전 세계적으로 지구온난화, 에너지 안보, 그리고 대기오염 등의 심각성은 날로 증가하고 있다. 이러한 기후변화와 경제침체의 대안책으로 다양한 이점을 가진 전기자동차 보급 촉진을 위해, 각국 정부는 명확한 목표 설정과 다양한 지원 정책을 수립하여 진행하고 있다. 한국 또한 2030년까지 온실가스 배출량을 BAU 수준보다 37% 낮추고, 그 중 수송부문에서는 온실가스 배출량을 14.6% 줄이겠다고 발표했다. 이를 위해, 2030년까지 100만 대의 전기자동차 보급 계획을 발표하였지만, 2016년 전기자동차 보급률은 전년 대비 1.4% 감소했다. 이와 같이 사회에 널리 보급되지 않았거나 시장에 공개되지 않은 미래 기술, 제품 또는 서비스 보급을 예측하는 것은 어렵다. 또는 잠재 소비자에게 정확한 정보 제공이나 홍보 부족으로 인해 보급 확산 저하의 원인이 되기도 한다. 본 연구의 목적은 기술적, 환경적 그리고 자율주행기능과 같은 선진기술과의 융합된 특성 등을 포함한 전기자동차 속성에 대한 소비자 선호도 분석을 실시하고, 이를 통해 전반적인 전기자동차의 사회경제적 특성과 전기자동차 보급 확산 을 위한 기술개발전략을 도출하려한다. 전기자동차에 대한 국내 소비자의 선호도를 조사하기 위해, 전 지역 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 1,008명을 대상으로 실시되었으며, 설문조사를 위해 전기자동차 주요 속성은 기존 문헌 연구와 ...
전 세계적으로 지구온난화, 에너지 안보, 그리고 대기오염 등의 심각성은 날로 증가하고 있다. 이러한 기후변화와 경제침체의 대안책으로 다양한 이점을 가진 전기자동차 보급 촉진을 위해, 각국 정부는 명확한 목표 설정과 다양한 지원 정책을 수립하여 진행하고 있다. 한국 또한 2030년까지 온실가스 배출량을 BAU 수준보다 37% 낮추고, 그 중 수송부문에서는 온실가스 배출량을 14.6% 줄이겠다고 발표했다. 이를 위해, 2030년까지 100만 대의 전기자동차 보급 계획을 발표하였지만, 2016년 전기자동차 보급률은 전년 대비 1.4% 감소했다. 이와 같이 사회에 널리 보급되지 않았거나 시장에 공개되지 않은 미래 기술, 제품 또는 서비스 보급을 예측하는 것은 어렵다. 또는 잠재 소비자에게 정확한 정보 제공이나 홍보 부족으로 인해 보급 확산 저하의 원인이 되기도 한다. 본 연구의 목적은 기술적, 환경적 그리고 자율주행기능과 같은 선진기술과의 융합된 특성 등을 포함한 전기자동차 속성에 대한 소비자 선호도 분석을 실시하고, 이를 통해 전반적인 전기자동차의 사회경제적 특성과 전기자동차 보급 확산 을 위한 기술개발전략을 도출하려한다. 전기자동차에 대한 국내 소비자의 선호도를 조사하기 위해, 전 지역 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 1,008명을 대상으로 실시되었으며, 설문조사를 위해 전기자동차 주요 속성은 기존 문헌 연구와 제 4차 산업혁명의 기술 트렌드를 반영하여, 주행거리, 충전모드, 충전시간, 자율주행기능, 이산화탄소 감축률 및 구매가격으로 설정하였다. 본 연구에서는 시장 선택 과정을 시뮬레이션하여 불확실성을 줄이면서 소비자의 선호도를 보다 정확하게 파악하기 위해, 컨조인트(Conjoint) 분석과 이산선택(Discrete choice)모형을 이용하여 전기자동차의 속성에 대한 소비자 선호도와 부분가치를 추정하였으며, 순위로짓모델(Rank-Ordered Logit Model)을 통해 효용함수(Utility function)를 추정하였다. 그리고 속성의 가치를 정량화하기 위해 각 속성에 대한 한계지불의사금액(Marginal Willingness-to-Pay)을 추정하였다. 분석 결과, 현재 국내 전기자동차 시장은 초기단계이며, 주행거리가 증가할 때, 유선충전방식에서 무선충전방식으로 바뀔 때, 자율주행기능이 탑재되어 있는 전기자동차를 선호하며, 이산화탄소 감축률이 증가하고 구매가격이 감소하는 것을 선호하였다. 속성에 대한 소비자 효용을 정량적으로 분석하기 위해 한계지불의사액(MWTP)를 추정하였다. 주행거리가 1km 증가할 때 응답자는 24,639원을 더 낼 의향이 있었으며, 유선충전에서 무선충전으로 바뀌었을 때, 9,871,086원, 자율주행기능이 탑재되어 있으면 3,653,718원, 이산화탄소 배출 감축률이 1% 증가할 때마다, 52,152원을 더 낼 의향이 있었다. 이 연구 결과는 정부적 측면에서는 전기자동차 보급 목표를 달성하기 위해서는 보조금 지원과 전기자동차 제조 기업이나 배터리 관련 기술개발 연구소에 지속적인 투자가 필요하며, 소비자 수요를 이끌어 낼 수 있는 정책을 제시해야한다. 기업적 측면에서는 소비자의 제한된 주행거리 및 긴 충전시간에 대한 불편함을 해결할 수 있도록 배터리 관련기술개발을 지속해나가는 것과 동시에 소비자에게 이에 대한 정보를 제공해야한다. 또한, 소비자가 선진기술이나 환경적 요인에 관심이 증가하고 있는 점을 활용해 전기자동차와 선진기술을 연계한 기술개발 확대가 필요할 것으로 보인다. 시장단계와 소비자들의 인구통계학적 특성을 고려한 전기자동차 보급 확산 마케팅 전략을 수립하여 시행한다면 지금보다 훨씬 효과적이고 성공적인 결과를 창출할 수 있을 것이다.
