는데 적합한가?’이다. 이를 위해 혼합연구방법의 수렴적 평행 설계를 활용하였다. 양적자료로 23개 연구학교의 수업지도안을 과목, 학년, 수업방법, 컴퓨팅 사고력 요소, 평가방법 5가지의 내용을 중심으로 분석하였다. 이에 대한 ...
본 연구는 2015 개정 교육과정에 포함되어 앞으로 운영될 소프트웨어 교육에 대비하여 현재 소프트웨어 교육에서의 평가가 어떠한 방법으로 이루어지고 있는지를 연구학교를 중심으로 알아보고, 현재의 평가가 컴퓨팅 사고력을 평가하는데 적합한지에 대해 확인하는데 목적이 있다. 이를 위해 현재 연구학교에서 이루어지고 있는 평가를 학습을 위한 평가의 관점에서 분석하고, 컴퓨팅 사고력 평가의 적합성을 컴퓨팅 사고력 수행평가 틀과 컴퓨팅 사고력 평가를 위한 제언을 바탕으로 분석하였다. 이를 바탕으로 현재 이루어지고 있는 평가에서 어떠한 개선을 통해 평가뿐만 아니라 향상에 도움이 되는 평가가 이루어질 것인가에 대한 시사점을 제시하여 앞으로 이루어질 소프트웨어 교육에 있어서 기초적인 자료의 역할을 하고자 하였다. 연구목적 달성을 위해 본 연구에서는 두 가지 연구문제를 설정하였다. 첫 번째는 ‘초등학교 소프트웨어 교육에서 평가는 어떻게 이루어지고 있는가?’, 두 번째는 ‘초등학교 소프트웨어 교육에서의 평가는 학생들의 컴퓨팅 사고력을 평가하는데 적합한가?’이다. 이를 위해 혼합연구방법의 수렴적 평행 설계를 활용하였다. 양적자료로 23개 연구학교의 수업지도안을 과목, 학년, 수업방법, 컴퓨팅 사고력 요소, 평가방법 5가지의 내용을 중심으로 분석하였다. 이에 대한 빈도분석과 카이검정을 통해 소프트웨어 교육에서의 평가가 어떠한 평가방법을 통해 이루어지고 있는지를 확인하고, 과목, 학년, 수업방법, 컴퓨팅 사고력 요소별로 평가방법에 유의미한 차이를 보이는지 카이검정을 통해 확인하였다. 질적자료는 11개의 수업 동영상에 대한 관찰자료와 연구학교에 근무하는 3명의 교사에 대한 인터뷰 자료를 분석하였다. 이를 통해 소프트웨어 교육의 평가에 대한 양상과 주제를 도출하였다. 양적자료와 질적자료에 대한 결과의 비교·대조를 통해 통합하여 각 연구문제에 대한 결과를 도출하였다. 이를 통해 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫 번째 연구문제인 초등학교 소프트웨어 교육에서 평가가 어떻게 이루어지는지에 대해 세 가지로 정리할 수 있었다. 첫 번째는 소프트웨어 교육에서의 평가는 학생들의 수행을 바탕으로 하는 수행평가가 이루어지고 있었다. 둘째, 수행의 과정에 대한 평가가 중점적으로 이루어지고 이는 관찰평가, 구술평가를 활용한 형성평가로 이루어졌다. 결과에 대해서는 결과물평가가 활용되었으며 과정, 결과에 대한 평가를 바탕으로 교사는 직접 혹은 학생들을 통해 피드백을 제공하였다. 셋째, 자기평가, 상호평가를 통해 학생들이 평가에 참여하였다. 이러한 결과를 학습을 위한 평가의 관점에서 분석하면, 학생의 수행을 바탕으로 하는 수행평가와 그 과정에서의 형성평가가 활용되고 있다. 또한 학생들이 참여하는 평가가 이루어지고 있었다. 