본 연구는 자료의 이해 수학활동이 만 5세 유아의 자료 분석 능력 및 확률적 사고에 미치는 교육적 효과를 알아보기 위하여 수행되었다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 자료의 이해 수학활동이 유아의 자료 분석 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 자료의 이해 수학활동이 유아의 자료 조직 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 자료의 이해 수학활동이 유아의 결과 표상 및 해석 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 자료의 이해 수학활동이 유아의 확률적 사고에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 자료의 이해 수학활동이 유아의 ...
본 연구는 자료의 이해 수학활동이 만 5세 유아의 자료 분석 능력 및 확률적 사고에 미치는 교육적 효과를 알아보기 위하여 수행되었다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 자료의 이해 수학활동이 유아의 자료 분석 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 자료의 이해 수학활동이 유아의 자료 조직 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 자료의 이해 수학활동이 유아의 결과 표상 및 해석 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 자료의 이해 수학활동이 유아의 확률적 사고에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 자료의 이해 수학활동이 유아의 표본공간 이해에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 자료의 이해 수학활동이 유아의 사건의 확률 이해에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 자료의 이해 수학활동이 유아의 확률 비교 이해에 미치는 영향은 어떠한가?
자료의 이해 수학활동을 적용하기 위하여 자료 분석 능력 발달 이론 및 확률적 사고 발달 이론, 유아를 위한 자료의 이해 수학활동에 관한 문헌 및 선행연구를 고찰하였다. 이를 기초로 유아들이 생활 속에서 접하는 여러 상황과 관련하여 자료를 수집하여 조직하고, 결과를 나타내며 해석하도록 자료의 이해 활동안을 구성하였다. 또 이러한 과정에서 표본공간, 사건의 확률, 확률비교와 같은 확률적 사고의 구성요인(Jonse 외, 1999)도 고르게 경험할 수 있도록 하였다. 본 연구의 대상은 서울시 관악구에 위치한 G유치원의 만 5세 학급 두 학급으로 실험집단 25명, 비교집단 25명 총 50명의 유아이다. 활동에 앞서 두 집단 간 동질집단임을 검증하였고, 연구자는 실험집단의 담임교사였다. 2017년 3월부터 5월까지 8주 동안 실험 집단 유아들은 모두 8개의 자료의 이해 수학활동을 경험하였고, 비교집단 유아들은 유치원에서 실시하고 있는 생활주제 중심의 일반적 수학활동을 경험하였다. 자료의 이해 수학활동의 적용효과는 자료 분석 능력(자료 조직 능력, 결과 표상 및 해석능력)과 확률적 사고(표본공간, 사건의 확률, 확률 비교)에 대한 사전검사와 사후검사를 실시하여 평균과 표준편차를 산출하고, 사전검사와 사후검사의 차이 점수평균에 대해 독립표본 t검증을 실시하였다.
본 연구를 통해 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 자료의 이해 수학활동을 고안하여 적용한 결과 유아의 자료 분석 능력에 긍정적인 효과가 있었음이 밝혀졌다. 이러한 긍정적인 효과는 전체적인 자료 분석 능력 뿐 아니라, 하위 구성요인인 자료 조직 능력, 결과 표상 및 해석능력에서도 나타났다. 둘째, 자료의 이해 수학활동을 고안하여 적용한 결과 유아의 확률적 사고에 있어 긍정적인 효과가 있었음이 나타났다. 이러한 긍정적인 효과는 전체적인 확률적 사고 뿐 아니라, 하위 구성요인인 표본 공간, 사건의 확률, 확률 비교에서도 나타났다. 결론적으로 자료의 이해 수학활동이 유아의 자료 분석 능력 및 확률적 사고를 향상시키는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 따라서 이는 자료의 이해 수학활동이 유아의 자료 분석 능력 및 확률적 사고를 향상시켜줄 수 있는 의미있는 교수․학습 방법 중 하나로 교육 현장에서 적용해 볼 가치가 있음을 시사하고 있다.
본 연구는 자료의 이해 수학활동이 만 5세 유아의 자료 분석 능력 및 확률적 사고에 미치는 교육적 효과를 알아보기 위하여 수행되었다.
