이 연구는 교수 활동에 어려움을 겪는 초임 중등과학교사를 대상으로 실시한 협력적 멘토링 과정에서 멘토교사의 멘토링 유형이 어떻게 나타나는지 살펴보고, 멘토링이 진행됨에 따라 멘토교사의 멘토링 유형이 어떻게 변화하는지 알아보고자 하였다. 이를 위하여 세 차례의 멘토링에서 수집된 멘토교사와 멘티교사의 일대일 멘토링 대화를 분석하여 멘토교사의 멘토링 유형을 알아보았으며, 이후 멘토링 유형 분석 결과와 함께 멘토링 기초 조사 설문지, 일대일 멘토링 대화 녹음본과 전사본, 멘토저널 및 멘티저널을 질적으로 분석하여 멘토링 유형 변화의 원인을 살펴보았다. 연구 결과, 협력적 멘토링 과정에서 멘토교사는 관찰자, 비판적 동료, 지원자, 지시자, ...
이 연구는 교수 활동에 어려움을 겪는 초임 중등과학교사를 대상으로 실시한 협력적 멘토링 과정에서 멘토교사의 멘토링 유형이 어떻게 나타나는지 살펴보고, 멘토링이 진행됨에 따라 멘토교사의 멘토링 유형이 어떻게 변화하는지 알아보고자 하였다. 이를 위하여 세 차례의 멘토링에서 수집된 멘토교사와 멘티교사의 일대일 멘토링 대화를 분석하여 멘토교사의 멘토링 유형을 알아보았으며, 이후 멘토링 유형 분석 결과와 함께 멘토링 기초 조사 설문지, 일대일 멘토링 대화 녹음본과 전사본, 멘토저널 및 멘티저널을 질적으로 분석하여 멘토링 유형 변화의 원인을 살펴보았다. 연구 결과, 협력적 멘토링 과정에서 멘토교사는 관찰자, 비판적 동료, 지원자, 지시자, 역할 모델, 평가자, 상담자, 동반자 등 다양한 역할을 수행하는 것으로 나타났다. 또한 멘토교사의 멘토링 유형은 조금씩 차이를 보였으나, 주로 관찰자, 지원자, 비판적 동료 역할을 수행하는 형태로 나타났다. 멘토교사의 멘토링 유형은 멘티교사의 반성이 실천으로 나타나지 않는 경우 변화하였다. 멘티교사의 반성이 실천으로 나타나지 않은 이유는 멘토교사의 멘토링 유형이 멘티교사의 과학교수에 대한 인식 변화를 가져오지 못했기 때문이었다. 또한 멘티교사가 생활지도, 행정업무 등 수업 외적인 부분에서 겪는 어려움에 대한 멘토링을 요청하는 경우에도 멘토교사의 멘토링 유형 변화가 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 초임 중등과학교사의 수업 전문성 향상을 위한 교사교육 분야의 후속 연구에서는 멘티교사의 반성과 실천 과정을 멘토링 진행과정에서 보다 구체적으로 구분하여 살펴볼 필요가 있으며, 멘토링의 효과를 위해 멘토교사의 역할에 대한 교육 프로그램이 개발되어야 할 것이다.
