현대의 게임음악은 스토리, 인물, 상황, 행동 등에 맞게 배치되어 게임의 몰입도를 끌어올리는 중요한 역할을 하고 있다. 이는 영화음악의 기능과 일맥상통하지만 연출자가 의도한대로 원인과 결과가 진행되는 영화와는 달리 게임은 사용자의 행동과 선택에 따라 내용과 결과가 달라지기 때문에 음악 제작 방식에 있어서 큰 차이가 나타난다. 따라서 게임에서는 사용자의 행동에 따라 음악이 재생되는 대화형 음악 시스템을사용하며 게임음악 작곡가들은 그에 적용할 수 있는 음악을 작곡한다.
게임과 영화는 원인과 결과를 시간의 흐름에 따라 시각적, ...
현대의 게임음악은 스토리, 인물, 상황, 행동 등에 맞게 배치되어 게임의 몰입도를 끌어올리는 중요한 역할을 하고 있다. 이는 영화음악의 기능과 일맥상통하지만 연출자가 의도한대로 원인과 결과가 진행되는 영화와는 달리 게임은 사용자의 행동과 선택에 따라 내용과 결과가 달라지기 때문에 음악 제작 방식에 있어서 큰 차이가 나타난다. 따라서 게임에서는 사용자의 행동에 따라 음악이 재생되는 대화형 음악 시스템을사용하며 게임음악 작곡가들은 그에 적용할 수 있는 음악을 작곡한다.
게임과 영화는 원인과 결과를 시간의 흐름에 따라 시각적, 청각적 정보를 이용자에게 제공하는 동적 멀티미디어 매체이다. 여기에 게임음악과 영화음악은 이용자들의 몰입을 이끄는 청각적 정보로서의 중요한 역할을 한다. 영화음악은 1800년대 말 최초로 등장해 영화역사와 함께하며 많은 발전을 거듭해 왔고 지금까지도 영화음악 기법에 대한 많은 연구들이 진행되고 있다. 이와 관련하여 영화음악에서 사용되고 있는 다양한 음악 기법들을 분석하여 대화형 게임음악 작곡법에 적용한다면 마찬가지의 긍정적인 효과를 기대할 수 있다고 본다. 본 논문은 게임과 영화의 공통점에 초점을 맞춰 영화음악을 연구․분석하여 대화형 게임음악 작곡법의 다양성을 제시하는 데 그 목적이 있다.
연구방법은 영화 <다크 나이트(The Dark Knight)>의 상황과할을 한다. 영화음악은 1800년대 말 최초로 등장해 영화역사와 함께하며 많은 발전을 거듭해 왔고 지금까지도 영화음악 기법에 대한 많은 연구들이 진행되고 있다. 이와 관련하여 영화음악에서 사용되고 있는 다양한 음악 기법들을 분석하여 대화형 게임음악 작곡법에 적용한다면 마찬가지의 긍정적인 효과를 기대할 수 있다고 본다. 본 논문은 게임과 영화의 공통점에 초점을 맞춰 영화음악을 연구․분석하여 대화형 게임음악 작곡법의 다양성을 제시하는 데 그 목적이 있다.
연구방법은 영화 <다크 나이트(The Dark Knight)>의 상황과감정선 변화에 따라 쓰인 음악기법을 분석하여 그 중 오디오 미들웨어 와이즈(Wwise)의 대화형 음악 시스템에 적용 가능한 음악기법을 분류한다. 그리고 액션 어드벤처 게임 <배트맨: 아캄 나이트(Batman: Arkham Knight)>의 게임 진행상황에 따른 음악기법의 변화를 분석하여 대화형 음악 시스템에 적용 결과를 도출한다. 이와 같이 게임음악과 영화음악에서 도출된 음악적 기법들을 서로 비교․분석하여 얻어진 긍정적인 결과를 게임음악
의 대화형 음악 시스템에 적용함으로서 보다 극적인 감정의 몰입을 이끌어내기에 적절한 작곡기법을 제시한다.
현대의 게임음악은 스토리, 인물, 상황, 행동 등에 맞게 배치되어 게임의 몰입도를 끌어올리는 중요한 역할을 하고 있다. 이는 영화음악의 기능과 일맥상통하지만 연출자가 의도한대로 원인과 결과가 진행되는 영화와는 달리 게임은 사용자의 행동과 선택에 따라 내용과 결과가 달라지기 때문에 음악 제작 방식에 있어서 큰 차이가 나타난다. 따라서 게임에서는 사용자의 행동에 따라 음악이 재생되는 대화형 음악 시스템을사용하며 게임음악 작곡가들은 그에 적용할 수 있는 음악을 작곡한다.