전 세계적으로 지구온난화, 에너지 안보, 그리고 대기오염 등의 심각성은 날로 증가하고 있다. 이러한 기후변화와 경제침체의 대안책으로 다양한 이점을 가진 전기자동차 보급 촉진을 위해, 각국 정부는 명확한 목표 설정과 다양한 지원 정책을 수립하여 진행하고 있다. 한국 또한 2030년까지 온실가스 배출량을 BAU 수준보다 37% 낮추고, 그 중 수송부문에서는 온실가스 배출량을 14.6% 줄이겠다고 발표했다. 이를 위해, 2030년까지 100만 대의 전기자동차 보급 계획을 발표하였지만, 2016년 전기자동차 보급률은 전년 대비 1.4% 감소했다. 이와 같이 사회에 널리 보급되지 않았거나 시장에 공개되지 않은 미래 기술, 제품 또는 서비스 보급을 예측하는 것은 어렵다. 또는 잠재 소비자에게 정확한 정보 제공이나 홍보 부족으로 인해 보급 확산 저하의 원인이 되기도 한다. 본 연구의 목적은 기술적, 환경적 그리고 자율주행기능과 같은 선진기술과의 융합된 특성 등을 포함한 전기자동차 속성에 대한 소비자 선호도 분석을 실시하고, 이를 통해 전반적인 전기자동차의 사회경제적 특성과 전기자동차 보급 확산 을 위한 기술개발전략을 도출하려한다. 전기자동차에 대한 국내 소비자의 선호도를 조사하기 위해, 전 지역 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 1,008명을 대상으로 실시되었으며, 설문조사를 위해 전기자동차 주요 속성은 기존 문헌 연구와 제 4차 산업혁명의 기술 트렌드를 반영하여, 주행거리, 충전모드, 충전시간, 자율주행기능, 이산화탄소 감축률 및 구매가격으로 설정하였다. 본 연구에서는 시장 선택 과정을 시뮬레이션하여 불확실성을 줄이면서 소비자의 선호도를 보다 정확하게 파악하기 위해, 컨조인트(Conjoint) 분석과 이산선택(Discrete choice)모형을 이용하여 전기자동차의 속성에 대한 소비자 선호도와 부분가치를 추정하였으며, 순위로짓모델(Rank-Ordered Logit Model)을 통해 효용함수(Utility function)를 추정하였다. 그리고 속성의 가치를 정량화하기 위해 각 속성에 대한 한계지불의사금액(Marginal Willingness-to-Pay)을 추정하였다. 분석 결과, 현재 국내 전기자동차 시장은 초기단계이며, 주행거리가 증가할 때, 유선충전방식에서 무선충전방식으로 바뀔 때, 자율주행기능이 탑재되어 있는 전기자동차를 선호하며, 이산화탄소 감축률이 증가하고 구매가격이 감소하는 것을 선호하였다. 속성에 대한 소비자 효용을 정량적으로 분석하기 위해 한계지불의사액(MWTP)를 추정하였다. 주행거리가 1km 증가할 때 응답자는 24,639원을 더 낼 의향이 있었으며, 유선충전에서 무선충전으로 바뀌었을 때, 9,871,086원, 자율주행기능이 탑재되어 있으면 3,653,718원, 이산화탄소 배출 감축률이 1% 증가할 때마다, 52,152원을 더 낼 의향이 있었다. 이 연구 결과는 정부적 측면에서는 전기자동차 보급 목표를 달성하기 위해서는 보조금 지원과 전기자동차 제조 기업이나 배터리 관련 기술개발 연구소에 지속적인 투자가 필요하며, 소비자 수요를 이끌어 낼 수 있는 정책을 제시해야한다. 기업적 측면에서는 소비자의 제한된 주행거리 및 긴 충전시간에 대한 불편함을 해결할 수 있도록 배터리 관련기술개발을 지속해나가는 것과 동시에 소비자에게 이에 대한 정보를 제공해야한다. 또한, 소비자가 선진기술이나 환경적 요인에 관심이 증가하고 있는 점을 활용해 전기자동차와 선진기술을 연계한 기술개발 확대가 필요할 것으로 보인다. 시장단계와 소비자들의 인구통계학적 특성을 고려한 전기자동차 보급 확산 마케팅 전략을 수립하여 시행한다면 지금보다 훨씬 효과적이고 성공적인 결과를 창출할 수 있을 것이다.
Internationally global warming, energy security, and air pollution are escalating concerns of late. To promote the diffusion of electric vehicles with various advantages as an alternative to climate change and economic downturn, Governments have set appropriate measures targets and various support p...
Internationally global warming, energy security, and air pollution are escalating concerns of late. To promote the diffusion of electric vehicles with various advantages as an alternative to climate change and economic downturn, Governments have set appropriate measures targets and various support policies. Korea announced that by 2030, Greenhouse gas emissions will be reduced by 37% from the BAU level which includes reduction of Greenhouse gas emissions by 14.6% in the transport sector. In order to achieve these the goals, Governments announced a plan to supply 1 million electric vehicles by 2030 but the penetration rate of electric vehicles in 2016 decreased 1.4% from the previous year. It is difficult to predict the spread of innovative technologies, products, or services that are not