본 연구는 유치원 교사의 유초연계교육 교수역량 증진을 위한 교사연수 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램의 개발과정은 어떠한가? 2. 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램의 최종안은 어떠한가?
유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램은 ADDIE 모형에 근거하여 분석 단계, 설계 단계, 개발 단계, 실행 단계, 평가 단계의 총 5단계를 거쳐 프로그램 최종안을 개발하였다. 분석 단계에서는 프로그램 구성을 위한 이론적 근거를 확립하기 위하여 관련 선행 연구를 고찰하고, 전문가 심층면담과 현직 교사 설문조사를 통해 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램에 대한 요구를 조사하여 분석하였다. 설계 단계에서는 분석 단계를 통해 알아본 요구를 반영하여 프로그램의 기본방향, 목적 및 목표, 교육내용, 교수학습방법, 평가, 운영방법을 선정하여 프로그램 시안을 구성하였다. 개발 단계에서는 프로그램의 시안을 이론 전문가 4명과 현장 전문가 6명을 대상으로 전문가 ...
본 연구는 유치원 교사의 유초연계교육 교수역량 증진을 위한 교사연수 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램의 개발과정은 어떠한가? 2. 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램의 최종안은 어떠한가?
유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램은 ADDIE 모형에 근거하여 분석 단계, 설계 단계, 개발 단계, 실행 단계, 평가 단계의 총 5단계를 거쳐 프로그램 최종안을 개발하였다. 분석 단계에서는 프로그램 구성을 위한 이론적 근거를 확립하기 위하여 관련 선행 연구를 고찰하고, 전문가 심층면담과 현직 교사 설문조사를 통해 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램에 대한 요구를 조사하여 분석하였다. 설계 단계에서는 분석 단계를 통해 알아본 요구를 반영하여 프로그램의 기본방향, 목적 및 목표, 교육내용, 교수학습방법, 평가, 운영방법을 선정하여 프로그램 시안을 구성하였다. 개발 단계에서는 프로그램의 시안을 이론 전문가 4명과 현장 전문가 6명을 대상으로 전문가 타당도를 검증받아 그 결과를 반영하여 프로그램 시안을 수정하였다. 프로그램 수정안에 기초하여 회기별 교육주제 및 활동내용, 회기별 교수학습계획안, 교수자료를 개발하였다. 실행 단계에서는 ‘현장으로 찾아가는 수요자 중심의 맞춤형 교사연수’를 지향하는 본 프로그램의 특성을 고려하여 프로그램 참여자들의 요구를 조사한 후, 그 결과를 반영하여 본 프로그램의 수정안을 재수정하였다. 이렇게 재수정 과정을 거친 프로그램을 2016년 11월〜12월에 서울시에 위치한 A유치원의 교사 6명을 대상으로 적용하였다. 평가 단계에서는 실행 단계에서 수집한 자료를 분석하여 프로그램의 현장적합성과 타당성을 검증하였다. 평가한 결과를 반영하여 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램의 최종안을 확정하였다. 최종적으로 개발된 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램은 누리과정에 의해 교육과정을 운영하는 모든 유치원에서 활용할 수 있으며, 수요자 맞춤형 연수를 운영하기 위해 유치원의 교육철학 및 기관유형, 유치원의 학사일정 및 상황, 연수참여자들의 요구를 조사한 후, 그 결과를 반영하여 교육내용의 비중, 교수학습전략 및 교수자료, 운영방법을 조절하여 운영할 수 있다. 