본 연구는 간호사의 재난간호역량과 안전통제감에 대하여 분석하였다. 나날이 증가하고 있는 재난에 대해 정확하게 인지하고 협조체계의 구성원으로 효율적 역할 수행과 재난간호역량 강화를 위한 기초자료를 제공하여 재난간호관련 교육 프로그램과 재난훈련 개발 및 소속기관의 재난관리계획에 기여하고자 시행된 서술적 조사연구이다. 본 연구의 대상자는 J도 소재 보건소 6개와 종합병원 6개에서 근무하는 간호사 242명이었으며 자료수집은 2017년 4월 17일부터 2017년 4월 29일까지, 자료분석은 SPSS/WIN 23.0 program을 이용하였다. 연구결과는 재난간호역량 중 재난간호 대비역량은 5점 만점에 평균2.86점으로 직위가 높을수록, 재난관련교육과 재난간호교육 필요성, 기본인명소생술경험, 심페소생술교육 및 재난 시 의료지원 참여 의사가 있을수록, 소속기관의 재난관리 계획, 발생 가능성이 있는 ...
본 연구는 간호사의 재난간호역량과 안전통제감에 대하여 분석하였다. 나날이 증가하고 있는 재난에 대해 정확하게 인지하고 협조체계의 구성원으로 효율적 역할 수행과 재난간호역량 강화를 위한 기초자료를 제공하여 재난간호관련 교육 프로그램과 재난훈련 개발 및 소속기관의 재난관리계획에 기여하고자 시행된 서술적 조사연구이다. 본 연구의 대상자는 J도 소재 보건소 6개와 종합병원 6개에서 근무하는 간호사 242명이었으며 자료수집은 2017년 4월 17일부터 2017년 4월 29일까지, 자료분석은 SPSS/WIN 23.0 program을 이용하였다. 연구결과는 재난간호역량 중 재난간호 대비역량은 5점 만점에 평균2.86점으로 직위가 높을수록, 재난관련교육과 재난간호교육 필요성, 기본인명소생술경험, 심페소생술교육 및 재난 시 의료지원 참여 의사가 있을수록, 소속기관의 재난관리 계획, 발생 가능성이 있는 지역사회 재난파악 및 모의훈련을 하고 있을 때 더 높았다. 재난간호 대응역량은 5점 만점에 평균 3.28점이며 경력, 근무부서 및 직위가 높을수록 대응역량의 하부영역인 대상자관리가 높았으며 재난관련 교육과 재난관련 교육필요성, 기본인명소생술교육 및 재난 시 의료지원 참여의사가 있을 때, 지역사회의 발생 가능성이 있는 소속기관 재난 파악을 하고 있을 때 더 높았다. 안전통제감은 5점 만점에 평균 3.38점이며 결혼, 학력, 경력, 근무부서 및 직위가 높을수록 재난관련 교육, 재난관련 교육필요성, 심폐소생술경험 및 재난 시 의료지원 참여의사가 있을수록, 소속기관의 재난관리계획, 발생 가능한 지역사회 재난파악 및 모의훈련을 하고 있을 때 더 높았다. 재난간호역량 중 재난간호 대비역량, 대응역량 및 안전통제감 간의 관계는 양의 상관관계가 있었다. 따라서 이러한 결과를 토대로 재난간호 대비역량과 대응역량을 높이기 위해 재난간호 교육요구를 파악하고, 재난간호 대비역량과 대응역량의 각 영역을 강화할 수 있는 지식과 기술이 기반이 된 재난간호 프로그램을 개발하여 적용할 필요가 있다. 이러한 재난간호 프로그램을 통해 재난간호에 대한 지식이 높아질수록 간호사는 안전에 대한 통제감이 높아져 환자와 자신의 안전을 지키면서 재난간호역량을 더 향상시킬 수 있을 것이다. 또한 발생 가능성이 있는 지역사회의 재난을 파악하고 지역주민들과 협력체계 및 지원체계를 잘 이루고 있을 때 재난간호 역량을 향상 시킬 수 있으므로 소속기관에서는 재난관련교육의 기회를 다양 한 방법과 기관들을 활용하여 제공하도록 하며, 재난에 대한 관심을 증가시킬 수 있도록 국가차원의 관심과 관리가 요구된다.