widely deployed in society or abstract to the market. This can lead to poor proliferation due to lack of accurate information and acceptance to potential consumers. This study analyzes consumer preference of electric vehicle properties including technical, environmental, and autonomous driving features, and to develop socioeconomic characteristics of electric vehicles in order to achieve higher rate of diffusion of electric vehicles. To investigate consumers' preferences for electric vehicles, we conducted a survey of consumers from all regions. The survey was conducted on 1,008 randomized participants. For the survey, the major attributes of the electric vehicle were classified into six categories; driving range, charging type, charging time, autonomous driving function, CO2 reduction and purchase price. In this study, the consumer preference of the electric vehicle are analyzed by using the Conjoint Analysis and the Discrete Choice Model to accurately grasp the consumers’ preference by reducing the uncertainty by simulating the market selection process. We estimated the value and the utility function through the Rank-Ordered Logit Model. In addition, Marginal Willingness-to-pay for each property was estimated in order to quantify the value of the property. Although electric vehicle market has been introduced in Korea since 2014, it is in its early stage. this may be due to high initial purchase price, lack of charging stations and limited driving range. When the driving range increases, it changes to the wireless charging mode compared to the wired charging type, the electric vehicle equipped with the autonomous driving function is preferred, the reduction rate of the CO2 is increased. To quantitatively analyze consumer preferences, we estimated the amount of Marginal Willingness-to-pay (MWTP). The respondents were willing to pay additional 24,639 KRW when the driving range increased by 1 km and when they switched from the wired charging type to the wireless charging type, they were willing to pay additional 9,871,086 KRW. If the autonomous driving function was installed or CO2 emission reduction rate was increased by 1%, Willingness-to-pay increased by 3,653,718 KRW and 52,152 KWR, respectively. The results of the study suggest that continuous investments battery technology and Government supports in the means of subsidies and policies. There is an imminent need of battery-related developments and advancements in innovative technologies such as autonomous driving features which will encourage the spread of electric vehicles. If effective designs and tailored marketing strategies are implemented to each stage of the market, more effective and successful diffusions of Electric vehicles can be achieved.