프로그램 최종안의 구성은 다음과 같다. 첫째, 프로그램의 기본방향은 ‘계속성/연속성의 개념으로 접근하는 유초연계교육’, ‘유초연계와 관련된 유아의 감정에 공감하는 학습자 중심의 교육’, ‘현장으로 찾아가는 수요자 맞춤형 연수 과정’, ‘다양한 참여형 교수학습전략 사용’, ‘유아교육, 초등교육 전문가가 함께 연수 운영’이다. 둘째, 프로그램의 목적은 ‘유치원 교사가 현장에서 유초연계교육을 실행할 수 있는 교수역량의 증진’이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 목표는 ‘유초연계교육의 개념과 필요성에 대한 이해’, ‘만 3, 4, 5세 유아와 초등학교 1, 2학년 어린이의 발달 특성에 대한 이해’, ‘초등학교 교육의 특성에 대한 이해’, ‘학습지도와 생활지도면에서 유초연계교육을 계획, 실행, 평가할 수 있는 지도능력 신장’, ‘유치원에서 초등학교로 전이하는 과정에서 느끼는 유아의 감정에 공감하는 태도 신장’이다. 셋째, 프로그램의 교육내용은 ‘유초연계교육의 기초’, ‘학습자에 대한 이해’, ‘초등학교 교육의 특성에 대한 이해’, ‘유초연계교육의 운영’이다. ‘유초연계교육의 기초’는 ‘유초연계교육의 개념과 필요성’을 인식하도록 하는 내용이고, ‘학습자에 대한 이해’는 ‘만 3, 4, 5세 유아와 초등학교 1, 2학년 어린이의 발달특성’과 ‘유치원에서 초등학교로의 전이과정에서 유아가 느끼는 감정’을 공감할 수 있도록 하는 내용이다. ‘초등학교 교육의 특성에 대한 이해’는 ‘초등학교 교육과정, 교수학습방법, 교육환경, 일과운영 방식, 학습자 평가 방식’에 대한 정보를 습득할 수 있도록 하는 내용이다. ‘유초연계교육의 운영’은 ‘학습지도에서의 유초연계교육’과 ‘생활지도에서의 유초연계교육’에대한 효율적인 지도능력이 향상될 수 있도록 하는 내용이다. 넷째, 프로그램의 교수학습방법 중 교수학습원리는 현직 교사연수의 특성 상 성인학습원리를 반영하여 현실성과 실제 지향성의 원리, 상호학습의 원리, 과정 중심의 원리이다. 교수학습과정은 도입 단계(주의집중, 학습목표 제시, 선수학습 회상 자극), 전개 단계(자극 자료 제시, 학습 지침 제공, 수행 행동 유도, 수행 결과 피드백), 정리 및 평가 단계(수행 결과 평가, 기억 및 전이 촉진)의 9단계이다. 교수학습전략은 강의, 사례 중심의 토론, 워크샵, 동영상 시청, 사례발표, 초등학교 현장방문 등이다. 다섯째, 프로그램의 평가는 프로그램 만족도 평가와 프로그램에 참여한 교사의 자기평가로 프로그램 만족도 평가는 형식적 방법인 설문지(매 회기)로 평가하고, 프로그램에 참여한 교사의 자기평가는 형식적 방법인 설문지와 비형식적 방법인 저널 작성(1회기, 5회기), ‘실천을 위한 다짐’ 집단 면담(5회기)으로 평가한다. 여섯째, 프로그램의 운영방법 중 참여대상은 유초연계교육에 관심이 있는 유치원 교사이다. 프로그램의 운영 시기는 프로그램 참여자들이 근무하는 유치원의 학사일정과 상황, 프로그램 참여자들의 요구를 반영하여 결정한다. 연수시간은 기본 10시간(회기당 2시간씩 5회기)이다. 그러나 프로그램 참여자들이 근무하는 유치원의 유형과 상황, 프로그램 참여자들의 요구를 반영하여 10~15시간(1학점 인정 가능 시간)에서 결정한다. 프로그램 운영 장소는 프로그램 참여자들이 근무하는 유치원이고, 본 프로그램은 유아교육 전문가와 초등교육 현장 전문가가 함께 운영한다.
본 연구는 유치원 교사의 유초연계교육 교수역량 증진을 위한 교사연수 프로그램을 개발하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램의 개발과정은 어떠한가? 2. 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램의 최종안은 어떠한가?
