국 문 초 록 회복적 정의 실천가들의 회복적 생활교육 실천 경험에 관한 내러티브 탐구 가천대학교 사회정책대학원 사회복지학과 상담학 전공 최 진 지도교수 김은향 본 연구의 목적은 회복적 정의 실천가들이 학교 학급 현장에서 회복적 생활교육을 어떻게 경험하고 있는가를 알아보기 위해 내러티브 탐구를 한 질적 연구이다. 회복적 정의 실천가들은 평화교육을 하는 사회단체에 소속된 활동가를 의미한다. 이들 회복적 정의 철학을 기반으로 활동하는 실천가들이 학교 학급에서 회복적 생활교육을 실천함에 있어서 첫째, 회복적 생활교육 실천 과정에서 실천가들의 스스로의 변화는 무엇인가? 둘째, 회복적 생활교육 실천 과정에서 실천가로서 경험한 어려움은 무엇인가? 셋째, 회복적 생활교육 실천 과정에서 실천가들이 확인한 고유한 성과는 무엇인가?를 알아보고자 하였다. 회복적 생활교육은 에듀피스 회복적 정의 연구소에서 개발한 ‘회복적 정의 패러다임에 기반한 청소년 갈등관리 프로그램’으로 서클활동을 중심으로 회복적 정의의 이해와 갈등 전환을 경험해보고, 응보적 관점에서 회복적 관점으로 전환을 위한 질문기법을 연습해 보고 공동체에 대한 이해를 증진시키는 프로그램으로 6차시로 구성되어 있다. 연구의 목적을 위하여 성남시 에듀피스 회복적 정의 연구소 소속으로 있는 실천가들을 연구사례로 선정하였다. 30명의 실천가를 대상으로 회복적 생활교육경험을 탐색 한 결과 회복적 생활교육에 대해 충분한 관심과 경험을 가지고 있고 그에 대한 풍부한 지식을 가지고 있는 것으로 판단되어 선정된 3명의 연구 참여자를 대상으로 내러티브 탐구를 진행하였다. 이 결과는 다음과 같은 함의를 지니고 있다. 첫째, 연구 참여자들이 회복적 관점으로의 인식의 변화이다. 회복적 생활교육을 통하여 자신들이 응보적인 관점으로 살아왔던 것을 인식하는 계기가 되었으며 현재의 강의방식이 응보적 관점에서 회복적인 관점으로 전환되어 수업이 학생들에게 훨씬 잘 전달됨을 알아차리게 된 점이 가장 큰 변화라고 말을 한다. 둘째, ...
국 문 초 록 회복적 정의 실천가들의 회복적 생활교육 실천 경험에 관한 내러티브 탐구 가천대학교 사회정책대학원 사회복지학과 상담학 전공 최 진 지도교수 김은향 본 연구의 목적은 회복적 정의 실천가들이 학교 학급 현장에서 회복적 생활교육을 어떻게 경험하고 있는가를 알아보기 위해 내러티브 탐구를 한 질적 연구이다. 회복적 정의 실천가들은 평화교육을 하는 사회단체에 소속된 활동가를 의미한다. 이들 회복적 정의 철학을 기반으로 활동하는 실천가들이 학교 학급에서 회복적 생활교육을 실천함에 있어서 첫째, 회복적 생활교육 실천 과정에서 실천가들의 스스로의 변화는 무엇인가? 둘째, 회복적 생활교육 실천 과정에서 실천가로서 경험한 어려움은 무엇인가? 셋째, 회복적 생활교육 실천 과정에서 실천가들이 확인한 고유한 성과는 무엇인가?를 알아보고자 하였다. 회복적 생활교육은 에듀피스 회복적 정의 연구소에서 개발한 ‘회복적 정의 패러다임에 기반한 청소년 갈등관리 프로그램’으로 서클활동을 중심으로 회복적 정의의 이해와 갈등 전환을 경험해보고, 응보적 관점에서 회복적 관점으로 전환을 위한 질문기법을 연습해 보고 공동체에 대한 이해를 증진시키는 프로그램으로 6차시로 구성되어 있다. 