본 연구는 비인가 국제형 대안학교에 재학 중인 학생들을 대상으로 기숙사 생활 하는 학생의 학교생활만족도 연구를 진행한다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 기숙 및 통학하는 학생의 일반적인 특성은 어떠한가? 둘째, 기숙사 생활하는 학생과 통학하는 학생의 학교생활 만족도의 차이는 어떠한가? 셋째, 기숙사 생활하는 학생과 통학하는 학생의 학교생활 만족도는 성별, 성적, 대안학교 학습기간에 따라 어떠한가? 이 연구를 위해 순차적 설명 혼합 연구 방법을 사용하였다. 양적 연구를 통해 얻은 결과를 바탕으로 질문지를 작성하여 ...
본 연구는 비인가 국제형 대안학교에 재학 중인 학생들을 대상으로 기숙사 생활 하는 학생의 학교생활만족도 연구를 진행한다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 기숙 및 통학하는 학생의 일반적인 특성은 어떠한가? 둘째, 기숙사 생활하는 학생과 통학하는 학생의 학교생활 만족도의 차이는 어떠한가? 셋째, 기숙사 생활하는 학생과 통학하는 학생의 학교생활 만족도는 성별, 성적, 대안학교 학습기간에 따라 어떠한가? 이 연구를 위해 순차적 설명 혼합 연구 방법을 사용하였다. 양적 연구를 통해 얻은 결과를 바탕으로 질문지를 작성하여 질적 연구를 실시하였다. 먼저, 양적 연구를 통해 나타난 결과이다. 첫째, 기숙 및 통학 하는 학생의 일반적인 특성 차이를 살펴본 결과 학업수준이 높은 학생의 비율이 높았으며, 대안교육 받은 기간은 ‘1년 이하’에 속하는 학생이 학교생활 만족도에서 가장 높은 분포를 나타냈다. 둘째, 기숙사 생활하는 학생과 통학하는 학생의 학교생활 만족도 차이를 살펴본 결과, 전반적인 학교생활만족도, 교사와 학생과의 관계, 학교교과내용 및 수업방법, 학교시설 및 주변 환경의 평균은 기숙사 생활 하는 학생이 높게 나타났으며 모두 유의미한 결과로 나타났다. 교우와의 관계와 학교 행사에 관한 평균은 유의미한 값이 나타나지 않았다. 셋째, 기숙사 생활하는 학생과 통학하는 학생의 성별, 성적, 대안학교 학습기간에 따라 학교생활 만족도의 결과를 살펴보았다. 그 결과 성별 차이에서 여학생 보다 남학생, 학업수준이 낮은 학생, 대안학교 재학기간이 1년 미만인 학생의 학교생활 만족도가 높게 나타났다. 양적 연구 결과를 바탕으로 기숙사에서 생활하는 학생들의 학교생활만족도가 높다는 결과가 나타났다. 모든 측면에서 기숙사에서 생활하는 학생의 학교생활 만족도가 높게 나타난 배경에 대한 결과를 평균과 T검정으로 설명하기에는 부족하였다. 양적연구 결과에 대한 추가적인 해석과 설명이 필요하여 질적 연구인 심층면담을 진행하게 되었다. 질적 연구를 통해 살펴본 결과는 다음과 같다. 기숙사 생활 경험과 만족도 제고방안으로 분석을 하였다. 기숙사 생활을 분석한 결과 긍정적인 경험과 부정적인 경험으로 나눌 수 있었고 긍정적인 경험에서는 학생들이 사회성, 독립성, 자기 주도 학습을 긍정적인 요소로 나타냈다. 기숙사 생활 중 사감교사의 역할, 규칙과 규제, 이미지 관리는 부정적인 요소로 나타났다. 기숙사 만족도 제고 방안으로는 환경, 입소기준, 자유시간과 자유공간 제공이 된다면 만족도에 영향을 미치는 요인이 될 것이라는 결과로 나타났다. 학교생활에서 만족도 제고 방안을 살펴보면 수업 시간표의 자율화, 학교 규칙의 형평성, 좋은 교사 유지가 만족도 제고방안으로 나타났다. 결론적으로 기숙사에서 생활 하는 학생들의 학교생활 만족도가 높게 나타났다는 것을 경험을 했으며 기숙사 생활과 학교생활의 만족도를 올리기 위한 방안을 도출 했다. 이러한 결과들을 바탕으로 학문적인 영역과 정책적인 영역에서 시사점을 논하고, 후속연구를 위해 제언하였다.
