본 연구는 만 4세 유아를 대상으로 유아의 자기주도성 향상을 위한 방법으로 유아교육과정에 프로젝트 접근법의 교수․학습방법을 적용함으로써 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 연구문제 1. 프로젝트 접근법의 실행에 따라 유아의 자기주도성에는 차이가 있는가? 연구문제 2. 프로젝트 접근법의 실행에 따라 유아의 자기주도성 하위영역에는 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울지역에 소재하는 유치원의 만 4세 학급 유아 22명과 경기도 부천시에 소재하는 유치원의 만 4세 학급 유아 20명을 선정하여 총 42명을 선정하였다. 본 연구의 프로그램은 실험집단에게 2017년 3월 3일부터 4월 28일까지 8주동안 프로젝트 접근법을 통한 수업을 실시하였다. 사전, 사후 검사에서는 오숙현(2004)이 개발하고 서란아(2015)의 연구에서 사용한 검사 도구를 사용하여 유아의 자기주도성을 검사하였다. 수집된 자료는 사전검사를 공변인으로 하여 공변량 분석(ANCOAVA)을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 접근법은 전반적으로 유아의 자기주도성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. (< .01) 둘째, 프로젝트 접근법을 적용한 결과 유아의 자기주도성 하위영역인 정서능력에 미치는 효과는 없는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 프로젝트 접근법을 적용한 결과 유아의 자기주도성 하위영역인 의사소통능력을 향상시키는 것으로 밝혀졌다(< .05). 이러한 효과는 주로 의사소통능력의 하위요인인 언어의 표현과 전달에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 프로젝트 접근법을 적용한 결과 유아의 자기주도성 하위영역인 성취동기에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다(< .001). 이러한 효과는 주로 성취동기의 하위요인인 긍정적 자아감, 용기, 인내, 창의적 지략에서 긍정적으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통해 프로젝트 접근법은 자기주도성에 긍정적인 영향을 미쳤으나 정서요인보다는 의사소통능력과 성취동기에 더욱 효과적이라는 것을 알 수 있다. 이러한 교육적 접근은 유아의 자기주도성 발달을 위한 유아교육과정에서의 교수․학습방법으로서 중요한 의미를 가진다. 더 나아가 앞으로는 사회에서 미래를 이끌어 나갈 수 있는 유아를 양성하기 위해 교육의 다양성을 추구해야할 것이다. 이러한 면에서 보았을 때 ...
본 연구는 만 4세 유아를 대상으로 유아의 자기주도성 향상을 위한 방법으로 유아교육과정에 프로젝트 접근법의 교수․학습방법을 적용함으로써 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 연구문제 1. 프로젝트 접근법의 실행에 따라 유아의 자기주도성에는 차이가 있는가? 연구문제 2. 프로젝트 접근법의 실행에 따라 유아의 자기주도성 하위영역에는 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울지역에 소재하는 유치원의 만 4세 학급 유아 22명과 경기도 부천시에 소재하는 유치원의 만 4세 학급 유아 20명을 선정하여 총 42명을 선정하였다. 본 연구의 프로그램은 실험집단에게 2017년 3월 3일부터 4월 28일까지 8주동안 프로젝트 접근법을 통한 수업을 실시하였다. 사전, 사후 검사에서는 오숙현(2004)이 개발하고 서란아(2015)의 연구에서 사용한 검사 도구를 사용하여 유아의 자기주도성을 검사하였다. 수집된 자료는 사전검사를 공변인으로 하여 공변량 분석(ANCOAVA)을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 접근법은 전반적으로 유아의 자기주도성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. (< .01) 둘째, 프로젝트 접근법을 적용한 결과 유아의 자기주도성 하위영역인 정서능력에 미치는 효과는 없는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 프로젝트 접근법을 적용한 결과 유아의 자기주도성 하위영역인 의사소통능력을 향상시키는 것으로 밝혀졌다(< .05). 이러한 효과는 주로 의사소통능력의 하위요인인 언어의 표현과 전달에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 프로젝트 접근법을 적용한 결과 유아의 자기주도성 하위영역인 성취동기에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다(< .001). 이러한 효과는 주로 성취동기의 하위요인인 긍정적 자아감, 용기, 인내, 창의적 지략에서 긍정적으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통해 프로젝트 접근법은 자기주도성에 긍정적인 영향을 미쳤으나 정서요인보다는 의사소통능력과 성취동기에 더욱 효과적이라는 것을 알 수 있다. 이러한 교육적 접근은 유아의 자기주도성 발달을 위한 유아교육과정에서의 교수․학습방법으로서 중요한 의미를 가진다. 더 나아가 앞으로는 사회에서 미래를 이끌어 나갈 수 있는 유아를 양성하기 위해 교육의 다양성을 추구해야할 것이다. 이러한 면에서 보았을 때 정형화 되어가는 교육과정 속에서 프로젝트 접근법을 통해 누리과정을 구현하는 방식에 있어서 보다 발현적이며 융통성 있는 교육과정을 실현하여 교육의 질을 높일 수 있을 것으로 보인다.