유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램은 ADDIE 모형에 근거하여 분석 단계, 설계 단계, 개발 단계, 실행 단계, 평가 단계의 총 5단계를 거쳐 프로그램 최종안을 개발하였다. 분석 단계에서는 프로그램 구성을 위한 이론적 근거를 확립하기 위하여 관련 선행 연구를 고찰하고, 전문가 심층면담과 현직 교사 설문조사를 통해 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램에 대한 요구를 조사하여 분석하였다. 설계 단계에서는 분석 단계를 통해 알아본 요구를 반영하여 프로그램의 기본방향, 목적 및 목표, 교육내용, 교수학습방법, 평가, 운영방법을 선정하여 프로그램 시안을 구성하였다. 개발 단계에서는 프로그램의 시안을 이론 전문가 4명과 현장 전문가 6명을 대상으로 전문가 타당도를 검증받아 그 결과를 반영하여 프로그램 시안을 수정하였다. 프로그램 수정안에 기초하여 회기별 교육주제 및 활동내용, 회기별 교수학습계획안, 교수자료를 개발하였다. 실행 단계에서는 ‘현장으로 찾아가는 수요자 중심의 맞춤형 교사연수’를 지향하는 본 프로그램의 특성을 고려하여 프로그램 참여자들의 요구를 조사한 후, 그 결과를 반영하여 본 프로그램의 수정안을 재수정하였다. 이렇게 재수정 과정을 거친 프로그램을 2016년 11월〜12월에 서울시에 위치한 A유치원의 교사 6명을 대상으로 적용하였다. 평가 단계에서는 실행 단계에서 수집한 자료를 분석하여 프로그램의 현장적합성과 타당성을 검증하였다. 평가한 결과를 반영하여 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램의 최종안을 확정하였다. 최종적으로 개발된 유치원 교사를 위한 유초연계교육 교사연수 프로그램은 누리과정에 의해 교육과정을 운영하는 모든 유치원에서 활용할 수 있으며, 수요자 맞춤형 연수를 운영하기 위해 유치원의 교육철학 및 기관유형, 유치원의 학사일정 및 상황, 연수참여자들의 요구를 조사한 후, 그 결과를 반영하여 교육내용의 비중, 교수학습전략 및 교수자료, 운영방법을 조절하여 운영할 수 있다. 프로그램 최종안의 구성은 다음과 같다. 첫째, 프로그램의 기본방향은 ‘계속성/연속성의 개념으로 접근하는 유초연계교육’, ‘유초연계와 관련된 유아의 감정에 공감하는 학습자 중심의 교육’, ‘현장으로 찾아가는 수요자 맞춤형 연수 과정’, ‘다양한 참여형 교수학습전략 사용’, ‘유아교육, 초등교육 전문가가 함께 연수 운영’이다. 둘째, 프로그램의 목적은 ‘유치원 교사가 현장에서 유초연계교육을 실행할 수 있는 교수역량의 증진’이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 목표는 ‘유초연계교육의 개념과 필요성에 대한 이해’, ‘만 3, 4, 5세 유아와 초등학교 1, 2학년 어린이의 발달 특성에 대한 이해’, ‘초등학교 교육의 특성에 대한 이해’, ‘학습지도와 생활지도면에서 유초연계교육을 계획, 실행, 평가할 수 있는 지도능력 신장’, ‘유치원에서 초등학교로 전이하는 과정에서 느끼는 유아의 감정에 공감하는 태도 신장’이다. 셋째, 프로그램의 교육내용은 ‘유초연계교육의 기초’, ‘학습자에 대한 이해’, ‘초등학교 교육의 특성에 대한 이해’, ‘유초연계교육의 운영’이다. ‘유초연계교육의 기초’는 ‘유초연계교육의 개념과 필요성’을 인식하도록 하는 내용이고, ‘학습자에 대한 이해’는 ‘만 3, 4, 5세 유아와 초등학교 1, 2학년 어린이의 발달특성’과 ‘유치원에서 초등학교로의 전이과정에서 유아가 느끼는 감정’을 공감할 수 있도록 하는 내용이다. ‘초등학교 교육의 특성에 대한 이해’는 ‘초등학교 교육과정, 교수학습방법, 교육환경, 일과운영 방식, 학습자 평가 방식’에 대한 정보를 습득할 수 있도록 하는 내용이다. ‘유초연계교육의 운영’은 ‘학습지도에서의 유초연계교육’과 ‘생활지도에서의 유초연계교육’에대한 효율적인 지도능력이 향상될 수 있도록 하는 내용이다. 넷째, 프로그램의 교수학습방법 중 교수학습원리는 현직 교사연수의 특성 상 성인학습원리를 반영하여 현실성과 실제 지향성의 원리, 상호학습의 원리, 과정 중심의 원리이다. 교수학습과정은 도입 단계(주의집중, 학습목표 제시, 선수학습 회상 자극), 전개 단계(자극 자료 제시, 학습 지침 제공, 수행 행동 유도, 수행 결과 피드백), 정리 및 평가 단계(수행 결과 평가, 기억 및 전이 촉진)의 9단계이다. 교수학습전략은 강의, 사례 중심의 토론, 워크샵, 동영상 시청, 사례발표, 초등학교 현장방문 등이다. 다섯째, 프로그램의 평가는 프로그램 만족도 평가와 프로그램에 참여한 교사의 자기평가로 프로그램 만족도 평가는 형식적 방법인 설문지(매 회기)로 평가하고, 프로그램에 참여한 교사의 자기평가는 형식적 방법인 설문지와 비형식적 방법인 저널 작성(1회기, 5회기), ‘실천을 위한 다짐’ 집단 면담(5회기)으로 평가한다. 여섯째, 프로그램의 운영방법 중 참여대상은 유초연계교육에 관심이 있는 유치원 교사이다. 프로그램의 운영 시기는 프로그램 참여자들이 근무하는 유치원의 학사일정과 상황, 프로그램 참여자들의 요구를 반영하여 결정한다. 연수시간은 기본 10시간(회기당 2시간씩 5회기)이다. 그러나 프로그램 참여자들이 근무하는 유치원의 유형과 상황, 프로그램 참여자들의 요구를 반영하여 10~15시간(1학점 인정 가능 시간)에서 결정한다. 프로그램 운영 장소는 프로그램 참여자들이 근무하는 유치원이고, 본 프로그램은 유아교육 전문가와 초등교육 현장 전문가가 함께 운영한다.