하지만 평가를 실시하기 이전에 개발되어야 할 평가준거가 명확하지 않았으며 학생의 참여 범위에 있어 문제점을 보이고 있었다. 현재 소프트웨어 교육에서의 평가는 교육부의 지침에 따라 학습을 위한 평가를 지향하는 것으로 보이지만 보완해야 할 점들이 있는 것으로 나타났다. 두 번째 연구문제인 초등학교 소프트웨어 교육에서의 평가는 학생들의 컴퓨팅 사고력을 평가하는데 적합한가에 대한 결과는 세 가지로 정리할 수 있었다. 첫 번째는 소프트웨어 교육에서 교사들은 컴퓨팅 사고력에 대한 이해를 바탕으로 컴퓨팅 사고력의 요소를 결정하고 이에 따라 적절한 평가방법을 활용하는 것으로 나타났다. 하지만 아직까지 교사들의 컴퓨팅 사고력에 대한 이해는 부족한 것으로 보인다. 둘째, 소프트웨어 교육에서의 평가가 수행평가를 중심으로 이루어지고 있었다. 특히, 수행의 과정에서의 이루어지는 평가를 중시하고 있었다. 셋째, 평가의 준거가 미비한 것으로 보인다. 이러한 평가의 준거는 평가의 공정성과 신뢰도를 위해 교사들의 협의를 통해 개발하여야 한다. 이러한 결과를 컴퓨팅 사고력 평가를 위한 수행평가 틀과 컴퓨팅 사고력 평가를 위한 제언을 분석하였다. 교사들은 컴퓨팅 사고력의 정의, 구성요소에 대한 이해를 바탕으로 평가를 계획하고 검사명세서를 기술해야 하지만, 교사들의 컴퓨팅 사고력에 대한 이해도는 아직 부족하며 검사명세서도 기술하지 않는 것으로 나타났다. 하지만 학생들의 수행에서 과정 중심의 과제가 개발되어 과정 중심의 평가가 이루어지고 있었다. 마지막으로 채점 기준표를 평가 전에 설계하여 학생들에게 공지해야 하지만 이러한 모습을 확인할 수 없었다. 현재 소프트웨어 교육에서의 평가가 과정 중심의 과제를 통해 컴퓨팅 사고력 평가를 위해 이루어지고 있지만 교사들의 이해 부족, 평가 이전의 계획이나 준거 개발에 있어서 부족한 모습을 보이고 있었다. 이상의 연구결과를 바탕으로 몇 가지 제언을 하면 다음과 같다. 초등학교 소프트웨어 교육에서 컴퓨팅 사고력을 평가하는데 적합한 평가인 동시에 학습을 위한 평가가 이루어지기 위해서는 먼저 평가의 준거가 명확하게 개발되어야 한다. 평가가 이루어지기 이전에 평가 준거를 교사들의 협의를 통해 개발하고 이를 학생들에게 공지해야 할 것이다. 둘째 교사들의 이해도를 높일 수 있는 방안이 필요하다. 소프트웨어 교육과 컴퓨팅 사고력에 대한 이해를 높여야 할 뿐만 아니라 공통된 평가방법을 제시하여 혼란을 최소화해야 할 필요가 있다. 이러한 문제를 교사의 연수 혹은 필요한 경우 전담교사를 배치하여 해결할 수 있도록 해야 한다. 현재 소프트웨어 교육에서의 평가는 학습을 위한 평가의 관점에서도 컴퓨팅 사고력 평가의 적합성에서도 문제점이 있는 것으로 볼 수 있으나 평가의 방향이 빗나가고 있지는 않아 보인다. 그렇기 때문에 본 연구를 통해 문제점을 확인하고 이를 해결할 수 있는 다양한 노력을 통해 문제를 해결할 수 있도록 해야 할 것이다. 이를 통해 앞으로 이루어질 초등학교 소프트웨어 교육에서의 평가가 학생들의 컴퓨팅 사고력을 평가하는데 그치지 않고 컴퓨팅 사고력을 향상시키는 역할을 할 수 있도록 해야 할 것이다.