본 연구는 만 4세 유아를 대상으로 유아의 자기주도성 향상을 위한 방법으로 유아교육과정에 프로젝트 접근법의 교수․학습방법을 적용함으로써 그 효과를 검증하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 연구문제 1. 프로젝트 접근법의 실행에 따라 유아의 자기주도성에는 차이가 있는가? 연구문제 2. 프로젝트 접근법의 실행에 따라 유아의 자기주도성 하위영역에는 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울지역에 소재하는 유치원의 만 4세 학급 유아 22명과 경기도 부천시에 소재하는 유치원의 만 4세 학급 유아 20명을 선정하여 총 42명을 선정하였다. 본 연구의 프로그램은 실험집단에게 2017년 3월 3일부터 4월 28일까지 8주동안 프로젝트 접근법을 통한 수업을 실시하였다. 사전, 사후 검사에서는 오숙현(2004)이 개발하고 서란아(2015)의 연구에서 사용한 검사 도구를 사용하여 유아의 자기주도성을 검사하였다. 수집된 자료는 사전검사를 공변인으로 하여 공변량 분석(ANCOAVA)을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 접근법은 전반적으로 유아의 자기주도성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. (< .01) 둘째, 프로젝트 접근법을 적용한 결과 유아의 자기주도성 하위영역인 정서능력에 미치는 효과는 없는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 프로젝트 접근법을 적용한 결과 유아의 자기주도성 하위영역인 의사소통능력을 향상시키는 것으로 밝혀졌다(< .05). 이러한 효과는 주로 의사소통능력의 하위요인인 언어의 표현과 전달에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 프로젝트 접근법을 적용한 결과 유아의 자기주도성 하위영역인 성취동기에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다(< .001). 이러한 효과는 주로 성취동기의 하위요인인 긍정적 자아감, 용기, 인내, 창의적 지략에서 긍정적으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통해 프로젝트 접근법은 자기주도성에 긍정적인 영향을 미쳤으나 정서요인보다는 의사소통능력과 성취동기에 더욱 효과적이라는 것을 알 수 있다. 이러한 교육적 접근은 유아의 자기주도성 발달을 위한 유아교육과정에서의 교수․학습방법으로서 중요한 의미를 가진다. 더 나아가 앞으로는 사회에서 미래를 이끌어 나갈 수 있는 유아를 양성하기 위해 교육의 다양성을 추구해야할 것이다. 이러한 면에서 보았을 때 정형화 되어가는 교육과정 속에서 프로젝트 접근법을 통해 누리과정을 구현하는 방식에 있어서 보다 발현적이며 융통성 있는 교육과정을 실현하여 교육의 질을 높일 수 있을 것으로 보인다.
The purpose of this study was to verify the effects of the project approach on self-initiative of children. For the purpose, the research question were follows: First, is there a difference in the self-initiative of children accrding to the application of the project approach? Second, is th...
The purpose of this study was to verify the effects of the project approach on self-initiative of children. For the purpose, the research question were follows: First, is there a difference in the self-initiative of children accrding to the application of the project approach? Second, is there a difference in the self-initiative of sub-element according to the application of the project approach?
The subject of this study were 42 children who are 4 years old. The experimental group was selected from 22 children in kindergarten which are located in seoul. The comparison group was selected from 20 children in kindergarten which are located in bucheon. The program of this study was conducted through the project approach for 8 weeks from March 3 to April 28, 2017 to the experimental group. In the pre-test and the post-test, the self-initiative of children was tested using the test tool developed by Oh, Sook-Hyun (2004) and the research used in the study of Seo, Ran-A(2015). The collected data were analyzed by covariance analysis (ANCOAVA) using pre-test as covariance.
First, the project approach method turned out to have a positive effect on self-initiative of children in all its aspect(< .01). Second, applying the project approach method has less effect on the emotional ability which is sub-element of the self-initiative of children Third, applying the project approach method improves the communication ability which is the other subgroup of the self-initiative of children(< .05); especially the expression and the delivery of language which is subgroup of the communication ability Fourth, applying the project approach method improves the motive of achievement motive which is the other subgroup of the self-initiative of children(< .001); especially the positive sense of self, the courage and the creative intelligence which is subgroup of the achievement motive
As a result, the project approach method had a positive effect on self-initiative of children; more effective on the communication skill and the motive of accomplishment rather than the emotion factor. This kind of educational approach is very meaningful to early childhood education course in the aspect of the development of children’s self-initiative. Furthermore, the diversity of education is required for the cultivation of great talents. In that sense, applying the project approach in uniform educational system is positively necessary to raise the quality of education with emergent and flexible curriculum.
The purpose of this study was to verify the effects of the project approach on self-initiative of children. For the purpose, the research question were follows: First, is there a difference in the self-initiative of children accrding to the application of the project approach? Second, is there a difference in the self-initiative of sub-element according to the application of the project approach?
The subject of this study were 42 children who are 4 years old. The experimental group was selected from 22 children in kindergarten which are located in seoul. The comparison group was selected from 20 children in kindergarten which are located in bucheon. The program of this study was conducted through the project approach for 8 weeks from March 3 to April 28, 2017 to the experimental group. In the pre-test and the post-test, the self-initiative of children was tested using the test tool developed by Oh, Sook-Hyun (2004) and the research used in the study of Seo, Ran-A(2015). The collected data were analyzed by covariance analysis (ANCOAVA) using pre-test as covariance.
First, the project approach method turned out to have a positive effect on self-initiative of children in all its aspect(< .01). Second, applying the project approach method has less effect on the emotional ability which is sub-element of the self-initiative of children Third, applying the project approach method improves the communication ability which is the other subgroup of the self-initiative of children(< .05); especially the expression and the delivery of language which is subgroup of the communication ability Fourth, applying the project approach method improves the motive of achievement motive which is the other subgroup of the self-initiative of children(< .001); especially the positive sense of self, the courage and the creative intelligence which is subgroup of the achievement motive
As a result, the project approach method had a positive effect on self-initiative of children; more effective on the communication skill and the motive of accomplishment rather than the emotion factor. This kind of educational approach is very meaningful to early childhood education course in the aspect of the development of children’s self-initiative. Furthermore, the diversity of education is required for the cultivation of great talents. In that sense, applying the project approach in uniform educational system is positively necessary to raise the quality of education with emergent and flexible curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.