현대에는 자동차가 필수품이 되면서 편리 기능만이 아니라 미관상의 요소에 관심을 증가하고 있다. 특히 외관에 가장 큰 영향을 미치는 자동차 Body 페인트는 장기간 사용에 대해서도 변화가 없는 내구성 측면에서 고객의 요구가 크다. 자동차는 사용 중 자외선, 산성비, Bird drop 등의 이 외부 환경 요소에 의해 장기간 지속적인 노출로 이로 인해 페인트 화학적 변성을 야기하여 변색 및 노화에 영향을 준다. 자동차 Body 페인트 중에 최상층인 Clear층은 외부로부터 페인트 변성을 보호하는 기능을 가지고 있다. Clear층은 아크릴멜리민 수지 결합으로 경화 정도에 따라 물성과 직결되어 장기 내구성과 연결된다. 이 실험을 위해 Clear층을 총 9가지 조건의 온도와 시간으로 건조 경화하여 시편을 제작하였다. 본 연구는 페인트 변성의 가장 큰 원인으로 예상되는 요인인 자외선과 산성비, Bird dropping에 의한 9가지 ...
현대에는 자동차가 필수품이 되면서 편리 기능만이 아니라 미관상의 요소에 관심을 증가하고 있다. 특히 외관에 가장 큰 영향을 미치는 자동차 Body 페인트는 장기간 사용에 대해서도 변화가 없는 내구성 측면에서 고객의 요구가 크다. 자동차는 사용 중 자외선, 산성비, Bird drop 등의 이 외부 환경 요소에 의해 장기간 지속적인 노출로 이로 인해 페인트 화학적 변성을 야기하여 변색 및 노화에 영향을 준다. 자동차 Body 페인트 중에 최상층인 Clear층은 외부로부터 페인트 변성을 보호하는 기능을 가지고 있다. Clear층은 아크릴멜리민 수지 결합으로 경화 정도에 따라 물성과 직결되어 장기 내구성과 연결된다. 이 실험을 위해 Clear층을 총 9가지 조건의 온도와 시간으로 건조 경화하여 시편을 제작하였다. 본 연구는 페인트 변성의 가장 큰 원인으로 예상되는 요인인 자외선과 산성비, Bird dropping에 의한 9가지 경화조건의 페인트 변화를 관찰하였다. 본 논문에서는 자외선 노화(UV TEST) 실험 후 색차계, 광택계, FT-IR, SEM으로 측정하여 자외선이 Clear층에 미치는 영향을 분석 관찰하였다. 또한, 요산과 황산으로 산 반응 실험 후 Clear층의 변화를 관찰하여 가장 안정한 건조 경화조건을 선별하였다. 위 실험을 통하여 가장 최적의 건조 경화조건을 확인하고 실제 자동차 도장 라인에 적용 시 그 효율성에 대하여 연구하였다. 9가지 경화조건 시편으로 외관, 색차, 광택 측정 통해 최적의 경화 조건을 확인할 수 있었고 FT-IR, SEM 분석을 통하여 경화 조건에 따른 페인트가 UV와 Acid로 인한 화학적 변화 과정을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과, 경화조건이 아크릴멜라민의 가교결합 정도에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었고, 145℃x30min의 건조 조건이 외부 환경의 노화 요인인 UV, Acid에 대해서 가장 안정한 경화 조건임을 결과로 얻을 수 있었다.
현대에는 자동차가 필수품이 되면서 편리 기능만이 아니라 미관상의 요소에 관심을 증가하고 있다. 특히 외관에 가장 큰 영향을 미치는 자동차 Body 페인트는 장기간 사용에 대해서도 변화가 없는 내구성 측면에서 고객의 요구가 크다. 자동차는 사용 중 자외선, 산성비, Bird drop 등의 이 외부 환경 요소에 의해 장기간 지속적인 노출로 이로 인해 페인트 화학적 변성을 야기하여 변색 및 노화에 영향을 준다. 자동차 Body 페인트 중에 최상층인 Clear층은 외부로부터 페인트 변성을 보호하는 기능을 가지고 있다. Clear층은 아크릴멜리민 수지 결합으로 경화 정도에 따라 물성과 직결되어 장기 내구성과 연결된다. 이 실험을 위해 Clear층을 총 9가지 조건의 온도와 시간으로 건조 경화하여 시편을 제작하였다. 본 연구는 페인트 변성의 가장 큰 원인으로 예상되는 요인인 자외선과 산성비, Bird dropping에 의한 9가지 경화조건의 페인트 변화를 관찰하였다. 본 논문에서는 자외선 노화(UV TEST) 실험 후 색차계, 광택계, FT-IR, SEM으로 측정하여 자외선이 Clear층에 미치는 영향을 분석 관찰하였다. 또한, 요산과 황산으로 산 반응 실험 후 Clear층의 변화를 관찰하여 가장 안정한 건조 경화조건을 선별하였다. 위 실험을 통하여 가장 최적의 건조 경화조건을 확인하고 실제 자동차 도장 라인에 적용 시 그 효율성에 대하여 연구하였다. 9가지 경화조건 시편으로 외관, 색차, 광택 측정 통해 최적의 경화 조건을 확인할 수 있었고 FT-IR, SEM 분석을 통하여 경화 조건에 따른 페인트가 UV와 Acid로 인한 화학적 변화 과정을 확인할 수 있었다. 본 연구 결과, 경화조건이 아크릴멜라민의 가교결합 정도에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었고, 145℃x30min의 건조 조건이 외부 환경의 노화 요인인 UV, Acid에 대해서 가장 안정한 경화 조건임을 결과로 얻을 수 있었다.