이 연구는 교수 활동에 어려움을 겪는 초임 중등과학교사를 대상으로 실시한 협력적 멘토링 과정에서 멘토교사의 멘토링 유형이 어떻게 나타나는지 살펴보고, 멘토링이 진행됨에 따라 멘토교사의 멘토링 유형이 어떻게 변화하는지 알아보고자 하였다. 이를 위하여 세 차례의 멘토링에서 수집된 멘토교사와 멘티교사의 일대일 멘토링 대화를 분석하여 멘토교사의 멘토링 유형을 알아보았으며, 이후 멘토링 유형 분석 결과와 함께 멘토링 기초 조사 설문지, 일대일 멘토링 대화 녹음본과 전사본, 멘토저널 및 멘티저널을 질적으로 분석하여 멘토링 유형 변화의 원인을 살펴보았다. 연구 결과, 협력적 멘토링 과정에서 멘토교사는 관찰자, 비판적 동료, 지원자, 지시자, 역할 모델, 평가자, 상담자, 동반자 등 다양한 역할을 수행하는 것으로 나타났다. 또한 멘토교사의 멘토링 유형은 조금씩 차이를 보였으나, 주로 관찰자, 지원자, 비판적 동료 역할을 수행하는 형태로 나타났다. 멘토교사의 멘토링 유형은 멘티교사의 반성이 실천으로 나타나지 않는 경우 변화하였다. 멘티교사의 반성이 실천으로 나타나지 않은 이유는 멘토교사의 멘토링 유형이 멘티교사의 과학교수에 대한 인식 변화를 가져오지 못했기 때문이었다. 또한 멘티교사가 생활지도, 행정업무 등 수업 외적인 부분에서 겪는 어려움에 대한 멘토링을 요청하는 경우에도 멘토교사의 멘토링 유형 변화가 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 초임 중등과학교사의 수업 전문성 향상을 위한 교사교육 분야의 후속 연구에서는 멘티교사의 반성과 실천 과정을 멘토링 진행과정에서 보다 구체적으로 구분하여 살펴볼 필요가 있으며, 멘토링의 효과를 위해 멘토교사의 역할에 대한 교육 프로그램이 개발되어야 할 것이다.
This study aims to, in collaborative mentoring program for beginning science teachers who appeal difficulties in teaching activities, investigate the manifestations of mentor teachers’ mentoring types and how the types change as the mentoring progress. In order to achieve the purpose, this study...
This study aims to, in collaborative mentoring program for beginning science teachers who appeal difficulties in teaching activities, investigate the manifestations of mentor teachers’ mentoring types and how the types change as the mentoring progress. In order to achieve the purpose, this study focuses on the mentor teachers’ mentoring types analyzing the one to one mentoring conversations between mentor and mentee. In additon to that, the analysis was made the analysis of mentoring types change based on one to one mentoring conversations, why mentoring types change based on mentor and mentee teachers’ questionnaires about mentoring, recording of one to one mentoring conversations and transcriptions, mentor and mentee teachers’ journals. The result of the study shows that in collaborative mentoring programs, mentors take various roles such as Observer, Critical friend, Provider of feedback, Instructor, Role model, Evaluator, Counselor, and Equal partner. The mentoring types vary from mentors, yet majority of them being Observer, Provider of feedback, and Critical friend. Mentor teachers’ mentoring types have changed when the mentoring program failed to change the mentee’s attitudes towards teaching. Equally, mentors teachers’ mentoring types have changed when the mentee request mentoring where suffer from difficulties outside part of the teaching. Based on the result of this study, this study suggests that studies on teaching improvement should lay focus on mentee’s reflection and reflective practice more in depth during the mentoring progress. Furthermore, more mentor training programs should be developed so as to further enhance the effectiveness of the mentoring program.
This study aims to, in collaborative mentoring program for beginning science teachers who appeal difficulties in teaching activities, investigate the manifestations of mentor teachers’ mentoring types and how the types change as the mentoring progress. In order to achieve the purpose, this study focuses on the mentor teachers’ mentoring types analyzing the one to one mentoring conversations between mentor and mentee. In additon to that, the analysis was made the analysis of mentoring types change based on one to one mentoring conversations, why mentoring types change based on mentor and mentee teachers’ questionnaires about mentoring, recording of one to one mentoring conversations and transcriptions, mentor and mentee teachers’ journals. The result of the study shows that in collaborative mentoring programs, mentors take various roles such as Observer, Critical friend, Provider of feedback, Instructor, Role model, Evaluator, Counselor, and Equal partner. The mentoring types vary from mentors, yet majority of them being Observer, Provider of feedback, and Critical friend. Mentor teachers’ mentoring types have changed when the mentoring program failed to change the mentee’s attitudes towards teaching. Equally, mentors teachers’ mentoring types have changed when the mentee request mentoring where suffer from difficulties outside part of the teaching. Based on the result of this study, this study suggests that studies on teaching improvement should lay focus on mentee’s reflection and reflective practice more in depth during the mentoring progress. Furthermore, more mentor training programs should be developed so as to further enhance the effectiveness of the mentoring program.
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