Internationally global warming, energy security, and air pollution are escalating concerns of late. To promote the diffusion of electric vehicles with various advantages as an alternative to climate change and economic downturn, Governments have set appropriate measures targets and various support policies. Korea announced that by 2030, Greenhouse gas emissions will be reduced by 37% from the BAU level which includes reduction of Greenhouse gas emissions by 14.6% in the transport sector. In order to achieve these the goals, Governments announced a plan to supply 1 million electric vehicles by 2030 but the penetration rate of electric vehicles in 2016 decreased 1.4% from the previous year. It is difficult to predict the spread of innovative technologies, products, or services that are not widely deployed in society or abstract to the market. This can lead to poor proliferation due to lack of accurate information and acceptance to potential consumers. This study analyzes consumer preference of electric vehicle properties including technical, environmental, and autonomous driving features, and to develop socioeconomic characteristics of electric vehicles in order to achieve higher rate of diffusion of electric vehicles. To investigate consumers' preferences for electric vehicles, we conducted a survey of consumers from all regions. The survey was conducted on 1,008 randomized participants. For the survey, the major attributes of the electric vehicle were classified into six categories; driving range, charging type, charging time, autonomous driving function, CO2 reduction and purchase price. In this study, the consumer preference of the electric vehicle are analyzed by using the Conjoint Analysis and the Discrete Choice Model to accurately grasp the consumers’ preference by reducing the uncertainty by simulating the market selection process. We estimated the value and the utility function through the Rank-Ordered Logit Model. In addition, Marginal Willingness-to-pay for each property was estimated in order to quantify the value of the property. Although electric vehicle market has been introduced in Korea since 2014, it is in its early stage. this may be due to high initial purchase price, lack of charging stations and limited driving range. When the driving range increases, it changes to the wireless charging mode compared to the wired charging type, the electric vehicle equipped with the autonomous driving function is preferred, the reduction rate of the CO2 is increased. To quantitatively analyze consumer preferences, we estimated the amount of Marginal Willingness-to-pay (MWTP). The respondents were willing to pay additional 24,639 KRW when the driving range increased by 1 km and when they switched from the wired charging type to the wireless charging type, they were willing to pay additional 9,871,086 KRW. If the autonomous driving function was installed or CO2 emission reduction rate was increased by 1%, Willingness-to-pay increased by 3,653,718 KRW and 52,152 KWR, respectively. The results of the study suggest that continuous investments battery technology and Government supports in the means of subsidies and policies. There is an imminent need of battery-related developments and advancements in innovative technologies such as autonomous driving features which will encourage the spread of electric vehicles. If effective designs and tailored marketing strategies are implemented to each stage of the market, more effective and successful diffusions of Electric vehicles can be achieved.
주제어
#전기자동차 컨조인트 분석 확산 요인 순위로짓모델 한계지불의사액 소비자선호도분석 electric vehicle conjoint analysis diffusion factors rank-ordered logit model marginal willingness-to-pay consumer preference analysis
학위논문 정보
저자
백유진
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
정보산업공학과
지도교수
조영상
발행연도
2017
총페이지
vi, 57장
키워드
전기자동차 컨조인트 분석 확산 요인 순위로짓모델 한계지불의사액 소비자선호도분석 electric vehicle conjoint analysis diffusion factors rank-ordered logit model marginal willingness-to-pay consumer preference analysis
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.