장애학생 특수교육 관련서비스 이용 실태 및 학부모 인식 A Study on the Utilization and Parents’ Perception of Special Education Related Services for Students With Disabilities원문보기
본 연구는 특수교육 관련서비스 이용 실태와 학부모의 인식을 살펴봄으로써 특수교육 관련서비스의 활성화에 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 목적에 기초하여 부산광역시 유‧초‧중‧고등 장애학생의 학부모 220명을 연구대상으로 설문조사를 실시하고, 이 중 200부를 연구분석에 사용하였다. 사용된 설문지는 선행연구를 참고하여 연구의 목적에 맞게 수정·보완한 것으로, 설문문항은 총 63문항으로 기초배경 6문항, 특수교육 관련서비스 이용 실태 26문항, 특수교육 관련서비스에 대한 학부모 인식 31문항이었다. 자료분석 방법으로 ...
본 연구는 특수교육 관련서비스 이용 실태와 학부모의 인식을 살펴봄으로써 특수교육 관련서비스의 활성화에 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 목적에 기초하여 부산광역시 유‧초‧중‧고등 장애학생의 학부모 220명을 연구대상으로 설문조사를 실시하고, 이 중 200부를 연구분석에 사용하였다. 사용된 설문지는 선행연구를 참고하여 연구의 목적에 맞게 수정·보완한 것으로, 설문문항은 총 63문항으로 기초배경 6문항, 특수교육 관련서비스 이용 실태 26문항, 특수교육 관련서비스에 대한 학부모 인식 31문항이었다. 자료분석 방법으로 SPSS 22.0 통계 프로그램을 사용하고, 빈도와 백분율 및 교차분석을 실시하였다. 이상의 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 특수교육 관련서비스의 전반적 이용 실태는 특수교육 관련서비스를 다른 학부모의 권유에 의해 이용하게 되었고, 각 영역 중 치료지원을 가장 오랜 기간 지원 받고 있었다. 둘째, 치료지원 영역에서는 지원을 받는 학생이 더 많았고, 언어재활서비스를 가장 많이 받고 있었으며, 장소는 사설 치료기관이 가장 많았다. 셋째, 가족·상담지원 영역에서는 제공 받은 적이 없는 학부모가 더 많았고, 방법으로는 개별적인 상담을 원했다. 상담지원은 주로 치료실이나 의료기관에서 교사와의 1:1 면담으로 일상생활지도에 대한 내용으로 상담을 받았다. 넷째, 보조인력 및 통학지원 영역에서는 제공받지 않는 학생이 더 많았고, 제공 받을 경우 교육청 지원이 가장 많았으며, 학생의 신변처리 등 일상생활에서의 도움을 많이 받는다고 하였다. 통학지원은 받고 있지 않은 학생이 더 많았고, 통학비 지원을 주로 받았으며, 등·하교 주 보조자는 어머니로 나타났다. 다섯째, 특수교육 관련서비스에 대한 전반적 학부모 인식은 모든 관련서비스 영역에서 필요하다고 하였으며, 교육기관 홍보물을 통해 효과적으로 홍보하고, 재활상담서비스의 추가를 요구하였으며, 관련서비스 지원을 통해 의사소통 향상을 추구하였다. 여섯째, 치료지원 영역에서는 치료 지원 형태는 부모와의 개별화교육계획 회의에서 결정해야한다고 하였다. 또한 서비스 신청 후 이용대기 기간이 길다는 문제점을 언급하였고, 충분한 예산이 확보되어야 한다고 하였다. 일곱째, 가족·상담지원 영역에서는 자녀의 교육 기회 확대 및 질 향상을 돕는 프로그램을 요구하였고, 치료교육기관이 학부모의 노력에 효과적으로 지원하고 있다고 인식하였다. 상담은 교육과 학교 선택, 치료 및 의료적 서비스 등을 특수교육 전문가를 통해 지원받길 원하였고, 상담 기관에서 가정으로의 충분한 정보의 제공을 통해 문제점을 개선해야 한다고 하였다. 여덟째, 보조공학기기영역은 주로 지체장애 영역에서만 필요로 하였고, 정보접근지원 영역은 학습‧정보접근권을 확보하기 위해 법‧제도 확립과 정보화 교육 및 정보기기의 활용 교육이 필요하다고 하였다.