본 연구는 간호사의 재난간호역량과 안전통제감에 대하여 분석하였다. 나날이 증가하고 있는 재난에 대해 정확하게 인지하고 협조체계의 구성원으로 효율적 역할 수행과 재난간호역량 강화를 위한 기초자료를 제공하여 재난간호관련 교육 프로그램과 재난훈련 개발 및 소속기관의 재난관리계획에 기여하고자 시행된 서술적 조사연구이다. 본 연구의 대상자는 J도 소재 보건소 6개와 종합병원 6개에서 근무하는 간호사 242명이었으며 자료수집은 2017년 4월 17일부터 2017년 4월 29일까지, 자료분석은 SPSS/WIN 23.0 program을 이용하였다. 연구결과는 재난간호역량 중 재난간호 대비역량은 5점 만점에 평균2.86점으로 직위가 높을수록, 재난관련교육과 재난간호교육 필요성, 기본인명소생술경험, 심페소생술교육 및 재난 시 의료지원 참여 의사가 있을수록, 소속기관의 재난관리 계획, 발생 가능성이 있는 지역사회 재난파악 및 모의훈련을 하고 있을 때 더 높았다. 재난간호 대응역량은 5점 만점에 평균 3.28점이며 경력, 근무부서 및 직위가 높을수록 대응역량의 하부영역인 대상자관리가 높았으며 재난관련 교육과 재난관련 교육필요성, 기본인명소생술교육 및 재난 시 의료지원 참여의사가 있을 때, 지역사회의 발생 가능성이 있는 소속기관 재난 파악을 하고 있을 때 더 높았다. 안전통제감은 5점 만점에 평균 3.38점이며 결혼, 학력, 경력, 근무부서 및 직위가 높을수록 재난관련 교육, 재난관련 교육필요성, 심폐소생술경험 및 재난 시 의료지원 참여의사가 있을수록, 소속기관의 재난관리계획, 발생 가능한 지역사회 재난파악 및 모의훈련을 하고 있을 때 더 높았다. 재난간호역량 중 재난간호 대비역량, 대응역량 및 안전통제감 간의 관계는 양의 상관관계가 있었다. 따라서 이러한 결과를 토대로 재난간호 대비역량과 대응역량을 높이기 위해 재난간호 교육요구를 파악하고, 재난간호 대비역량과 대응역량의 각 영역을 강화할 수 있는 지식과 기술이 기반이 된 재난간호 프로그램을 개발하여 적용할 필요가 있다. 이러한 재난간호 프로그램을 통해 재난간호에 대한 지식이 높아질수록 간호사는 안전에 대한 통제감이 높아져 환자와 자신의 안전을 지키면서 재난간호역량을 더 향상시킬 수 있을 것이다. 또한 발생 가능성이 있는 지역사회의 재난을 파악하고 지역주민들과 협력체계 및 지원체계를 잘 이루고 있을 때 재난간호 역량을 향상 시킬 수 있으므로 소속기관에서는 재난관련교육의 기회를 다양 한 방법과 기관들을 활용하여 제공하도록 하며, 재난에 대한 관심을 증가시킬 수 있도록 국가차원의 관심과 관리가 요구된다.
Relationship between Disaster Nursing Competency and Safety Control of Nurses Kim, Seo Hyeon Department of Nursing The Graduate School of Woosuk University Directed by Professor Ahn, Ok Hee, Ph. D., RN.
This descriptive study assessed disaster nursing preparedness, response,...
Relationship between Disaster Nursing Competency and Safety Control of Nurses Kim, Seo Hyeon Department of Nursing The Graduate School of Woosuk University Directed by Professor Ahn, Ok Hee, Ph. D., RN.