게임과 영화는 원인과 결과를 시간의 흐름에 따라 시각적, 청각적 정보를 이용자에게 제공하는 동적 멀티미디어 매체이다. 여기에 게임음악과 영화음악은 이용자들의 몰입을 이끄는 청각적 정보로서의 중요한 역할을 한다. 영화음악은 1800년대 말 최초로 등장해 영화역사와 함께하며 많은 발전을 거듭해 왔고 지금까지도 영화음악 기법에 대한 많은 연구들이 진행되고 있다. 이와 관련하여 영화음악에서 사용되고 있는 다양한 음악 기법들을 분석하여 대화형 게임음악 작곡법에 적용한다면 마찬가지의 긍정적인 효과를 기대할 수 있다고 본다. 본 논문은 게임과 영화의 공통점에 초점을 맞춰 영화음악을 연구․분석하여 대화형 게임음악 작곡법의 다양성을 제시하는 데 그 목적이 있다.
연구방법은 영화 <다크 나이트(The Dark Knight)>의 상황과할을 한다. 영화음악은 1800년대 말 최초로 등장해 영화역사와 함께하며 많은 발전을 거듭해 왔고 지금까지도 영화음악 기법에 대한 많은 연구들이 진행되고 있다. 이와 관련하여 영화음악에서 사용되고 있는 다양한 음악 기법들을 분석하여 대화형 게임음악 작곡법에 적용한다면 마찬가지의 긍정적인 효과를 기대할 수 있다고 본다. 본 논문은 게임과 영화의 공통점에 초점을 맞춰 영화음악을 연구․분석하여 대화형 게임음악 작곡법의 다양성을 제시하는 데 그 목적이 있다.
연구방법은 영화 <다크 나이트(The Dark Knight)>의 상황과감정선 변화에 따라 쓰인 음악기법을 분석하여 그 중 오디오 미들웨어 와이즈(Wwise)의 대화형 음악 시스템에 적용 가능한 음악기법을 분류한다. 그리고 액션 어드벤처 게임 <배트맨: 아캄 나이트(Batman: Arkham Knight)>의 게임 진행상황에 따른 음악기법의 변화를 분석하여 대화형 음악 시스템에 적용 결과를 도출한다. 이와 같이 게임음악과 영화음악에서 도출된 음악적 기법들을 서로 비교․분석하여 얻어진 긍정적인 결과를 게임음악
의 대화형 음악 시스템에 적용함으로서 보다 극적인 감정의 몰입을 이끌어내기에 적절한 작곡기법을 제시한다.
Contemporary game music is placed depending on stories, characters, situations and behaviors and performs an important role to boost immersion in games.
This corresponds to the functions of film music. But there are big differences in music composition method, since contents and outcomes of game...
Contemporary game music is placed depending on stories, characters, situations and behaviors and performs an important role to boost immersion in games.
This corresponds to the functions of film music. But there are big differences in music composition method, since contents and outcomes of games depend on behaviors of users, while causes and results of films are intended by directors.
Therefore, for games, a interactive music system needs to be used to play proper music in a game engine depending on behaviors of users and game music composers have to create music fit for this purpose.
Game and film are dynamic multimedia systems to provide users with visual and auditory information of causes and results according to the stream of time. Here, game music and film music play an important role as auditory information to arouse immersion of users.
Film music first emerged in the late 1800s and has highly evolved along with the film history. Thus far, there have been numerous studies on film music techniques. In this respect, researching a variety of music techniques used in film music and applying them to two-way game music composition methods would bring positive effect.
This study aims to research and analyze film music and to present diversity of interactive game music composition methods focusing on common ground between game and film.
For this study, music techniques used in expressing the situational and emotional changes in the film, were analyzed and based on the analysis findings, music techniques applicable to the audio middleware, Wwise’s interactive music system were classified.
Then the changes in music techniques depending on the development in the action adventure game, were analyzed to look into the situation of interactive music system application. Lastly, an effective composition method for a interactive music system of game music was presented by comparing the music techniques analyzed.the music techniques analyzed.
Contemporary game music is placed depending on stories, characters, situations and behaviors and performs an important role to boost immersion in games.
This corresponds to the functions of film music. But there are big differences in music composition method, since contents and outcomes of games depend on behaviors of users, while causes and results of films are intended by directors.
Therefore, for games, a interactive music system needs to be used to play proper music in a game engine depending on behaviors of users and game music composers have to create music fit for this purpose.
Game and film are dynamic multimedia systems to provide users with visual and auditory information of causes and results according to the stream of time. Here, game music and film music play an important role as auditory information to arouse immersion of users.
Film music first emerged in the late 1800s and has highly evolved along with the film history. Thus far, there have been numerous studies on film music techniques. In this respect, researching a variety of music techniques used in film music and applying them to two-way game music composition methods would bring positive effect.
This study aims to research and analyze film music and to present diversity of interactive game music composition methods focusing on common ground between game and film.
For this study, music techniques used in expressing the situational and emotional changes in the film, were analyzed and based on the analysis findings, music techniques applicable to the audio middleware, Wwise’s interactive music system were classified.
Then the changes in music techniques depending on the development in the action adventure game, were analyzed to look into the situation of interactive music system application. Lastly, an effective composition method for a interactive music system of game music was presented by comparing the music techniques analyzed.the music techniques analyzed.
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