This study aims to develop a teacher training program that is designed to improve kindergarten teachers’ teaching competence for educational continuity between kindergarten and elementary school. The research questions are as follows:
1. What is the process of the development of a kinderga...
This study aims to develop a teacher training program that is designed to improve kindergarten teachers’ teaching competence for educational continuity between kindergarten and elementary school. The research questions are as follows:
1. What is the process of the development of a kindergarten teacher training program for educational continuity between kindergarten and elementary school? 2. What is the final version of the kindergarten teacher training program for educational continuity between kindergarten and elementary school?
The final version of a kindergarten teacher training program for educational continuity between kindergarten and elementary school was developed through five phases of in “analysis”, “design ”, “development”, “implementation” and "evaluation” with ADDIE model development process. In the "analysis" phase, the researcher conducted literature reviews of the related topics to establish a rationale for the program composition. In addition, the researcher investigated and analyzed demands for a kindergarten teacher training program for educational continuity between kindergarten and elementary school through an in-depth interview with experts and a survey of in-service teachers. In the "design" phase, a draft proposal of the program was composed by selecting the directions of the program development, purposes, goals, education contents, teaching-learning methods, assessments and methods of operation, which reflected the demands examined in the "analysis" phase. In the "development" phase, the draft proposal of the program was modified through considering the results of the validity by four experts in educational theories and six on-site experts. Based on the revised draft of the program, educational topics, activity contents, teaching-learning plans and instructional materials for each session were developed. In the "implementation" phase, the draft of the program was modified, after the needs of the program participants were investigated considering the program characteristics that aim at ‘consumer-oriented, customized teacher training by visiting the site’. Through the re-modifications, the program was applied to six teachers in A Kindergarten located in Seoul for two months. In the "evaluation" phase, the data from the implementation phase was analyzed and was verified the on-site suitability and validity of the program. Reflecting the evaluation results, the final version of the kindergarten teacher training program was confirmed.