본 연구는 특수교육 관련서비스 이용 실태와 학부모의 인식을 살펴봄으로써 특수교육 관련서비스의 활성화에 기초자료를 제공하고자 하였다. 이러한 목적에 기초하여 부산광역시 유‧초‧중‧고등 장애학생의 학부모 220명을 연구대상으로 설문조사를 실시하고, 이 중 200부를 연구분석에 사용하였다. 사용된 설문지는 선행연구를 참고하여 연구의 목적에 맞게 수정·보완한 것으로, 설문문항은 총 63문항으로 기초배경 6문항, 특수교육 관련서비스 이용 실태 26문항, 특수교육 관련서비스에 대한 학부모 인식 31문항이었다. 자료분석 방법으로 SPSS 22.0 통계 프로그램을 사용하고, 빈도와 백분율 및 교차분석을 실시하였다. 이상의 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 특수교육 관련서비스의 전반적 이용 실태는 특수교육 관련서비스를 다른 학부모의 권유에 의해 이용하게 되었고, 각 영역 중 치료지원을 가장 오랜 기간 지원 받고 있었다. 둘째, 치료지원 영역에서는 지원을 받는 학생이 더 많았고, 언어재활서비스를 가장 많이 받고 있었으며, 장소는 사설 치료기관이 가장 많았다. 셋째, 가족·상담지원 영역에서는 제공 받은 적이 없는 학부모가 더 많았고, 방법으로는 개별적인 상담을 원했다. 상담지원은 주로 치료실이나 의료기관에서 교사와의 1:1 면담으로 일상생활지도에 대한 내용으로 상담을 받았다. 넷째, 보조인력 및 통학지원 영역에서는 제공받지 않는 학생이 더 많았고, 제공 받을 경우 교육청 지원이 가장 많았으며, 학생의 신변처리 등 일상생활에서의 도움을 많이 받는다고 하였다. 통학지원은 받고 있지 않은 학생이 더 많았고, 통학비 지원을 주로 받았으며, 등·하교 주 보조자는 어머니로 나타났다. 다섯째, 특수교육 관련서비스에 대한 전반적 학부모 인식은 모든 관련서비스 영역에서 필요하다고 하였으며, 교육기관 홍보물을 통해 효과적으로 홍보하고, 재활상담서비스의 추가를 요구하였으며, 관련서비스 지원을 통해 의사소통 향상을 추구하였다. 여섯째, 치료지원 영역에서는 치료 지원 형태는 부모와의 개별화교육계획 회의에서 결정해야한다고 하였다. 또한 서비스 신청 후 이용대기 기간이 길다는 문제점을 언급하였고, 충분한 예산이 확보되어야 한다고 하였다. 일곱째, 가족·상담지원 영역에서는 자녀의 교육 기회 확대 및 질 향상을 돕는 프로그램을 요구하였고, 치료교육기관이 학부모의 노력에 효과적으로 지원하고 있다고 인식하였다. 상담은 교육과 학교 선택, 치료 및 의료적 서비스 등을 특수교육 전문가를 통해 지원받길 원하였고, 상담 기관에서 가정으로의 충분한 정보의 제공을 통해 문제점을 개선해야 한다고 하였다. 여덟째, 보조공학기기영역은 주로 지체장애 영역에서만 필요로 하였고, 정보접근지원 영역은 학습‧정보접근권을 확보하기 위해 법‧제도 확립과 정보화 교육 및 정보기기의 활용 교육이 필요하다고 하였다.
This study was intended to provide basic data for vitalization of special education related services by investigating utilization and parents’ perception of special education related services. To this end, this study conducted questionnaire on 220 parents of kindergarten‧elementary‧middle‧high ...
