본 연구의 목적은 마음챙김 명상 프로그램이 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스, 양육효능감, 부정적 정서, 심리적 웰빙에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 연구대상은 서울 지역에 거주하는 만 3-4세 유아기 자녀를 둔 어머니로 모집된 참가자들은 연구 기준에 따라 마음챙김 명상 처치 집단과 대기-통제 집단에 각각 무선할당하였다. 최종적으로 처치 집단 10명, 대기-통제 집단 10명의 자료가 분석에 사용되었다. 처치 집단에는 주 2회, 약 60분씩 총 8회기의 마음챙김 명상 프로그램을 실시하였다. 각 집단은 프로그램 시작 전에 사전검사를 실시하고 프로그램이 종료된 이후에 사후 검사를 실시하였으며, 처치집단은 프로그램 종료 4주 후 추후검사를 실시하였다. 측정 도구로는 한국판 양육스트레스 척도 축약형과 어머니의 양육효능감 척도, ...
본 연구의 목적은 마음챙김 명상 프로그램이 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스, 양육효능감, 부정적 정서, 심리적 웰빙에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 연구대상은 서울 지역에 거주하는 만 3-4세 유아기 자녀를 둔 어머니로 모집된 참가자들은 연구 기준에 따라 마음챙김 명상 처치 집단과 대기-통제 집단에 각각 무선할당하였다. 최종적으로 처치 집단 10명, 대기-통제 집단 10명의 자료가 분석에 사용되었다. 처치 집단에는 주 2회, 약 60분씩 총 8회기의 마음챙김 명상 프로그램을 실시하였다. 각 집단은 프로그램 시작 전에 사전검사를 실시하고 프로그램이 종료된 이후에 사후 검사를 실시하였으며, 처치집단은 프로그램 종료 4주 후 추후검사를 실시하였다. 측정 도구로는 한국판 양육스트레스 척도 축약형과 어머니의 양육효능감 척도, 간이정신진단검사 중 우울·불안 척도, 심리적 웰빙 척도, 한국판 개정된 인지적 및 정서적 마음챙김 척도를 사용하였다. 분석 결과, 처치 집단이 대기-통제 집단에 비해 양육스트레스, 양육스트레스의 하위 요인 중 역기능적 상호작용이 유의하게 감소하였다. 양육효능감과 우울, 불안, 심리적 웰빙에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 처치의 효과로 감소한 양육스트레스와 양육스트레스의 하위 요인 중 역기능적 상호작용이 4주가 지난 추후검사에서도 유의하게 유지되었다. 마지막으로 본 연구의 의의와 후속 연구를 위한 제언이 논의되었다.
본 연구의 목적은 마음챙김 명상 프로그램이 유아기 자녀를 둔 어머니의 양육스트레스, 양육효능감, 부정적 정서, 심리적 웰빙에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 연구대상은 서울 지역에 거주하는 만 3-4세 유아기 자녀를 둔 어머니로 모집된 참가자들은 연구 기준에 따라 마음챙김 명상 처치 집단과 대기-통제 집단에 각각 무선할당하였다. 최종적으로 처치 집단 10명, 대기-통제 집단 10명의 자료가 분석에 사용되었다. 처치 집단에는 주 2회, 약 60분씩 총 8회기의 마음챙김 명상 프로그램을 실시하였다. 각 집단은 프로그램 시작 전에 사전검사를 실시하고 프로그램이 종료된 이후에 사후 검사를 실시하였으며, 처치집단은 프로그램 종료 4주 후 추후검사를 실시하였다. 측정 도구로는 한국판 양육스트레스 척도 축약형과 어머니의 양육효능감 척도, 간이정신진단검사 중 우울·불안 척도, 심리적 웰빙 척도, 한국판 개정된 인지적 및 정서적 마음챙김 척도를 사용하였다. 분석 결과, 처치 집단이 대기-통제 집단에 비해 양육스트레스, 양육스트레스의 하위 요인 중 역기능적 상호작용이 유의하게 감소하였다. 양육효능감과 우울, 불안, 심리적 웰빙에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 처치의 효과로 감소한 양육스트레스와 양육스트레스의 하위 요인 중 역기능적 상호작용이 4주가 지난 추후검사에서도 유의하게 유지되었다. 마지막으로 본 연구의 의의와 후속 연구를 위한 제언이 논의되었다.
The purpose of this study was to prove the effect of Mindfulness Meditation on Parenting Stress, Parenting Self-Efficacy, Negative Emotion and Psychological Well-Being in Mother with 3 to 4-year-old children. The participants in this study were 20 mothers with 3 to 4-year-old children who suffer fro...
The purpose of this study was to prove the effect of Mindfulness Meditation on Parenting Stress, Parenting Self-Efficacy, Negative Emotion and Psychological Well-Being in Mother with 3 to 4-year-old children. The participants in this study were 20 mothers with 3 to 4-year-old children who suffer from parenting stress. Participants were randomly assigned to either an Mindfulness Meditation group(n=10) or a control group(n=10). Mindfulness Meditation group completed 4 weeks sessions and the session was 60-70 minutes each. Then, each group was asked to assess Korean version of Parenting Stress Index-short Form(K-PSI-SF), Inventory of Mother’s Parenting Self-Efficacy, Symptom Checklist 90-Revision (SCL-90-R), Psychological Well-Being Scale, Cognitive and Affective Mindfulness Scale-Revised(CAMS-R) at pre-test and post-test. In addition, Mindfulness Meditation group completed 4 weeks follow-up test. This study found that the Mindfulness Meditation group reported significantly larger decreases in parenting stress and parent-child dysfunctional interaction compared to the control group. And the effect kept on the follow-up test. Finally, implications of this study and suggestion for further studies were discuss.
The purpose of this study was to prove the effect of Mindfulness Meditation on Parenting Stress, Parenting Self-Efficacy, Negative Emotion and Psychological Well-Being in Mother with 3 to 4-year-old children. The participants in this study were 20 mothers with 3 to 4-year-old children who suffer from parenting stress. Participants were randomly assigned to either an Mindfulness Meditation group(n=10) or a control group(n=10). Mindfulness Meditation group completed 4 weeks sessions and the session was 60-70 minutes each. Then, each group was asked to assess Korean version of Parenting Stress Index-short Form(K-PSI-SF), Inventory of Mother’s Parenting Self-Efficacy, Symptom Checklist 90-Revision (SCL-90-R), Psychological Well-Being Scale, Cognitive and Affective Mindfulness Scale-Revised(CAMS-R) at pre-test and post-test. In addition, Mindfulness Meditation group completed 4 weeks follow-up test. This study found that the Mindfulness Meditation group reported significantly larger decreases in parenting stress and parent-child dysfunctional interaction compared to the control group. And the effect kept on the follow-up test. Finally, implications of this study and suggestion for further studies were discuss.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.