The kindergarten teacher training program for the educational continuity between kindergarten and elementary school can be applied to all kindergartens that operate their curriculum by the Nuri Curriculum. In order to operate consumer-customized training, the kindergarten’s education philosophies and types of the institution, the kindergarten’s academic schedules and various situations, and the training participants’ needs should be investigated. After reflecting the results of the investigation, the program can be operated through adjusting the weight of education contents, teaching-learning strategies, instructional materials and the operational methods. The compositions of the final version of the program are as follows: First, the directions of the program development are “educational continuity between kindergarten and elementary school which approaches with the concept of the continuity”, “the learners-centered education empathizing with children's emotions related to the continuity between kindergarten and elementary school”, “the consumer-customized training course by visiting the site”, ”the use of various participatory teaching-learning strategies”, and “the operation of training by experts in early childhood education and on-site experts in elementary education.” Second, the purpose of the program is “to improve teaching competence that the kindergarten teachers can implement the educational continuity between kindergarten and elementary school”. Goals to achieve this purpose are “the understanding of the concept and necessity of the educational continuity between kindergarten and elementary school”, “the understanding of the development of children of 3, 4, and 5 years old and 1st to 2nd graders of elementary school”, “the understanding of the characteristics of elementary education”, “the promotion of the teaching abilities to plan, implement, and evaluate the educational continuity between kindergarten and elementary school in terms of the guidance of learning and guidance of life”, “the promotion of the attitude of empathy with young children’s emotions in the process of the transition from kindergarten to elementary school.” Third, the educational contents of the program include: “the basics of the educational continuity between kindergarten and elementary school”, “the understanding of learners”, “the understanding of the characteristics of elementary education”, and “the operation of the educational continuity between kindergarten and elementary school”, “The basics of the educational continuity between kindergarten and elementary school” shows ‘the contents to make the teachers recognize the concept and necessity of the educational continuity between kindergarten and elementary school”. “The understanding of learners” shows the content to make them understand “the developmental characteristics of children of 3, 4 and 5 years old and 1st to 2nd graders of elementary school” and empathize with “the children’s emotions in the process of the transition from kindergarten to elementary school”. “The understanding of the characteristics of elementary education” indicates the content to allow them to learn “elementary school curriculum, teaching-learning methods, education environments, the methods of operating the daily routine, and information on the evaluation methods of learners”. “The operation of the educational continuity between kindergarten and elementary school” points out the content to improve their effective leadership concerning “the educational continuity between kindergarten and elementary school in the guidance of learning” and “the educational continuity between kindergarten and elementary school in the guidance of life.” Fourth, the teaching-learning principles in the teaching-learning methods of the program include: the principle of the reality and practice orientation, the principle of mutual learning, and the process-oriented principle, which reflected the adult learning principle because of the features of in-service teacher training. The teaching-learning process consists of nine phases, including “the introduction phase” (attention, informing learning objectives, and the stimulation of recall of advanced learning), “the development phase” (the provision of stimulation materials, the provision of learning guidelines, the inducement of performance behavior and the feedback of the performance results), and “the and evaluation phase” (assessment of the performance and the stimulation of memory and transition). The teaching-learning strategies include lectures, practice-oriented discussions, workshops, watching videos, case presentations, and visits to the elementary schools. Fifth, the evaluation of the program includes the evaluation of satisfaction with the program and the self-assessment of the teachers participating in the program. The satisfaction with the program is evaluated with a questionnaire (each session). The self-assessment of the teachers participating in the program is evaluated with a questionnaire and informal methods, including writing a journal (Sessions 1 and 5) and group discussion on “the resolution for practice” (Session 5). Sixth, of the methods of operation of the program, the participants are kindergarten teachers who are interested in the educational continuity between kindergarten and elementary school. The period of the operation of the program is decided after reflecting the academic schedule and the kindergarten situations, and the participants’ needs. Even though the 10-hours training program (Five sessions, two hours each) is basically, it can be decided to 10 to 15 hours (Hours recognized as one credit hour) depending on the types and situations of the kindergarten. The place of the program is the kindergarten in which the program participants work, and this program is operated by both experts in early childhood education and on-site experts in elementary education.
This study aims to develop a teacher training program that is designed to improve kindergarten teachers’ teaching competence for educational continuity between kindergarten and elementary school. The research questions are as follows:
1. What is the process of the development of a kindergarten teacher training program for educational continuity between kindergarten and elementary school? 2. What is the final version of the kindergarten teacher training program for educational continuity between kindergarten and elementary school?
The final version of a kindergarten teacher training program for educational continuity between kindergarten and elementary school was developed through five phases of in “analysis”, “design ”, “development”, “implementation” and "evaluation” with ADDIE model development process. In the "analysis" phase, the researcher conducted literature reviews of the related topics to establish a rationale for the program composition. In addition, the researcher investigated and analyzed demands for a kindergarten teacher training program for educational continuity between kindergarten and elementary school through an in-depth interview with experts and a survey of in-service teachers. In the "design" phase, a draft proposal of the program was composed by selecting the directions of the program development, purposes, goals, education contents, teaching-learning methods, assessments and methods of operation, which reflected the demands examined in the "analysis" phase. In the "development" phase, the draft proposal of the program was modified through considering the results of the validity by four experts in educational theories and six on-site experts. Based on the revised draft of the program, educational topics, activity contents, teaching-learning plans and instructional materials for each session were developed. In the "implementation" phase, the draft of the program was modified, after the needs of the program participants were investigated considering the program characteristics that aim at ‘consumer-oriented, customized teacher training by visiting the site’. Through the re-modifications, the program was applied to six teachers in A Kindergarten located in Seoul for two months. In the "evaluation" phase, the data from the implementation phase was analyzed and was verified the on-site suitability and validity of the program. Reflecting the evaluation results, the final version of the kindergarten teacher training program was confirmed.