주제어 : 컴퓨팅 사고력, 소프트웨어 교육, 평가
본 연구는 2015 개정 교육과정에 포함되어 앞으로 운영될 소프트웨어 교육에 대비하여 현재 소프트웨어 교육에서의 평가가 어떠한 방법으로 이루어지고 있는지를 연구학교를 중심으로 알아보고, 현재의 평가가 컴퓨팅 사고력을 평가하는데 적합한지에 대해 확인하는데 목적이 있다. 이를 위해 현재 연구학교에서 이루어지고 있는 평가를 학습을 위한 평가의 관점에서 분석하고, 컴퓨팅 사고력 평가의 적합성을 컴퓨팅 사고력 수행평가 틀과 컴퓨팅 사고력 평가를 위한 제언을 바탕으로 분석하였다. 이를 바탕으로 현재 이루어지고 있는 평가에서 어떠한 개선을 통해 평가뿐만 아니라 향상에 도움이 되는 평가가 이루어질 것인가에 대한 시사점을 제시하여 앞으로 이루어질 소프트웨어 교육에 있어서 기초적인 자료의 역할을 하고자 하였다. 연구목적 달성을 위해 본 연구에서는 두 가지 연구문제를 설정하였다. 첫 번째는 ‘초등학교 소프트웨어 교육에서 평가는 어떻게 이루어지고 있는가?’, 두 번째는 ‘초등학교 소프트웨어 교육에서의 평가는 학생들의 컴퓨팅 사고력을 평가하는데 적합한가?’이다. 이를 위해 혼합연구방법의 수렴적 평행 설계를 활용하였다. 양적자료로 23개 연구학교의 수업지도안을 과목, 학년, 수업방법, 컴퓨팅 사고력 요소, 평가방법 5가지의 내용을 중심으로 분석하였다. 이에 대한 빈도분석과 카이검정을 통해 소프트웨어 교육에서의 평가가 어떠한 평가방법을 통해 이루어지고 있는지를 확인하고, 과목, 학년, 수업방법, 컴퓨팅 사고력 요소별로 평가방법에 유의미한 차이를 보이는지 카이검정을 통해 확인하였다. 질적자료는 11개의 수업 동영상에 대한 관찰자료와 연구학교에 근무하는 3명의 교사에 대한 인터뷰 자료를 분석하였다. 이를 통해 소프트웨어 교육의 평가에 대한 양상과 주제를 도출하였다. 양적자료와 질적자료에 대한 결과의 비교·대조를 통해 통합하여 각 연구문제에 대한 결과를 도출하였다. 이를 통해 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫 번째 연구문제인 초등학교 소프트웨어 교육에서 평가가 어떻게 이루어지는지에 대해 세 가지로 정리할 수 있었다. 첫 번째는 소프트웨어 교육에서의 평가는 학생들의 수행을 바탕으로 하는 수행평가가 이루어지고 있었다. 둘째, 수행의 과정에 대한 평가가 중점적으로 이루어지고 이는 관찰평가, 구술평가를 활용한 형성평가로 이루어졌다. 결과에 대해서는 결과물평가가 활용되었으며 과정, 결과에 대한 평가를 바탕으로 교사는 직접 혹은 학생들을 통해 피드백을 제공하였다. 셋째, 자기평가, 상호평가를 통해 학생들이 평가에 참여하였다. 이러한 결과를 학습을 위한 평가의 관점에서 분석하면, 학생의 수행을 바탕으로 하는 수행평가와 그 과정에서의 형성평가가 활용되고 있다. 또한 학생들이 참여하는 평가가 이루어지고 있었다. 하지만 평가를 실시하기 이전에 개발되어야 할 평가준거가 명확하지 않았으며 학생의 참여 범위에 있어 문제점을 보이고 있었다. 현재 소프트웨어 교육에서의 평가는 교육부의 지침에 따라 학습을 위한 평가를 지향하는 것으로 보이지만 보완해야 할 점들이 있는 것으로 나타났다. 두 번째 연구문제인 초등학교 소프트웨어 교육에서의 평가는 학생들의 컴퓨팅 사고력을 평가하는데 적합한가에 대한 결과는 세 가지로 정리할 수 있었다. 