In the modern age, automobiles are becoming a necessity, and the specific attention is paid not only to convenient functions but also to aesthetic elements. In particular, the body paint of the exterior of the automobile, which has the greatest influence on the appearance, is highly demanded by cust...
In the modern age, automobiles are becoming a necessity, and the specific attention is paid not only to convenient functions but also to aesthetic elements. In particular, the body paint of the exterior of the automobile, which has the greatest influence on the appearance, is highly demanded by customers in terms of durability that does not change even for long-term use. UV, acid rain, Bird drop, etc., this external environmental factor causes the paint chemical change due to continuous exposure, which affects discoloration and aging. The clear layer, which is the uppermost layer in automobile body paint, has a function of protecting paint denaturation from the outside. The Clear layer is composed of an acrylic melamine resin bond and affects the physical properties depending on the degree of curing and is related to long term durability. The Clear layer is composed of an acrylic melamine resin bond and affects the physical properties depending on the degree of curing and is related to long term durability. In this thesis, specimens were prepared by baking the Clear layer at 9 different temperatures and times. The specimens under these conditions were observed for changes from ultraviolet rays and acids, which are predicted to be the main causes of paint denaturation. In this thesis, the effect of ultraviolet rays on the specimens was measured and analyzed by color-difference meter, gloss meter, FT-IR, and SEM after UV test. In addition, the most stable baking conditions were selected by observing the change of specimen after the acid reaction experiment with uric acid and sulfuric acid. Through the above experiments, we confirmed the most suitable baking condition specimens and studied the efficiency when applied to actual automotive coating line. The optimum baking conditions were confirmed by the appearance, color difference and gloss measurement with 9 kinds of baking condition specimens. Through the FT-IR and SEM analysis, the chemical change process of the paint due to the baking condition was confirmed by UV and Acid. As a result of this study, it was found that the baking condition affects the degree of crosslinking of acrylic melamine, and the baking condition at 145℃ x30min is the most stable optimal baking condition for UV and Acid which are the aging factors of external environment.
In the modern age, automobiles are becoming a necessity, and the specific attention is paid not only to convenient functions but also to aesthetic elements. In particular, the body paint of the exterior of the automobile, which has the greatest influence on the appearance, is highly demanded by customers in terms of durability that does not change even for long-term use. UV, acid rain, Bird drop, etc., this external environmental factor causes the paint chemical change due to continuous exposure, which affects discoloration and aging. The clear layer, which is the uppermost layer in automobile body paint, has a function of protecting paint denaturation from the outside. The Clear layer is composed of an acrylic melamine resin bond and affects the physical properties depending on the degree of curing and is related to long term durability. The Clear layer is composed of an acrylic melamine resin bond and affects the physical properties depending on the degree of curing and is related to long term durability. In this thesis, specimens were prepared by baking the Clear layer at 9 different temperatures and times. The specimens under these conditions were observed for changes from ultraviolet rays and acids, which are predicted to be the main causes of paint denaturation. In this thesis, the effect of ultraviolet rays on the specimens was measured and analyzed by color-difference meter, gloss meter, FT-IR, and SEM after UV test. In addition, the most stable baking conditions were selected by observing the change of specimen after the acid reaction experiment with uric acid and sulfuric acid. Through the above experiments, we confirmed the most suitable baking condition specimens and studied the efficiency when applied to actual automotive coating line. The optimum baking conditions were confirmed by the appearance, color difference and gloss measurement with 9 kinds of baking condition specimens. Through the FT-IR and SEM analysis, the chemical change process of the paint due to the baking condition was confirmed by UV and Acid. As a result of this study, it was found that the baking condition affects the degree of crosslinking of acrylic melamine, and the baking condition at 145℃ x30min is the most stable optimal baking condition for UV and Acid which are the aging factors of external environment.
주제어
#자동차 Body 페인트 Clear 층 페인트 건조 조건 자외선(UV) 산 반응 automotive body paint clear layer paint baking condition ultraviolet (UV) acid reaction
학위논문 정보
저자
정민선
학위수여기관
연세대학교 공학대학원
학위구분
국내석사
학과
화공생명에너지공학 전공
지도교수
류두열
발행연도
2017
총페이지
vii, 55장
키워드
자동차 Body 페인트 Clear 층 페인트 건조 조건 자외선(UV) 산 반응 automotive body paint clear layer paint baking condition ultraviolet (UV) acid reaction
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