연구의 목적을 위하여 성남시 에듀피스 회복적 정의 연구소 소속으로 있는 실천가들을 연구사례로 선정하였다. 30명의 실천가를 대상으로 회복적 생활교육경험을 탐색 한 결과 회복적 생활교육에 대해 충분한 관심과 경험을 가지고 있고 그에 대한 풍부한 지식을 가지고 있는 것으로 판단되어 선정된 3명의 연구 참여자를 대상으로 내러티브 탐구를 진행하였다. 이 결과는 다음과 같은 함의를 지니고 있다. 첫째, 연구 참여자들이 회복적 관점으로의 인식의 변화이다. 회복적 생활교육을 통하여 자신들이 응보적인 관점으로 살아왔던 것을 인식하는 계기가 되었으며 현재의 강의방식이 응보적 관점에서 회복적인 관점으로 전환되어 수업이 학생들에게 훨씬 잘 전달됨을 알아차리게 된 점이 가장 큰 변화라고 말을 한다. 둘째, 학교폭력 등 갈등 문제가 발생하였을 때, 학부모들은 학교에서의 사안들은 교사들이 해결해 줄 것이라고 믿고 있다. 그리고 자신의 아이가 가해자로 지목을 받게 되면 회피하기 위해 노력하며 피해자가 될 때는 피해가 온전히 회복되지 못함을 호소한다. 학교관계자들은 모두 사건의 영향을 받은 당사자이므로 사건을 해결하기에만 급급하고 해결하기에는 여전히 어려움이 있다. 이 때 회복적 생활교육만으로는 어려움이 있다. 교사, 학부모, 학생 모두에게 회복적 정의 문화가 확산되고 패러다임의 전환이 필요함을 언급하였다. 셋째, 서클 활동을 통하여 학생들과 교사들의 이야기를 들어보면서 회복적 생활교육를 통해서 교사들은 학생들과의 소통으로 문제를 해결하고 학생들 간에는 공동체성을 높이는 계기가 되었고 회복적 실천을 통해 끈끈한 연결고리가 생겼고 관계가 달라졌다고 말하였다. 결국, 연구 참여자들은 회복적 정의에 기반한 회복적 생활교육을 통하여 연구 참여자 자신의 회복적 패러다임의 전환의 계기로 학교에서 활동함에 있어서 존중의 문화를 확산하고 공동체 속에서 관계를 바로 세우는 데 일조하고 있다는 자부심과 사명감을 깨닫는 계기가 되었고 회복적 생활교육을 통하여 학급내 공동체의 관계가 회복되는 계기를 마련하고 있다는 것을 확인하였다. 주제어: 회복적 생활교육, 회복적 정의, 서클, 갈등 전환, 공동체
국 문 초 록 회복적 정의 실천가들의 회복적 생활교육 실천 경험에 관한 내러티브 탐구 가천대학교 사회정책대학원 사회복지학과 상담학 전공 최 진 지도교수 김은향 본 연구의 목적은 회복적 정의 실천가들이 학교 학급 현장에서 회복적 생활교육을 어떻게 경험하고 있는가를 알아보기 위해 내러티브 탐구를 한 질적 연구이다. 회복적 정의 실천가들은 평화교육을 하는 사회단체에 소속된 활동가를 의미한다. 이들 회복적 정의 철학을 기반으로 활동하는 실천가들이 학교 학급에서 회복적 생활교육을 실천함에 있어서 첫째, 회복적 생활교육 실천 과정에서 실천가들의 스스로의 변화는 무엇인가? 둘째, 회복적 생활교육 실천 과정에서 실천가로서 경험한 어려움은 무엇인가? 셋째, 회복적 생활교육 실천 과정에서 실천가들이 확인한 고유한 성과는 무엇인가?를 알아보고자 하였다. 