첫 번째는 소프트웨어 교육에서 교사들은 컴퓨팅 사고력에 대한 이해를 바탕으로 컴퓨팅 사고력의 요소를 결정하고 이에 따라 적절한 평가방법을 활용하는 것으로 나타났다. 하지만 아직까지 교사들의 컴퓨팅 사고력에 대한 이해는 부족한 것으로 보인다. 둘째, 소프트웨어 교육에서의 평가가 수행평가를 중심으로 이루어지고 있었다. 특히, 수행의 과정에서의 이루어지는 평가를 중시하고 있었다. 셋째, 평가의 준거가 미비한 것으로 보인다. 이러한 평가의 준거는 평가의 공정성과 신뢰도를 위해 교사들의 협의를 통해 개발하여야 한다. 이러한 결과를 컴퓨팅 사고력 평가를 위한 수행평가 틀과 컴퓨팅 사고력 평가를 위한 제언을 분석하였다. 교사들은 컴퓨팅 사고력의 정의, 구성요소에 대한 이해를 바탕으로 평가를 계획하고 검사명세서를 기술해야 하지만, 교사들의 컴퓨팅 사고력에 대한 이해도는 아직 부족하며 검사명세서도 기술하지 않는 것으로 나타났다. 하지만 학생들의 수행에서 과정 중심의 과제가 개발되어 과정 중심의 평가가 이루어지고 있었다. 마지막으로 채점 기준표를 평가 전에 설계하여 학생들에게 공지해야 하지만 이러한 모습을 확인할 수 없었다. 현재 소프트웨어 교육에서의 평가가 과정 중심의 과제를 통해 컴퓨팅 사고력 평가를 위해 이루어지고 있지만 교사들의 이해 부족, 평가 이전의 계획이나 준거 개발에 있어서 부족한 모습을 보이고 있었다. 이상의 연구결과를 바탕으로 몇 가지 제언을 하면 다음과 같다. 초등학교 소프트웨어 교육에서 컴퓨팅 사고력을 평가하는데 적합한 평가인 동시에 학습을 위한 평가가 이루어지기 위해서는 먼저 평가의 준거가 명확하게 개발되어야 한다. 평가가 이루어지기 이전에 평가 준거를 교사들의 협의를 통해 개발하고 이를 학생들에게 공지해야 할 것이다. 둘째 교사들의 이해도를 높일 수 있는 방안이 필요하다. 소프트웨어 교육과 컴퓨팅 사고력에 대한 이해를 높여야 할 뿐만 아니라 공통된 평가방법을 제시하여 혼란을 최소화해야 할 필요가 있다. 이러한 문제를 교사의 연수 혹은 필요한 경우 전담교사를 배치하여 해결할 수 있도록 해야 한다. 현재 소프트웨어 교육에서의 평가는 학습을 위한 평가의 관점에서도 컴퓨팅 사고력 평가의 적합성에서도 문제점이 있는 것으로 볼 수 있으나 평가의 방향이 빗나가고 있지는 않아 보인다. 그렇기 때문에 본 연구를 통해 문제점을 확인하고 이를 해결할 수 있는 다양한 노력을 통해 문제를 해결할 수 있도록 해야 할 것이다. 이를 통해 앞으로 이루어질 초등학교 소프트웨어 교육에서의 평가가 학생들의 컴퓨팅 사고력을 평가하는데 그치지 않고 컴퓨팅 사고력을 향상시키는 역할을 할 수 있도록 해야 할 것이다.
The study has a purpose to identify how the assessment in the education is made to react to the upcoming software education included in the 2015 amended curriculum by centering on research schools, and to do whether the current assessment is adaptive to assess computational thinking. To do this, the...