This descriptive study assessed disaster nursing preparedness, response, and safety control, and the association between these variables. The aim was to contribute to the enhancement of disaster nursing competency, which seeks to promote the capability of nursing professionals in identifyingan increasing number of disasters, adapting to disaster situations, and fulfilling responsibilities as members of a cooperative system. This study recruited 242 participants among nurses employed at six public health centers and six general hospitals, based in Province J. Data were collected between April 17, 2017 and April 29, 2017. This data was analyzed using the SPSS/WIN 23.0 statistical program. The mean disaster nursing preparedness score was 2.86 out of 5. Higher scores were associated with the following : senior position, educational experience of disaster, awareness of the need for education, basic life support training, cardiopulmonary resuscitation experience, willingness to provide medical support during a disaster, disaster management planning by an affiliated organization, and for disasters with the potential to occur in the local community. The mean disaster nursing response score was 3.28 out of 5. Higher scores in the sub-category of individual and family care were associated with professional grade, department, and position, and these increased further with the following: education experience of disaster and awareness of the need for education, basic life support education experience, willingness to provide medical support during a disaster, disaster management planning by an affiliated organization, and simulation training for disasters with the potential to occurin the local community. The mean safety control score was 3.38 out of 5. Higher scores were associated with level of education, professional grade, career, department, and position, education experience of disaster, awareness of the need for disaster education, basic life support training, cardiopulmonary resuscitation experience, willingness to provide medical support during a disaster, disaster management planning by an affiliated organization, and simulation training for disasters with the potential to occur in the local community. A positive correlation was found between disaster nursing preparedness, response and safety control. Based on these outcomes, it is important to identify the educational requirements of nurses involved in disaster-related nursing in order to enhance preparedness and response. It is also important to develop and implement disaster nursing programs to promote knowledge and skills reflecting the different characteristics of disasters and enhancing different areas of disaster nursing competency. These strategies promote greater knowledge of disasters, enhance safety control, and improve disaster nursing competency, while securing the safety of patients andnurses. Furthermore, disaster nursing competency could be enhanced when disasters with the potential to occur in the local community are identified and support systems based on cooperation with local residents are established. Therefore, affiliated organizations should provide opportunities for disaster-related education through different strategies and organizations. It is important to demonstrate interest and organization at the national level in order to increase interest in disaster management.
Relationship between Disaster Nursing Competency and Safety Control of Nurses Kim, Seo Hyeon Department of Nursing The Graduate School of Woosuk University Directed by Professor Ahn, Ok Hee, Ph. D., RN.
This descriptive study assessed disaster nursing preparedness, response, and safety control, and the association between these variables. The aim was to contribute to the enhancement of disaster nursing competency, which seeks to promote the capability of nursing professionals in identifyingan increasing number of disasters, adapting to disaster situations, and fulfilling responsibilities as members of a cooperative system. This study recruited 242 participants among nurses employed at six public health centers and six general hospitals, based in Province J. Data were collected between April 17, 2017 and April 29, 2017. This data was analyzed using the SPSS/WIN 23.0 statistical program. The mean disaster nursing preparedness score was 2.86 out of 5. Higher scores were associated with the following : senior position, educational experience of disaster, awareness of the need for education, basic life support training, cardiopulmonary resuscitation experience, willingness to provide medical support during a disaster, disaster management planning by an affiliated organization, and for disasters with the potential to occur in the local community. The mean disaster nursing response score was 3.28 out of 5. Higher scores in the sub-category of individual and family care were associated with professional grade, department, and position, and these increased further with the following: education experience of disaster and awareness of the need for education, basic life support education experience, willingness to provide medical support during a disaster, disaster management planning by an affiliated organization, and simulation training for disasters with the potential to occurin the local community. The mean safety control score was 3.38 out of 5. Higher scores were associated with level of education, professional grade, career, department, and position, education experience of disaster, awareness of the need for disaster education, basic life support training, cardiopulmonary resuscitation experience, willingness to provide medical support during a disaster, disaster management planning by an affiliated organization, and simulation training for disasters with the potential to occur in the local community. A positive correlation was found between disaster nursing preparedness, response and safety control. Based on these outcomes, it is important to identify the educational requirements of nurses involved in disaster-related nursing in order to enhance preparedness and response. It is also important to develop and implement disaster nursing programs to promote knowledge and skills reflecting the different characteristics of disasters and enhancing different areas of disaster nursing competency. These strategies promote greater knowledge of disasters, enhance safety control, and improve disaster nursing competency, while securing the safety of patients andnurses. Furthermore, disaster nursing competency could be enhanced when disasters with the potential to occur in the local community are identified and support systems based on cooperation with local residents are established. Therefore, affiliated organizations should provide opportunities for disaster-related education through different strategies and organizations. It is important to demonstrate interest and organization at the national level in order to increase interest in disaster management.
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