회복적 생활교육은 에듀피스 회복적 정의 연구소에서 개발한 ‘회복적 정의 패러다임에 기반한 청소년 갈등관리 프로그램’으로 서클활동을 중심으로 회복적 정의의 이해와 갈등 전환을 경험해보고, 응보적 관점에서 회복적 관점으로 전환을 위한 질문기법을 연습해 보고 공동체에 대한 이해를 증진시키는 프로그램으로 6차시로 구성되어 있다. 연구의 목적을 위하여 성남시 에듀피스 회복적 정의 연구소 소속으로 있는 실천가들을 연구사례로 선정하였다. 30명의 실천가를 대상으로 회복적 생활교육경험을 탐색 한 결과 회복적 생활교육에 대해 충분한 관심과 경험을 가지고 있고 그에 대한 풍부한 지식을 가지고 있는 것으로 판단되어 선정된 3명의 연구 참여자를 대상으로 내러티브 탐구를 진행하였다. 이 결과는 다음과 같은 함의를 지니고 있다. 첫째, 연구 참여자들이 회복적 관점으로의 인식의 변화이다. 회복적 생활교육을 통하여 자신들이 응보적인 관점으로 살아왔던 것을 인식하는 계기가 되었으며 현재의 강의방식이 응보적 관점에서 회복적인 관점으로 전환되어 수업이 학생들에게 훨씬 잘 전달됨을 알아차리게 된 점이 가장 큰 변화라고 말을 한다. 둘째, 학교폭력 등 갈등 문제가 발생하였을 때, 학부모들은 학교에서의 사안들은 교사들이 해결해 줄 것이라고 믿고 있다. 그리고 자신의 아이가 가해자로 지목을 받게 되면 회피하기 위해 노력하며 피해자가 될 때는 피해가 온전히 회복되지 못함을 호소한다. 학교관계자들은 모두 사건의 영향을 받은 당사자이므로 사건을 해결하기에만 급급하고 해결하기에는 여전히 어려움이 있다. 이 때 회복적 생활교육만으로는 어려움이 있다. 교사, 학부모, 학생 모두에게 회복적 정의 문화가 확산되고 패러다임의 전환이 필요함을 언급하였다. 셋째, 서클 활동을 통하여 학생들과 교사들의 이야기를 들어보면서 회복적 생활교육를 통해서 교사들은 학생들과의 소통으로 문제를 해결하고 학생들 간에는 공동체성을 높이는 계기가 되었고 회복적 실천을 통해 끈끈한 연결고리가 생겼고 관계가 달라졌다고 말하였다. 결국, 연구 참여자들은 회복적 정의에 기반한 회복적 생활교육을 통하여 연구 참여자 자신의 회복적 패러다임의 전환의 계기로 학교에서 활동함에 있어서 존중의 문화를 확산하고 공동체 속에서 관계를 바로 세우는 데 일조하고 있다는 자부심과 사명감을 깨닫는 계기가 되었고 회복적 생활교육을 통하여 학급내 공동체의 관계가 회복되는 계기를 마련하고 있다는 것을 확인하였다. 주제어: 회복적 생활교육, 회복적 정의, 서클, 갈등 전환, 공동체
Abstract Narrative Inquiry into the Experience of Restorative Justice Practitioners' Practice The purpose of this study is to find out how the restorative justice practitioners experience restorative life education in school classroom. Restorative justice practitioners are activists who belong to so...