The study has a purpose to identify how the assessment in the education is made to react to the upcoming software education included in the 2015 amended curriculum by centering on research schools, and to do whether the current assessment is adaptive to assess computational thinking. To do this, the current assessments held in the research schools are analyzed in terms of the assessment for the learning, and the appropriateness of the computational thinking assessment is analyzed through the frame of the performative assessment and proposals for the computational thinking. Based on this, in the currently held assessment, the study tries to do function as a fundamental data for the upcoming software education by suggesting implication about how an assessment measures not just computational thinking but also improvement of it. The study sets two subjects for inquiry to achieve the purpose of study. First, ‘how the assessment of the software education in the elementary school is held?’ Second, ‘ Is the assessment of the software education in the elementary school adaptive for the measurement of students’ computational thinking’ To do this, convergent parallel design of mixed methods research is utilized in the study. The teaching guides of 23 research schools are analyzed as quantitative data in terms of 5 criteria : subject, grade, teaching method, the components of computational thinking, and assessment method. How the assessment of the software education is done is identified through the analysis of frequency and chi-square test and how the assessment influences on the assessment method meaningfully is identified through chi-square test in terms of subject, grade, teaching method, and components of computational thinking, respectively. The observation data about 11 videos recording classes and the interviews of 3 teachers who work in the research schools are analyzed as qualitative data. Through this, the study identifies the assessment held for the current software education and elicits the aspects and subjects about the assessment. The results of the subject for inquiry is elicited by the comparison and contrast of the quantitative and qualitative data. The elicited results of research are as follows. The first subject for inquiry ‘ how the assessment of the software education in the elementary school is held?’ can be summarized in three cases. First, the assessment of the software education is held through the performance assessment which requires observation of students’ performance. Second, the assessment centers on the measurement of the process of students’ performance and it is checked through formative tests utilizing observation and oral tests. The results of them is assessed by the evaluation of test and the teacher provides feedback to students directly or indirectly based on the assessment of process as well as result. Third, students participated in the assessment through self-feedback and cooperative assessment among them. To sum up, in the aspect of the assessment for the learning, performance assessment and formative tests based on students’ performance are used. Also, the assessment involving students is held. However, there are problems in the range of students’ participation in the assessment and unclear assessment criteria which has to be developed before the test is held. Nowadays, it seems that the assessment of the current software education pursues the assessment for the learning which is the guideline of the ministry of education, however there are many points to be complemented. The second subject for inquiry ‘ Is the assessment of the software education in the elementary school adaptive for the measurement of computational thinking’ can be summarized in three cases. First, in the software education, it shows that teachers decide the components of computational thinking according to their understanding of it and they use appropriate assessment method. But, it seems teachers still lack the understanding of computational thinking. Second, the assessment of the software education is made by mostly performative assessment. Especially, the assessment focuses on the process of the performance. Third, the criteria of the assesment is lack. These criteria has to be developed through the cooperation of teachers for the equality in the assessment and reliability. These results are analyzed through the performative assessment frame and proposals for the computational thinking assessment. Although teachers must plan and describe the inspection statement with the understanding of the definition and components of computational thinking, they still lack the understanding of computational thinking and do not describe even the inspection statement. In this circumstance, to some degree, the subject focusing on the process of students’ performance is developed and the assessment of it is made. Lastly, even though teachers have to provide criteria of the assessment called checklist to students, they do not. To put it shortly, teachers has shortage in that they do not understand computational thinking perfectly and do not prepare the plan and develop criteria in advance. According to these results shown above, some proposals are as follows. The criteria of the assessment must be developed clearly in advance to make the assessment be for the learning and be the test to measure computational thinking appropriately in the software education, simultaneously. Before the assessment is made, the criteria must be developed through the cooperation among teachers and it provided to students. Second, the ways to enhance the teachers’ understanding of software education is essential. There is needs to lessen the chaos by suggesting common assessment method and by understanding of both software education and computational thinking. To be specific, such teachers’ training or placement of exclusive teachers can be suggested as concrete solutions. Though the current assessment of software education has problems in aspects of both the assessment for the learning and its appropriateness of the computational thinking assessment. the assessment seems to try to follow these two things. Considering this circumstance, the problems should be identified through the study and the various solutions be treated to care them. Through this, the assessment of upcoming software education in the elementary school must be functional tools to improve the computational thinking over just measurement of students’ computational thinking.