본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 자료의 이해 수학활동이 유아의 자료 분석 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 자료의 이해 수학활동이 유아의 자료 조직 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 자료의 이해 수학활동이 유아의 결과 표상 및 해석 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 자료의 이해 수학활동이 유아의 확률적 사고에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 자료의 이해 수학활동이 유아의 표본공간 이해에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 자료의 이해 수학활동이 유아의 사건의 확률 이해에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 자료의 이해 수학활동이 유아의 확률 비교 이해에 미치는 영향은 어떠한가?
자료의 이해 수학활동을 적용하기 위하여 자료 분석 능력 발달 이론 및 확률적 사고 발달 이론, 유아를 위한 자료의 이해 수학활동에 관한 문헌 및 선행연구를 고찰하였다. 이를 기초로 유아들이 생활 속에서 접하는 여러 상황과 관련하여 자료를 수집하여 조직하고, 결과를 나타내며 해석하도록 자료의 이해 활동안을 구성하였다. 또 이러한 과정에서 표본공간, 사건의 확률, 확률비교와 같은 확률적 사고의 구성요인(Jonse 외, 1999)도 고르게 경험할 수 있도록 하였다. 본 연구의 대상은 서울시 관악구에 위치한 G유치원의 만 5세 학급 두 학급으로 실험집단 25명, 비교집단 25명 총 50명의 유아이다. 활동에 앞서 두 집단 간 동질집단임을 검증하였고, 연구자는 실험집단의 담임교사였다. 2017년 3월부터 5월까지 8주 동안 실험 집단 유아들은 모두 8개의 자료의 이해 수학활동을 경험하였고, 비교집단 유아들은 유치원에서 실시하고 있는 생활주제 중심의 일반적 수학활동을 경험하였다. 자료의 이해 수학활동의 적용효과는 자료 분석 능력(자료 조직 능력, 결과 표상 및 해석능력)과 확률적 사고(표본공간, 사건의 확률, 확률 비교)에 대한 사전검사와 사후검사를 실시하여 평균과 표준편차를 산출하고, 사전검사와 사후검사의 차이 점수평균에 대해 독립표본 t검증을 실시하였다.
본 연구를 통해 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 자료의 이해 수학활동을 고안하여 적용한 결과 유아의 자료 분석 능력에 긍정적인 효과가 있었음이 밝혀졌다. 이러한 긍정적인 효과는 전체적인 자료 분석 능력 뿐 아니라, 하위 구성요인인 자료 조직 능력, 결과 표상 및 해석능력에서도 나타났다. 둘째, 자료의 이해 수학활동을 고안하여 적용한 결과 유아의 확률적 사고에 있어 긍정적인 효과가 있었음이 나타났다. 이러한 긍정적인 효과는 전체적인 확률적 사고 뿐 아니라, 하위 구성요인인 표본 공간, 사건의 확률, 확률 비교에서도 나타났다. 결론적으로 자료의 이해 수학활동이 유아의 자료 분석 능력 및 확률적 사고를 향상시키는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있다. 따라서 이는 자료의 이해 수학활동이 유아의 자료 분석 능력 및 확률적 사고를 향상시켜줄 수 있는 의미있는 교수․학습 방법 중 하나로 교육 현장에서 적용해 볼 가치가 있음을 시사하고 있다.
This research was held to understand the influence of educational effect on 5-year-old children's data analysis ability and probabilistic thinking by math activity for understanding data .
Here are questions for this research. 1. What does math activity for understanding data experienc...
This research was held to understand the influence of educational effect on 5-year-old children's data analysis ability and probabilistic thinking by math activity for understanding data .
Here are questions for this research. 1. What does math activity for understanding data experience affect on data analysis ability of 5-year-old children? 1-1. What does math activity for understanding data experience affect on data organization ability of 5-year-old children? 1-2. What does math activity for understanding data experience affect on result representation and display ability of 5-year-old children? 2. What does math activity for understanding data experience affect on probabilistic thinking of 5-year-old children? 2-1. What does math activity for understanding data experience affect on understanding of sample space of 5-year-old children? 2-2. What does math activity for understanding data experience affect on understanding of probability of an event of 5-year-old children? 2-3. What does math activity for understanding data experience affect on understanding of probability comparisons of 5-year-old children?