The kindergarten teacher training program for the educational continuity between kindergarten and elementary school can be applied to all kindergartens that operate their curriculum by the Nuri Curriculum. In order to operate consumer-customized training, the kindergarten’s education philosophies and types of the institution, the kindergarten’s academic schedules and various situations, and the training participants’ needs should be investigated. After reflecting the results of the investigation, the program can be operated through adjusting the weight of education contents, teaching-learning strategies, instructional materials and the operational methods. The compositions of the final version of the program are as follows: First, the directions of the program development are “educational continuity between kindergarten and elementary school which approaches with the concept of the continuity”, “the learners-centered education empathizing with children's emotions related to the continuity between kindergarten and elementary school”, “the consumer-customized training course by visiting the site”, ”the use of various participatory teaching-learning strategies”, and “the operation of training by experts in early childhood education and on-site experts in elementary education.” Second, the purpose of the program is “to improve teaching competence that the kindergarten teachers can implement the educational continuity between kindergarten and elementary school”. Goals to achieve this purpose are “the understanding of the concept and necessity of the educational continuity between kindergarten and elementary school”, “the understanding of the development of children of 3, 4, and 5 years old and 1st to 2nd graders of elementary school”, “the understanding of the characteristics of elementary education”, “the promotion of the teaching abilities to plan, implement, and evaluate the educational continuity between kindergarten and elementary school in terms of the guidance of learning and guidance of life”, “the promotion of the attitude of empathy with young children’s emotions in the process of the transition from kindergarten to elementary school.” Third, the educational contents of the program include: “the basics of the educational continuity between kindergarten and elementary school”, “the understanding of learners”, “the understanding of the characteristics of elementary education”, and “the operation of the educational continuity between kindergarten and elementary school”, “The basics of the educational continuity between kindergarten and elementary school” shows ‘the contents to make the teachers recognize the concept and necessity of the educational continuity between kindergarten and elementary school”. “The understanding of learners” shows the content to make them understand “the developmental characteristics of children of 3, 4 and 5 years old and 1st to 2nd graders of elementary school” and empathize with “the children’s emotions in the process of the transition from kindergarten to elementary school”. “The understanding of the characteristics of elementary education” indicates the content to allow them to learn “elementary school curriculum, teaching-learning methods, education environments, the methods of operating the daily routine, and information on the evaluation methods of learners”. “The operation of the educational continuity between kindergarten and elementary school” points out the content to improve their effective leadership concerning “the educational continuity between kindergarten and elementary school in the guidance of learning” and “the educational continuity between kindergarten and elementary school in the guidance of life.” Fourth, the teaching-learning principles in the teaching-learning methods of the program include: the principle of the reality and practice orientation, the principle of mutual learning, and the process-oriented principle, which reflected the adult learning principle because of the features of in-service teacher training. The teaching-learning process consists of nine phases, including “the introduction phase” (attention, informing learning objectives, and the stimulation of recall of advanced learning), “the development phase” (the provision of stimulation materials, the provision of learning guidelines, the inducement of performance behavior and the feedback of the performance results), and “the and evaluation phase” (assessment of the performance and the stimulation of memory and transition). The teaching-learning strategies include lectures, practice-oriented discussions, workshops, watching videos, case presentations, and visits to the elementary schools. Fifth, the evaluation of the program includes the evaluation of satisfaction with the program and the self-assessment of the teachers participating in the program. The satisfaction with the program is evaluated with a questionnaire (each session). The self-assessment of the teachers participating in the program is evaluated with a questionnaire and informal methods, including writing a journal (Sessions 1 and 5) and group discussion on “the resolution for practice” (Session 5). Sixth, of the methods of operation of the program, the participants are kindergarten teachers who are interested in the educational continuity between kindergarten and elementary school. The period of the operation of the program is decided after reflecting the academic schedule and the kindergarten situations, and the participants’ needs. Even though the 10-hours training program (Five sessions, two hours each) is basically, it can be decided to 10 to 15 hours (Hours recognized as one credit hour) depending on the types and situations of the kindergarten. The place of the program is the kindergarten in which the program participants work, and this program is operated by both experts in early childhood education and on-site experts in elementary education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.