This study was intended to provide basic data for vitalization of special education related services by investigating utilization and parents’ perception of special education related services. To this end, this study conducted questionnaire on 220 parents of kindergarten‧elementary‧middle‧high school students with disabilities in Busan Metropolitan City, and used total 200 copies in the research analysis. The questionnaire used in this study referred to precedent studies and modified·supplemented according to the research objective, and the survey questions were total 63 questions including 6 questions on basic background, 26 questions on utilization of special education related services, and 31 questions on parents’ perception of special education related services. For data analysis, this study used SPSS 22.0 Statistic Program, and conducted frequency, percentage, and cross analysis. The results are as follows. First, for overall utilization of special education related services, parents used special education related services by recommendation of other parents and they were receiving therapy support for the longest period of time. Secondly, there were more students who received support in therapeutic support area, they were receiving language rehabilitation service the most, and there was the highest number of private medical care center. Thirdly, there were more parents who have never received family·counseling support, and they wanted individual counseling. For counseling support, they received one-to-one counseling with teachers on routine daily-life guidance mainly in therapy center or medical institution. Fourthly, there were more students who did not receive support for assistants and commuting, there was the highest support from education office if they received any, and said that they are receiving much help with personal care and daily life. It was identified that more students are not receiving support for commuting, mainly received support for commuting expense, and mothers are the main assistant for leading a child to and from school. Fifthly, for overall parents’ perception of special education related services, they considered that every related service is necessary, asked for effective promotion through promotion materials of educational establishments and addition of rehabilitation counseling services, and sought to improve communication through related service support. Sixthly, for treatment support area, they said that the form of therapeutic support needs to be determined at the individual education plan meeting with parents. Also, they mention an issue that waiting period after applying for the service was too long, and said that sufficient funds need to be secured. Seventhly, for family·counseling support area, they requested program for expanding educational opportunity and improving quality for their children, and perceived that treatment educational institutions are supporting effectively to parents’ effort. For counseling, they wished to receive counseling for education, selection of school, treatment, and medical service through administrators of special school, and said that counseling organizations need to improve problems by providing sufficient information to families. Eighthly, they said that assistive technology devices are mostly needed in physical disability area, and said that establishment of law‧system, information education, and education for using information equipments are needed to secure access to learning and information.
This study was intended to provide basic data for vitalization of special education related services by investigating utilization and parents’ perception of special education related services. To this end, this study conducted questionnaire on 220 parents of kindergarten‧elementary‧middle‧high school students with disabilities in Busan Metropolitan City, and used total 200 copies in the research analysis. The questionnaire used in this study referred to precedent studies and modified·supplemented according to the research objective, and the survey questions were total 63 questions including 6 questions on basic background, 26 questions on utilization of special education related services, and 31 questions on parents’ perception of special education related services. For data analysis, this study used SPSS 22.0 Statistic Program, and conducted frequency, percentage, and cross analysis. The results are as follows. First, for overall utilization of special education related services, parents used special education related services by recommendation of other parents and they were receiving therapy support for the longest period of time. Secondly, there were more students who received support in therapeutic support area, they were receiving language rehabilitation service the most, and there was the highest number of private medical care center. Thirdly, there were more parents who have never received family·counseling support, and they wanted individual counseling. For counseling support, they received one-to-one counseling with teachers on routine daily-life guidance mainly in therapy center or medical institution. Fourthly, there were more students who did not receive support for assistants and commuting, there was the highest support from education office if they received any, and said that they are receiving much help with personal care and daily life. It was identified that more students are not receiving support for commuting, mainly received support for commuting expense, and mothers are the main assistant for leading a child to and from school. Fifthly, for overall parents’ perception of special education related services, they considered that every related service is necessary, asked for effective promotion through promotion materials of educational establishments and addition of rehabilitation counseling services, and sought to improve communication through related service support. Sixthly, for treatment support area, they said that the form of therapeutic support needs to be determined at the individual education plan meeting with parents. Also, they mention an issue that waiting period after applying for the service was too long, and said that sufficient funds need to be secured. Seventhly, for family·counseling support area, they requested program for expanding educational opportunity and improving quality for their children, and perceived that treatment educational institutions are supporting effectively to parents’ effort. For counseling, they wished to receive counseling for education, selection of school, treatment, and medical service through administrators of special school, and said that counseling organizations need to improve problems by providing sufficient information to families. Eighthly, they said that assistive technology devices are mostly needed in physical disability area, and said that establishment of law‧system, information education, and education for using information equipments are needed to secure access to learning and information.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.