The study has a purpose to identify how the assessment in the education is made to react to the upcoming software education included in the 2015 amended curriculum by centering on research schools, and to do whether the current assessment is adaptive to assess computational thinking. To do this, the current assessments held in the research schools are analyzed in terms of the assessment for the learning, and the appropriateness of the computational thinking assessment is analyzed through the frame of the performative assessment and proposals for the computational thinking. Based on this, in the currently held assessment, the study tries to do function as a fundamental data for the upcoming software education by suggesting implication about how an assessment measures not just computational thinking but also improvement of it. The study sets two subjects for inquiry to achieve the purpose of study. First, ‘how the assessment of the software education in the elementary school is held?’ Second, ‘ Is the assessment of the software education in the elementary school adaptive for the measurement of students’ computational thinking’ To do this, convergent parallel design of mixed methods research is utilized in the study. The teaching guides of 23 research schools are analyzed as quantitative data in terms of 5 criteria : subject, grade, teaching method, the components of computational thinking, and assessment method. How the assessment of the software education is done is identified through the analysis of frequency and chi-square test and how the assessment influences on the assessment method meaningfully is identified through chi-square test in terms of subject, grade, teaching method, and components of computational thinking, respectively. The observation data about 11 videos recording classes and the interviews of 3 teachers who work in the research schools are analyzed as qualitative data. Through this, the study identifies the assessment held for the current software education and elicits the aspects and subjects about the assessment. The results of the subject for inquiry is elicited by the comparison and contrast of the quantitative and qualitative data. The elicited results of research are as follows. The first subject for inquiry ‘ how the assessment of the software education in the elementary school is held?’ can be summarized in three cases. First, the assessment of the software education is held through the performance assessment which requires observation of students’ performance. Second, the assessment centers on the measurement of the process of students’ performance and it is checked through formative tests utilizing observation and oral tests. The results of them is assessed by the evaluation of test and the teacher provides feedback to students directly or indirectly based on the assessment of process as well as result. Third, students participated in the assessment through self-feedback and cooperative assessment among them. To sum up, in the aspect of the assessment for the learning, performance assessment and formative tests based on students’ performance are used. Also, the assessment involving students is held. However, there are problems in the range of students’ participation in the assessment and unclear assessment criteria which has to be developed before the test is held. Nowadays, it seems that the assessment of the current software education pursues the assessment for the learning which is the guideline of the ministry of education, however there are many points to be complemented. The second subject for inquiry ‘ Is the assessment of the software education in the elementary school adaptive for the measurement of computational thinking’ can be summarized in three cases. First, in the software education, it shows that teachers decide the components of computational thinking according to their understanding of it and they use appropriate assessment method. But, it seems teachers still lack the understanding of computational thinking. Second, the assessment of the software education is made by mostly performative assessment. Especially, the assessment focuses on the process of the performance. Third, the criteria of the assesment is lack. These criteria has to be developed through the cooperation of teachers for the equality in the assessment and reliability. These results are analyzed through the performative assessment frame and proposals for the computational thinking assessment. Although teachers must plan and describe the inspection statement with the understanding of the definition and components of computational thinking, they still lack the understanding of computational thinking and do not describe even the inspection statement. In this circumstance, to some degree, the subject focusing on the process of students’ performance is developed and the assessment of it is made. Lastly, even though teachers have to provide criteria of the assessment called checklist to students, they do not. To put it shortly, teachers has shortage in that they do not understand computational thinking perfectly and do not prepare the plan and develop criteria in advance. According to these results shown above, some proposals are as follows. The criteria of the assessment must be developed clearly in advance to make the assessment be for the learning and be the test to measure computational thinking appropriately in the software education, simultaneously. Before the assessment is made, the criteria must be developed through the cooperation among teachers and it provided to students. Second, the ways to enhance the teachers’ understanding of software education is essential. There is needs to lessen the chaos by suggesting common assessment method and by understanding of both software education and computational thinking. To be specific, such teachers’ training or placement of exclusive teachers can be suggested as concrete solutions. Though the current assessment of software education has problems in aspects of both the assessment for the learning and its appropriateness of the computational thinking assessment. the assessment seems to try to follow these two things. Considering this circumstance, the problems should be identified through the study and the various solutions be treated to care them. Through this, the assessment of upcoming software education in the elementary school must be functional tools to improve the computational thinking over just measurement of students’ computational thinking.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.