To apply math activity for understanding data, the research considered previous studies, documents and experiments that related to developmental theory of data analysis ability and probabilistic thinking, and math activity for understanding data for young children. With these studies an math activity for understanding data was constructed to collect, organize, represent, and display data based on the real life context of the children. In the process, it was constructed to experience probabilistic thinking, including sample space, probability of an event, probability comparisons. The study was conducted on two groups: an experimental group (N=25) and a comparison group (N=25). Total of 50 children of age five were chosen from a private kindergarten located in Gwanak-gu, Seoul. Both groups were a homogeneous group and the researcher was the homeroom teacher of the experimental groups. For 8 weeks from March 2017 to May 2017, the experimental group experienced the math activity for understanding data and comparison group experienced a typical mathematics activity that kindergarten usually provided. The effects of these activities were analyzed by the t-test method followed by pre-test and post-test about the data analysis ability(data organization ability, result representation and display ability) and probabilistic thinking(sample space, probability of an event, probability comparisons). The results of the study were as follows: First, this result was a positive influence on young children's data analysis ability through constructing math activity for understanding data. This positive effect was not only shown in this one, but also in data organization ability, result representation and display ability. Second, this result was a positive influence on young children's probabilistic thinking through constructing math activity for understanding data. This positive effect was not only shown in this one, but also in sample space, probability of an event and probability comparisons.
According to above research show that the math activity for understanding data can have positive effects on children's data analysis ability and probabilistic thinking. Consequently, it is a suggestion of this study that the math activity for understanding data should be applied at field level as an effective teaching method for improving children’s data analysis ability and probabilistic thinking.
This research was held to understand the influence of educational effect on 5-year-old children's data analysis ability and probabilistic thinking by math activity for understanding data .
Here are questions for this research. 1. What does math activity for understanding data experience affect on data analysis ability of 5-year-old children? 1-1. What does math activity for understanding data experience affect on data organization ability of 5-year-old children? 1-2. What does math activity for understanding data experience affect on result representation and display ability of 5-year-old children? 2. What does math activity for understanding data experience affect on probabilistic thinking of 5-year-old children? 2-1. What does math activity for understanding data experience affect on understanding of sample space of 5-year-old children? 2-2. What does math activity for understanding data experience affect on understanding of probability of an event of 5-year-old children? 2-3. What does math activity for understanding data experience affect on understanding of probability comparisons of 5-year-old children?
To apply math activity for understanding data, the research considered previous studies, documents and experiments that related to developmental theory of data analysis ability and probabilistic thinking, and math activity for understanding data for young children. With these studies an math activity for understanding data was constructed to collect, organize, represent, and display data based on the real life context of the children. In the process, it was constructed to experience probabilistic thinking, including sample space, probability of an event, probability comparisons. The study was conducted on two groups: an experimental group (N=25) and a comparison group (N=25). Total of 50 children of age five were chosen from a private kindergarten located in Gwanak-gu, Seoul. Both groups were a homogeneous group and the researcher was the homeroom teacher of the experimental groups. For 8 weeks from March 2017 to May 2017, the experimental group experienced the math activity for understanding data and comparison group experienced a typical mathematics activity that kindergarten usually provided. The effects of these activities were analyzed by the t-test method followed by pre-test and post-test about the data analysis ability(data organization ability, result representation and display ability) and probabilistic thinking(sample space, probability of an event, probability comparisons). The results of the study were as follows: First, this result was a positive influence on young children's data analysis ability through constructing math activity for understanding data. This positive effect was not only shown in this one, but also in data organization ability, result representation and display ability. Second, this result was a positive influence on young children's probabilistic thinking through constructing math activity for understanding data. This positive effect was not only shown in this one, but also in sample space, probability of an event and probability comparisons.
According to above research show that the math activity for understanding data can have positive effects on children's data analysis ability and probabilistic thinking. Consequently, it is a suggestion of this study that the math activity for understanding data should be applied at field level as an effective teaching method for improving children’s data analysis ability and probabilistic thinking.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.