Abstract Narrative Inquiry into the Experience of Restorative Justice Practitioners' Practice The purpose of this study is to find out how the restorative justice practitioners experience restorative life education in school classroom. Restorative justice practitioners are activists who belong to social organizations that provide peace education. In order for practitioners based on these restorative justice philosophies to practice restorative life education in school class, first, what is the change of practitioners' self in the course of restorative life education practice? Second, what difficulties have you experienced as a practitioner in the process of recreational life education practice? Third, we tried to find out what unique achievements the practitioners identified in the practice of restorative life education. The purpose of this study is to investigate the relationship between the concept of recreational justice and the conflict transition, focusing on the circle activities as the 'Youth Conflict Management Program based on the Restorative Justice Paradigm' developed by the Edu - Peace Restorative Justice Research Institute. This program is designed to improve the understanding of the community by practicing the question technique for the transition to the viewpoint. For the purpose of the study, practitioners belonging to the Edupis Restorative Justice Research Institute. The results of this study are as follows. First, the researchers were asked to search for the experiences of restorative life education in 30 practitioners. Proceeded. This result has the following implications. First, the participants in the study were the change of perception. It has become an opportunity to recognize that they have lived in a retrospective way of life through restorative life education and the fact that the current lecture method has shifted from a retrospective point of view to a restorative point of view, Say. Second, when conflicts, such as school violence, occur, parents believe that school issues will be solved by teachers. And when his child is identified as a perpetrator, he tries to avoid it, and when he becomes a victim he claims that the damage is not fully recovered. Since all school officials are affected by the incident, they are only able to resolve the case and still have difficulty resolving it. At this time, recovery education alone is difficult. Teachers, parents, and students alike pointed out that restorative justice culture is spreading and paradigm shift is needed. Third, by listening to the stories of students and teachers through circle activities, teachers were able to solve problems by communicating with students through restorative life education and to improve community quality among students. Through restorative practice, I have changed. In the end, the research participants are helping to spread the culture of respect and to establish the relationship in the community rightly in the activity of the school by the transition of the recovery paradigm of their own through the recovery education based on the restorative justice It has become an opportunity to realize self-esteem and sense of duty and it has been confirmed that the relationship of the community in the class is being restored through the recovery education. Keyword: Restorative life education, Restorative justice, Circle, Conflict transition, Community
Abstract Narrative Inquiry into the Experience of Restorative Justice Practitioners' Practice The purpose of this study is to find out how the restorative justice practitioners experience restorative life education in school classroom. Restorative justice practitioners are activists who belong to social organizations that provide peace education. In order for practitioners based on these restorative justice philosophies to practice restorative life education in school class, first, what is the change of practitioners' self in the course of restorative life education practice? Second, what difficulties have you experienced as a practitioner in the process of recreational life education practice? Third, we tried to find out what unique achievements the practitioners identified in the practice of restorative life education. The purpose of this study is to investigate the relationship between the concept of recreational justice and the conflict transition, focusing on the circle activities as the 'Youth Conflict Management Program based on the Restorative Justice Paradigm' developed by the Edu - Peace Restorative Justice Research Institute. This program is designed to improve the understanding of the community by practicing the question technique for the transition to the viewpoint. For the purpose of the study, practitioners belonging to the Edupis Restorative Justice Research Institute. The results of this study are as follows. First, the researchers were asked to search for the experiences of restorative life education in 30 practitioners. Proceeded. This result has the following implications. First, the participants in the study were the change of perception. It has become an opportunity to recognize that they have lived in a retrospective way of life through restorative life education and the fact that the current lecture method has shifted from a retrospective point of view to a restorative point of view, Say. Second, when conflicts, such as school violence, occur, parents believe that school issues will be solved by teachers. And when his child is identified as a perpetrator, he tries to avoid it, and when he becomes a victim he claims that the damage is not fully recovered. Since all school officials are affected by the incident, they are only able to resolve the case and still have difficulty resolving it. At this time, recovery education alone is difficult. Teachers, parents, and students alike pointed out that restorative justice culture is spreading and paradigm shift is needed. Third, by listening to the stories of students and teachers through circle activities, teachers were able to solve problems by communicating with students through restorative life education and to improve community quality among students. Through restorative practice, I have changed. In the end, the research participants are helping to spread the culture of respect and to establish the relationship in the community rightly in the activity of the school by the transition of the recovery paradigm of their own through the recovery education based on the restorative justice It has become an opportunity to realize self-esteem and sense of duty and it has been confirmed that the relationship of the community in the class is being restored through the recovery education. Keyword: Restorative life education, Restorative justice, Circle, Conflict transition, Community
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