본 연구는 비인가 국제형 대안학교에 재학 중인 학생들을 대상으로 기숙사 생활 하는 학생의 학교생활만족도 연구를 진행한다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 기숙 및 통학하는 학생의 일반적인 특성은 어떠한가? 둘째, 기숙사 생활하는 학생과 통학하는 학생의 학교생활 만족도의 차이는 어떠한가? 셋째, 기숙사 생활하는 학생과 통학하는 학생의 학교생활 만족도는 성별, 성적, 대안학교 학습기간에 따라 어떠한가? 이 연구를 위해 순차적 설명 혼합 연구 방법을 사용하였다. 양적 연구를 통해 얻은 결과를 바탕으로 질문지를 작성하여 질적 연구를 실시하였다. 먼저, 양적 연구를 통해 나타난 결과이다. 첫째, 기숙 및 통학 하는 학생의 일반적인 특성 차이를 살펴본 결과 학업수준이 높은 학생의 비율이 높았으며, 대안교육 받은 기간은 ‘1년 이하’에 속하는 학생이 학교생활 만족도에서 가장 높은 분포를 나타냈다. 둘째, 기숙사 생활하는 학생과 통학하는 학생의 학교생활 만족도 차이를 살펴본 결과, 전반적인 학교생활만족도, 교사와 학생과의 관계, 학교교과내용 및 수업방법, 학교시설 및 주변 환경의 평균은 기숙사 생활 하는 학생이 높게 나타났으며 모두 유의미한 결과로 나타났다. 교우와의 관계와 학교 행사에 관한 평균은 유의미한 값이 나타나지 않았다. 셋째, 기숙사 생활하는 학생과 통학하는 학생의 성별, 성적, 대안학교 학습기간에 따라 학교생활 만족도의 결과를 살펴보았다. 그 결과 성별 차이에서 여학생 보다 남학생, 학업수준이 낮은 학생, 대안학교 재학기간이 1년 미만인 학생의 학교생활 만족도가 높게 나타났다. 양적 연구 결과를 바탕으로 기숙사에서 생활하는 학생들의 학교생활만족도가 높다는 결과가 나타났다. 모든 측면에서 기숙사에서 생활하는 학생의 학교생활 만족도가 높게 나타난 배경에 대한 결과를 평균과 T검정으로 설명하기에는 부족하였다. 양적연구 결과에 대한 추가적인 해석과 설명이 필요하여 질적 연구인 심층면담을 진행하게 되었다. 질적 연구를 통해 살펴본 결과는 다음과 같다. 기숙사 생활 경험과 만족도 제고방안으로 분석을 하였다. 기숙사 생활을 분석한 결과 긍정적인 경험과 부정적인 경험으로 나눌 수 있었고 긍정적인 경험에서는 학생들이 사회성, 독립성, 자기 주도 학습을 긍정적인 요소로 나타냈다. 기숙사 생활 중 사감교사의 역할, 규칙과 규제, 이미지 관리는 부정적인 요소로 나타났다. 기숙사 만족도 제고 방안으로는 환경, 입소기준, 자유시간과 자유공간 제공이 된다면 만족도에 영향을 미치는 요인이 될 것이라는 결과로 나타났다. 학교생활에서 만족도 제고 방안을 살펴보면 수업 시간표의 자율화, 학교 규칙의 형평성, 좋은 교사 유지가 만족도 제고방안으로 나타났다. 결론적으로 기숙사에서 생활 하는 학생들의 학교생활 만족도가 높게 나타났다는 것을 경험을 했으며 기숙사 생활과 학교생활의 만족도를 올리기 위한 방안을 도출 했다. 이러한 결과들을 바탕으로 학문적인 영역과 정책적인 영역에서 시사점을 논하고, 후속연구를 위해 제언하였다.
This research studies the school satisfaction level of the boarding students who attend Unauthorized International Alternative schools. The specifics are as the following. First, what are the general characteristics of boarding students and commuting students? Second, how are the school satisfac...
This research studies the school satisfaction level of the boarding students who attend Unauthorized International Alternative schools. The specifics are as the following. First, what are the general characteristics of boarding students and commuting students? Second, how are the school satisfaction level different between the boarding students and commuting students? Third, how are the school satisfaction level of the boarding or commuting students depending on the gender, grade, and time length in alternative school? For this study, the sequential explanatory mixed methods research has been used. Questionnaire for qualitative study has been created based on the results from the quantitative study. The result of the quantitative study is as follows. First, observing the general characteristics of the boarding and commuting students, those with higher academic achievement and those who had less than 1 year of alternative school education have shown the highest school satisfaction level. Second, the boarding students had higher satisfaction level for the overall school life, teacher and student relationship, curriculum and pedagogy, and school facility or surroundings, which all displayed meaningful results. The ratings for relationship with peers and school events did not deem to be significant values. Third, the observation was focused on the boarding and commuting students’ school satisfaction level depending on the gender, grades, and time length in alternative school. The result illustrates that male students, students with low academic achievement, students that had less than a year of alternative school education have high satisfaction level. The quantitative study results tell that the boarding students have high school satisfaction level. The average and T-test did not provide sufficient evidence to explain the reasoning of boarding students having high school satisfaction level. Interviews, which are in the qualitative position, were conducted to provide additional analysis and explanation needed. The qualitative study’s results are as the following. The interviews were analyzed through the dormitory living experience and suggestions for satisfaction improvement. After analyzing the results, the dormitory experiences were categorized into positive and negative experiences. Students’ sociality, independence, and self-directed learning were the positive elements of the experiences. Dormitory headmaster’s role, rules and regulations, and image management were the negative elements of the boarding experience. The dormitory surrounding, admission requirements, and free time and space were the factors with effect on the dormitory satisfaction level. To increase the satisfaction in school life, open class schedule, fairness of the school rules, and maintenance of quality educator were found to be the keys to satisfaction improvement. In conclusion, it was discovered that the boarding students had high school satisfaction level. The plans to improve the school and dormitory satisfaction level have been drawn. This research discusses the implications in academic and political perspectives using the results of the study and proposes for the follow-up research.
This research studies the school satisfaction level of the boarding students who attend Unauthorized International Alternative schools. The specifics are as the following. First, what are the general characteristics of boarding students and commuting students? Second, how are the school satisfaction level different between the boarding students and commuting students? Third, how are the school satisfaction level of the boarding or commuting students depending on the gender, grade, and time length in alternative school? For this study, the sequential explanatory mixed methods research has been used. Questionnaire for qualitative study has been created based on the results from the quantitative study. The result of the quantitative study is as follows. First, observing the general characteristics of the boarding and commuting students, those with higher academic achievement and those who had less than 1 year of alternative school education have shown the highest school satisfaction level. Second, the boarding students had higher satisfaction level for the overall school life, teacher and student relationship, curriculum and pedagogy, and school facility or surroundings, which all displayed meaningful results. The ratings for relationship with peers and school events did not deem to be significant values. Third, the observation was focused on the boarding and commuting students’ school satisfaction level depending on the gender, grades, and time length in alternative school. The result illustrates that male students, students with low academic achievement, students that had less than a year of alternative school education have high satisfaction level. The quantitative study results tell that the boarding students have high school satisfaction level. The average and T-test did not provide sufficient evidence to explain the reasoning of boarding students having high school satisfaction level. Interviews, which are in the qualitative position, were conducted to provide additional analysis and explanation needed. The qualitative study’s results are as the following. The interviews were analyzed through the dormitory living experience and suggestions for satisfaction improvement. After analyzing the results, the dormitory experiences were categorized into positive and negative experiences. Students’ sociality, independence, and self-directed learning were the positive elements of the experiences. Dormitory headmaster’s role, rules and regulations, and image management were the negative elements of the boarding experience. The dormitory surrounding, admission requirements, and free time and space were the factors with effect on the dormitory satisfaction level. To increase the satisfaction in school life, open class schedule, fairness of the school rules, and maintenance of quality educator were found to be the keys to satisfaction improvement. In conclusion, it was discovered that the boarding students had high school satisfaction level. The plans to improve the school and dormitory satisfaction level have been drawn. This research discusses the implications in academic and political perspectives using the results of the study and proposes for the follow-up research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.